Gå til innhold

Dere med langvarig forhold bak dere.


Fremhevede innlegg

Skrevet

Er sammen med en mann med et langt forhold bak seg, typ 15 år( ble sammen veldig unge).  Jeg sliter så innmari med det. Jeg skjønner vi begge har et fortid ettersom vi er i 40 åra men jeg har en er broket fortid. Han sier jeg burde se på det som at han er en stabil fyr og alt det der. Han er jo det, super herlig fyr , i motsetning til min x-mann ville han aldri gjort noe for å såre meg. Han sier han elsker meg og at han aldri har hatt det så fint som nå. Men jeg klarer ikke la vær å tenke at han har gitt «alt annet» til en annen, hvis dere skjønner? 
 

noen av dere som har hatt mannen min sine sko på? Kan det virkelig stemme at man er i et dårlig forhold i mange år og ikke gjør noe med det?

vil gjerne ha deres erfaringer. Føler jeg er dårlig på forhold og enda dårligere på valg av menn. Er det slik tror dere?

Anonymkode: 2c646...175

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er sammen med en mann med et langt forhold bak seg, typ 15 år( ble sammen veldig unge).  Jeg sliter så innmari med det. Jeg skjønner vi begge har et fortid ettersom vi er i 40 åra men jeg har en er broket fortid. Han sier jeg burde se på det som at han er en stabil fyr og alt det der. Han er jo det, super herlig fyr , i motsetning til min x-mann ville han aldri gjort noe for å såre meg. Han sier han elsker meg og at han aldri har hatt det så fint som nå. Men jeg klarer ikke la vær å tenke at han har gitt «alt annet» til en annen, hvis dere skjønner? 
 

noen av dere som har hatt mannen min sine sko på? Kan det virkelig stemme at man er i et dårlig forhold i mange år og ikke gjør noe med det?

vil gjerne ha deres erfaringer. Føler jeg er dårlig på forhold og enda dårligere på valg av menn. Er det slik tror dere?

Anonymkode: 2c646...175

Man prøver bare å overleve for økonomien og barnas skyld. Han har nok mer å gi til deg når det ikke er noe annet en kjærlighet som ligger bak.

Anonymkode: fde32...c19

  • Liker 1
Skrevet

Du ødelegger ditt forhold om du ikke legger bort at han har hatt et liv før deg. 

Jeg har elsket to menn høyt og lenge. Jeg vet at jeg har det, men det er likevel som om nåværende mann har visket ut ham jeg tidligere elsket. 

Det er stor sannhet i at siste kjærlighet er den største. Det er det man ER i som føles sterkest. 

Jeg vet logisk sett at jeg har elsket like høyt tidligere, men likevel kan jeg på en måte ikke huske det som like sterkt. Det er "vann under broen", mens følelser for min mann er her, nå og virkelige. 

Anonymkode: 9783d...966

  • Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ødelegger ditt forhold om du ikke legger bort at han har hatt et liv før deg. 

Jeg har elsket to menn høyt og lenge. Jeg vet at jeg har det, men det er likevel som om nåværende mann har visket ut ham jeg tidligere elsket. 

Det er stor sannhet i at siste kjærlighet er den største. Det er det man ER i som føles sterkest. 

Jeg vet logisk sett at jeg har elsket like høyt tidligere, men likevel kan jeg på en måte ikke huske det som like sterkt. Det er "vann under broen", mens følelser for min mann er her, nå og virkelige. 

Anonymkode: 9783d...966

Ser den og takk for svar. 
føler meg bare så utrolig som nr 2 selv om han virker helt oppriktig.

Og ja jeg ser at jeg godt kan ødelegge det med min usikkerhet. 
 

Anonymkode: 2c646...175

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser den og takk for svar. 
føler meg bare så utrolig som nr 2 selv om han virker helt oppriktig.

Og ja jeg ser at jeg godt kan ødelegge det med min usikkerhet. 
 

Anonymkode: 2c646...175

Du er nr 1 nå, og det er alt som teller. 

Å bruke energi og vonde tanker på at det tidligere har vært en annen som var nr 1 for deg er like dumt som om en som akkurat var blitt verdensmester i skiskyting ble intervjuet om hvordan det føltes, og vedkommende svarte "Det føles egentlig ganske ille, for det har vært andre verdensmestere før meg." 

Dessuten : 1. Da kjente han ikke deg engang. Og 2. Han har blitt den mannen du elsker på grunn av livet han allerede har levd. Uten sin historie, inkludert henne, ville han ikke vært den du elsker. Han kunne vært helt annerledes. Egentlig skal du derfor være glad for at livet han har hatt til nå formet ham akkurat til mannen du elsker.

Slipp det, før det ødelegger deg og dere. Du konkurerer ikke med henne. Det dere to deler er helt annerledes, unikt dere mellom, og det er nå som teller. Om du gnager på dette er det du som drar henne med deg inn i hans nåtid og fremtid. For ham er hun bare historie. La henne være det. 

Anonymkode: 9783d...966

  • Liker 4
Skrevet

jeg er som deg og kjæresten min som din kjæreste. han er rett og slett ikke en grublete fyr, så straks han var over eksen sin, og etterhvert ble sammen med meg var han ferdig med fortiden. han dveler ikke ved hva som kunne vært, hvordan ting kunne vært osv.. vi har hatt våre runder om dette før jeg måtte ta et valg om å aktivt velge å tro på han. uansett; vi har det mer enn bra nok, det hvisker vel ut fortiden sånn litt etter litt. nå etter noen år sammen tror jeg stort sett hele tiden på at han har glemt eksen sin (mesteparten av tida).

Anonymkode: 47f53...952

Skrevet

Den forklaringen "dårlig forhold i mange år" er noe som går igjen i historiene til alle som har elskerinner eller nye damer, og jeg ville ikke lagt noe som helst vekt på den talen.

Jeg ville hatt mye mer respekt for en mann som sa at han har vært i et langt forhold og er glad i konen sin, men at de hadde så store forskjeller (eller lignende) at de valgte å gå hver til sitt. Det står det respekt av, i stedet for disse "jeg har hatt det så fælt i mange år"-forklaringene. Han var en del av det langvarige forholdet og kunne gjort sitt for å bedre samlivet, i stedet for å skylde på kona etterpå.

Med tanke på din situasjon, så har selv 14-15-åringer en fortid med kjærester, så det kommer man ikke unna. Det ville vært mer rart om du møtte en i 40-årene som ikke hadde vært i noe forhold. Dette må du bare leve med.

Anonymkode: a2943...6fd

  • Liker 4
Skrevet

Har vært der, ja, med ein eks som var ti år eldre enn meg og veldig manipulerende. Eg blei lenge, i over 10 år, fordi eksen min hadde alltid komt med små stikk til meg, om at han ville ta selvmord om eg noengang forlot han og at "alle" i den lille byen vi budde i ville klandre meg for det, siden han var kompis med så mange av dei. I tillegg var han aktiv i rusmiljøet, og kjente "den typen" folk, som var litt ubehagelig. For min del var forholdet over lenge før det offisielt slutta. 

Skrevet

Jeg har vært mannen her. Etter et 16 år langt forhold med bryllup og 3 barn tok det slutt.

Så fant jeg en ny, fantastisk kvinne. Og vi koste oss, og alt gikk bra.

Så begynte hun sammenligningene med eksen. Og ble usikker, for vi var ikke gift. Vi hadde ikke barn. Det måtte vi fikse, fort, for hun skulle ikke være noe dårligere enn eksen.

Vi er ikke sammen i dag.

  • Liker 3
Skrevet

Det er jo er bra tegn at en mann i 40-årene har hatt et langvarig forhold? Om en mann på den alderen bare hadde hatt kortvarige tulleforhold med "gale og fæle ekser" hadde det vært mye mer negativt. 

Anonymkode: 76ece...8e6

  • Liker 2
Skrevet

Her er jeg den med et langt (13 år) forhold bak meg. Dette inkluderte også mange år som samboer og etterhvert ektefelle med min eks. Jeg var ikke i et "dårlig" forhold i de årene, men eksen min etterhvert sleit med å takle en del ting. Og så slo han opp midt i prosessen vår med å få barn. Jeg elska eksen min dypt. Det var et tungt slag å miste ham og forholdet vårt. Jeg var klar over at alt i forholdet ikke var glimrende, men jeg gjorde det jeg kunne. Jeg håper eksen blir lykkelig med noen andre. 

Jeg elsker såklart ikke nye kjæresten like høyt - ennå. Men har jo lyst til å lære ham å kjenne. Og ikke minst at han skal forstå hva jeg så etter i eksen min, og ser etter i ham: en stabil familiefar som samtidig er min livskompanjong og sexplorer. Jeg vet at han er usikker pga jeg har mye mer erfaring med ham. Men det er ikke noe anna å gjøre enn å gi oss tid til å finne ut av dette sammen. Finne ut hva vi som par kan bli ❤

Anonymkode: ac030...6c1

Skrevet

Jeg syns det er urimelig hvis kjæresten min hadde bedt meg om å måle tidligere kjærlighet oppimot kjærligheten jeg føler for henne. Jeg føler slik som flere kommenterer her, sterkest for min nåværende, men jeg er jo klar over at jeg elsket mine ekser også. Jeg har hatt to ekser som jeg har elsket høyt og lenge, men disse kan ikke utfordre mitt nåværende forhold og jeg er helt imot å sette dem opp mot hverandre.

Anonymkode: 31163...758

  • Liker 1
Skrevet

Jeg giftet meg ung, ventet barn. Var svært glad i ham. Han viste seg etterhvert å være en mann med mye problemer. Bl.a mye utro. Jeg ble i 10 år. Pga. barnet, og fordi jeg håpte på endringer alt for lenge. Ja, det går godt an å bli lenge i et dårlig forhold. Du blir så vandt til det, at du nesten tror det skal være slik. Min nye mann er absolutt ikke nr 2, han er den beste å eneste for meg.

Anonymkode: 4d624...cdc

Skrevet
4 timer siden, Epictetus skrev:

Jeg har vært mannen her. Etter et 16 år langt forhold med bryllup og 3 barn tok det slutt.

Så fant jeg en ny, fantastisk kvinne. Og vi koste oss, og alt gikk bra.

Så begynte hun sammenligningene med eksen. Og ble usikker, for vi var ikke gift. Vi hadde ikke barn. Det måtte vi fikse, fort, for hun skulle ikke være noe dårligere enn eksen.

Vi er ikke sammen i dag.

Hvorfor? Fordi hun ville ha barn kort inn i forholdet og du taklet ikke at hun ville forplikte seg fort? 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er nr 1 nå, og det er alt som teller. 

Å bruke energi og vonde tanker på at det tidligere har vært en annen som var nr 1 for deg er like dumt som om en som akkurat var blitt verdensmester i skiskyting ble intervjuet om hvordan det føltes, og vedkommende svarte "Det føles egentlig ganske ille, for det har vært andre verdensmestere før meg." 

Dessuten : 1. Da kjente han ikke deg engang. Og 2. Han har blitt den mannen du elsker på grunn av livet han allerede har levd. Uten sin historie, inkludert henne, ville han ikke vært den du elsker. Han kunne vært helt annerledes. Egentlig skal du derfor være glad for at livet han har hatt til nå formet ham akkurat til mannen du elsker.

Slipp det, før det ødelegger deg og dere. Du konkurerer ikke med henne. Det dere to deler er helt annerledes, unikt dere mellom, og det er nå som teller. Om du gnager på dette er det du som drar henne med deg inn i hans nåtid og fremtid. For ham er hun bare historie. La henne være det. 

Anonymkode: 9783d...966

Det er ikke sikkert hun er nummer 1 dessverre. Han jeg var sammen med tidligere i år hadde også et 5 år langt forhold bak seg, uten barn og uten forlovelse osv. Men han kunne drømme om minner med henne osv, og det var tydelig at han slet fortsatt etter bruddet, han sa han ikke hadde følelser for ho, men slet pga at forholdet var giftig og hun var utro og lagde kvalme og faenskap, han måtte dra rundt fordi hun fant han og kom på døra og kjeftet. Men det ble slutt, bare noen måneder etterpå. Jeg ble psykisk dårlig av at han slet veldig, og hadde tydelige problemer med å binde seg sånn jeg ville. Jeg ønsker meg liksom alt på engang, siden jeg har hatt det før og er vane med det, hadde et fire år langt forhold før der igjen, hvor vi bodde sammen, hadde hund, bil, båt, jobbet sammen og var forlovet. Jeg følte meg hjemme og trygg med han og han hadde også en veldig snill far. Det er viktig for meg å komme godt overens med familien også. Han hadde også mistet kontakt med moren fordi hun var slem mot han og var opptatt av seg selv under hele oppveksten, han hadde også rusproblemer osv tidligere.

Anonymkode: 389ab...84e

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er sammen med en mann med et langt forhold bak seg, typ 15 år( ble sammen veldig unge).  Jeg sliter så innmari med det. Jeg skjønner vi begge har et fortid ettersom vi er i 40 åra men jeg har en er broket fortid. Han sier jeg burde se på det som at han er en stabil fyr og alt det der. Han er jo det, super herlig fyr , i motsetning til min x-mann ville han aldri gjort noe for å såre meg. Han sier han elsker meg og at han aldri har hatt det så fint som nå. Men jeg klarer ikke la vær å tenke at han har gitt «alt annet» til en annen, hvis dere skjønner? 
 

noen av dere som har hatt mannen min sine sko på? Kan det virkelig stemme at man er i et dårlig forhold i mange år og ikke gjør noe med det?

vil gjerne ha deres erfaringer. Føler jeg er dårlig på forhold og enda dårligere på valg av menn. Er det slik tror dere?

Anonymkode: 2c646...175

Ja, det kan absolutt stemme. 

Jeg har et forhold på 11 år bak meg, og jeg var i slutten av 20 årene da jeg dro. Ergo, jeg var veldig ung når vi ble sammen. 

De siste årene var ikke bra. Men jeg fikk meg ikke til å gå med det første, jeg var redd for å være alene, etter så mange år sammen med noen. Man blir veldig vandt med å bo med noen, være med noen, noen å dele alt med, på tross av at ting ikke er bra. Og da virker det verre, og mer skummelt, å være alene. 

Til slutt ble situasjonen så uutholdelig for meg, at jeg dro. Men det måtte bli skikkelig ille før det virket verre å være i forholdet, enn å være alene. 

Jeg angret også en stund etterpå. Ikke fordi jeg hadde følelser for xen, men jeg følte meg som en ungdom igjen, som plutselig ble kastet ut i voksenlivet for tidlig, alene. På noen måter hadde det vært trygt å være to. Men jeg holdt ut, og etterhvert ble jeg veldig vandt med å være alene, å da gikk angeren over. Etterhvert traff jeg min nåværende samboer, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har vært så forelsket som jeg er nå.

Men det er kompliserte greier det med et langt forhold bak seg. 

Og ja, jeg kan forstå at du syns det er ubehagelig at han har delt alt med en annen person i så lang tid. Min samboer har følt litt på det samme, jeg har kjøpt hus med min x, jeg har vært gift, osv osv. Men det at man har gjort noe før, betyr ikke at man ikke gleder seg til å dele det med den personen man er forelsket i. Jeg gleder meg veldig til å gifte meg med samboeren min, denne gangen er jeg mye sikrere, ikke bare ung og uviten, å tenker at det er det riktige å gjøre. For det må jeg jo si nå etter et langt forhold, denne gangen er jeg mye sikrere på hva jeg vil, og ikke vil :) jeg hadde virkelig ikke vært sammen med samboer om jeg ikke var genuint forelsket i han :)

 

Anonymkode: 6a543...896

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi begge har et fortid ettersom vi er i 40 åra men jeg har en er broket fortid. Han sier jeg burde se på det som at han er en stabil fyr og alt det der. Han er jo det, super herlig fyr , i motsetning til min x-mann ville han aldri gjort noe for å såre meg. Han sier han elsker meg og at han aldri har hatt det så fint som nå. Men jeg klarer ikke la vær å tenke at han har gitt «alt annet» til en annen, hvis dere skjønner? 

Du sier det ikke rett fram, men det ligger i det du skriver at du har bak deg (minst) ett forhold som har vært trøblete?

Alle har bagasje, og jeg merket da jeg var alene for noen år siden at svært mange kvinner som var i trettiårene var "skadet" av en eller annen eks. Hvor dypt det stakk, det skal jeg ikke si, men det var såpass at det var problematisk. Tillit, det tar tid å bygge opp, men man opplever at alt man gjør leses inn i det handlingsmønsteret som "monstereksen(e)" la for dagen. Da er det umulig å komme i gang med å stolt på. Da er man der at man ikke blir målt opp mot og forstått som seg sjøl, men en eller annen annen. Det er sårt.

Er følelsen din sjalusi på hans forhenværende, at det var en slik som han du skulle hatt hele tida? Den raskeste måten for deg å ødelegge på, det er å tenke for mye på hva han har hatt. Det vil kanskje får han til å tenke på hvordan du har hatt det når du har hatt det gøy, men skumlest er det hvis han merker at han ikke får den tilliten han fortjener - på grunn av din, tør jeg si, urimelige sjalusi. Og da er forholdet som forgiftet å betrakte.

 

Eller kanskje, så er han ikke den rette, fordi han er for stabil, litt kjedelig, og du vil ha mer fart og spenning?

Skrevet

Du kan jo bare lese her inne på KG om alle damene som er i forhold uten følelser! Som har vurdert å gå i lange tider. Men uansett, jeg ville snudd den tankegangen litt. At han har vært sammen samme dame i mange år betyr at han er lojal og prøver å få til noe han har startet. At han har evne til å være glad i og bry seg om en annen person. Jeg syns det er synd at min kjæreste ikke har et like godt forhold som meg bak seg. Jeg gikk inn i nytt forhold og forventet det samme mønsteret med tosomhet som fra eksen, men det tar visst tid å komme dit gitt. Skulle ønske han også var mer vandt med et stabilt og godt kjærlighetsliv. 

