AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #21 Skrevet 9. desember 2019 Vi sparer 750 kr i måneden til hvert av barna i indeksfond på aksjesparekonto i en forelders navn. Hvert barn har sin aksjesparekonto (i praksis har en forelder (jeg) flere aksjesparekontoer, en til hvert barn pluss en til meg selv). Pengene skal gå til barnet, f.eks. dyr regulering, førerkort (om det blir aktuelt) skoleår/studieopphold i utlandet, boligkjøp e.l. Anonymkode: a2e07...e32
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #22 Skrevet 9. desember 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er helt feil å sette gaver barna får inn på foreldrenes konto. Vi sparer selv til barna i våre navn, men gaver barna får til jul, bursdag o.l. går til konto/fond i barnets navn, fordi det er deres penger. Når forelde sette gaver til barna inn på sine egne kontoer, risikerer barnet og ikke dfå noe av det. Det er ikke greit. Anonymkode: ba168...ffb Jeg aner ikke hvordan jeg åpner kontoer til en fireåring og en ettåring engang. Men jeg har et regneark der jeg har notert ned absolutt ALT de har fått i gave, så jeg har ikke tenkt å "stjele" gavene deres. Jeg forstår dog ikke hvorfor du tenker det blir en praktisk forskjell uansett, for en fireåring og en ettåring kan ikke forvalte sine egne kontoer. Så selv om jeg opprettet egne kontoer til dem, vil jeg ha full råderett over dem. Hvis jeg virkelig ville "stjele" pengene deres, kunne jeg fortsatt gjort det. Så hva er den praktiske forskjellen? Hvorfor tenker du at barna risikerer å ikke få pengene? Det risikerer de uansett, hvis jeg er en forferdelig mamma. Jeg har lest at det er mest gunstig å spare i våre navn, pga. overformynderi, barna kan miste stipend fra Lånekassen osv. Anonymkode: 7ae7c...146 7
Zienna Skrevet 9. desember 2019 #23 Skrevet 9. desember 2019 Vi sparer til barna ved å vedlikeholde hus og eiendom som de skal overta etter oss. Ingen sparing er mer fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #24 Skrevet 9. desember 2019 Hvorfor mener noen at barnetrygd skal behovsprøves? Skjønner ikke logikken... ved å frata noen noe- får ikke andre mer? Eller er det ønsket? Norge er det beste landet å straffe folk for å jobbe mye, stå på og tjene bra, og drepe motivasjon og lyst til å jobbe fordi det ofte kan være mer lukrativt å sitte hjemme... vi skal skatte mer, ikke få noen goder, skatte av de gode man får, betale for alt flere ganger... for det er jo ikke rettferdig at noen har mer... makan.. Uansett- sparer i fond til begge barna i mitt navn, og hvert barn har en egen sparekonto i tillegg. Når beløpet overskrider 180k- ish, tar overformynderiet/nå fylkesmannen over. Derfor er det best å holde beløpet i deres navn under 2g. Når barna er 18 får de også råderett over pengene og verdier, og ofte blir det tatt dårligere valg... best å ha litt kontroll og sørge for at pengene blir brukt klokt! Dere som mener det er uetisk/feil å spare i egne navn til barna må jo lide av noe. Man sparer jo til barna for barnas skyld og ikke sin egen.. er derfor man sparer. Velger man å bruke opp pengene tiltenkt barna, må det jo være noe alvorlig galt. De som skulle trenge pengene til barna, har tydeligvis pengeproblemer... og om de pengene ryker når barna er små, er det selvfølgelig kjipt, men tenker at så lenge barnet har en god oppvekst med kjærlighet og varme klær, er vel det viktigst til syvende og sist. Anonymkode: 61dbb...ef7 6
Emma89 Skrevet 10. desember 2019 #25 Skrevet 10. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Bsu 2 må da være fryktelig upraktisk til et lite barn, skjønner ikke hvordan det går 🤔 Det er ikke bsu start dere har da? Anonymkode: 31c59...37f Joo BSU Start - selvfølgelig!! 😛
