Gå til innhold

Hunden min glefser etter barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min chihuahua er verdens snilleste, perfekt oppdragen og bjeffer så og si aldri. Folk som blir kjent med han blir helt overrasket over hvor stille og lydig han er.

Eneste er at han ikke liker barn. Han knurrer ikke hvis han ser barn på avstand, men knurrer hvis barn løper mot han og "tvinger" kontakt. Derfor får ikke barn på tur klappe han.

En gutt på 10 år jeg kjenner som er veldig aktiv og "vill" i bevegelsene, løp mot hunden mens jeg holdt han for å klappe han. Da knurret han. Men neste gang vi møtte gutten, satt hunden i bilsetet og jeg strøk/tok masse på armene til gutten slik at hunden forstår at jeg synes han er snill, og ba han ta hånden rett frem for å klappe han. Og da gikk det fint. Men kanskje din hund aksepterer barn enda mindre enn min?

Anonymkode: 7dbe0...7ac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har en liten hund som glefser etter alle barn. Dette har skjedd flere ganger, og nå skjedde det mens jeg hadde besøk. Hunden lå i sofaen, barnet kom bort og hunden gleset. Barnet lager veldig voldsomme bevegelser, skriker og løper rundt. Hunden blir redd.

Samboeren min ble irritert når jeg ikke tok hardt i hunden for å glefse etter barnet, selv om jeg gav tydelig beskjed om at det ikke var ok. (Uten å ta i hunden)

Blir ikke det feil? Straffe hunden for å være redd?  Og hva skal jeg gjøre med det?

Det er selvsagt ikke OK, men hvordan skal jeg begynne å trene på det? Trenger virkelig gode råd her.....

Anonymkode: 85b84...427

Den må trygges. ikke straffes. Her har du en jobb å gjøre. Hund som sover skal få være i fred. Besøkende må vise hensyn. Ferdig snakka.

Anonymkode: bc9c8...e33

• Liker 5
Skrevet

Hunden din er overbeskyttende. Hunden eier ikke sofaen, og bør henvises til gulvet eller hundesengen. Min hund ble mye bedre da jeg sluttet å ta henne på fanget. La hunden være hund. 

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, Chiubi skrev:

Hunden din er overbeskyttende. Hunden eier ikke sofaen, og bør henvises til gulvet eller hundesengen. Min hund ble mye bedre da jeg sluttet å ta henne på fanget. La hunden være hund. 

Tull. Hadde det vært tilfelle ville ikke hunden reagert ellers også. 

Anonymkode: 9cdbe...93a

• Liker 3
Skrevet

I en hundeflokk kommer hundene aldri frem til hvem som er lederen ved dumpling og dalling. Så skjønner ikke hvorfor alle er så oppsatt på at hun ikke skal ta hunden? 

Ts, sjekk om hunden din har sykdom? Viss ikke får du la være å la familier med barn komme på besøk, når hunden din er som den er.. Du produserer bare en masse barn som blir redd for hund. 

Hvilken rase har du? 

Anonymkode: e5968...f84

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en hundeflokk kommer hundene aldri frem til hvem som er lederen ved dumpling og dalling. Så skjønner ikke hvorfor alle er så oppsatt på at hun ikke skal ta hunden? 

Ts, sjekk om hunden din har sykdom? Viss ikke får du la være å la familier med barn komme på besøk, når hunden din er som den er.. Du produserer bare en masse barn som blir redd for hund. 

Hvilken rase har du? 

Les deg opp på nyere forskning innen hundeoppdragelse du 

Anonymkode: 9cdbe...93a

• Liker 9
Skrevet

Prøv å ha et barn på besøk og få barnet til å være rolig.. få barnet til å gi hunden god biter, slik at hunden ser at barn er snill 

Anonymkode: dbd5f...9cf

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Chiubi skrev:

Hunden er ikke overbeskyttende, hunden er redd for barn. La hunden være hund, helt klart, men det betyr at man må respektere at den er redd og ikke forvente at den skal takle barn. Dette har ingenting med eierskap av sofa å gjøre.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rase har du? 

Du har med andre ord ingen anelse om hva moderne hundeforskning sier om hunder som sosiale dyr og mangelen på en "supreme leder". 

La oss si du er livredd edderkopper. Du prøver å komme deg vekk, men jeg slår deg og sier "SLUTT!". Det hjelper vel ikke med frykten, gjør det? Nei, og da hjelper det ikke å ta hunden heller. 

Anonymkode: 9610b...01e

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig synes det er ett vanvittig sjansespill å beholde en hund som du VET misliker og er utagerende ovenfor barn.

Jeg har vært i samme situasjon, dog med en stor hund som ville kunne utøve større skade - og den hunden ble avlivet. Det var en stor sorg, jeg var ubeskrivelig glad i hunden, men jeg tok ikke sjansen på at jeg alltid ville klare å holde den unna barn.

Jeg håper at du tenker deg veldig godt om.

Anonymkode: 416fb...d23

Så du sier at jeg skal avlive hunden min? ALDRI i verden.
Jeg skal først og fremst trene og trygge den, og når jeg skal ha besøk så gir jeg beskjed om at hunden skal være i fred. 

