Gå til innhold

Norge blir islamsk snart - la oss glede oss!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Devil's Spawn

KRL-faget skal være slik at "alle" religioner er representert og også de som ikke har et kristent livssyn skal være med. Det er bare en liten hake, ca 2/3 er kr.dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Islam er vel i krl..og i religion på videregående. Jeg måtte besøke en moske også på videregående.

...og *poff* så ble du litt muslim du også?

Eller var det ikke fullt så farlig likevel..?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
...og *poff* så ble du litt muslim du også?

Eller var det ikke fullt så farlig likevel..?

:wink:

Nei mest kjedelig. Men bygningen var jo fin den og rikt utsmykket. De har visst bygd den med egne midler også så det er jo fint. Tydelig at det blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør absolutt være skikkelig kristendomsundervisning i skolene.

Når det gjelder islam, så blir vi jo undervist om denne religionen hver eneste dag, både i tv og aviser.

Kristendom hører vi mer sjelden om, unntatt når en biskop skal innsettes, eller noen journalister har vært og hilst på en svensk pastor eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder islam, så blir vi jo undervist om denne religionen hver eneste dag, både i tv og aviser..

så skriveriene og medieomtalen om f.eks han presten i sverige som drepte to koner, er seriøs kristendomsundervisning også da regner jeg med?

skikkelig bra undervisning, viser den ekte siden av kristendommen?

er du så dum at du mener synsing og medieomtale er like bra som god skoleundervisning så trenger vi jo ikke skolegang i det hele tatt da?

jeg mener, vi kan lese aviser forå lære å lese og skrive, se på hotel cæsar for å lære godt norsk og norsk samfunnskunnskap og følge ett par runder med bondevik og andre for å vite det vi trenger om kristendommen.

eller er alt du skriver bare for å provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jasjda

Sensurskrulling.

:ler:

Er dette den nye betegnelsen?

Ja, du skiller deg ikke nevneverdig ut fra dine politiske meningsfeller i så måte. Det er så man hører hælene klikke sammen over hele nettet.

Lurer du ikke noengang på hvordan det er å danne seg sin egen mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aline

Det var nok en del ironi i det jeg skrev.

Men fakta er at etter alle avisinnleggene å dømme , så må denne saken med svenskepastoren ha vært en reell kristendomsundervisning for mange.

Når det gjelder islam, så går jo tro og politikk i samme retning, og de hevder jo selv at det er deres plikt å drepe de vantro.

Og det er jo nettopp dette vi ser og hører om i mediene, og dette skjer jo over store deler av verden i dag.

Jeg skulle gjerne sett hva skolebarna lærer om islam i dag. Tror neppe at de lærer den hele og fulle sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror neppe du kan den hele og fulle sannheten heller.

ISLAM hevder ikke at det er deres plikt å drepe vantro, noen muslimske individer/grupper hevder det er deres plikt å drepe vantro!

på lik linje med at selv om pastoren drepte sine koner, så sier det svært lite om alle andre kristne.

jeg kjenner mange muslimer som ikke har noen hensikt i verden å drepe en flue engang, og som behandler vantro (jeg regnes som det, og er en stor del av en muslimsk familie på tross av det) på en minst like pen måte som de behandler troende på.

jeg kjenner også mange kristne som aldri i verden ville gått hen å drept sine koner, men faktisk behandlet sine koner fryktelig pent og aldri i verden ville vært utro eller fått noen til å gå til angrep på dem.

det er ikke de personlige meningene vi må undervise i, det er historien og kunnskap om selve religionen.

også at den tolkes på forskjellige måter, men dette gjøres med både kristendom og islam, kanskje vi skal gå inn å lære om disse forskjellige måtene å tolke på da? se hva det er?

kunnskap skaper forståelse, forståelse er eneste veien mot ett mer aksepterende samfunn, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
det er ikke de personlige meningene vi må undervise i, det er historien og kunnskap om selve religionen.

Islam's historie er ekstremt blodig og islam har knust mange kulturer. Religionen ble spredt med sverdet som dens fetter kristendommen.

Islam er absolutt ikke noen fredens religion og det spørs om de lærer på skolen. Men korstogene får de vel lære om tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Islam's historie er ekstremt blodig og islam har knust mange kulturer. Religionen ble spredt med sverdet som dens fetter kristendommen.

Islam er absolutt ikke noen fredens religion og det spørs om de lærer på skolen. Men korstogene får de vel lære om tenker jeg...

Finnes det noen religion, med unntak av Bahaii, som ikke har blodig historie? Eller blodig nåtid, for den del, sånn apropos "det lovede land," "God's own country" og andre religiøse festligheter?

JEg oppfatter begge de mest omtalte religionene som fredens religioner. På samme måte oppfatter jeg flere av de (selv)utnevnte forvalterne av religionene som krigerske jævler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Aline

Det var nok en del ironi i det jeg skrev.

Men fakta er at etter alle avisinnleggene å dømme , så må denne saken med svenskepastoren ha vært en reell kristendomsundervisning for mange.

Åh, enda mer av den moderne arten ironi. Kanskje det er litt vanskelig å skille ironi fra normal svada når det eneste man har å forholde seg til er skriften fra en fremmed person?

Jeg kan ikke helt si jeg lærte så mye om kristendommen ved å følge med på de nevnte nyheter. Ble vel mer oppmerksom på hvor lett en kar med autoritet kan få pels på knaggen når innehaver av pelsen er et svakt individ. (Og de kan nok manipuleres ved hjelp av enhver religion vil jeg tro).

Når det gjelder islam, så går jo tro og politikk i samme retning, og de hevder jo selv at det er deres plikt å drepe de vantro.

Og det er jo nettopp dette vi ser og hører om i mediene, og dette skjer jo over store deler av verden i dag.

I motsetning til eksempelvis KrF mener du?

Jeg skulle gjerne sett hva skolebarna lærer om islam i dag. Tror neppe at de lærer den hele og fulle sannhet.
Og hva er sannheten? At man skal drepe alle vantro og den slags? Ta livet av alle fordomsfulle mennesker?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Og hva er sannheten? At man skal drepe alle vantro og den slags? Ta livet av alle fordomsfulle mennesker?

De som smykker seg med å være fordomsfri er gjerne de uvitende. Hvorfor sjekke selv når man kan tro på at alt er så fint og kunne kalle seg fordomsfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

De som smykker seg med å være fordomsfri er gjerne de uvitende. Hvorfor sjekke selv når man kan tro på at alt er så fint og kunne kalle seg fordomsfri.

Hehe. Det er vel forskjell på å være noenlunde ydmyk og avbalansert i sin vurdering av ulike forhold, fremfor å slenge seg på de mer lettvinte holdningene.

Jeg skjønner hva du mener med å være kunnskapsløs og fordomsfri. Det kan være enklere å stemple en problemstilling som uproblematisk fremfor å sette seg inn i de kalde fakta. På den annen side tror jeg det finnes mange fordomsfulle personer hvor fordommene ene og alene kan spores tilbake til mangel på kunnskap (og vilje til/interesse for å sette seg inn i problemstillingene).

Jeg kan jo lufte en av mine egne fordommer, som går på at det finnes relativt mange FrP'ere med utpreget fremmedfrykt og fordommer overfor "utlendinger". Start-innlegget her var vel et typisk eksempel på ordinær fremmedfiendtlig svada.

Jeg tror du og jeg representerer 2 vidt forskjellige leire i denne type debatt gett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kenneth

Jeg er glad for at du mener ikke å ha lært mye om kristendom ved de nevnte nyheter, men jeg ser også at du har klørne ute, som så mange andre i dette forumet, når det gjelder kristendom.

Jeg skal forklare deg hvorfor mitt innlegg.

Hvis en tar bort kristendomsundervisningen i skolen, slik som mange tydeligvis vil, så vil vi kun sitte igjen med denslags informasjon som mediene gir.

Og jeg ser sjelden noe positivt om kristenlivet der, på lik linje med det en kan se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da er du kanskje enig da, i at religionsundervisning som viser både historie og positive og negative sider ved de forskjellige religionene er en viktig del av skolen?

for meg så sidestilles kristendom og islam bare, jeg setter ikke den ene troen over den andre, de blir brukt og missbrukt begge religionene, det viktigste slik jeg ser det er at vi skaffer oss så mye som mulig av kunnskap basert på mer en frelsing ene eller andre veien til at vi kansje klarer å forstå begge retninger i en større grad en det som gjøres blandt voksne mennesker ihvertfall i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Kenneth

Jeg er glad for at du mener ikke å ha lært mye om kristendom ved de nevnte nyheter, men jeg ser også at du har klørne ute, som så mange andre i dette forumet, når det gjelder kristendom.