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #26 Skrevet 10. desember 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg aner ikke hvordan jeg åpner kontoer til en fireåring og en ettåring engang. Men jeg har et regneark der jeg har notert ned absolutt ALT de har fått i gave, så jeg har ikke tenkt å "stjele" gavene deres. Jeg forstår dog ikke hvorfor du tenker det blir en praktisk forskjell uansett, for en fireåring og en ettåring kan ikke forvalte sine egne kontoer. Så selv om jeg opprettet egne kontoer til dem, vil jeg ha full råderett over dem. Hvis jeg virkelig ville "stjele" pengene deres, kunne jeg fortsatt gjort det. Så hva er den praktiske forskjellen? Hvorfor tenker du at barna risikerer å ikke få pengene? Det risikerer de uansett, hvis jeg er en forferdelig mamma. Jeg har lest at det er mest gunstig å spare i våre navn, pga. overformynderi, barna kan miste stipend fra Lånekassen osv. Anonymkode: 7ae7c...146 Den praktiske forskjellen er at om pengene forsvinner fra barnas konto, så kan det dokumenteres at de er blitt fratattt penger. Ved å sette pengene på andres konto, så har ikke barna noen som helst mulighet til å selv dokumentere hva som er deres, og de er helt prisgitt at foreldrene gjør som planlagt. Hva hvis du dør, mannen sitter i uskiftet bo, gifter seg på nytt og plutselig vil at de pengene skal brukes til noe annet - eller at barna ikke får pengene når de ønsker å kjøpe bolig, men først mange tiår senere? Hva hvis du og mannen blir skilt - da inngår disse midlene i boet, og du må dele de med mannen. Hvilken garanti har du for at han gjør som du hadde tenkt? Når det er sagt, så syns jeg det er helt greit å spare til egne barn i foreldrenes navn (inkl barnetrygden) - det gjør vi også. Men dette er altså penger som vi setter av for å kunne gi barna senere, ikke penger som allerede tilhører barna. Penger som barna allerede har fått i gave fra oss eller andre setter vi på konto eller i fond i barnas navn. Det er barnas penger som barna har fått, og jeg syns det er feil å sette dette på egen konto for å f.ekk forhindre at barna får den råderetten over sine egne midler som de etter loven har krav på etterhvert som de blir eldre. Å opprette konto i barnas navn er enkelt. Send en melding i nettbanken din og si at du gjerne vi opprette konto til barna dine, der midlene er unntatt forvaltning av fylkesmannen. Så hjelper banken deg derfra. Lånekassen bryr seg ikke før barnas formue er over 400 000 kr ca, og forvaltning fra fylkesmannen (tidl. overformynderiet), kan man enkelt unngå ved å "skrive gavebrev" når barnas konto opprettes (Hos dnb skriver man gavebrev ved at det er satt et kryss i kontoavtalen, som man signerer med bankid, f.eks). Anonymkode: ba168...ffb
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #27 Skrevet 10. desember 2019 Av og til 100 kr, andre ganger 300. Har faktisk ganske god inntekt, men sliter uansett med å få endene til å møtes. Anonymkode: 4ae10...053
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #28 Skrevet 10. desember 2019 Vi har aldri spart på egne kontoer til barna! Da de fikk pengegaver fra besteforeldre var det som regel penger rett i hånden.. De fikk mer til konfirmasjonen da, så da opprettet vi konto til dem. Men vi har alltid SPART penger, så det har dryppet ett par millioner på dem begge, i forbindelse med huskjøp og slikt! Anonymkode: 6a2ec...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #29 Skrevet 10. desember 2019 Sparer ingenting til barna. Vi har tross alt et huslån på nesten 3 millioner, så har vi penger til overs som kan spares går de inn der. Om 15-20 år når det er aktuelt med hjelp til egenkapital, dyr utenlandsstudie e.l. har vi sannsynligvis bedre økonomi. Nå prioriterer vi egen bolig. Anonymkode: 924e4...82c 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #30 Skrevet 10. desember 2019 Sparer hele barnetrygden. Mesteparten i fond, men en liten sum går til en sparekonto. Anonymkode: 74505...b99
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #32 Skrevet 10. desember 2019 På 9.12.2019 den 14.22, Emma89 skrev: Vi fyller bsu 2.0 til henne, har ca 100k, og jeg har en buffer på min konto på ca 10k! Hun er 2 år. Synes dette er lite. Anonymkode: e63a4...a75
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #33 Skrevet 10. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er lite. Anonymkode: e63a4...a75 Så synd da 🙃 Anonymkode: 90032...58f 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #34 Skrevet 10. desember 2019 500 kr til hvert av barna hver måned. De har hver sin konto, men de står i våre navn, Anonymkode: 36673...23d 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #35 Skrevet 10. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Sparer ingenting til barna. Vi har tross alt et huslån på nesten 3 millioner, så har vi penger til overs som kan spares går de inn der. Om 15-20 år når det er aktuelt med hjelp til egenkapital, dyr utenlandsstudie e.l. har vi sannsynligvis bedre økonomi. Nå prioriterer vi egen bolig. Anonymkode: 924e4...82c Tross alt huslån på nesten 3 mill?... relevant fordi? Vi har huslån på 6 mill... sparer likevel noen tusen hver måned til begge.. Anonymkode: 61dbb...ef7 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #36 Skrevet 10. desember 2019 On 12/9/2019 at 2:44 PM, AnonymBruker said: Denne tråden viser vel bare at barnetrygden burde være behovsprøvd. Klarer spare 200 kr mnd om vi er heldige. Alt annet går med til klær, utstyr og SFO. Anonymkode: b0a17...4ae Synes ikke jeg. Vi har ikke behov for barnetrygden per se, og sparer den til barnet vårt. Det blir det samme om vi skulle spart 1000-1500 kr til barnet vårt hver mnd, fra våre egne penger. De fleste ønsker vel å spare til barna sine, at jeg velger å spare 1500 i mnd hadde jeg gjort om jeg fikk barnetrygd eller ei. Så siden du ikke liker det kan du se på det som om jeg bruker barnetrygden på mat og lønna mi til sparing Det er viktig at barnetrygden beholdes slik den er i dag, for å sikre at vi alle betaler skatt med glede. Hvis vi hele tiden skal ta fra de «rike» og gi til de «fattige», vil nok de som har en OK lønn føle de ikke får så mye igjen for å betale skatt. Og hvorfor skal jeg ikke få lov til å spare til mitt barn og gi henne de mulighetene jeg kan i livet? Anonymkode: 7e148...bc1 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #37 Skrevet 10. desember 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke jeg. Vi har ikke behov for barnetrygden per se, og sparer den til barnet vårt. Det blir det samme om vi skulle spart 1000-1500 kr til barnet vårt hver mnd, fra våre egne penger. De fleste ønsker vel å spare til barna sine, at jeg velger å spare 1500 i mnd hadde jeg gjort om jeg fikk barnetrygd eller ei. Så siden du ikke liker det kan du se på det som om jeg bruker barnetrygden på mat og lønna mi til sparing Det er viktig at barnetrygden beholdes slik den er i dag, for å sikre at vi alle betaler skatt med glede. Hvis vi hele tiden skal ta fra de «rike» og gi til de «fattige», vil nok de som har en OK lønn føle de ikke får så mye igjen for å betale skatt. Og hvorfor skal jeg ikke få lov til å spare til mitt barn og gi henne de mulighetene jeg kan i livet? Anonymkode: 7e148...bc1 Så Enig!! Blir matt av at man ikke skal få ha noe tilgode av at man jobber og sliter og står på og alltid skal bli straffet for det og fratatt alt av goder for at det ikke skal være urettferdig. Anonymkode: 61dbb...ef7 7
Jytte Skrevet 10. desember 2019 #38 Skrevet 10. desember 2019 Jeg har voksne barn som tjener rimelig bra, men sparer litt til barnebarna. Hvordan økonomien min er om 10-15 år vet jeg ikke, men det er greit å ha penger satt til side til f.eks. konfirmasjon. Underveis vil jeg ikke være med på kjøpefesten og gi svindyre gaver til bursdag og jul. Det har jeg faktisk ikke råd til heller, og tror ikke det blir forventet hvis jeg ikke starter med det fra de er små. Når jeg var småbarnsmor sparte jeg litt hver måned til konfirmasjon og alle pengegaver fra familie ble satt på samme konto. 1
Paw Patrol Skrevet 10. desember 2019 #39 Skrevet 10. desember 2019 Sparer 200 kr til hver av mine. Holder i massevis. Da har de penger til lappen når den tid kommer!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2019 #40 Skrevet 10. desember 2019 1000 kr hver mnd i fond. Står i vårt navn. Anonymkode: 58e61...dd4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå