AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #21 Skrevet 7. desember 2019 3 minutter siden, bodyhack_petter skrev: Jeg ville vært mer opptatt av at hun skulle gått for noe som var så lite påvirkede på hennes egne hormoner som mulig, som spiral. Jeg er skeptisk til hormontilskudd i så ung alder. Hormoner styrer mye i kroppen, og spesielt i den alderen. Foruten kobber spiral har alle andre hormoner i seg. Og det er store sjanser for at mensen blir vondere og lengre. I tillegg kan kroppen prøve å støte ut fremedlegme. Første prevansjon bør være piller. Det finnes piller med midndre hormoner, og disse bør så klart være første valg. Anonymkode: 777b4...4ae 2
bodyhack_petter Skrevet 7. desember 2019 #22 Skrevet 7. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Foruten kobber spiral har alle andre hormoner i seg. Og det er store sjanser for at mensen blir vondere og lengre. I tillegg kan kroppen prøve å støte ut fremedlegme. Første prevansjon bør være piller. Det finnes piller med midndre hormoner, og disse bør så klart være første valg. Anonymkode: 777b4...4ae Ja, men hormonene i spiral virker i hovedsak lokalt. Det er også sikrere, kanskej spesielt for unge mennesker som lett glemmer en pille i ny og ne. https://www.nrk.no/trondelag/hormonspiral-til-unge-kvinner-anbefales-av-gynekologer_-_-gammeldags-a-tro-at-spiral-er-for-eldre-1.14160917
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. desember 2019 #23 Skrevet 7. desember 2019 16 minutter siden, bodyhack_petter skrev: Jeg ville vært mer opptatt av at hun skulle gått for noe som var så lite påvirkede på hennes egne hormoner som mulig, som spiral. Jeg er skeptisk til hormontilskudd i så ung alder. Hormoner styrer mye i kroppen, og spesielt i den alderen. Kobberspiral er hormonfritt, men det passer sjelden for så unge jenter. Den er ganske vond å sette inn selv når man har født barn, og den fører for mange til større og mer smertefulle menstruasjoner. 9 minutter siden, bodyhack_petter skrev: Ja, men hormonene i spiral virker i hovedsak lokalt. Det er også sikrere, kanskej spesielt for unge mennesker som lett glemmer en pille i ny og ne. https://www.nrk.no/trondelag/hormonspiral-til-unge-kvinner-anbefales-av-gynekologer_-_-gammeldags-a-tro-at-spiral-er-for-eldre-1.14160917 Ingenting i kroppen kan "virke lokalt". Hormonspiral har mindre hormoner enn p-piller, men det er fortsatt hormoner i den. Det er imidlertid ikke farlig da, men siden du var så opptatt av at det ikke var bra med hormoner må det jo påpekes Hormonspiral gir lettere menstruasjon og mindre smerter, så den bør absolutt foretrekkes over kobberspiral. Men for en 17-åring vil det nok være litt skummelt og mest sannsynlig drit vondt å få satt den inn. Og det er en stor engangsutgift (jeg betalte 1600 tror jeg, for noen få år siden) dersom hun må betale det selv. TS: datteren din er gammel nok til å bestemme dette selv, og du bør være glad hun er ansvarlig. P-piller er hverken farlig for kroppen eller fører til "løsaktig" oppførsel. Hormonprevensjon senker faktisk risikoen for underlivskreft, så det er jo nærmest "sunt".
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #24 Skrevet 7. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt.Nå burde hun ikke engang ha sagt det til deg ts, da dette er noe hun får av helsesøster, og får gratis på apotek. Så hedre din datter for at hun velger å spørre. Og så klart gi henne. Minnipilla er en grei ting å starte med. Anonymkode: 777b4...4ae Minipille egner seg dårlig for vimsete 17 åringer, da den må inntas på riktig tidspunkt. 17 år er ikke for tidlig å ha sex! De elsker å utforske på den alderen😊 Anonymkode: 97ca6...673 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #25 Skrevet 7. desember 2019 Hadde gitt råd om kondomer og fortalt henne om risikoen ved bruk av p piller. Vil ikke at hun skal ende opp fucka på noe vis fordi jeg ikke fortalte henne om hvordan p piller tukler med hormoner og kropp, noe de fleste leger ikke informerer skikkelig om. De fleste tar p piller like lett som c vitamin brustabletter. Anonymkode: 96917...104 2
Gjest Chroma Skrevet 7. desember 2019 #26 Skrevet 7. desember 2019 Jeg ville rost henne for moden tankegang og støttet henne i oppstart av prevensjon.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #27 Skrevet 7. desember 2019 Prevensjon er ikke eneste indikasjon for p-piller. Anonymkode: cdc24...376 4
Missbehave Skrevet 7. desember 2019 #28 Skrevet 7. desember 2019 Tenker dette: så fint at hun tar ansvar og vil bruke prevensjon, og at hun snakker åpent med deg om det! At hun får p-piller betyr ikke at hun vil ha mye sex. Det gir henne mer kontroll over menstruasjon og samtidig forhindrer det uønsket graviditet. Tror jeg i tillegg ville lagt vekt på at p-piller ikke beskytter mot kjønnssykdommer og det er viktig å bruke kondom når en har sex. Når hun er 17, vet hun hva sex er og hva konsekvensene av ubeskyttet sex innebærer. Du trenger imidlertid ikke å legge til rette for at hun har kjæresten på overnatting. 2
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #29 Skrevet 8. desember 2019 (endret) 16 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Kobberspiral er hormonfritt, men det passer sjelden for så unge jenter. Den er ganske vond å sette inn selv når man har født barn, og den fører for mange til større og mer smertefulle menstruasjoner. Ingenting i kroppen kan "virke lokalt". Hormonspiral har mindre hormoner enn p-piller, men det er fortsatt hormoner i den. Det er imidlertid ikke farlig da, men siden du var så opptatt av at det ikke var bra med hormoner må det jo påpekes Hormonspiral gir lettere menstruasjon og mindre smerter, så den bør absolutt foretrekkes over kobberspiral. Men for en 17-åring vil det nok være litt skummelt og mest sannsynlig drit vondt å få satt den inn. Og det er en stor engangsutgift (jeg betalte 1600 tror jeg, for noen få år siden) dersom hun må betale det selv. TS: datteren din er gammel nok til å bestemme dette selv, og du bør være glad hun er ansvarlig. P-piller er hverken farlig for kroppen eller fører til "løsaktig" oppførsel. Hormonprevensjon senker faktisk risikoen for underlivskreft, så det er jo nærmest "sunt". Jeg snakker om hormonspiral. Jeg tror i motsetning til deg at mange 17-åringer ville foretrukket et prevensjonsmiddel de ikke trenger å huske på daglig, og at grunnen til at mange bruker p-piller er fordi det henger igjen fra gammelt av - men det kam vi godt være uenige. Gjør gjerne et søk på Google «hormonspiral unge jenter» så ser du fort hva som er den generelle anbefalingen i nyere tid blant helsepersonell. Hormonspiral har først og fremst lokal virkning på slimhinnen i livmoren. Jeg lurer på om det er ca. 5% av hormonet som skilles ut som når ut i blodbanen og får systemisk virkning. Hva du mener med at ingenting i kroppen virker lokalt vet jeg ikke, men du må gjerne utbrodere. Likevel, når det gjelder legemidler skiller man på lokal og systemisk virkning, dette er på en måte ikke so kontroversielt egentlig - så jeg føler ikke vi trenger en stor diskusjon på det. Men hormonspiral er satt inn i livmoren nettopp for å virke lokalt der den sitter. En p-stav er satt inn i armen for å virke systemisk via blodomløpet. Det ville vært helt unødvendig å stappe noe opp i livmoren hvis dette ikke var en sannhet... P piller er ikke sunt. Det blir å ta noe ut av sammenheng i beste fall. Prevensjon er praktisk, det sunne er å la kroppen være som den er. Så frister det jo litt å avslutte med et blunkende