Jeg skal forklare deg hvorfor mitt innlegg.

Hvis en tar bort kristendomsundervisningen i skolen, slik som mange tydeligvis vil, så vil vi kun sitte igjen med denslags informasjon som mediene gir.

Og jeg ser sjelden noe positivt om kristenlivet der, på lik linje med det en kan se her.

Jeg er til de grader ateist, og synes enhver tro er det reneste svada. En global sekularisering vil gagne verden MEGET. Det er min mening. Men, nå må man en gang holde seg til realitetene.

Jeg synes ikke kristendommen bør vektlegges mer enn andre religioner. Nå er Norge tross alt et ganske sekularisert land, og våre kristne seremonier er vel mer relatert til tradisjon fremfor religion. (Dåp, konfirmasjon, bryllup osv).

Sånn sett synes jeg det er viktigere å lære mer om Islam, da det tross alt finnes mange flere troende muslimer fremfor troende kristne i Norge - uavhengig av folketall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valhalla

Sånn sett synes jeg det er viktigere å lære mer om Islam, da det tross alt finnes mange flere troende muslimer fremfor troende kristne i Norge - uavhengig av folketall.

Dette er tull.

Jeg liker ingen av ørkenrelgionene selv om jeg har litt sans for konservative kristne som kjemper mot den umoralen som vokser nå i vesten. Kristendommen er en del av den norske kulturen, islam er fremmed. Hovedvekt bør selvsagt ligge på kristendommen, med litt om islam på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være mangel på kunnskap når en kan sidestille kristendom og islam. En må ikke tro at islam blir praktisert på samme vis her i Norge som i de muslimske land.

Om en muslim blir kristen i et muslimsk land, risikerer vedkommende å bli drept, endog av sin egen familie.

Kan dette sammenlignes med kristendom?

Jeg ser at mange liker å komme med korsfarernes famferd, og likeså kristendommens innføring i Norge, men dette er faktisk ikke den måten Jesus lærte sine disipler å spre evangeliet på.

Når det gjelder religioner, må en forholde seg til dens lære, og ikke hva mennesker finner på å gjøre, som ikke stemmer overens med læren.

Min kunnskap om islam har jeg bl.a. fra to bøker som er skrevet av dr. Mark Gabriel, som var muslim, født og oppvokst i Egypt og tidligere professor i islams historie og religion ved araberverdenens mest prestisjetunge universitet Al-Azhar i Kairo. Han måtte skifte navn p.g.a. sikkerheten.

Når dette er sagt, så må jeg si at jeg har ingenting mot muslimer generelt. Jeg har flere ganger vært sammen med noen av de, men det er deres lære, som er menneskefiendtlig, jeg ikke kan gå god for, og aldeles ikke sammenligne den med kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

En ting man kan gjøre er jo å sammenligne de to profeter, Jesus og Muhammed. Å lese om Muhammeds liv er ikke noe særlig, mye død og lidelse der ja, men i motsetning til Jesus er død og lidelsen for andre.

Så kan man se hvor tolerante de er i sine land mot andre religioner. Muslimer skriker å bærer seg over at deres hellige bok kanskje kan ha havnet i et toalett.

Saudi Arabia beslagger alle bibler og brenner de.

Kristne blir arrestert hvis de forsøker å følge sin religion.

Kristendommen har forandret seg, Islam står stille.

Dessuten når koranen er guds ord så er det jo vanskelig å foreslå at noe der kanskje er feil eller gammeldags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KR:

og det må være mangel på innsikt som gjør at man ikke klarer å se likhetene mellom islam og kristendommen.

du ser bare det negative ved islam og nekter å se det positive, og du nekter å se det negative med kristendommen og vil bare se det positive.

det er nettopp det som gjør at jeg igjen trekker meg fra en diskusjon rundt kristendom og islam, fordi det blir som å prate til en sinnsykt hard vegg.

så, takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...