Om du tar så lett på det å avlive en hund så er det først og fremst trist.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rase har du? 

Hvem som er lederen? Hva mener du? Han vet at jeg er sjef, men jeg trenger ikke være fysisk stygg for å vise det. 

• Liker 1
Skrevet

Mange gode svar og et par som er helt på jordet med lederskapsteorier som for lengst er utdatert og forklart.

Anbefaler at du kontakter an dyktig atferdsterapeut med OPPDATERT kunnskap og få laget en ordentlig treningsplan. Det er en grunn til at Universitetet i Ås tilbyr atferd på hund med studiepoeng... Det er faktisk et fagfelt og om flere hadde tatt slike ting på alvor i steden for å spørre naboen/venner/anonyme brukere på nett, så vil mange unngått flere problemer.

Anonymkode: 60ab4...c67

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du sier at jeg skal avlive hunden min? ALDRI i verden.
Jeg skal først og fremst trene og trygge den, og når jeg skal ha besøk så gir jeg beskjed om at hunden skal være i fred. 

Om du tar så lett på det å avlive en hund så er det først og fremst trist.

Det er ikke å ta lett på å avlive en hund. Det var i mitt tilfelle med stor hund å ta ansvar for en potensiell drapsmaskin. Men selv små hunder kan skade barn mye. Dersom du er helt 100 % sikker på at hunden ALDRI kommer seg løs eller i kontakt med barn så får du sjanse på det. Som jeg sa i forrige innlegg var det forferdelig å avlive min bestevenn, men jeg torde ikke ta sjansen med å beholde han. Jeg ville ikke ta sjansen på at han skulle komme seg løs og kveste et barn. 

Min mening er at ikke alle hunder har livets rett. Aggressive/svært usikre hunder er blant de (med mindre du bor i ødemarka, ect).

Anonymkode: 416fb...d23

• Liker 6
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ene barnet var ca 1 år og 8 mnd. Han ser jo at det er en hund, men han forstår ikke hundens regler. Så ja, foreldrene burde absolutt holdt han unna og sagt nei når de visste at hunden er redd. Det sa jeg flere ganger, men det er vanskelig å følge med selv hele tiden.   Neste gang får jeg gjøre det på en annen måte, for dette ble ikke en positiv opplevelse. Skal søke meg litt opp på trening med barn osv.

Nei,  det er ditt ansvar som hundeeier å skjerme hunden din i slike situasjoner hvor du vet at den reagerer. 

Men er hunden egentlig redd eller er det bare dårlig oppførsel? 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, xinnia skrev:

Nei,  det er ditt ansvar som hundeeier å skjerme hunden din i slike situasjoner hvor du vet at den reagerer. 

Men er hunden egentlig redd eller er det bare dårlig oppførsel? 

Ganske sikker på at hunden er redd. Hunden er generelt en litt engstelig hund som liker å være nær meg hele tiden.

Skrevet

Jeg må si jeg blir svært overrasket over mange av rådene her..du får beskjed om at det er barnet som har oppført seg feil - og det kan godt hende, MEN, biter hunden din et barn en gang, tas det ikke hensyn til barnets oppførsel, KUN hvordan hunden reagerte. Rådene du har fått setter altså hunden din i potensiell fare for å bli avlivet. 

Du må skjerme hunden din, enkelt og greit. Hunden må bort fra situasjonen. Vet du at du får besøk av barn - flytt hunden til et rom den ikke kan forstyrres. 

Knurret hunden FØR den glefset? Friske hunder skal knurre lenge før de går til skrittet glefse/bite..de skal gi en heads up på at denne situasjonen ikke føles trygg, og gi rom for reaksjon FØR glefsing/biting.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ene barnet var ca 1 år og 8 mnd. Han ser jo at det er en hund, men han forstår ikke hundens regler. Så ja, foreldrene burde absolutt holdt han unna og sagt nei når de visste at hunden er redd. Det sa jeg flere ganger, men det er vanskelig å følge med selv hele tiden.   Neste gang får jeg gjøre det på en annen måte, for dette ble ikke en positiv opplevelse. Skal søke meg litt opp på trening med barn osv.

På den annen side, kan man si at du burde holdt hunden unna ungen når du visste den kunne glefse. Du forventer at andre skal skjønne seg på din hund, men viser litt manglende forståelse for hva man kan forvente av småbarn. Småbarn TRAMPER, de lager lyd, de er uberegnelige i bevegelsene, og å ha en hund som kan finne på å bykse etter et barn som gjør noe av dette liggende i sofaen? Det er å be om trøbbel, altså, om ikke foreldrene skal ha barnet på armen hele tida. 

• Liker 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hunden lå på et sofateppe. Gutten småløp mot hunden, stoppet opp og gikk nærmere. Hunden glefset etter hånden hans. Synes det var  veldig ubehagelig. Dette har skjedd før. En annen gang kom et barn TRAMPENDE bort over stuegulvet og skrek og hunden løp etter og ville glefse etter han. 

Foreldrene som jeg hadde besøk av ble sure og sa jeg ikke hadde kontroll på hunden. At jeg må ta han hardt i nakken og fortelle at det er feil for at hunden skal lære. Jeg synes det er feil og vi begynte å diskutere.

Neste gang får jeg lage et eget hjørnet som bare er hunden sitt, evt. sette opp et "gjerde". Tror hunden føler seg veldig usikker og redd rundt barn. Hunden er i tillegg veldig liten.  Må søke litt opp på hvordan jeg skal begynne å øve, og det er ikke barebare tenker jeg. Det tar nok veldig lang tid, men må nesten begynne i det små.

Tror hunden har hatt en dårlig opplevelse med barn tidligere, at noen har vert borti han, og det er derfor han reagerer som han gjør.

Disse foreldrene må lære sine barn at man skal være forsiktig rundt hunder. Små hunder er fire redde for særlig barn pga at barn er såpass uforutsigbare og voldsomme.

Det finnes foreldre som er svært flinke til å lære sine barn å omgås hunder, og så har du disse ubrukelige som du har hatt på besøk.

Du må skjerme den lille hunden fra barn som ikke forstår seg pga hundespråk, la den få være på et eget rom, borte fra barna. Ikke la hunden bli eksponert for barn som ikke har blitt lært opp til hvordan man kommuniserer med hunder

Anonymkode: 6b7f8...527

Skrevet
9 minutter siden, Hactar said:

På den annen side, kan man si at du burde holdt hunden unna ungen når du visste den kunne glefse. Du forventer at andre skal skjønne seg på din hund, men viser litt manglende forståelse for hva man kan forvente av småbarn. Småbarn TRAMPER, de lager lyd, de er uberegnelige i bevegelsene, og å ha en hund som kan finne på å bykse etter et barn som gjør noe av dette liggende i sofaen? Det er å be om trøbbel, altså, om ikke foreldrene skal ha barnet på armen hele tida. 

Små hunder er ofte redde barn, av god grunn. Det er foreldrenes jobb å lære sine barn at man skal respektere og holde seg unna hunder. Sørg for å skjerme din stakkars lille hund fra barn med foreldre som ikke forstår at de må lære barna å ha med hunder å gjøre. Barn er fæle og slitsomme hvis de ikke har lært annet.

La hunden få være på et eget rom når dere har besøk, slik at ikke ungene trigger forsvar hos hunden. Små hunder og fremmede barn går ofte ikke overens og dette må du tilrettelegge for

• Liker 3
Skrevet

Det er en veldig god grunn til at enkelte seriøse oppdrettere ikke selger miniatyrhund til småbarnsforeldre for å si det sånn. Barn er uberegnelige, og spesielt små hunder har lite og stille opp når de har brukt opp alle de dempende signalene sine, og ungen fortsetter å forfølge dem. I verste fall skade dem stygt.

(Min lille hund ELSKER små barn, men det er fordi hun aldri har trengt å bli nervøs for dem. Det er ikke en menneskerett at et barn skal få gjøre hva de vil med hunder, så hold dem gjerne separert ved besøk.)

• Liker 3
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Små hunder er ofte redde barn, av god grunn. Det er foreldrenes jobb å lære sine barn at man skal respektere og holde seg unna hunder. Sørg for å skjerme din stakkars lille hund fra barn med foreldre som ikke forstår at de må lære barna å ha med hunder å gjøre. Barn er fæle og slitsomme hvis de ikke har lært annet.

La hunden få være på et eget rom når dere har besøk, slik at ikke ungene trigger forsvar hos hunden. Små hunder og fremmede barn går ofte ikke overens og dette må du tilrettelegge for

Ja, tror ikke vi er uenige i at hunden må skjermes. 

TS beskriver en situasjon hvor et barn trampet og lagde lyder, og hvor hunden så løp etter barnet og glefset. Med den situasjonen friskt i minne, mener jeg det var galskap å la hunden ligge i sofaen påfølgende besøk. I stedet for å ta den erfaringen til etterretning, virker hun sår på at barnet den gangen bråkte og skremte hunden, og ser ut til å ha en formening om at både barn og foreldre måtte skjønne at barnet da var fæl mot hunden og at de nærmest ikke kunne forvente annet. 

Jeg tror TS får så sterke reaksjoner fra mannen og foreldrene til barnet, fordi hun ikke så sin egen rolle i det som skjedde, men heller klandret foreldrene for å ikke passe godt nok på. Fra foreldrenes perspektiv, fremstår nok hunden heller som så uberegnelig at det ikke er mulig å passe godt nok på, om barn og hund skal oppholde seg i samme rom.  

Jeg mener ikke at mannen eller foreldrene har rett i hvordan de ønsker dette skulle takles, men de så nok litt ekstra rødt siden TS ser ut til å bagatellisere oppførselen til hunden og legger skylda på barn og foreldre. Hun klandrer ungen for å skrike etter at den ble glefset etter og skremt, fordi hunden da ble enda reddere. Med det perspektivet på hendelsen, er det ikke rart hun får motstand fra de andre voksne. 

Endret av Hactar
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...