AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #1 Skrevet 8. desember 2019 Hei. Har en liten hund som glefser etter alle barn. Dette har skjedd flere ganger, og nå skjedde det mens jeg hadde besøk. Hunden lå i sofaen, barnet kom bort og hunden gleset. Barnet lager veldig voldsomme bevegelser, skriker og løper rundt. Hunden blir redd. Samboeren min ble irritert når jeg ikke tok hardt i hunden for å glefse etter barnet, selv om jeg gav tydelig beskjed om at det ikke var ok. (Uten å ta i hunden) Blir ikke det feil? Straffe hunden for å være redd? Og hva skal jeg gjøre med det? Det er selvsagt ikke OK, men hvordan skal jeg begynne å trene på det? Trenger virkelig gode råd her..... Anonymkode: 85b84...427
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #2 Skrevet 8. desember 2019 Hunden din er usikker på barn og har resursforsvar på sofaen, den anser den som sin eiendom. Ta hunden og legg den på soverommet eller noe slikt når det er små barn den blir usikker på hunden sier ifra på det språket den kan, så deres jobb blir å ikke sette den i slike situasjoner. Jo mer hunden opplever å måtte skremme unna, jo bedre blir den til å gjøre det. Anonymkode: 9072a...fac 22
Tabris Skrevet 8. desember 2019 #3 Skrevet 8. desember 2019 Du har helt rett - det blir veldig feil å straffe hunden for at den er redd, enten man gjør det ved å ta i den fysisk eller kjefte på den. Du kan ikke si til en hund at den ikke har lov til å være redd. Hvorvidt den har ressursforsvar vet vi ikke utfra det lille du beskriver, det kan likeså godt være at den reagerer på barn generelt og glefser for å få dem unna. Spesielt siden du skriver at den gjør det mot alle barn. Jeg ville holdt ham unna barn, både for barnas sikkerhet men og for at han ikke skal få enda flere negative erfaringer. Hvis du ønsker å trene på det, så ville jeg tatt kontakt med kvalifisert og oppdatert atferdsterapeut (sjekk f.eks NAS) for å få hjelp til å sette opp en treningsplan som tar hensyn til både hunden og barna. 22
Anwa Skrevet 8. desember 2019 #4 Skrevet 8. desember 2019 Kanskje det i utgangspunktet er best å skjerme hunden for barn og vice versa inntil du har en bedre strategi? Tror kanskje du må jobbe med hunden og barnet som skal hilse ved at ting går rolig for seg. For eksempel at barnet ikke har noen nærkontakt med hunden. Du snakker med barnet først og forteller at hunden er veldig redd og vil ikke klappes. Samtidig med at du overvåker situasjonen så kan kanskje barnet kan pent kaste noen godbiter bort til hunden, såfremt hunden klarer å forholde seg rolig. Kanskje det vil bidra til at hunden får en positiv assosiasjon fremfor en negativ en. Jeg er ikke en ekspert, men generelt virker ikke det helt ufornuftig ut. Tagger deg @Tabris som jeg tidligere har observert gi kyndige og gode råd iht hundehold.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #5 Skrevet 8. desember 2019 Hunden skal ikke straffes for å si ifra nei, neste gang glefser han ikke, men biter, fordi det han har gjort tidligere ikke fungerer. Ikke la noen barn komme bort til hunden! Noen sinne! Anonymkode: 9cdbe...93a 12
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #6 Skrevet 8. desember 2019 Hvis du straffer hunden vil den jo forbinde barn med frykt og smerte, og bli enda verre i møte med barn. Du bekrefter jo overfor hunden at det er en faresituasjon! Samboeren din er en dass, ikke hør på han. Hunden gir beskjed når den er redd. Glefsing er en advarsel - hunden tar jo ansvar og kommuniserer at grensa er nådd. De fleste hunder gir flere slike advarsler, og biter ikke dersom advarslene blir respektert. Når dette skjer, ta hunden ut av situasjonen. Mange hunder reagerer på voldsomme barn, det er jo naturlig. Si til barnet at han/hun ikke kan være rundt hunden så lenge han/hun ikke klarer å være rolig. Evt. be foreldrene om å lære ungen hvordan man skal oppføre seg rundt fremmede dyr (noe alle barn bør lære). Anonymkode: 46de5...8de 10
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #7 Skrevet 8. desember 2019 Hei, hunden din bør ikke være sammen med barn. Hvis den ender med å bite til blods er det rett til dyrlegen og avling. Anonymkode: 89763...5a8 11
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #8 Skrevet 8. desember 2019 Takk for veldig gode svar dere, og et godt tips om kurstrening. Tenker bare at det må vere en grunn til at han reagerer så sterkt. Han misliker alle barn. Så dette kan trenes på mener dere? At det kan bli bedre? Får holde han unna barn fremover og lese meg litt opp på dette tror jeg. Tenker om jeg får barn selv en gang så hadde det vert greit at han ikke har et så sterkt hat til unger. Anonymkode: 85b84...427
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #9 Skrevet 8. desember 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for veldig gode svar dere, og et godt tips om kurstrening. Tenker bare at det må vere en grunn til at han reagerer så sterkt. Han misliker alle barn. Så dette kan trenes på mener dere? At det kan bli bedre? Får holde han unna barn fremover og lese meg litt opp på dette tror jeg. Tenker om jeg får barn selv en gang så hadde det vert greit at han ikke har et så sterkt hat til unger. Anonymkode: 85b84...427 Han må lære seg å se på barn som noe positivt. For nå virker det som at barn er noe negativt, og som han ikke ønsker å ha i nærheten av seg, det må respekteres intill videre. Men vær forbredt på at dette krever MYE trening, og kanskje mange steg tilbake, så ikke gi opp, gi det tid. Anonymkode: 9cdbe...93a 2
Gjest Lasox Skrevet 8. desember 2019 #10 Skrevet 8. desember 2019 (endret) Hun gjorde det med å snakke til hunden, men man skal jo ikke straffe èn hund for å være redd?! Her er det beste enten la dem være litt mer splittet i samme rom slik at hunden kan bli litt mere trygg på barnet eller sende hunden ut av rommet om det ikke går. Ta tak i den til den gir lyd fra seg? Så du mener er greit å mishandle hunden til den skriker av smerte? Troll! Da kan vi jo bare ta tak i nakken din også da frem til du skriker? Tenker meg at det ikke er så farlig. 😊 Endret 10. desember 2019 av Lasox Slettet sitat er fjernet.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #11 Skrevet 8. desember 2019 (endret) Jeg har en hund som ikke er vant til barn. Han syns de kan være artige, men all kontakt må skje på hans premisser. Det jeg da gjør er at jeg forteller barna om dette, og kan være ganske streng med dem dersom de ikke respekterer hundens grenser (dette er tross alt viktig på generell basis, ikke bare med min hund). Jeg tror det vil være lettere å få barna til å respektere hunden enn å få hunden til å plutselig like barn. Og alle voksne med barn har et ansvar for å lære barna hvordan de skal oppføre seg rundt dyr. Jeg har selv kjeftet på barn som har fått lov til å klappe hunden, men så begynner de å hoppe og hyle rundt han. Han blir da ganske skremt, og det kan oppstå skumle situasjoner. Anonymkode: 67a6b...64b Endret 10. desember 2019 av Forumansvarlig slettet sitat og kommentar til dette er slettet 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #12 Skrevet 8. desember 2019 Hvilken rekkefølge skjedde det du beskriver i? Høres ut som om det er flere tolkninger av hendelsesforløpet. Hvis barnet lagde voldsomme bevegelser, skrek og løp rundt, og så kom bort til sofaen i en fei (hundens territorium), og hunden så ble redd og glefset, er det kanskje ikke bare hunden som har noe å lære. Det er vel også viktig å forklare barn hvordan man skal behandle hunder, noe som er den voksnes ansvar. Og jeg er heller ingen fan av skrikende barn som løper rundt, men jeg har andre metoder for å korrigere barn enn hunder. PS hvis hunden har glefset relativt uten lignende forhistorie en/flere av gangene er det en annen sak. Og som mange andre har skrevet her er det sikkert smart med trening - men som voksen bør/må man også ta kontroll over situasjonen barn + hund, noe det ikke helt høres ut som om har blitt gjort her. Anonymkode: 9ff0e...191
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #13 Skrevet 8. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken rekkefølge skjedde det du beskriver i? Høres ut som om det er flere tolkninger av hendelsesforløpet. Hvis barnet lagde voldsomme bevegelser, skrek og løp rundt, og så kom bort til sofaen i en fei (hundens territorium), og hunden så ble redd og glefset, er det kanskje ikke bare hunden som har noe å lære. Det er vel også viktig å forklare barn hvordan man skal behandle hunder, noe som er den voksnes ansvar. Og jeg er heller ingen fan av skrikende barn som løper rundt, men jeg har andre metoder for å korrigere barn enn hunder. PS hvis hunden har glefset relativt uten lignende forhistorie en/flere av gangene er det en annen sak. Og som mange andre har skrevet her er det sikkert smart med trening - men som voksen bør/må man også ta kontroll over situasjonen barn + hund, noe det ikke helt høres ut som om har blitt gjort her. Anonymkode: 9ff0e...191 Hunden lå på et sofateppe. Gutten småløp mot hunden, stoppet opp og gikk nærmere. Hunden glefset etter hånden hans. Synes det var veldig ubehagelig. Dette har skjedd før. En annen gang kom et barn TRAMPENDE bort over stuegulvet og skrek og hunden løp etter og ville glefse etter han. Foreldrene som jeg hadde besøk av ble sure og sa jeg ikke hadde kontroll på hunden. At jeg må ta han hardt i nakken og fortelle at det er feil for at hunden skal lære. Jeg synes det er feil og vi begynte å diskutere. Neste gang får jeg lage et eget hjørnet som bare er hunden sitt, evt. sette opp et "gjerde". Tror hunden føler seg veldig usikker og redd rundt barn. Hunden er i tillegg veldig liten. Må søke litt opp på hvordan jeg skal begynne å øve, og det er ikke barebare tenker jeg. Det tar nok veldig lang tid, men må nesten begynne i det små. Tror hunden har hatt en dårlig opplevelse med barn tidligere, at noen har vert borti han, og det er derfor han reagerer som han gjør. Anonymkode: 85b84...427
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #14 Skrevet 8. desember 2019 Du må ikke finne på å kjefte på hunden din for at den glefset i den situasjonen. Du sier det selv, barnet gikk bort til hunden i sofaen. Hunden er redd barnet og prøver å beskytte seg selv. Du må skjerme hunden fra barnet, ikke straffe den. Samboeren din er helt ute på viddene som mener at man skal straffe den hardere. Du forverrer hele situasjonen ved å straffe den, for da gjør du situasjonen enda mer negativ-ladet til neste gang. Først og fremst bør du legge til rette så hunden din aldri trenger å føle seg truet av et barn igjen. Enten ved å sette hunden på et annet rom mens du har besøk, eller la den være inngjerdet i grinder i deler av stuen hvor barn ikke kan komme til. Så begynner jobben med å venne hunden til barn. Prøv å få hunden til å assosiere barn med noe positivt, for eks mat. Få et barn til å kaste godbiter til den (på lang nok avstand så hunden ikke blir redd og truet) eller å være med på tur. Anonymkode: 9610b...01e 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #15 Skrevet 8. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hunden lå på et sofateppe. Gutten småløp mot hunden, stoppet opp og gikk nærmere. Hunden glefset etter hånden hans. Synes det var veldig ubehagelig. Dette har skjedd før. En annen gang kom et barn TRAMPENDE bort over stuegulvet og skrek og hunden løp etter og ville glefse etter han. Foreldrene som jeg hadde besøk av ble sure og sa jeg ikke hadde kontroll på hunden. At jeg må ta han hardt i nakken og fortelle at det er feil for at hunden skal lære. Jeg synes det er feil og vi begynte å diskutere. Neste gang får jeg lage et eget hjørnet som bare er hunden sitt, evt. sette opp et "gjerde". Tror hunden føler seg veldig usikker og redd rundt barn. Hunden er i tillegg veldig liten. Må søke litt opp på hvordan jeg skal begynne å øve, og det er ikke barebare tenker jeg. Det tar nok veldig lang tid, men må nesten begynne i det små. Tror hunden har hatt en dårlig opplevelse med barn tidligere, at noen har vert borti han, og det er derfor han reagerer som han gjør. Anonymkode: 85b84...427 Helt riktig, du må gi hunden et hjørne eller skjerme med gjerde. Sørg for at et barn aldri skremmer han på samme måte igjen, det forverrer bare frykten for hver gang. Anonymkode: 9610b...01e 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #16 Skrevet 8. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunden lå på et sofateppe. Gutten småløp mot hunden, stoppet opp og gikk nærmere. Hunden glefset etter hånden hans. Synes det var veldig ubehagelig. Dette har skjedd før. En annen gang kom et barn TRAMPENDE bort over stuegulvet og skrek og hunden løp etter og ville glefse etter han. Foreldrene som jeg hadde besøk av ble sure og sa jeg ikke hadde kontroll på hunden. At jeg må ta han hardt i nakken og fortelle at det er feil for at hunden skal lære. Jeg synes det er feil og vi begynte å diskutere. Neste gang får jeg lage et eget hjørnet som bare er hunden sitt, evt. sette opp et "gjerde". Tror hunden føler seg veldig usikker og redd rundt barn. Hunden er i tillegg veldig liten. Må søke litt opp på hvordan jeg skal begynne å øve, og det er ikke barebare tenker jeg. Det tar nok veldig lang tid, men må nesten begynne i det små. Tror hunden har hatt en dårlig opplevelse med barn tidligere, at noen har vert borti han, og det er derfor han reagerer som han gjør. Anonymkode: 85b84...427 Hvor gamle er disse barna? Er de egentlig gamle nok til å forstå, eller er de så små at foreldrene bør passe bedre på? Barnets sikkerhet er alltid foreldrenes ansvar. Hunden er ditt. Barna truer hunden (tror hunden selv), og da ønsker hunden naturligvis å forsvare seg/jage bort. Du skal IKKE ta hunden hardt i nakken, det holder jeg helt med deg i. Foreldrene får lære seg å ha bedre kustus på ungene sine. Anonymkode: 67a6b...64b 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #17 Skrevet 8. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke finne på å kjefte på hunden din for at den glefset i den situasjonen. Du sier det selv, barnet gikk bort til hunden i sofaen. Hunden er redd barnet og prøver å beskytte seg selv. Du må skjerme hunden fra barnet, ikke straffe den. Samboeren din er helt ute på viddene som mener at man skal straffe den hardere. Du forverrer hele situasjonen ved å straffe den, for da gjør du situasjonen enda mer negativ-ladet til neste gang. Først og fremst bør du legge til rette så hunden din aldri trenger å føle seg truet av et barn igjen. Enten ved å sette hunden på et annet rom mens du har besøk, eller la den være inngjerdet i grinder i deler av stuen hvor barn ikke kan komme til. Så begynner jobben med å venne hunden til barn. Prøv å få hunden til å assosiere barn med noe positivt, for eks mat. Få et barn til å kaste godbiter til den (på lang nok avstand så hunden ikke blir redd og truet) eller å være med på tur. Anonymkode: 9610b...01e Takk for svar, det er helt sant. Jeg ble irritert på samboer og besøket mitt fordi jeg følte de gikk i mot meg. Jeg sto selvfølgelig på mitt, men når de sier at jeg er svak som ikke klarer å ta hunden i nakken så blir jeg forbanna. Jeg skal gjerde inn en egen krok til hunden neste gang og holde han unna barn. Begynne i det små og starte med godbiter som barna kan gi etter hvert. Takk for gode tips. Anonymkode: 85b84...427 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #18 Skrevet 8. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er disse barna? Er de egentlig gamle nok til å forstå, eller er de så små at foreldrene bør passe bedre på? Barnets sikkerhet er alltid foreldrenes ansvar. Hunden er ditt. Barna truer hunden (tror hunden selv), og da ønsker hunden naturligvis å forsvare seg/jage bort. Du skal IKKE ta hunden hardt i nakken, det holder jeg helt med deg i. Foreldrene får lære seg å ha bedre kustus på ungene sine. Anonymkode: 67a6b...64b Det ene barnet var ca 1 år og 8 mnd. Han ser jo at det er en hund, men han forstår ikke hundens regler. Så ja, foreldrene burde absolutt holdt han unna og sagt nei når de visste at hunden er redd. Det sa jeg flere ganger, men det er vanskelig å følge med selv hele tiden. Neste gang får jeg gjøre det på en annen måte, for dette ble ikke en positiv opplevelse. Skal søke meg litt opp på trening med barn osv. Anonymkode: 85b84...427
Jasmine9 Skrevet 8. desember 2019 #19 Skrevet 8. desember 2019 (endret) De fleste dyr er usikre på barn, fordi barn har jo en energi som er veldig ustabil. De vet ikke selv konsekvensene ved måten de er på på samme måten som voksne. Samtidig er det også mange voksne som heller ikke skjønner at dyr er følende og tenkende vesener som man må ta hensyn til - ergo blir dyr lett misforstått og unødvendig avlivet over en lav sko. At hunden din ikke føler seg trygg på barn er helt naturlig og noe dere som hundeforeldre må respektere og legge til rette for. Man kan ikke bestemme at ethvert dyr skal være sånn som man vil. De er individer slik som oss og de er faktisk DYR. Så hold barn unna hunden din så den føler seg trygg og barna slipper å komme i potensielt farlige situasjoner. Endret 8. desember 2019 av Jasmine18 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #20 Skrevet 8. desember 2019 Jeg personlig synes det er ett vanvittig sjansespill å beholde en hund som du VET misliker og er utagerende ovenfor barn. Jeg har vært i samme situasjon, dog med en stor hund som ville kunne utøve større skade - og den hunden ble avlivet. Det var en stor sorg, jeg var ubeskrivelig glad i hunden, men jeg tok ikke sjansen på at jeg alltid ville klare å holde den unna barn. Jeg håper at du tenker deg veldig godt om. Anonymkode: 416fb...d23 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå