AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #61 Skrevet 8. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor synes du TS bør være klar over dette? Det er ikke hun som skal gå på p-piller. Men siden du synes TS bør være klar over dette, hvorfor synes du ikke at hun bør være klar over dette: Det er en lett økt risiko for brystkreft under pågående p-pillebruk og i de ti første årene etter avsluttet bruk. Langtidsbruk av p-piller er assosiert med en økt risiko for cervixcancer blant kvinner som er positive med henblikk på humant papillomavirus. Den reduserte risikoen for ovarial- og endometriecancer er ca. 40 – 50 %, og vedvarer ca. 15 år etter avsluttet bruk. Det er også en redusert risiko for kolorektalcancer ved p-pillebruk. Kvinnens samlede kreftrisiko er trolig redusert som følge av p-pillebruk. Hentet fra Tidsskriftet for den norske legeforening Anonymkode: 87eef...77f Hun er moren, så hun bør være klar over hva p-pillene muligens kan forårsake og informere datteren om de mulige risikoene. Kanskje datteren ikke er klar over dem? Mor og datter bør også kunne snakke åpent om disse tingene, det er bra og VIKTIG. Og nei, det er ikke TS som skal gå på p-piller, men betyr faktumet at hun er moren til denne 17-åringen vi diskuterer ingenting for deg? Jeg synes hun er en god mor som bryr seg. Det er bra å bry seg om barna sine. En mor BØR bry seg om barnet sitt. Og en 17-åring er faktisk enda ikke voksen, selv om hun har rett til å gå til legen og få p-piller uten at moren eller faren hennes vet om det. Moren bør fortsatt være klar over risikoene fordi 1. Hun bryr seg om datteren sin og fordi 2. Hun vil være sikker på at datteren er klar over risikoene (igjen - fordi hun bryr seg om henne) Ser at dette med redusert risiko ble nevnt tidligere i tråden - altså nevnes det ikke i innlegget du siterer. Jeg synes begge sider bør komme frem, spesielt når leger og forskere enda ikke vet sikkert om p-piller forårsaker disse krefttypene eller ikke. Skjønner ikke engang hvorfor dette diskuteres. Det får meg til å lure på hva slags forhold mange av dere her inne har til deres egen mor, og jeg er ikke mor selv engang. Anonymkode: bb18b...d0e
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #62 Skrevet 8. desember 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du trenger selvsagt ikke det, men så lenge du ikke støtter opp mot tulleutsagn så kaller jeg det det det er, altså bullshit. 😴👇 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å si at noe "ikke er sunt" er en betegnelse på å kalle noe usunt. Det er ikke usunt å gå på p-piller. For det første, nei, det er ikke det. I tale ville meningen blitt fremhevet av tonefallet. Med trykk på «ikke» har du rett, men med trykk på «sunt» har du feil. I dette tilfellet er meningen med det jeg skriver tydeliggjort ved at det er et motsvar til at noen skriver «p piller er sunt». Å svare «nei, p piller er ikke sunt», i den konteksten betyr ikke at jeg mener det motsatte. Når det er sagt, så er «sunt» et av de dårligste uttrykkene som finnes. For hvem? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du leser sitat fra tidsskriftet til den norske legeforening som jeg har lagt i innlegg 41 kan du se at den samlede kreftrisikoen trolig reduseres ved bruk av p-piller. «Trolig reduseres». Dvs, noe økes, noen senkes og totalen er «trolig positiv». - ikke direkte overbevisende? Det er ikke slik at p-piller brukes for å beskytte mot kreft akkurat. Det ville det jo om det bare var «sunt» og hadde en åpenbar positiv effekt. Så er det jo det Med at p piller (alle hormonpreparater) har mange andre potensielle (ikke direkte dødelige) bivirkninger? - humørforandringer, nedstemthet - nedsatt seksuell lyst (libido) - hodepine - kvalme - akne (uren hud) - brystspenning, uregelmessig eller ingen menstruasjon - vektøkning Sånn for å nevne de vanligste. For ikke å snakke om at det er linket til økt forekomst av depresjon. Dette er også gitt at man tar ting til rett tid og ikke slurver, da vil forekomsten av bivirkninger bli langt større. Spesielt det som går på psyken. Edit: jeg har lyst til å legge til at det er sannsynlig at psykiske bivirkninger vil kunne få større utslag hos unge mennesker med en umoden kropp og psyke. Endret 8. desember 2019 av bodyhack_petter
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #63 Skrevet 8. desember 2019 1 minutt siden, bodyhack_petter skrev: 😴👇 For det første, nei, det er ikke det. I tale ville meningen blitt fremhevet av tonefallet. Med trykk på «ikke» har du rett, men med trykk på «sunt» har du feil. I dette tilfellet er meningen med det jeg skriver tydeliggjort ved at det er et motsvar til at noen skriver «p piller er sunt». Å svare «nei, p piller er ikke sunt», i den konteksten betyr ikke at jeg mener det motsatte. Når det er sagt, så er «sunt» et av de dårligste uttrykkene som finnes. For hvem? «Trolig reduseres». Dvs, noe økes, noen senkes og totalen er «trolig positiv». - ikke direkte overbevisende? Det er ikke slik at p-piller brukes for å beskytte mot kreft akkurat. Det ville det jo om det bare var «sunt» og hadde en åpenbar positiv effekt. Så er det jo det Med at p piller (alle hormonpreparater) har mange andre potensielle (ikke direkte dødelige) bivirkninger? - humørforandringer, nedstemthet - nedsatt seksuell lyst (libido) - hodepine - kvalme - akne (uren hud) - brystspenning, uregelmessig eller ingen menstruasjon - vektøkning Sånn for å nevne de vanligste. For ikke å snakke om at det er linket til økt forekomst av depresjon. Dette er også gitt at man tar ting til rett tid og ikke slurver, da vil forekomsten av bivirkninger bli langt større. Spesielt det som går på psyken. Du velger selv om du vil tro mer på deg selv bare fordi du av en eller annen merkelig grunn har noe i mot hormonprevensjon enn å tro på tidsskriftet for den norske legeforening. Jeg kan ikke overbevise deg om at det er sant om du har bestemt deg for noe annet, men forskningen sier det den gjør og det er det jeg forholder meg til. Om du leser på en p-pille i felleskatalogen kan du se at man rangerer bivirkning etter hva som er mest vanlig å få. Det betyr ikke at man nødvendigvis vil få en eneste bivirkning av p-piller, og så er det heller ikke sånn at å få litt kviser eller større pupper er noe man anser som "usunt". Jeg går som sagt selv på p-piller og har gått på flere ulike typer i løpet av de 9 årene jeg har brukt dem og har ikke en eneste bivirkning av p-pillene, men vet du, jeg hadde mye heller tatt litt kviser og litt tørr vagina som krevde at jeg måtte bruke glidemiddel fremfor å være ufør med endometriose, så for meg er ikke det noe jeg engang hadde tenkt over. De aller fleste kvinner vil tåle en viss mengde bivirkninger for å være beskyttet mot graviditet og å slippe å menstruere hver eneste månes og ha større kontroll over menstruasjonene, noe som gjør at man er mye mer fri som kvinne. For deg som mann er det nok særdeles vanskelig å forstå at det er utfordrende for kvinner og for eksempel jobbe som yrkesdykkere om de menstruerer store mengder hver måned, eller noe så enkelt som at det å overnatte i telt noen dager blir et himla til styr, men slik er det. Vektøkningen er forøvrig i snitt rundt 0,2 kg, så det er ikke sånn at man legger på seg 10 kilo. Jeg synes det er veldig rart at man har så mye i mot p-piller som du har og at du ikke greier å respektere at det er hver enkelt kvinne sitt valg. Du kan bare droppe å bruke p-piller selv, men når du ikke blør store mengder hver måned og har enorme smerter skjønner jeg at det er lett å svartmale fordi du rett og slett ikke greier å forstå hvordan det er. Anonymkode: 87eef...77f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #64 Skrevet 8. desember 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er moren, så hun bør være klar over hva p-pillene muligens kan forårsake og informere datteren om de mulige risikoene. Kanskje datteren ikke er klar over dem? Mor og datter bør også kunne snakke åpent om disse tingene, det er bra og VIKTIG. Og nei, det er ikke TS som skal gå på p-piller, men betyr faktumet at hun er moren til denne 17-åringen vi diskuterer ingenting for deg? Jeg synes hun er en god mor som bryr seg. Det er bra å bry seg om barna sine. En mor BØR bry seg om barnet sitt. Og en 17-åring er faktisk enda ikke voksen, selv om hun har rett til å gå til legen og få p-piller uten at moren eller faren hennes vet om det. Moren bør fortsatt være klar over risikoene fordi 1. Hun bryr seg om datteren sin og fordi 2. Hun vil være sikker på at datteren er klar over risikoene (igjen - fordi hun bryr seg om henne) Ser at dette med redusert risiko ble nevnt tidligere i tråden - altså nevnes det ikke i innlegget du siterer. Jeg synes begge sider bør komme frem, spesielt når leger og forskere enda ikke vet sikkert om p-piller forårsaker disse krefttypene eller ikke. Skjønner ikke engang hvorfor dette diskuteres. Det får meg til å lure på hva slags forhold mange av dere her inne har til deres egen mor, og jeg er ikke mor selv engang. Anonymkode: bb18b...d0e Det er legens oppgave å informere om vanlige bivirkninger av medisiner og hver enkelts oppgave å lese pakningsvedlegget til medisinen man tar. Det er ikke opp til TS å spre feilinformasjon ved å bare belyse en side av saken som du gjør for å svartmale hormonprevensjon, noe som i grunn er skremselspropaganda. Om du leser det jeg siterte kommer det frem risikoøkningen ved p-piller også, så den saken belyser begge sider og ser at den samlede risikoen for kreft trolig er redusert ved p-pillebruk. Anonymkode: 87eef...77f 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #65 Skrevet 8. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er legens oppgave å informere om vanlige bivirkninger av medisiner og hver enkelts oppgave å lese pakningsvedlegget til medisinen man tar. Det er ikke opp til TS å spre feilinformasjon ved å bare belyse en side av saken som du gjør for å svartmale hormonprevensjon, noe som i grunn er skremselspropaganda. Om du leser det jeg siterte kommer det frem risikoøkningen ved p-piller også, så den saken belyser begge sider og ser at den samlede risikoen for kreft trolig er redusert ved p-pillebruk. Anonymkode: 87eef...77f Alle, ikke bare leger, kan lese seg opp på bivirkninger av medisiner ved å bruke Felleskatalogen. Det at ts er bekymret og ønsker råd ang. denne saken, gir meg inntrykk av hun er en god mor som faktisk bryr seg om datteren sin og vil det beste for henne. Å gå råd til datteren sin er ikke å spre feilinformasjon, og jeg svartmaler dessuten ikke hormonprevensjon. P-piller kan være en veldig bra ting, helt enig, men ts skal kunne blande seg, spesielt når datteren hennes er åpen for å diskutere dette med henne. Anonymkode: bb18b...d0e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #66 Skrevet 8. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle, ikke bare leger, kan lese seg opp på bivirkninger av medisiner ved å bruke Felleskatalogen. Det at ts er bekymret og ønsker råd ang. denne saken, gir meg inntrykk av hun er en god mor som faktisk bryr seg om datteren sin og vil det beste for henne. Å gå råd til datteren sin er ikke å spre feilinformasjon, og jeg svartmaler dessuten ikke hormonprevensjon. P-piller kan være en veldig bra ting, helt enig, men ts skal kunne blande seg, spesielt når datteren hennes er åpen for å diskutere dette med henne. Anonymkode: bb18b...d0e Og man vet faktisk enda ikke om disse krefttypene forårsakes av p-piller. Ts har grunn til å råde datteren til å vente. Anonymkode: bb18b...d0e
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #67 Skrevet 8. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du velger selv om du vil tro mer på deg selv bare fordi du av en eller annen merkelig grunn har noe i mot hormonprevensjon enn å tro på tidsskriftet for den norske legeforening. Jeg kan ikke overbevise deg om at det er sant om du har bestemt deg for noe annet, men forskningen sier det den gjør og det er det jeg forholder meg til. Om du leser på en p-pille i felleskatalogen kan du se at man rangerer bivirkning etter hva som er mest vanlig å få. Det betyr ikke at man nødvendigvis vil få en eneste bivirkning av p-piller, og så er det heller ikke sånn at å få litt kviser eller større pupper er noe man anser som "usunt". Jeg går som sagt selv på p-piller og har gått på flere ulike typer i løpet av de 9 årene jeg har brukt dem og har ikke en eneste bivirkning av p-pillene, men vet du, jeg hadde mye heller tatt litt kviser og litt tørr vagina som krevde at jeg måtte bruke glidemiddel fremfor å være ufør med endometriose, så for meg er ikke det noe jeg engang hadde tenkt over. De aller fleste kvinner vil tåle en viss mengde bivirkninger for å være beskyttet mot graviditet og å slippe å menstruere hver eneste månes og ha større kontroll over menstruasjonene, noe som gjør at man er mye mer fri som kvinne. For deg som mann er det nok særdeles vanskelig å forstå at det er utfordrende for kvinner og for eksempel jobbe som yrkesdykkere om de menstruerer store mengder hver måned, eller noe så enkelt som at det å overnatte i telt noen dager blir et himla til styr, men slik er det. Vektøkningen er forøvrig i snitt rundt 0,2 kg, så det er ikke sånn at man legger på seg 10 kilo. Jeg synes det er veldig rart at man har så mye i mot p-piller som du har og at du ikke greier å respektere at det er hver enkelt kvinne sitt valg. Du kan bare droppe å bruke p-piller selv, men når du ikke blør store mengder hver måned og har enorme smerter skjønner jeg at det er lett å svartmale fordi du rett og slett ikke greier å forstå hvordan det er. Anonymkode: 87eef...77f Jeg blir helt overveldet av den følelsesmessige involveringen i denne diskusjonen. Kanskje det er p-pillene? 😮 Men fra spøk til alvor. Jeg har ingenting i mot p-piller, og i alle fall ikke mot hormonell prevensjon (jeg anbefalte selv spiral med hormoner). Jeg har respekt for hormoner, det er en annen sak. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til, og skal kvinner kunne ta egne valg bør de jo strengt talt vite mer om hva de velger og da tenker jeg at mitt bidrag er nyttig. Jeg vet nok om hormoner til å forstå at de forenklede setningene du tar som bare velstand er tatt ut av et stort og sammensatt bilde som omfatter langt mer enn det noen her har snakket om. Ditt bidrag med «p-piller er sunt» derimot, som om vi snakket om en kvast brokkoli er helt håpløst. Det er ikke nyansert i det hele tatt. Forøvrig, tidsskriftet du refererer til inkluderer annonser for legemidler rettet mot helsepersonell. Jeg tar det som at det som står det må tas med en klype salt. Legemiddelindustrien er big business, og legemidler som kan mer eller mindre «alle» kan bruke gjennom store deler av livet er selvsagt gunstige. Når det gjelder alt annet du sier om min kvinnefiendtlige og prevensjonhatende holdning forstår jeg ikke helt hvor du henter fra. Jeg opplever det egentlig som om du bare ikke forstår det jeg skriver.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #68 Skrevet 8. desember 2019 1 time siden, bodyhack_petter skrev: Jeg blir helt overveldet av den følelsesmessige involveringen i denne diskusjonen. Kanskje det er p-pillene? 😮 Men fra spøk til alvor. Jeg har ingenting i mot p-piller, og i alle fall ikke mot hormonell prevensjon (jeg anbefalte selv spiral med hormoner). Jeg har respekt for hormoner, det er en annen sak. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til, og skal kvinner kunne ta egne valg bør de jo strengt talt vite mer om hva de velger og da tenker jeg at mitt bidrag er nyttig. Jeg vet nok om hormoner til å forstå at de forenklede setningene du tar som bare velstand er tatt ut av et stort og sammensatt bilde som omfatter langt mer enn det noen her har snakket om. Ditt bidrag med «p-piller er sunt» derimot, som om vi snakket om en kvast brokkoli er helt håpløst. Det er ikke nyansert i det hele tatt. Forøvrig, tidsskriftet du refererer til inkluderer annonser for legemidler rettet mot helsepersonell. Jeg tar det som at det som står det må tas med en klype salt. Legemiddelindustrien er big business, og legemidler som kan mer eller mindre «alle» kan bruke gjennom store deler av livet er selvsagt gunstige. Når det gjelder alt annet du sier om min kvinnefiendtlige og prevensjonhatende holdning forstår jeg ikke helt hvor du henter fra. Jeg opplever det egentlig som om du bare ikke forstår det jeg skriver. Hva er egentlig hensikten din med å diskutere i det hele tatt? Er hensikten din med en diskusjon at du skal vinne, koste hva det koste vil, og du er ikke interessert i det hele tatt å kanskje få et mer nyansert bilde av saken? For det er slik jeg oppfatter deg når du nå er så lavmål at du kommer med personangrep og spør meg om det er p-pillene mine som gjør at jeg er følelsesmessig involvert. Jeg kan svare på personangrepet ditt med at vi alle mennesker er "følelsesmessig involvert" i alt vi tar for oss. Engasjement er en følelse, og jeg er absolutt engasjert i saken da jeg prøver så godt jeg kan å opplyse folk, og i dette tilfellet vise at det finnes et ganske mye mer nyansert bilde ved p-pillebruk enn den svartmalinga du driver med. Det å være følelsesmessig involvert ved å være engasjert i noe er ikke negativt, selv om du prøver å bruke det som en hersketeknikk. Om jeg blir uengasjert i alt og bare råtner bort i sofakroken om jeg slutter på p-pillene skal jeg gå på dem for alltid, og jeg synes synd i deg om du ikke er i stand til å engasjere deg for noe i livet ditt. Grunnen til at jeg svarer deg i denne tråden er ikke for å prøve å overbevise deg om at p-piller er en positiv ting, men for å vise andre som leser tråden at det du driver med er svartmaling og at det finnes faktisk en ganske annen side av saken. Jeg forstår at en mann som aldri har menstruert og ikke forstår hvordan det er og ikke er i stand eller interessert i å sette seg inn i hvordan det kan påvirke livet til kvinner ikke greier å se den siden, men jeg skjønnet bare ikke hvorfor du er så opptatt av å finne kun negative sider ved p-pillebruk og spre disse negative sidene ved det til andre? Altså, hvis du er veldig interessert i hormonprevensjon, hvorfor prøver du ikke å sette deg inn i på hvilke måter hormonprevensjon har vært revolusjonerende for kvinner? Hva er egentlig hensikten din? Er det bare det at du er kritisk til "Big Pharma" i det store og det hele og derfor har du bare bestemt deg for at p-piller er en negativ greie, eller? Så siden du opplever at jeg ikke forstår hva du sier så må du gjerne svare på de spørsmålene. Anonymkode: 87eef...77f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #69 Skrevet 8. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle, ikke bare leger, kan lese seg opp på bivirkninger av medisiner ved å bruke Felleskatalogen. Det at ts er bekymret og ønsker råd ang. denne saken, gir meg inntrykk av hun er en god mor som faktisk bryr seg om datteren sin og vil det beste for henne. Å gå råd til datteren sin er ikke å spre feilinformasjon, og jeg svartmaler dessuten ikke hormonprevensjon. P-piller kan være en veldig bra ting, helt enig, men ts skal kunne blande seg, spesielt når datteren hennes er åpen for å diskutere dette med henne. Anonymkode: bb18b...d0e Jo, det er absolutt å spre feilinformasjon om man snakker om økt risiko for blodpropp uten å nevne den betydelig mer økte risikoen for blodpropp under svangerskap (som da må bety at p-piller er veldig gunstig for kvinner som er veldig bekymret for økt blodpropprisiko siden de da slipper å bli gravid når de bruker prevensjon), samt å informere om økt risiko for noen krefttyper uten å nevne at den risikoen ikke er betydelig og at det er andre krefttyper som blir betydelig redusert ved p-pillebruk og at dermed er det en samlet lavere risiko for kreft om man går på p-piller. Det å kun snakke om en side av en sak er ikke å gi god og riktig informasjon, og om man allerede er i mot at noen skal gå på prevensjon vil man ikke være i stand til å gi nøytral informasjon. Derfor bør datteren til TS heller snakke med helsesykepleier eller fastlege for eksempel. Anonymkode: 87eef...77f
bodyhack_petter Skrevet 9. desember 2019 #70 Skrevet 9. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig hensikten din med å diskutere i det hele tatt? Er hensikten din med en diskusjon at du skal vinne, koste hva det koste vil, og du er ikke interessert i det hele tatt å kanskje få et mer nyansert bilde av saken? For det er slik jeg oppfatter deg når du nå er så lavmål at du kommer med personangrep og spør meg om det er p-pillene mine som gjør at jeg er følelsesmessig involvert. Jeg kan svare på personangrepet ditt med at vi alle mennesker er "følelsesmessig involvert" i alt vi tar for oss. Engasjement er en følelse, og jeg er absolutt engasjert i saken da jeg prøver så godt jeg kan å opplyse folk, og i dette tilfellet vise at det finnes et ganske mye mer nyansert bilde ved p-pillebruk enn den svartmalinga du driver med. Det å være følelsesmessig involvert ved å være engasjert i noe er ikke negativt, selv om du prøver å bruke det som en hersketeknikk. Om jeg blir uengasjert i alt og bare råtner bort i sofakroken om jeg slutter på p-pillene skal jeg gå på dem for alltid, og jeg synes synd i deg om du ikke er i stand til å engasjere deg for noe i livet ditt. Grunnen til at jeg svarer deg i denne tråden er ikke for å prøve å overbevise deg om at p-piller er en positiv ting, men for å vise andre som leser tråden at det du driver med er svartmaling og at det finnes faktisk en ganske annen side av saken. Jeg forstår at en mann som aldri har menstruert og ikke forstår hvordan det er og ikke er i stand eller interessert i å sette seg inn i hvordan det kan påvirke livet til kvinner ikke greier å se den siden, men jeg skjønnet bare ikke hvorfor du er så opptatt av å finne kun negative sider ved p-pillebruk og spre disse negative sidene ved det til andre? Altså, hvis du er veldig interessert i hormonprevensjon, hvorfor prøver du ikke å sette deg inn i på hvilke måter hormonprevensjon har vært revolusjonerende for kvinner? Hva er egentlig hensikten din? Er det bare det at du er kritisk til "Big Pharma" i det store og det hele og derfor har du bare bestemt deg for at p-piller er en negativ greie, eller? Så siden du opplever at jeg ikke forstår hva du sier så må du gjerne svare på de spørsmålene. Anonymkode: 87eef...77f Hensikten min er bare å gjøre folk oppmerksom på at det finnes flere sider til saken. Hormonpreparater påvirker mye som det normalt sett ikke snakkes om. Nedsatt sexlyst kan være en ting som snakkes om, humørsvingninger en annen, større pupper en tredje, kviser en fjerde. Eller tørr kjede som du selv nevnte. Poenget mitt er at bivirkningene er et symptom på at noe ikke er som det skal. Større pupper er ikke så ille, men grunnen til at puppene blir større kan være det. Psyken utvikles i ung alder og det er noe å tenke på. Det er ikke svartmaling, min egen datter skal få bruke hormonell prevensjon. Jeg vil bare at folk skal være klar over ting som kan oppstå og ha mulighet til å se det i sammenheng med bruk av hormoner. Når det gjelder steroider er det få som ville sagt meg i mot - jeg finner det merkelig at disse tingene ikke er et større tema når det gjelder hormonell prevensjon (som i stor grad er noe av det samme). For mye (og ugjevnt nivå) Østrogen er kilden til mange av bivirkningene steroidebrukere opplever blant annet. Så hvis din agenda er et mer nyansert bilde bør du bare sette pris på det jeg sier, og ikke ta så utrolig på vegne av det. Så må du kunne tåle en spøk. Jeg har ikke værtype i nærheten av å si at man ikke kan finne ut at p piller er verdt det for den enkelte - eller alle for sen saks skyld, det er ikke poenget. Poenget er soleklart at det å si at «p piller er sunt», på ingen måte er det nyanserte bildet du ønsker - og det er ren bullshit, for å bruke dine ord. Så må du tåle å høre at det er en fjern statement som ikke henger på greip med å nå skulle ønske et nyansert bilde.
bodyhack_petter Skrevet 9. desember 2019 #71 Skrevet 9. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er absolutt å spre feilinformasjon om man snakker om økt risiko for blodpropp uten å nevne den betydelig mer økte risikoen for blodpropp under svangerskap (som da må bety at p-piller er veldig gunstig for kvinner som er veldig bekymret for økt blodpropprisiko siden de da slipper å bli gravid når de bruker prevensjon), samt å informere om økt risiko for noen krefttyper uten å nevne at den risikoen ikke er betydelig og at det er andre krefttyper som blir betydelig redusert ved p-pillebruk og at dermed er det en samlet lavere risiko for kreft om man går på p-piller. Det å kun snakke om en side av en sak er ikke å gi god og riktig informasjon, og om man allerede er i mot at noen skal gå på prevensjon vil man ikke være i stand til å gi nøytral informasjon. Derfor bør datteren til TS heller snakke med helsesykepleier eller fastlege for eksempel. Anonymkode: 87eef...77f Er det bare jeg som synses det er en helt søkt sammenligning? Du må stengt talt bli gravid for å få barn, men du trenger ikke bli gravid selvom du ikke bruker p piller. Det er bare ikke noen logikk i det du sier. Ikke all hormonell prevensjon er knyttet til denne risikoen heller, så man kan jo få det beste av begge verdener.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #72 Skrevet 9. desember 2019 Da jeg var 16 gikk jeg på helsestasjon for ungdom og gikk resept på p-piller uten at foreldrene visste noe om det. Du bør bare være glad for at hun faktisk snakker med deg, og vise deg tilliten verdig og støtte henne i det hun vil gjøre. Det er dessuten et fornuftig valg. Anonymkode: 7842b...c99 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #73 Skrevet 9. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er moren, så hun bør være klar over hva p-pillene muligens kan forårsake og informere datteren om de mulige risikoene. Anonymkode: bb18b...d0e Men det er jo ikke bivirkningene som er problemet til moren, hun sier selv i hovedinnlegget at hun ikke synes 17-åringen skal ha sex, og nå er det faktisk ikke hennes sak i det hele tatt, siden vi har bestemt at jenter skal vurdere dette selv, fra fylte 16 år. Når hun i tillegger slutshamer jenter som har sex/går på pilla tenker jeg at TS er ei konservativ nepe, som ikke har skjønt at den lille jenta hennes holder på å bli en voksen kvinne. Anonymkode: ca19f...d73 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #74 Skrevet 9. desember 2019 3 timer siden, bodyhack_petter skrev: Er det bare jeg som synses det er en helt søkt sammenligning? Du må stengt talt bli gravid for å få barn, men du trenger ikke bli gravid selvom du ikke bruker p piller. Det er bare ikke noen logikk i det du sier. Ikke all hormonell prevensjon er knyttet til denne risikoen heller, så man kan jo få det beste av begge verdener. Helt enig. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke bivirkningene som er problemet til moren, hun sier selv i hovedinnlegget at hun ikke synes 17-åringen skal ha sex, og nå er det faktisk ikke hennes sak i det hele tatt, siden vi har bestemt at jenter skal vurdere dette selv, fra fylte 16 år. Når hun i tillegger slutshamer jenter som har sex/går på pilla tenker jeg at TS er ei konservativ nepe, som ikke har skjønt at den lille jenta hennes holder på å bli en voksen kvinne. Anonymkode: ca19f...d73 Det er IKKE noe galt med at ts mener datteren bør vente litt til med å ha sex. Det er ikke slik at hun nekter henne sex heller. Dersom datteren hennes ønsker p-piller, skaffer hun dem uansett. Anonymkode: de388...f8a
bodyhack_petter Skrevet 10. desember 2019 #75 Skrevet 10. desember 2019 Denne kan være litt interessant for de som ønsker litt info og refleksjoner rundt hormonell prevensjon: https://www.google.com/amp/s/www.thecut.com/amp/article/why-women-are-going-off-birth-control-pills.html Så vil jeg bare nevne at jeg ikke har noe i mot hormonell prevensjon i utgangspunktet, men jeg mener at man i så stor grad som mulig bør unngå hormonbehandling, og i de tilfellene der det likevel er fordelaktig bør man få muligheten til å ta en avgjørelse som er basert på hele bildet. Da har man også i mye større grad mulighet til å legge merke til hvordan forskjellige preparater påvirker humør, psyke osv. Jeg syns til en viss grad kvinner blir lurt til å ta støyten for å unngå uønsket graviditet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå