Gå til innhold

Hva symboliserer det kristne korset?


Jævla fyllekalas !

Anbefalte innlegg

Symboliserer det kristne korset fred, vennskap og kjærlighet, eller symboliserer det krig, hat og ondskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korset symboliserer Kristus døde for oss, og dermed frelste oss

Anonymkode: 6f06d...d79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Illuminatum skrev:

Eller kanskje bare at Kristus ble korsfestet og døde for oss

 

Hvorfor ble han korsfestet kun for å frelse noen? 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korset symboliserer Kristus døde for oss, og dermed frelste oss

Anonymkode: 6f06d...d79

Hvorfor lot han seg korsfeste for deretter å kun frelse noen? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg: Jesus, og Jesus er kjærlighet.

Anonymkode: 9ab7d...b8d

Hvilken kjærlighet har Jesus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frelse er vel ikke kun? Han tok på seg syndene til alle. I følge Kristendommen er Gud helt uten synd. Men det er umulig for mennesker å greie å holde seg helt uten synd. Derfor ble Jesus født for å være en «mellom-mann» mellom Gud og menneskene. Dette er kjernen i Kristendommen. Om man tror på det, er jo en annen sak. Men for å si det slik: Skulle du gått opp til eksamen i forskjellige religioner, og skrevet om hva kjernen i de forskjellige religionene er, så er det det jeg skrev ovenfor det rette svaret på Kristendommen

Anonymkode: 6f06d...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Jævla fyllekalas ! said:

Hvorfor ble han korsfestet kun for å frelse noen? 

Hvorfor lot han seg korsfeste for deretter å kun frelse noen? 

Hvilken kjærlighet har Jesus? 

Nå tror ikke jeg bokstavelig på det som står i Bibelen, det er jo oversatt og overlevert, ting er tatt ut og Gud vet hva.
Men det jeg mener at står i Bibelen er at han frelser alle som tror på han. Og å tro på han tolker jeg som å elske sin neste som seg selv, det var det som liksom var hele nøkkelen ifølge Jesus.

Anonymkode: 9ab7d...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Hvilken kjærlighet har Jesus? 

Jesus er det eneste mennesket som har hatt gudommelig kjærlighet, det vil si at han elsket uten betingelser. Det er denne kjærligheten alle mennesker søker hele livet, men aldri finner, fordi den finnes ikke hos noe annet menneske. Å elske betingelsesløst vil si at din kjærlighet til en annen ikke er knyttet opp mot handlinger. Du er god mot andre som er god mot deg, men Jesus er god selv mot dem som drepte ham, fordi hans kjærlighet er uavhengig av hva andre har gjort.

Korset symboliserer denne kjærligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg mente med det jeg skrev tidligere, er at kjernen i Kristendommen er Kristus. Det er et skriftsted i bibelen som kalles for «Den lille bibel» fordi det oppsummerer det viktigste i kristendommen:

Sitat

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

 

Selvfølgelig er det mye som forskjellige kristne menigheter er uenige om at er rett eller galt. Men  alle har dette skriftstedet felles

Sitat
 

Anonymkode: 6f06d...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Makt, misbruk og kristendom.

Anonymkode: 422e6...8de

Det kan man få lov til å mene. Men som sagt: Hadde du gått opp til eksamen i religionshistorie, så hadde du strøket om du hadde skrevet dette svaret. Hva du tror på i denne sammenheng er uvesentlig. Det er det samme hvis du skulle svare på hva som er de «5 søylene» i islam. Du svarer: «tull og tøys»  Da blir karakteren ganske dårlig

Anonymkode: 6f06d...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man få lov til å mene. Men som sagt: Hadde du gått opp til eksamen i religionshistorie, så hadde du strøket om du hadde skrevet dette svaret. Hva du tror på i denne sammenheng er uvesentlig. Det er det samme hvis du skulle svare på hva som er de «5 søylene» i islam. Du svarer: «tull og tøys»  Da blir karakteren ganske dårlig

Anonymkode: 6f06d...d79

Dette er ikke noe eksamens oppgave, men det er hva jeg assosierer med korset. En annen ting jeg også assosierer med korset er store sexy bryster med kors i mellom.

 

Anonymkode: 422e6...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Horten Market said:

Jesus er det eneste mennesket som har hatt gudommelig kjærlighet, det vil si at han elsket uten betingelser. Det er denne kjærligheten alle mennesker søker hele livet, men aldri finner, fordi den finnes ikke hos noe annet menneske. Å elske betingelsesløst vil si at din kjærlighet til en annen ikke er knyttet opp mot handlinger. Du er god mot andre som er god mot deg, men Jesus er god selv mot dem som drepte ham, fordi hans kjærlighet er uavhengig av hva andre har gjort.

Korset symboliserer denne kjærligheten.

Nettopp dette!
(Men jeg håper ikke at han er det eneste mennesket som har elsket slik, og ikke at han forblir det eneste. Vi trenger virkelig en endring her på denne planeten før alt går i dass.)

Anonymkode: 9ab7d...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Jævla fyllekalas ! said:

Symboliserer det kristne korset fred, vennskap og kjærlighet, eller symboliserer det krig, hat og ondskap? 

Kristi lidelse og død - altså fundamentet for hele kristenlæren og tilhørende teologi.

8 hours ago, Jævla fyllekalas ! said:

Hvorfor ble han korsfestet kun for å frelse noen? 

Hvorfor lot han seg korsfeste for deretter å kun frelse noen? 

Hvilken kjærlighet har Jesus? 

Kanskje du skulle oppsøke din sognefader, og stille spørsmålene der? Dette er så grunnleggende kristendomslære at jeg er tilbøyelig til å tro at du bare ønsker å provosere med de spørsmålene.

Anonymkode: 4bb84...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe eksamens oppgave, men det er hva jeg assosierer med korset. En annen ting jeg også assosierer med korset er store sexy bryster med kors i mellom.

 

Anonymkode: 422e6...8de

Assosiasjon er noe annet. Det betyr hva du forbinder med det. Hva noe symboliserer er noe annet

Anonymkode: 6f06d...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assosiasjon er noe annet. Det betyr hva du forbinder med det. Hva noe symboliserer er noe annet

Anonymkode: 6f06d...d79

Hva jeg forbinder med korset er så mangt, på godt og vondt. Det er alt jeg vet og alt jeg assosierer med korset. Kort oppsummert at alt udåd uansett blir tilgitt uten ansvar, samvittighet eller rettferd.

Anonymkode: 422e6...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva jeg forbinder med korset er så mangt, på godt og vondt. Det er alt jeg vet og alt jeg assosierer med korset. Kort oppsummert at alt udåd uansett blir tilgitt uten ansvar, samvittighet eller rettferd.

Anonymkode: 422e6...8de

Det er jo ikke riktig. Kanskje protestantene ser det sånn, men jeg tror heller ikke de opererer med noe nådesbegrep som ikke betinger noen form for oppriktig anger. Og ansvar for sine gjerninger har man jo uansett.

Anonymkode: 4bb84...f3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rucula said:

Korset er da et torturinstrument?

Ikke som symbol.

Anonymkode: 9ab7d...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det symboliserer at menneskene er så dumme og lederene så korrupte at selv da Gud sjøl vandret midt iblant oss, spikret vi han med hender og føtter til et trekors, lot han henge der i ørkenvarmen til han kollapset. Det var den frie viljen da. 

Anonymkode: 86007...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...