Gå til innhold

Svigermor ble sur på meg for å sette opp temperaturen

Anbefalte innlegg

Men denne kampen må da mannen din ta! Vil han at babyen fryser da? Eller at mora skal være sur? Eller at du aldri vil dit igjen? Eller at mora får trøbbel med en strømregning. Eller at baby blir syk/utilpass/sutrete. Dette er først og fremst hans problem! 

Anonymkode: 49e3f...369

• Liker 11

Fortsetter under...

Vi har et eldre hus som trekker fælt, og selv om varmepumpen står her på 28 grader er det ALDRI så varmt inne, nettopp fordi huset er gammelt og trekker. Forstår deg utrolig godt! 

Anonymkode: ce67c...156

• Liker 8
10 hours ago, Batteri said:

Du kan da ikke bare skru opp temperaturen i hus du ikke bor i?!

Hadde du synes det var greit om svigermor skrudde ned temperaturen hjemme hos deg mens du var ute av huset?

Jeg blir helt matt av sånn frekkhet. 

Ja, det syns jeg hadde vært greit. Hadde satt pris på å få beskjed, men det hadde virkelig vært helt greit.

Anonymkode: 571fd...71e

• Liker 5
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her fikk du jo bare svar på det du spurte om. Ingen grunn til å bli krenket og svare på den måten tilbake.

Anonymkode: 0c8d7...e1b

Ikke krenket jeg. Det er noe som heter humor. Sarkastisk sådann. Ikke alle som skjønner det. Men sånn er livet ...........

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil man at gjester fryser?? 

Anonymkode: 12882...891

Naboen ved siden av meg bor og i et ikke-isolert hus. Samboer og jeg har varmepumpe, hun har elektriske varmeovner. Om hun skal varme opp når hun har gjester på besøk, må hun betale over 9000 i strøm. Hun har derfor ikke gjester så ofte :sleep: Det er vel bare en liten pris å betale. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apropos varmepumpe, så har vår 10-år gamle pumpe ingen problemer med å holde den temperaturen den er innstilt på. Så man trenger ikke å ta for gitt at varmepumpene ikke klarer det. 

Anonymkode: 010fa...bf8

I gamle trekkfulle hus er min erfaring at de som regel ikke gjør det. Da vil den på en måte alltid jobbe mot trekken. 

• Liker 5

Jeg forstår deg ganske godt Ts, men syntes også litt synd på din svigermor. Kan det være at hun har kjempe dårlig råd? Leste i et av svarene dine at kjøleskapet er nesten tomt i tillegg til problemet med varmen. Kan jo være hun spiser havregryn til alle måltider  (som du sier) pga dårlig råd. Du skriver jo at hun forsyner seg godt av det dere kjøper. Tenk om hun er sulten eller om det er lenge siden hun har spist noe annet enn havregryn? Tenk om hun innerst inne vil la deg skru opp varmen og at hun kanskje fryser selv også, men at hun er redd for å ikke ha råd til å betale? 😔 

Frekt å skru opp temperaturen? Det er ikke som om strømprisen hopper opp med 200kr timen de 5 timene svigermor er ute av huset. Når jeg har besøk er jeg alltid påpasselig med at gjestene ikke fryser, om de skrudde opp varmen mens jeg gikk på butikken hadde det selvsagt vært helt greit! Jeg hadde nok til og med sagt de kunne gjøre det  før jeg gikk!

Dette må være et sånt særnorsk fenomen- å bli fornærmet over at noen skrur opp varmen uten deres tillatelse 😂

26 minutter siden, camill said:

Jeg forstår deg ganske godt Ts, men syntes også litt synd på din svigermor. Kan det være at hun har kjempe dårlig råd? Leste i et av svarene dine at kjøleskapet er nesten tomt i tillegg til problemet med varmen. Kan jo være hun spiser havregryn til alle måltider  (som du sier) pga dårlig råd. Du skriver jo at hun forsyner seg godt av det dere kjøper. Tenk om hun er sulten eller om det er lenge siden hun har spist noe annet enn havregryn? Tenk om hun innerst inne vil la deg skru opp varmen og at hun kanskje fryser selv også, men at hun er redd for å ikke ha råd til å betale? 😔 

Hva man ikke burde gjøre om man er fattig:

Invitere andre på besøk

Ikke si fra om at man sliter med økonomien. Ikke si fra om at man må være påpasselig med varme, hva man spiser og hvor mye toalettpapir som brukes 

Kjefte ut av det blå når det viser seg at gjestene har gjort noe som du aldri har sagt ikke var greit eller ikke sagt vil være et problem for deg

• Liker 6

24 grader inne??? Da hadde jeg blitt helt kokt i hue og fått hodepine/migrene tvert. 20 grader er mer enn nok. Ta på deg ullsokker, ulljakke osv.. Jeg hadde blitt sur om du hadde satt opp varmen i min bolig, dere hadde hatt det fint men, ikke jeg. 

Anonymkode: 33239...541

• Liker 4
5 minutter siden, AnonymBruker said:

24 grader inne??? Da hadde jeg blitt helt kokt i hue og fått hodepine/migrene tvert. 20 grader er mer enn nok. Ta på deg ullsokker, ulljakke osv.. Jeg hadde blitt sur om du hadde satt opp varmen i min bolig, dere hadde hatt det fint men, ikke jeg. 

Anonymkode: 33239...541

Svigermor var ikke hjemme en gang. Uansett ville jeg hatt på meg sommerkjole om det var SÅ fælt! Eller et kompromiss på 22 grader og kledd meg lett! Man har ikke besøk for alltid, man klarer lide et par timer iblant for andre mennesker. Man kan ikke være "meg, meg, meg" hele tiden!

• Liker 7

Annonse

3 timer siden, camill skrev:

Hun har en lederjobb og er langt fra fattig.  Mannen min er enebarn så hun har ikke masse barn å forsørge heller. Hun bruker penger på hobbier. Men hun sier hun hater å stå på kjøkkenet og at mat interesserer henne ikke. Derfor spiser hun superenkelt hjemme. Knekkebrød og havregrøt. Men når vi her å lager vanlig mat og middag spise hun av det, selvom hun ikke har betalt noen av matvarene.  Drikker brus som vi kjøper. Det irriterer meg. Hadde hun vært med å betalt hadde det ikke vært et problem.

Å tette vinduene som lekker er bortkasta sier hun, Hun er mye borte med jobben i ukedagene. 

Anonymkode: 463ad...76a

Er svigermoren din gjerrig, siden hun ikke vil skru opp varmen når babyen fryser (!!) og har tomt kjøleskap? 

Jeg tenker at det er veldig sært å nekte å skru opp varmen når det er en baby på besøk, og babyen åpenbart er kald. Jeg hadde reist hjem, og forklart henne at dere må sette babyens behov først. En så liten baby skal slippe å fryse. 

Anonymkode: 50790...bba

• Liker 5
9 timer siden, Fuff skrev:

Naboen ved siden av meg bor og i et ikke-isolert hus. Samboer og jeg har varmepumpe, hun har elektriske varmeovner. Om hun skal varme opp når hun har gjester på besøk, må hun betale over 9000 i strøm. Hun har derfor ikke gjester så ofte :sleep: Det er vel bare en liten pris å betale. 

Det må da være et utrolig stort hus om det skal koste 9000 kroner å varme det opp for en fest:-)

• Liker 3
Annonse
Akkurat nå, Illuminatum skrev:

Det må da være et utrolig stort hus om det skal koste 9000 kroner å varme det opp for en fest:-)

Ikke-isolert hus (220kvm) fra før 1920. Nabo varmer det opp om hun har overnattingsgjester. 

16 minutter siden, Fuff skrev:

Ikke-isolert hus (220kvm) fra før 1920. Nabo varmer det opp om hun har overnattingsgjester. 

Da er nok kostnaden langt i fra 9000. Da måtte nok huset vært laget av papir og vært noen tusen kvadratmeter:-) Strøm er dyrt, men ikke så dyrt.

Dersom en har 20 varmeovner (1000w) som står på fullt i 24 timer så vil kostnaden bli ca 500 kroner med dagens strømpris. Har man gammelt hus så er nok neppe ledningsnettet slik at det er nok strøm til så mange ovner.

• Liker 5
12 minutter siden, Illuminatum skrev:

Da er nok kostnaden langt i fra 9000. Da måtte nok huset vært laget av papir og vært noen tusen kvadratmeter:-) Strøm er dyrt, men ikke så dyrt.

Dersom en har 20 varmeovner (1000w) som står på fullt i 24 timer så vil kostnaden bli ca 500 kroner med dagens strømpris. Har man gammelt hus så er nok neppe ledningsnettet slik at det er nok strøm til så mange ovner.

Vel, foreldrene mine betalte opp mot 12000kr i strøm, samboer og jeg fikk det ned på 3500kr ved å kun ha på én liten panelovn på et toalett og en frittstående ovn i stue (13grader). Nå sist på 1500kr fordi varmepumpe. 

21 timer siden, visp skrev:

:laugh: Om du kan betegnes som eldre, så bekrefter du jo bare det jeg sier?

Unnskyld, var bare litt morsomt.

Jeg MÅ egentlig ha det relativt kaldt, men lar jo gjester bestemme temperaturen. Det er vanlig å spørre om det er for kaldt, for varmt. Jeg får hodepine og blir veldig trøtt i veldig varme, så er mer i mitt ess i kaldere omgivelser, men gjester går foran meg.

Jeg er 58 år og er vel ikke eldre etter dagens mål. Mulig jeg misforsto. Jeg trodde du mente at eldre var gjerrige på varmen. Altså skrudde ned. Nå har jeg en sykdom som gjør at jeg blant annet har mye indre frost. Det har ingenting med alder å gjøre.Det kan være 30 grader midt på sommeren og jeg kan fryse.

Endret av OPIgirl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...