Gå til innhold

Svigermor ble sur på meg for å sette opp temperaturen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Fuff skrev:

Vel, foreldrene mine betalte opp mot 12000kr i strøm, samboer og jeg fikk det ned på 3500kr ved å kun ha på én liten panelovn på et toalett og en frittstående ovn i stue (13grader). Nå sist på 1500kr fordi varmepumpe. 

Det var vel snakk om at kostnaden for å varme opp til gjester var kr 9000 og de er vel ikke der hele året.

Uansett er dette OT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det var vel snakk om at kostnaden for å varme opp til gjester var kr 9000 og de er vel ikke der hele året.

Uansett er dette OT.

Ja, gjestene kan være der en helg/uke alt ettersom. 

Det vet jeg :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser kjempelett og synes 24 grader er helt passelig. Om mine gjester hadde skrudd ned temperaturen mens jeg var borte, hadde jeg tenkt det var helt OK og så får vi heller møtes på midten ved at de må gå i (evt. lånt) t-skjorte og jeg i enda mer ull. Men en baby kommer selvsagt først! Mulig at jeg litt farget av at jeg først og fremst ønsker å ha det bekvemt og så kommer strømregningen i andre (tiende) rekke. Jeg klarer ikke å forstå at man kan bli sint på noen for 50 kr (?) i økte strømutgifter

Anonymkode: ed9f7...458

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har en lederjobb og er langt fra fattig.  Mannen min er enebarn så hun har ikke masse barn å forsørge heller. Hun bruker penger på hobbier. Men hun sier hun hater å stå på kjøkkenet og at mat interesserer henne ikke. Derfor spiser hun superenkelt hjemme. Knekkebrød og havregrøt. Men når vi her å lager vanlig mat og middag spise hun av det, selvom hun ikke har betalt noen av matvarene.  Drikker brus som vi kjøper. Det irriterer meg. Hadde hun vært med å betalt hadde det ikke vært et problem.

Å tette vinduene som lekker er bortkasta sier hun, Hun er mye borte med jobben i ukedagene. 

Anonymkode: 463ad...76a

Du blir irritert over at svigermoren din spiser av maten dere kjøper, men så reagerer du på at svigermoren din blir irritert når du skrur opp varmen i hennes hjem (uten å spørre). Er det sånn at du betaler for oppholdet når du bor hos henne? Virker jo som om du egebtlig bare har et problem med henne da. 

Anonymkode: b791f...281

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skriver at det er frekt at familie føler seg som hjemme.. Det er det da absolutt ikke! Det som ER frekt, er å bli SUR og ikke forklare på en voksen og ordentlig måte at man ønsker gitt temperatur i huset. Å bli sur for noe sånt, nei da hadde jeg følt meg lite velkommen, fornærmet, og hadde dratt hjem. 

Anonymkode: 98808...5ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at jeg (og de aller aller fleste jeg kjenner) må være helt sinnssyke mennesker. Hos min tante står varmekablene på 29C, hjemme står de på 23C (og det er på ingen måte 23C på det badet, heller 18). Det fyres med ved hos min mor fra vi kommer hjem til vi legger oss - er sikkert 26-28C der.

hjemme hos meg selv står radiatorene på fra september til mai, er sikkert 23-26C hjemme hos meg også, likevel må vi på med genser i blant, og ligger alltid med pledd i sofaen.

Syntes det er oppriktig bikkjekaldt og ukomfortabelt med 20c i et rom man SITTER STILLE i. Det kommer til et punkt hvor man kjølner litt samme hva man har på seg, syntes jeg. Ganske ubehagelig med kalde hender og nesetipper når man sitter inne.

Å regulere temperaturen når man er eneste hjemme syntes jeg bør være helt uproblematisk.

Anonymkode: 8913d...b0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.12.2019 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Hva er normal innetemperatur mener dere?

Svigermor har et stort hus med kalde gulv og litt trekk. Likevel har hun termostaten på varmepumpen på 20 grader. Jeg går i ullsokker og genser men fryser likevel. Har en liten baby på 7 uker som var iskald på hendene og kakd akken, hodet og ørene . Han bar utipass og gråt selv om jeg tok på han 2 ullbody, strømpebukse og bukse

 Jeg tok meg da friheten til å sette opp temperaturen på varmepumpa og ovnene til 24 grader når hun var borte.  Og fikk tepereaturen opp til 24 grader inne. Både jeg og baby fikk mer varme i kroppen. Da hun kom tilbake ble hun kjempesur på meg. At så varmt kan man ikke ha det og skrudde alt ned. Nå fryser jeg og baby igjen. Men vi får bare kle på oss sier hun. Hva mener dere er normal innetemperatur? Jeg synes 20 er alt for kaldt . Og å gå å fryse er så ukoselig 

 

Anonymkode: 463ad...76a

Svigermødre vil ofte finne noe å bli sur for..Kan vel si det på en fin måte vel.. 24grader er varmt,men fryser du og den lille selv om du kler på dere skulle det vel gå ann å skru opp litt vel!

Svigermor klager alltid på temperaturen hos oss.Det er så varmt..Hva søren..Nei alle vi syns det er greit og ingen andre klager..Lite syk er vi og..

 

Anonymkode: 9312f...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg innser at jeg (og de aller aller fleste jeg kjenner) må være helt sinnssyke mennesker. Hos min tante står varmekablene på 29C, hjemme står de på 23C (og det er på ingen måte 23C på det badet, heller 18). Det fyres med ved hos min mor fra vi kommer hjem til vi legger oss - er sikkert 26-28C der.

hjemme hos meg selv står radiatorene på fra september til mai, er sikkert 23-26C hjemme hos meg også, likevel må vi på med genser i blant, og ligger alltid med pledd i sofaen.

Syntes det er oppriktig bikkjekaldt og ukomfortabelt med 20c i et rom man SITTER STILLE i. Det kommer til et punkt hvor man kjølner litt samme hva man har på seg, syntes jeg. Ganske ubehagelig med kalde hender og nesetipper når man sitter inne.

Å regulere temperaturen når man er eneste hjemme syntes jeg bør være helt uproblematisk.

Anonymkode: 8913d...b0e

Enig! Skal være mulig å gå inne hos seg selv uten å fryse!

Anonymkode: 9312f...cf2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De anbefaler at badetemperatur når baby er naken er 23 grader, så jeg kan ikke forstå at 20 grader fullt påkledd er for lite. Jeg ville nok selv hatt babyen i bæresjal for å holde ham og meg varm. Synes det er veldig rart å skru opp temperaturen hjemme hos andre uten å spørre først. Husker noen skrudde ned hjemme hos oss, og det ble iiiiskaldt på morgenen fordi jeg ikke fant ut av det før jeg la meg. Synes det var ganske frekt. 

Anonymkode: ceacc...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby på 7 uker ligger vel stort sett stille og spiser/sover? Sove under dyne, spise inntil mors hud? Har litt vanskelig for å se for meg at 20˚ er for kaldt. Tynn lue kan de gjerne ha på inne uansett når de er så små.

Anonymkode: 33978...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De anbefaler at badetemperatur når baby er naken er 23 grader, så jeg kan ikke forstå at 20 grader fullt påkledd er for lite. Jeg ville nok selv hatt babyen i bæresjal for å holde ham og meg varm. Synes det er veldig rart å skru opp temperaturen hjemme hos andre uten å spørre først. Husker noen skrudde ned hjemme hos oss, og det ble iiiiskaldt på morgenen fordi jeg ikke fant ut av det før jeg la meg. Synes det var ganske frekt. 

Anonymkode: ceacc...d9d

 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En baby på 7 uker ligger vel stort sett stille og spiser/sover? Sove under dyne, spise inntil mors hud? Har litt vanskelig for å se for meg at 20˚ er for kaldt. Tynn lue kan de gjerne ha på inne uansett når de er så små.

Anonymkode: 33978...195

Det var jo ikke 2 grader inne, varmen sto på 20 grader og med trekk blir det jo kaldere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/15/2019 at 10:18 PM, AnonymBruker said:

Men denne kampen må da mannen din ta! Vil han at babyen fryser da? Eller at mora skal være sur? Eller at du aldri vil dit igjen? Eller at mora får trøbbel med en strømregning. Eller at baby blir syk/utilpass/sutrete. Dette er først og fremst hans problem! 

Anonymkode: 49e3f...369

Her er nok hovedproblemet på de fleste svigermor/datter saker. Tafatt sønner som tør ikke å si ifra overfor mødrene deres og svigerdøtre som blir ofret på grunn av det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 15.12.2019 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Hun maser hele tiden på hvorfor vi ikke er mer på besøk. Hun vil ha oss her oftere. Men Jeg synes ikke det er koselig her. Det er ikke bare temperatur, Men tomme kjøleskap. Hun interesserer seg ikke for mat og spiser havregrøt til alle måltider. Men spiser rikelig av det vi kjøper inn når vi er her. Sorry det irriterer meg. Hos min familie er det vanlig mat og min mor vil gjøre det koselig for oss. 

Har du tatt en skikkelig snakk med henne om dette? Kanskje dere kan møtes på midten, hun har det varmt når dere kommer og dere tar med litt godt å spise på :) Og dere spleiser eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser bare havregrøt? Er hun fattig, minstepensjonist, gjerrig? Sparer på strøm og mat? Hva med å kommunisere med henne? Hadde ikke tatt meg nær av at hun reagerte, bare latt som ingenting, men sagt at det rett og slett ble for kaldt og at dere må ta hensyn til barnet. 

Jeg trives best med 19-21 grader inne, men det trekker ikke her. Om noen fryser tåler jeg fint at det blir varmere, det er lett å kle seg i en singlet eller t-skjorte. 24 grader er i meste laget, men da kan jeg gå ut på verandaen og avkjøle meg. Har aldri likt å ha det for varmt. Min mor som er eldre foretrekker 24 grader, eldre fryser lettere, og det kan i tillegg være en bivirkning av medisiner. Men her er jo problemet motsatt. Selvfølgelig tar man hensyn til en baby selv om de tåler litt. På kjølige sommerdager er det jo ofte litt kaldt inne også uten at man fyrer? 

Ta en prat med henne, og ikke ta dette personlig. Hun virker jo en smule sær (har ikke lest hele tråden), så vær bestemt men overbærende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En baby på 7 uker ligger vel stort sett stille og spiser/sover? Sove under dyne, spise inntil mors hud? Har litt vanskelig for å se for meg at 20˚ er for kaldt. Tynn lue kan de gjerne ha på inne uansett når de er så små.

Anonymkode: 33978...195

.Noen ganger og noen strder føles det kaldere med 20grader enn andre plasser. 20grader er ofte kaldt her jeg har vært. 

Anonymkode: 9312f...cf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

.Noen ganger og noen strder føles det kaldere med 20grader enn andre plasser. 20grader er ofte kaldt her jeg har vært. 

Anonymkode: 9312f...cf2

20 grader er IKKE kaldt for en nyfødt baby. Som nevnt over her så ligger de inntil mors bryst eller under dyne, med klær på. Anbefalt sovetemperatur er 16-18 grader for både nyfødt og eldre. Og nyfødte sover store deler av døgnet. Trenger hverken lue eller fryse når det er 16 eller 20 grader inne. Men kanskje mor fryser? Kanskje mor bør prøve å kle på baby og seg selv mer? 

Men synes fremdeles ikke det er frekt å skru opp varmen hos familie. Man er en del av familien. Det er snakk om noen dager. Det er svigers som er frekk. 

Anonymkode: 98808...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når Mine barn var små hadde vi innetemperatur på 26 grader fordi de var på gulvet og varme stiger. En baby mellom 5-7mndr feks. ligger gjerne på gulvet å leker og ruller rundt. Plasserer man de høyere opp, må man ha en hånd på dem konstant, eller så faller de ned (fra sofa, bord osv) så skjønner at TS synes et trekkfult hus med påstått 20 grader (med mindre det er en ekstern temp måler et sted i rommet så kan man gå ut i fra at temp er et sted mellom 17-20 grader) 

Nå som ungene er større står ovnene våre på 22 i noen rom og 24 i stua. Da er faktisk temp i rommene 21 grader og 22.5 grader. (Vi har det varmest i stua for der sitter vi stille.) noen fryser lett og noen fryser mindre. Jeg fyrer i tillegg hvis jeg vet jeg skal sitte lenge stille å se en film feks. 

 

Anonymkode: 03b25...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Men har du spurt eller snakket med henne om hvorfor hun reagerte? Har du forklart at baby var kald? Dere er familie nå, og hun er bestemoren til ditt barn. Tror det er lurt av deg å prøve å forstå hvordan hun tenker. Det er ikke det samme som at du må være enig med henne.

Jeg synes det er helt greit at man regulerer varmen når man er på besøk hos noen. Men hvis hun virkelig blir sur gjetter jeg at det er av én av disse grunnene:

- Hun har dårlig økonomi, og er reelt bekymret for regningen.

- Hun har hatt dårlig økonomi, og synes høy innetemperatur er sløsing.

- Hun irriterer seg generelt like mye over deg som du gjør over henne.

Uansett så er det i hele familiens interesse at dere prøver å finne ut av det sammen, heller enn å sitte på internett og «ha rett». Snakk gjerne med mannen din om hva han tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Frekt å skru opp varmen? Gått av banen!

Hadde jeg hatt besøk og hørt i ettertid at de har fått og fryst eller svettet hele besøket hadde jeg blitt både mitt flau men mest irritert. Kunne de ikke sagt fra? Eller bedre: hatt vett til å føle seg hjemme og skrudd på den selv?

Om det mot formodning var sånn at "jeg får så jævlig kløe når temperaturen er over 20" (for hvilke tungtveiende grunner har man egentlig til å MÅTTE ha en bestemt temperatur?) så måtte vi funnet kompromiss. Og jeg tenker at baby og nybakt mors velbehag trumfet mitt behov for å ha det kjølig. 

Kronene det koster å betale ekstra strøm har de fleste, har man ikke får man si det som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel ikke spørre når man er hos familie, En baby fryser, om å slå opp tempen!?!? 

Anonymkode: 6719b...a36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...