Gå til innhold

Menneskerett å bo i Norge


The Kitten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei

Det er ingen menneskerett

Selvfølgelig er det trist og dumt at det har tatt så lang tid, men hun gamblet og til slutt tapte hun.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

Meget viktig dom. Skjønner at advokaten spiller på følelser og empati, men det er ikke det dette handler om. Hun har opphold på uriktig grunnlag og skal selvsagt kastes ut av landet. Man kan jo bare tenke seg tilstandene i dette landet om myndighetene skulle gi etter for slikt. Da blir det kø.....

Advokaten snakker om at det er "barna som straffes". Ja, det er ofte slik det ender opp, barna må betale for foreldrenes ugjerning. Om en mor begår et alvorlig kriminell handling som fører til lang fengelsstraff, så er det jo ikke slik at hun slipper straffen fordi det går utover barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med denne typen dommer, så kan vi stort sett skrinlegge håpet om at innvandrere skal bevege seg mot større assimilasjon i samfunnet.

Vi kan ikke drive på denne måten og forvente at ikke familier forbereder seg på å måtte flytte tilbake, og da kan vi ikke motsette oss koranskoler, kjønnslemlestede eller andre kulturelt baserte overgrep.

Ja, dommen er rett, men anvendelsen er en dick move, og tjener ingen. Og deler av domsbegrunnelsen er rett og slett hinsides lesning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/14/2019 at 10:21 AM, Druid said:

Vi kan ikke drive på denne måten og forvente at ikke familier forbereder seg på å måtte flytte tilbake, og da kan vi ikke motsette oss koranskoler, kjønnslemlestede eller andre kulturelt baserte overgrep.

Så de fleste har løyet for å få opphold og kommer egentlig fra et annet sted enn de sa?

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2019 den 4.28, The Kitten skrev:

Link til saken: 

https://www.nrk.no/sorlandet/yasmin-utvises-fra-landet---anker-til-menneskerettighetsdomstolen-

Kvinnen har vært i Norge i 19 år.

Hun løy om hvor hun kom fra. Bruker barna som grunn til å bli i Norge. 

Er det en menneskerett å lyge seg til opphold i dette landet?image.gif

Nei, det er ingen menneskerett.

Men hva med barna? Høyesterett må jo bestå av mentalt tilbakestående aper som tror at kontakt gjennom telefon og sosiale medier kan erstatte daglig omgang med foreldrene.

Ser at barna var fra 4-12 år i 2017, altså fra 6-14 år nå. Hadde de vært nærmere 18 så kunne jeg vært med på at hun kunne vært kastet ut, men det yngste barnet er så ungt at det faktisk trenger mor.

Av hensyn til barna bør hun ikke kastes ut, selv om jeg personlig mener hun fortjener å bli kastet på dør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2019 den 5.04, Ikanonym skrev:

Fjer nå heller de skumle sinte krigsorienterte mennene. Og med engang. Ikke etter år

Dette er et godt poeng. Det går voldelige, farlige personer fritt rundt i samfunnet. Er de norske statsborgere, skal det mye til å bure dem inne så samfunnet blir beskyttet, og er de ikke det så har de uendelig med ankemuligheter og kan klamre seg fast her i evigheter.

Terskelen for å kaste ut søppel burde vært mye lavere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2019 den 10.21, Druid skrev:

Vel, med denne typen dommer, så kan vi stort sett skrinlegge håpet om at innvandrere skal bevege seg mot større assimilasjon i samfunnet.

Vi kan ikke drive på denne måten og forvente at ikke familier forbereder seg på å måtte flytte tilbake, og da kan vi ikke motsette oss koranskoler, kjønnslemlestede eller andre kulturelt baserte overgrep.

Ja, dommen er rett, men anvendelsen er en dick move, og tjener ingen. Og deler av domsbegrunnelsen er rett og slett hinsides lesning.

De innvandrerne som ikke lyver seg til opphold trenger jo ikke å bekymre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, jabx skrev:

De innvandrerne som ikke lyver seg til opphold trenger jo ikke å bekymre seg.

Problemet er at de kommer til å gjøre det. 

Du og jeg er vant med å bo i en fungerende rettstat, stort sett ingen som flykter vet hva det betyr.

Hvis jeg kom hit og møtte denne saken, så ville jeg konkludere med at det skulle veldig lite til, og uansett hvor mye du hadde lyktes i å integrere deg, ville du alltid kunne bli kastet ut. Jeg hadde ikke følt meg trygg på at jeg skulle manøvrert meg Igjennom systemet til det punktet der jeg var TRYGG.

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg forventer at alle lyger. Faktisk ville jeg vært mye mer kritisk til en som IKKE løy, hvis han ikke kunne vise til aktuell dokumentasjon på direkte forfølgelse. Det handler om hvor problematisk er det om du blir sendt hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid said:

Problemet er at de kommer til å gjøre det. 

Du og jeg er vant med å bo i en fungerende rettstat, stort sett ingen som flykter vet hva det betyr.

Så fordi de ikke gjør det bør ikke loven gjelde for dem? Dette blir helt bakvendtland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonymbruker3 skrev:

Så fordi de ikke gjør det bør ikke loven gjelde for dem? Dette blir helt bakvendtland.

Som sagt, jeg valgte ikke å kommentere selve saken, for dommen er formelt riktig.

Og hvis man skal kritisere selve rettsanvendelsen, så måtte det handle om at det er pussig vi ikke har foreldelsesfrister på denne typen saker; det er en haug mye mer problematiske krimminelle handlinger, du ville gått fra på 10 år.

Hva jeg påpeker er at på det tidspunktet man vurderer hvilke saker man skal forfølge; bør man bruke dømmekraft og tenke konsekvenser.

I dette tilfellet får vi håpe at mannen har ressurser til å ta kona og ungene på ett to års ferieopphold til hennes hjemland. 
 

Men fra ett rent realistisk ståsted, provoserer du usikkerhet blant asylsøkere generelt, fjerner tilliten til Norske myndigheter hos barn og ektemann og kan også så ekstremt sinne hos en 14 åring. I tillegg lager du lokalpolitiske bruduljer og trigger ett lokalmiljø. 
 

Og det er tilnærmet umulig å se en oppside.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Druid said:

Og hvis man skal kritisere selve rettsanvendelsen, så måtte det handle om at det er pussig vi ikke har foreldelsesfrister på denne typen saker; det er en haug mye mer problematiske krimminelle handlinger, du ville gått fra på 10 år.

Som regel fordi bevissituasjonen gjør det vanskelig å etterforske.

21 minutter siden, Druid said:

Og det er tilnærmet umulig å se en oppside.

Det blir mindre attraktivt å lyve seg til opphold. Som du sikkert vet shopper de fleste rundt grundig før de velger hvilket land de skal søke asyl i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

...

Det blir mindre attraktivt å lyve seg til opphold. Som du sikkert vet shopper de fleste rundt grundig før de velger hvilket land de skal søke asyl i.

 Vel, gitt at hun hadde fått opphold uansett, siden hun hadde ett mye mer vektig grunn enn å komme fra somalia, så kan vi regne med at shoppingen hennes ikke har vært så veldig gjennomført. 

( Det interessante nå blir jo om denne historien nå blir rippet opp i. Det hadde vært litt kjedelig for Høyesterett om hun ble utsatt for æresdrap etter at de sendte henne hjem. Jeg mener, hun har jo brutt en familiekontrakt.)

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir viktigere og viktigere å heller bruke ressursene på internpolitikk i de aktuelle land, og ha fokus på å bygge gode rettsstater og gode samfunn i de land det flyktes fra. 
 

Jeg tenker jo at denne kvinnen kunne fått amnesti. Ikke er hun kriminell, annet enn at hun løy om dette. Hun er godt integrert, og har gjort sine plikter. Hun er gift med en norsk mann, og hun har norske barn. Hun kunne fått opphold nå som ektefelle. 
 

Denne løsningen er ikke en god løsning for familien og barna. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Madame Butterfly said:

Jeg tenker jo at denne kvinnen kunne fått amnesti. Ikke er hun kriminell, annet enn at hun løy om dette. Hun er godt integrert, og har gjort sine plikter. Hun er gift med en norsk mann, og hun har norske barn. Hun kunne fått opphold nå som ektefelle.

Hun blir bare utvist for to år. Etter det vil hun sannsynligvis få opphold gjennom familiegjenforening eller på liknende grunnlag. Løgnen hennes har gitt gigantgevinst uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Druid said:

 Vel, gitt at hun hadde fått opphold uansett, siden hun hadde ett mye mer vektig grunn enn å komme fra somalia, så kan vi regne med at shoppingen hennes ikke har vært så veldig gjennomført.

Hun klarte å komme seg til og få opphold i det landet i verden som gir henne mest penger, og likevel tror du at hun ikke har gjort leksa si før hun reiste? Vi er ikke akkurat det nærmeste og lettest tilgjengelige alternativet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Det blir viktigere og viktigere å heller bruke ressursene på internpolitikk i de aktuelle land, og ha fokus på å bygge gode rettsstater og gode samfunn i de land det flyktes fra. 
 

Jeg tenker jo at denne kvinnen kunne fått amnesti. Ikke er hun kriminell, annet enn at hun løy om dette. Hun er godt integrert, og har gjort sine plikter. Hun er gift med en norsk mann, og hun har norske barn. Hun kunne fått opphold nå som ektefelle. 
 

Denne løsningen er ikke en god løsning for familien og barna. 

Høres både dyrt og urealistisk ut... 

Hvorfor skal kvinnen få amnesti? Løsningen er ikke god for familien, men det er flere hensyn å ta her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...