AnonymBruker Skrevet 15. desember 2019 #1 Del Skrevet 15. desember 2019 Hei! Så et bilde av meg selv for første gang på et par år i går og fikk nesten sjokk over hvor ille jeg ser ut. Men i alle fall så motiverte det meg enormt til å å ta tak i livet og begynne å ta dette med vektnedgang 100% seriøst, spise sunt og begynne å trene igjen. Har prøvd å gå ned i vekt i flere år (var normalvektig før dette), men har ikke helt lykkes mye pga dårlig disiplin og impulskontroll. Jeg vet jo hva jeg må gjøre, problemet mitt er å gjennomføre dette, og ikke falle tilbake der jeg var før (overspise og spise usunt og ikke trene). Har innsett at jeg må være hardt mot meg selv, så tenker å ikke ha noe usunt i hus og ikke spise noe usunt, dvs sukker, godteri og typisk usunn mat, da det rett og slett ikke fungerer for meg "å bare spise litt en gang i uken/ av og til". Kan ikke helt si jeg har spist sunt i dag heller, men har i alle fall ikke spist godteri eller sukker (som jeg kan spise 2-5 ganger i uken). I forhold til tidligere erfaringer med dette så innser jeg at sannynligheten for at denne motivasjonen vil vare er veldig liten, så håper å få plass på denne selvdisiplinen så snart som mulig så dette kanskje kan holde og jeg faktisk kan klare å endre livsstil og gå ned i vekt. Hvilke råd har dere til dette? Det er jo så enkelt, men likevel så idiotisk vanskelig: "Å bare gjøre det". Anonymkode: 5df15...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #2 Del Skrevet 16. desember 2019 90% er kosthold, 10% er trening. Dvs, du må tenke på kostholdet, treningen er ikke så farlig i begynnelsen. Du må begynne sakte og opparbeide deg en LIVSSTIL du kan leve med. Ikke dietter og slanking, da blir det fort jo-jo slanking Start med å telle kalorier uten å tenke på hva du spiser, spis det du pleier. Da får du fort opp antall kalorier du i snitt spiser. Deretter kan du begynne å kutte ut f.eks godteri i hverdagen. Karbohydrater trenger kroppen for å fungere normalt, så lavkarbo er heller ikke å anbefale. Plantebasert er veldig effektiv måte å gå ned på vekt. Du må spise så utrolig mye for å få i deg nok kalorier. Anonymkode: 93ac3...9db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetLoose Skrevet 17. desember 2019 #3 Del Skrevet 17. desember 2019 (endret) Du må lære deg at det er helt ok å å ha lyst på noe men ikke spise det fordi du ønsker å gå ned i vekt. Du må lære at selv om du føler deg sulten er det helt ok å ikke spise. Sulten kommer å går i bølgedaler. Jeg tror du kan mye om å spise sunt men utfordringen er å holde seg til dietten, fordi du unngår de følelsene dinr? Du kan fortsette/prøve å telle kalorier og unngå snop, men uansett vil du havne i situasjoner der det er vanskelig å telle eller du får tilbudt mat og godsaker foran deg. Har du da lært at det er greit å ha lyst på men ikke spiser så spiller det ingen rolle hvor mye motivasjon du har. Og du trenger ikke nekte deg noen ting. Du kan ta ett valg hver gang du har lyst på noe enten spiser du det eller så lar du være. Du vil kjenne på en ubehagelig følelse uansett. Du får til dette..😁 Ta kontakt så skal jeg snakke det gjennom deg skikkelig. Endret 17. desember 2019 av LetLoose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #4 Del Skrevet 18. desember 2019 Jobbe med hodet minst like mye som med livsstilen. Kommer det er nedtur i humøret er det lett å miste taket på den sunne livsstilen hvis hodet ikke er på plass. Anonymkode: 69174...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #5 Del Skrevet 18. desember 2019 Lurt å ikke kjøpe inn godteri. Men jeg tror du gaper over for mye dersom du ikke skal kunne spise noe usunt i det hele tatt. Du bør heller fokusere på mengdene. Kun en liten posjon middag feks. Man trenger ikke bli stappmett. Jeg ville også ventet med å begynne å trene. Det hjelper omtrent ikke på vektnedgang, og for å holde på motivasjonen er det best å ikke starte med for mye nytt med en gang:) Anonymkode: 3c270...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uviktig Skrevet 20. desember 2019 #6 Del Skrevet 20. desember 2019 På 18.12.2019 den 20.25, AnonymBruker skrev: Jobbe med hodet minst like mye som med livsstilen. Kommer det er nedtur i humøret er det lett å miste taket på den sunne livsstilen hvis hodet ikke er på plass. Anonymkode: 69174...b00 Stemmer, er hjernen som må omprogrammeres om man skal ned i vekt. Du må endre forholdet til mat, hva du skal spise og IKKE spise! Så må du fjerne alt som heter at du skal kose-deg. Det er "vanlig" mat som skal være kos, ikke godteri og drittmat. Spis mat laget fra bunnen av. Det dummeste du gjør er å belønne deg selv hver helg pga du har vært "flink" hele uken! Bruke søppelmat som belønning er jo et samfunnproblem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #7 Del Skrevet 23. desember 2019 På 20.12.2019 den 14.01, Uviktig skrev: Stemmer, er hjernen som må omprogrammeres om man skal ned i vekt. Du må endre forholdet til mat, hva du skal spise og IKKE spise! Så må du fjerne alt som heter at du skal kose-deg. Det er "vanlig" mat som skal være kos, ikke godteri og drittmat. Spis mat laget fra bunnen av. Det dummeste du gjør er å belønne deg selv hver helg pga du har vært "flink" hele uken! Bruke søppelmat som belønning er jo et samfunnproblem. Viktig å ikke bli opphengt i «nei-mat» også. Dette er jo manges feil når de vil fikse sitt problem med mat, og forskning viser at det du nekter deg det vil hjernen ha. Å jobbe med hodet er hovedsakelig å tåle følelser, finne faktorene bak spisingen og la mat bli mer avslappet. Spis for å ha energi til å gjøre ting du liker, ikke gjør spising til en «hobby». Anonymkode: 69174...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #8 Del Skrevet 24. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Viktig å ikke bli opphengt i «nei-mat» også. Dette er jo manges feil når de vil fikse sitt problem med mat, og forskning viser at det du nekter deg det vil hjernen ha. Å jobbe med hodet er hovedsakelig å tåle følelser, finne faktorene bak spisingen og la mat bli mer avslappet. Spis for å ha energi til å gjøre ting du liker, ikke gjør spising til en «hobby». Anonymkode: 69174...b00 Fokuser på den riktige maten så vil dette omstilles etter lang tid uten feil mat. Du må ha fokus på det ellers så sklir man ut, så fort man starter med kose-seg-dag så er løpet kjørt. Er derfor svært få klarer å gå ned i vekt og holde den. Anonymkode: 92dda...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #9 Del Skrevet 24. desember 2019 On 12/15/2019 at 10:56 PM, AnonymBruker said: Har innsett at jeg må være hardt mot meg selv, så tenker å ikke ha noe usunt i hus og ikke spise noe usunt, dvs sukker, godteri og typisk usunn mat, da det rett og slett ikke fungerer for meg "å bare spise litt en gang i uken/ av og til". Kan ikke helt si jeg har spist sunt i dag heller, men har i alle fall ikke spist godteri eller sukker (som jeg kan spise 2-5 ganger i uken). Anonymkode: 5df15...2c3 Hei du, Synes du er så ærlig og oppriktig at du fortjener et godt svar som kanskje ikke er det du forventer, men som jeg tror er det du trenger. Jeg vil kommentere det du skriver om å være disiplinert og "hard mot deg selv" og hvordan dette ikke nødvendigvis er det riktige, i hvertfall ikke alene. Det å tømme huset for unødvendige søtsaker og godteri er bra, og lurt, men det er holdningen som du må være litt forsiktig med. Det er nemlig veldig vanskelig å få dette til å vare i lengden. Som med alle styrkeløft, så blir man sliten. Det du må supplere med er en god dose selvkjærlighet og tilstedeværelse. Mye omtalt om mindfullness. Om du klarer å være tilstedet på en kjærlig måte være ærlig med deg selv hver gang du har et sug, og behov for å trøstespise, eller når du ikke har krefter til disiplinen du nå legger opp til. De gangene du feiler og legger på deg, om du da klarer å se årsaksforholdet, kjenne på tilstanden, uten å være for hard mot deg selv, så kan det hende at selv rotårsaken til problemt slipper taket. Rotårsaken kan være så mange, men løsningen er ikke alltid å være sterk. Anonymkode: 59810...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #10 Del Skrevet 24. desember 2019 For meg har det hjulpet veldig å bruke en app der jeg noterer alt jeg spiser. Det er litt pes, men for meg ble det en k9nkurranse mot meg selv - som jeg til min overraskelse likte, og som motiverte meg. Jeg gikk ned 17 kg på et halvt år, og jeg har prøvd mange ganger tidligere uten ` lykkes. Det er sikkert ikke løsningen for alle, men for meg hjalp det. Og jeg bruker mat til å reparere følelser, bruker mat som premie, spiser når jeg er trøtt og stresset - jeg gjør egentlig alt feil 😄 Anonymkode: e3981...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetLoose Skrevet 24. desember 2019 #11 Del Skrevet 24. desember 2019 Sett deg selv ned og se for deg hvordan du lever når du har oppnådd målet ditt. Hvordan spiser du? Hva er forholdet ditt/tanker rundt mat? Hvordan spiser du i situasjoner du ofte har lyst på mer mat/søtsaker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #12 Del Skrevet 25. desember 2019 På 24.12.2019 den 10.02, AnonymBruker skrev: Fokuser på den riktige maten så vil dette omstilles etter lang tid uten feil mat. Du må ha fokus på det ellers så sklir man ut, så fort man starter med kose-seg-dag så er løpet kjørt. Er derfor svært få klarer å gå ned i vekt og holde den. Anonymkode: 92dda...f3c Det er jo ofte denne metoden mange brenner seg på. Det må være lov å gjøre feil, man skal ha et avslappet forhold til feilsteg slik at man lett kan fortsette med gode vaner og ikke havne i tankegangen «nå er løpet kjørt så nå kan jeg gi opp». Dette er jo det mest vanlige ved jojo-slanking og en tankegang man må jobbe hardt med å bryte. Anonymkode: 69174...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå