Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Er klar over at det ikke er alle som har mulighet å spare til barna sine, men dere som gjør det - hvor mye sparer dere i mnd? Er kontoen I barnets navn eller står den i ditt navn? Andre tips til sparing for barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke gi noe sikkert svar egentlig da det varierer veldig. Har en sparekonto til hver av ungene hvor vi av og til setter inn større beløp, samt at besteforeldre også setter inn der. Ingen faste trekk til de kontoene. 

Eneste faste summen som spares månedlig er barnetrygden.

Anonymkode: 452ab...f7e

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke gi noe sikkert svar egentlig da det varierer veldig. Har en sparekonto til hver av ungene hvor vi av og til setter inn større beløp, samt at besteforeldre også setter inn der. Ingen faste trekk til de kontoene. 

Eneste faste summen som spares månedlig er barnetrygden.

Anonymkode: 452ab...f7e

Setter du over heler barnetrygden til barnas konto? 

Skrevet

Vi sparer 500kr mnd på en barnekonto, som er tiltenkt konfirmasjon/lappen, o.l. Denne kontoen er felles for begge barna, og er altså for fremtidige utgifter. Utennom det sparer vi ikke opp cash de skal få som voksen. Verken jeg eller faren fikk penger i hendene av våre foreldre, og vi klarte oss greit likevel. Vi prioriterer å betale ned på boliglån og skape en trygg og romslig familieøkonomi. Vi ønsker feks å kjøpe hytte på fjellet om noen år som barna kan ha glede av i skoleårene. Og så ser vi for oss å kjøpe leilighet til dem når de skal studere, som de kan betale ned på selv, og overta for samme pris etter endt utdanning, gitt at markedet er ok. Ellers får vi hjelpe dem på andre måter. Når de er gammel nok til å jobbe, så kan det tenkes vi matcher det de selv sparer hver mnd, og hjelper dem på den måten. 

Anonymkode: 568d2...5f2

• Liker 4
Skrevet

Vi sparer hele barnetrygden til begge barna, på hver sin konto. Kontoene står i mitt navn. Barnetrygden er "vår" fram til vi velger å gi dem pengene. Det kan være til førerkort, studier, egenkapital e.l. De vil ikke få tilgang til pengene når de er 18 år, og pengene er øremerket nyttige formål. I følge sparekalkulatoren til DNB vil begge barna ha ca. 300 000 kr når de fyller 18, kun ved hjelp av barnetrygden.

I tillegg setter vi inn alt av pengegaver de får, på samme konto. Pengegavene kan de etter hvert begynne å disponere litt selv, og vi vil da overføre pengene til kontoer i deres navn, med kort/Vipps. Dette er jo stort sett ikke våre penger, men penger de har fått av andre. Så langt er ikke summene så høye, men de kan fort bli det, i forbindelse med konfirmasjon o.l. Derfor vil kontoen fortsette å stå i mitt navn, og så overfører jeg til kontoer de disponerer. Så må vi se an hvor økonomisk fornuftige de er etter hvert. Nå er de fire og ett, og litt tidlig å vite. :P 

Anonymkode: 7ae7c...146

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verken jeg eller faren fikk penger i hendene av våre foreldre, og vi klarte oss greit likevel.

Anonymkode: 568d2...5f2

Samme her – mannen min og jeg har klart oss helt uten hjelp fra foreldrene våre. Men jeg aner ikke hvordan verden vil se ut innen barna våre blir 18. Det kan være at studier koster penger innen da (som det gjør i f.eks. UK og USA), at man trenger enda mer egenkapital enn i dag osv. Derfor sparer vi til barna, litt "i tilfelle". Det er våre penger, og kontoene står i mitt navn, men vi tenker at barna skal få pengene. Barna kommer ikke til å vite om disse kontoene. Vi ønsker at de skal klare seg selv, og bli fornuftige, men pengene vil være der som backup.

• Liker 4
Skrevet

Jeg sparer fast 3500 kr hver måned til sønnen min. 
i tillegg setter besteforeldre inn penger ved feks dåp, jul, bursdag og slikt. 

Kontoen står i mitt navn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi fyller bsu 2.0 til henne, har ca 100k, og jeg har en buffer på min konto på ca 10k!
Hun er 2 år. 

Endret av Emma89
  • Liker 1
Skrevet

BSU start, sparekonto for barn, fondssparing. Det er min pappa som setter inn penger på BSU start, sparekontoen blir fylt opp med barnetrygden og gaver, fondssparingen setter jeg penger inn på. I tillegg har jeg en konto som hun ikke vet om, som er deler av farsarven.

Anonymkode: ff311...2af

• Liker 2
Skrevet

Denne tråden viser vel bare at barnetrygden burde være behovsprøvd. 

Klarer spare 200 kr mnd om vi er heldige. Alt annet går med til klær, utstyr og SFO. 

Anonymkode: b0a17...4ae

• Liker 23
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarer spare 200 kr mnd om vi er heldige. Alt annet går med til klær, utstyr og SFO. 

Det tenkte jeg, også, første gang vi fikk en tusenlapp inn på konto som vi overhodet ikke trenger. Men så leste jeg meg opp. Det er faktisk dyrere å behovsprøve barnetrygden, fordi det er ressurskrevende. I tillegg ønsker myndighetene å ha noen slike goder som alle får, uavhengig av inntekt, for å opprettholde viljen til å betale skatt. Derfor er det rimeligere for myndighetene å hjelpe dem som trenger det via andre ordninger, som redusert foreldrebetaling i barnehage og SFO o.l. Jeg tenker for eksempel at redusert foreldrebetaling burde slått inn på et annet punkt enn i dag – at man burde kunne tjene mer og likevel betale mindre/ingenting.

• Liker 6
Skrevet

Sparer barnetrygden til begge ungene så de har litt egenkapital når de blir voksne. Sparer 500kr til hver av ungene til konfirmasjon. 
Uten om det har de hver sin sparekonto i sitt navn hvor de sparer penger de får til bursdager o.l. 
Sparer 500kr til hver av ungene på en sparekonto til klær, sko, ytterklær.

Anonymkode: 51da5...172

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Emma89 skrev:

Vi fyller bsu 2.0 til henne, har ca 100k, og jeg har en buffer på min konto på ca 10k!
Hun er 2 år. 

Bsu 2 må da være fryktelig upraktisk til et lite barn, skjønner ikke hvordan det går 🤔 Det er ikke bsu start dere har da? 

Anonymkode: 31c59...37f

Skrevet

Sparer 500kr til minste og 1000 kr til største, men det er fordi jeg tidligere har lånt penger som jeg betaler tilbake. Sparer i fond til begge. 

Skulle gjerne spart mer, men vi må prioritere huslånet akkurat nå pga en litt spesiell lånesituasjon. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå er det gjerne slik at de som tjener godt bor i dyrere strøk (by), og hvis barna skal ha råd til å kjøpe noe der etterhvert må det spares. 

Vi sparer barnetrygden i fond til hvert barn. Setter også gaver og andre penger inn der.

Anonymkode: 8078e...51f

• Liker 3
Skrevet

Vi sparer 1000 i måneden til fremtidige utgifter som konfirmasjon og førerkort. De får 200 kr i måneden inn på sparekonto. De har fond med en god sum penger på. 
Barnetrygden går til familieøkonomien. 

Anonymkode: 6065c...887

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sparer 1000 i måneden til fremtidige utgifter som konfirmasjon og førerkort. De får 200 kr i måneden inn på sparekonto. De har fond med en god sum penger på. 
Barnetrygden går til familieøkonomien. 

Anonymkode: 6065c...887

Barnetrygden er 1 000 kr, da, så det blir jo helt akademisk å si at dere sparer 1 000 kr i mnd., samtidig som barnetrygden går til familieøkonomien.

• Liker 9
Skrevet

Ingenting, har heller ingen planer om å starte med det. Kjøper leilighet til den dagen de flytter ut, i tillegg til å arve hyttetomter som de kan selge om de har behov for penger. 

Anonymkode: 20acb...41d

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vi sparer hele barnetrygden til begge barna, på hver sin konto. Kontoene står i mitt navn. Barnetrygden er "vår" fram til vi velger å gi dem pengene. Det kan være til førerkort, studier, egenkapital e.l. De vil ikke få tilgang til pengene når de er 18 år, og pengene er øremerket nyttige formål. I følge sparekalkulatoren til DNB vil begge barna ha ca. 300 000 kr når de fyller 18, kun ved hjelp av barnetrygden.

I tillegg setter vi inn alt av pengegaver de får, på samme konto. Pengegavene kan de etter hvert begynne å disponere litt selv, og vi vil da overføre pengene til kontoer i deres navn, med kort/Vipps. Dette er jo stort sett ikke våre penger, men penger de har fått av andre. Så langt er ikke summene så høye, men de kan fort bli det, i forbindelse med konfirmasjon o.l. Derfor vil kontoen fortsette å stå i mitt navn, og så overfører jeg til kontoer de disponerer. Så må vi se an hvor økonomisk fornuftige de er etter hvert. Nå er de fire og ett, og litt tidlig å vite. :P 

Jeg syns det er helt feil å sette gaver barna får inn på foreldrenes konto. Vi sparer selv til barna i våre navn, men gaver barna får til jul, bursdag o.l. går til konto/fond i barnets navn, fordi det er deres penger. Når forelde sette gaver til barna inn på sine egne kontoer, risikerer barnet og ikke dfå noe av det. Det er ikke greit.

Anonymkode: ba168...ffb

• Liker 2
Skrevet

Jeg har IKKE spart til mine barn. Vi brukte pengene til et godt hjem og gode opplevelser. Vi hadde ikke så gode inntekter da. Jeg vil heller ikke anbefale å gjøre det. Når de er 18 år kan de disponere alt. Våre barn hadde noe penger når de ble myndige, men til tross for lik oppdragelse og gode råd fra oss ble de forvaltet ulikt og tildels dårlig. Jeg er glad at jeg ikke hadde spart opp midler til de. Det hadde vært forferdelig å se på sløsing av midler som vi eventuelt måtte spart opp ved å legge betydelige innstramminger i en fase med allerede  stram økonomi. Nå har vi svært god økonomi og jeg sparer i mitt navn. De skal få litt hjelp i etableringsfasen. Små unger trenger ikke bankkonto. De trenger et godt hjem og det koster penger.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...