Og TS, selv om jeg elsket min eks og levde med han i årevis, er det ikke han jeg vil ha nå. Jeg har ingen kjærestefølelser for han lengre. Du kan regne med at kjæresten din er helt ferdig med eksen sin og bare vil ha deg og ser for seg en fremtid med deg. Er ikke det det viktigste? Det han føler NÅ, ikke det han har følt før. Og igjen; se på det som et kvalitetstegn at han har et langt forhold og ikke mange korte bak seg. Uten at jeg skal disse de som har korte altså, jeg vet at det kan være mange grunner til det.

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Fordi hun ville ha barn kort inn i forholdet og du taklet ikke at hun ville forplikte seg fort? 

 

Det er ikke sikkert hun er nummer 1 dessverre. Han jeg var sammen med tidligere i år hadde også et 5 år langt forhold bak seg, uten barn og uten forlovelse osv. Men han kunne drømme om minner med henne osv, og det var tydelig at han slet fortsatt etter bruddet, han sa han ikke hadde følelser for ho, men slet pga at forholdet var giftig og hun var utro og lagde kvalme og faenskap, han måtte dra rundt fordi hun fant han og kom på døra og kjeftet. Men det ble slutt, bare noen måneder etterpå. Jeg ble psykisk dårlig av at han slet veldig, og hadde tydelige problemer med å binde seg sånn jeg ville. Jeg ønsker meg liksom alt på engang, siden jeg har hatt det før og er vane med det, hadde et fire år langt forhold før der igjen, hvor vi bodde sammen, hadde hund, bil, båt, jobbet sammen og var forlovet. Jeg følte meg hjemme og trygg med han og han hadde også en veldig snill far. Det er viktig for meg å komme godt overens med familien også. Han hadde også mistet kontakt med moren fordi hun var slem mot han og var opptatt av seg selv under hele oppveksten, han hadde også rusproblemer osv tidligere.

Anonymkode: 389ab...84e

Hvorfor sammenligner du to situasjoner som tydelig skiller seg fra hverandre? 

Du tok til takke med å få smuler av en mann som tydelig ikke var klar for nytt forhold, mens ts har en mann som gir tydelig utrykk for at han er klar for det. 

Stor forskjell på å håpe på noe der det egentlig ikke er håp, og å ødelegge noe som kan være bra med å mistro det på grunn av at han har en fortid. Dere er nærmest i to ender av skalaen. 

Anonymkode: 9783d...966

  • Liker 1
Skrevet
På 13.12.2019 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sammenligner du to situasjoner som tydelig skiller seg fra hverandre? 

Du tok til takke med å få smuler av en mann som tydelig ikke var klar for nytt forhold, mens ts har en mann som gir tydelig utrykk for at han er klar for det. 

Stor forskjell på å håpe på noe der det egentlig ikke er håp, og å ødelegge noe som kan være bra med å mistro det på grunn av at han har en fortid. Dere er nærmest i to ender av skalaen. 

Anonymkode: 9783d...966

Hvordan vet du om han var klar for et forhold eller ikke? Nei! Det vet du ingenting om!! Han sa til meg at han hadde følelser for meg, var forelsket, sa vi skulle bli kjærester, gav meg roser, tok meg med ut på maaange dater og spanderte mye på meg. Synes du det høres ut som en som ikke er interessert eller klar for et forhold??! Du vet ingenting om hva som skjedde mellom oss og jeg er faen meg ikke en som må ta smuler fra en dritt ! Det er jeg for pen og god til! Han er uansett en uattraktiv person med mye problemer og jeg er helt motsatt, så hvorfor skulle ikke jeg være bra nok? Og det var HAN som tok kontakt med meg og ville ha et forhold og kontakt! Han gav også godt inntrykk av at han ville det, jeg tar som sagt aldri smuler fra folk og stikker med en gang de behandler meg dårlig. 

Anonymkode: 389ab...84e

Skrevet

Hvorfor er du sjalu av gammelt forhold? Det er fult mulig å være i ett godt forhold veldig lenge for så å gro fra hverandre. Folk forandrer seg. Du burde ikke føle deg truet over at han har vært lykkelig med noen andre før deg. Det vil ikke si at det er mindre lykke til deg. 

Lykke er ikke kake. 

Anonymkode: 6c5ef...9a5

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...