fjes, men skal la deg få være alene om sånt tull. Endret 8. desember 2019 av bodyhack_petter 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. desember 2019 #30 Skrevet 8. desember 2019 15 minutter siden, bodyhack_petter skrev: Jeg snakker om hormonspiral. Jeg tror i motsetning til deg at mange 17-åringer ville foretrukket et prevensjonsmiddel de ikke trenger å huske på daglig, og at grunnen til at mange bruker p-piller er fordi det henger igjen fra gammelt av - men det kam vi godt være uenige. Gjør gjerne et søk på Google «hormonspiral unge jenter» så ser du fort hva som er den generelle anbefalingen i nyere tid blant helsepersonell. Hormonspiral har først og fremst lokal virkning på slimhinnen i livmoren. Jeg lurer på om det er ca. 5% av hormonet som skilles ut som når ut i blodbanen og får systemisk virkning. Hva du mener med at ingenting i kroppen virker lokalt vet jeg ikke, men du må gjerne utbrodere. Likevel, når det gjelder legemidler skiller man på lokal og systemisk virkning, dette er på en måte ikke so kontroversielt egentlig - så jeg føler ikke vi trenger en stor diskusjon på det. Men hormonspiral er satt inn i livmoren nettopp for å virke lokalt der den sitter. En p-stav er satt inn i armen for å virke systemisk via blodomløpet. Det ville vært helt unødvendig å stappe noe opp i livmoren hvis dette ikke var en sannhet... P piller er ikke sunt. Det blir å ta noe ut av sammenheng i beste fall. Prevensjon er praktisk, det sunne er å la kroppen være som den er. Så frister det jo litt å avslutte med et blunkende fjes, men skal la deg få være alene om sånt tull. Du mente åpenbart kobberspiral først, ettersom du var opptatt av at det skal være uten hormoner. Hormonprevensjon er "sunt" i den forstand at det minsker risikoen for underliskreft, som er blant de mest dødelige krefttypene som finnes.
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #31 Skrevet 8. desember 2019 15 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Du mente åpenbart kobberspiral først, ettersom du var opptatt av at det skal være uten hormoner. Hormonprevensjon er "sunt" i den forstand at det minsker risikoen for underliskreft, som er blant de mest dødelige krefttypene som finnes. Beklager Sherlock, jeg mente hormonspiral. Jeg vet ikke nok om kobberspiral men det høres i utgangspunktet ikke så dumt ut. Samtidig øker det blant annet risikoen for blodpropp, og det er flere tilfeller der dødsfall hos unge jenter pga blodpropp blir linket mot p pillebruk. Så, ut av sammenheng. Man må se på helheten. Når det snakkes om økt eller senket risiko for det ene eller det andre er det også interessant å se på hvor stor risikoen er i utgangspunktet, hvor mye den går opp eller ned og under hvilke forhold. Legemiddelindustrien (blant annet) har en tendens til å overdrive noe helt drøyt. Hvis risikoen i utgangspunktet er 0,5 prosent vil en tredobling fortsatt bare være 1,5% sjanse. Hvis dette skjer med 9 av 10 krefttilfeller, men at det siste som har en sannsynlighet på 25% blir halvert vil det bli tullete å markedsføre pga de 9 første. For å sette det på spissen. Så handler det om hva som gjelder kortsiktig, og etter lang tids bruk. SLT dette er dog forutsatt at kvinnene tar pillene sine når de skal. Det opplever jeg det som at mange ikke gjør, og jeg tenker at det er vesentlig. Også på stressnivået. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #32 Skrevet 8. desember 2019 Snakk heller med henne. Det å gi henne p-piller blir som et klarsignal. Det høres ut som du ikke ønsker dette, da får hun skaffe dem selv. Anonymkode: bb18b...d0e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #33 Skrevet 8. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk heller med henne. Det å gi henne p-piller blir som et klarsignal. Det høres ut som du ikke ønsker dette, da får hun skaffe dem selv. Anonymkode: bb18b...d0e P-piller medfører foressten risiko for en del ting, vær obs på det. Les i felleskatalogen. Anonymkode: bb18b...d0e
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #34 Skrevet 8. desember 2019 Hun er 17-år og trenger ikke noe klarsignal på å ha sex fra mor. At hun tar initiativet til å snakke om sitt privatliv med mamma tenker jeg man bare skal sette stor pris på. Å si nei til dette vil bare begrense graden av involvering du vil få senere. Det vil gjøre det tydelig at du ikke er på samme side som henne, og hun vil neppe fortsette å vise denne tilliten videre. Jeg er av den oppfatning at man bør gjøre stor innsats i å være på lag med barna, og veilede fremfor å statuere eksempler. 5
CabinCruiser Skrevet 8. desember 2019 #35 Skrevet 8. desember 2019 Digresjon fra hovedemne; Om hormonspiral. Om noe er sunt, eller usunt må settes i riktig perspektiv. Det er gjennomført undersøkelser på hormonspiralen Minera som viser at utviklingen av økt celledeling og risikoen for livmorskreft forsvinner ved bruk av Minera. Men, svakheten er at utvalget av forsøkspersoner er kvinner som allerede har utviklet økt celledeling og har høy D-score. Vi vet forsatt ikke om hormonspiral forebygger økt celledeling hos kvinner som ikke har utviklet dette ved innsettelse. Det vi vet er derimot at ca 50% av de som har hatt økt celledeling, og som tar ut spiralen vil utvikle økt celledeling på nytt ila ett 2årsperspektiv - hvilket for meg indikerer at spiralen "holder det mer i sjakk" enn at det kurerer. Klart, det ligger noen flere aspekter bak dette, som f.eks livsstil og overvekt - som er kjent bidrager til livmorkreft. Ja, jeg er en av de som har atypisk, kompleks hyperplasi med D-score som er i risikosona. https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1471-0528.13763
Oktobr Skrevet 8. desember 2019 #36 Skrevet 8. desember 2019 Jeg begynte på p-piller da jeg var 17 år, var rimelig uproblematisk. Hvis 17-åringen ønsker å "ligge rundt" så kommer det til å skje av eller på pillen, uansett hvilke signaler du mener du har gitt eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #37 Skrevet 8. desember 2019 Hun er 17 år, så hun trenger da ikke din godkjennelse for å skaffe p-piller. Hvis du tror at å begynne på p-piller er en oppfordring til å ha sex tar du også helt feil. Dessuten bør du lære datteren din at det er lurt å bruke kondom i tillegg med nye partnere. Da jeg var på den alderen begynte mange på p-piller for å slippe mensen. Hadde ingenting med sex å gjøre Anonymkode: a8d7c...8d5 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #38 Skrevet 8. desember 2019 Finnes andre prevensjonsmidler. Anonymkode: 51455...2b8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #39 Skrevet 8. desember 2019 3 timer siden, bodyhack_petter skrev: Jeg snakker om hormonspiral. Jeg tror i motsetning til deg at mange 17-åringer ville foretrukket et prevensjonsmiddel de ikke trenger å huske på daglig, og at grunnen til at mange bruker p-piller er fordi det henger igjen fra gammelt av - men det kam vi godt være uenige. Gjør gjerne et søk på Google «hormonspiral unge jenter» så ser du fort hva som er den generelle anbefalingen i nyere tid blant helsepersonell. Hormonspiral har først og fremst lokal virkning på slimhinnen i livmoren. Jeg lurer på om det er ca. 5% av hormonet som skilles ut som når ut i blodbanen og får systemisk virkning. Hva du mener med at ingenting i kroppen virker lokalt vet jeg ikke, men du må gjerne utbrodere. Likevel, når det gjelder legemidler skiller man på lokal og systemisk virkning, dette er på en måte ikke so kontroversielt egentlig - så jeg føler ikke vi trenger en stor diskusjon på det. Men hormonspiral er satt inn i livmoren nettopp for å virke lokalt der den sitter. En p-stav er satt inn i armen for å virke systemisk via blodomløpet. Det ville vært helt unødvendig å stappe noe opp i livmoren hvis dette ikke var en sannhet... P piller er ikke sunt. Det blir å ta noe ut av sammenheng i beste fall. Prevensjon er praktisk, det sunne er å la kroppen være som den er. Så frister det jo litt å avslutte med et blunkende fjes, men skal la deg få være alene om sånt tull. Når du kommer med tulleutsagn som dette må du utbrodere og komme med ordentlige kildehenvisninger. Jeg har selv gått på p-piller i 9 år og kan absolutt si at jeg er sunnere enn folk flest, og om det er noen faktorer i livet mitt som er mindre sunt er i alle fall ikke p-pillene en del av dem. Anonymkode: 87eef...77f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #40 Skrevet 8. desember 2019 Hvis du tenker at en 17 åring vil se på p-piller som frikort til å ha sex er det et eller annet i oppdragelsen som har sviktet fullstendig. Jeg begynte da jeg var 16, mest av medisinske grunner. Og hadde da, uavhengig av pillestart, hatt flere, gode, samtaler om sex, og de fysiske og emosjonelle risikoene knyttet til det. Anonymkode: 0e743...eb9 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå