Gå til innhold

Når er jeg mest fruktbar??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :P

Har et spørsmål som noen kanskje kan svare på.

Etter mange år på p-pillene, sluttet jeg forrige mnd :danse:

Jeg fikk da mensen 24/4 som forventet.

Etter en mnd uten pillene fikk jeg mensen igjen 26/5. Dette er ca 1mnd mellom, som er ganske vanlig.

(er jeg da i den korrekte syklusen som mange venter på etter å brukt piller i mange år ??)

Kan noen fortelle meg når jeg er mest fruktbar mellom 26/5 og 26/6?

Vet at jeg ikke bør ha høye forhåpninger med å bli gravid så raskt etter pilleslutt, men man kan jo alltids håpe :P

Jeg glerer meg så til det blir min tur og bli en aktiv deltaker på denne siden.

Vet ikke om noen kan hjelpe med dette spm, men det går jo ann å prøve.

Takk Likevell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ca 14 dager før mens er du antagelig mest fruktbar.

kjøp deg EL-tester på apoteket så finner du mer nøyaktig ut av det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at du kan få "mens" uten å ha hatt EL da. Jeg sluttet med p-piller for snart tre måneder siden, og har hatt to meget jevne sykluser, 32 og 33 dager, men selv om mensen er regelmessig har jeg ikke hatt EL. (Jeg er ikke prøver, så det er ikke så viktig for min del, sånnsett)

Tiden fra EL til mens er i gjennomsnitt 14 dager, som nevnt over, men det er helt normalt med alt fra 10 til 18 dager. Du er fruktbar fra 4-5 dager FØR el, fordi de små soldatene kan leve i opptil 5 dager inni deg under optimale forhold, til et dag ETTER el, fordi egget bare re "befruktbart" i et døgn etter at det slippes.

Altså er du POTENSIELT fruktbar i perioden 3. juni til 17. juni, men bare i max 6 dager. Hvilke 6 dager avhenger av hvor lang luatefase (tid fra EL til mens) du har. Om ikke du vet det, vet heller ikke vi det, og kan derfor ikke gi et bedre svar. Og, det er bare dersom du i det hele tatt FÅR el da, du kan jo som jeg nevte ha hatt såkalte "anovlære sykluser", altså ingen EL selv om du får en blødning med jevne mellomrom.

Om du vil sikte inn de fruktbare dagene bør du vudere temping, el-tester, å følge med på sekret/livmortapp for på en eller annen måte å finne ut av nettopp DIN syklus. Gjennomsnittsberegninger er bare gjennomsnitt, og trenger ikke stemme for deg, nødvendigvis, uten at noe er galt med deg av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare, bare forstår jeg :o

Er ikke eggløsningstester ganske dyre og når skal man ta denne testen?

Hvordan "følger man med" på sekret/livmortapp?

beklager om jeg høres dum ut nå, men jeg må si jeg føler meg litt "grønn" på dette området etter så mange år på pillene.

Jeg takker så mye for de svar dere gir meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggløsningstester vet jeg ikke så mye om, jeg bruker temping, ikke tester (og forsøker å UNNGÅ baby, ikke å få, så derfor er min tankegang litt annerledes enn din)

Poenget med livmortapp og sekret er det at utfloden forandrer seg i løpet av syklusen din, og det gjør livmortappen din også. Dette kan du lese masse om på http://www.pernille.info/ Men det kan ta litt tid å bli kjent med egen kropp, og vite hva som er hva, kan du si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...