AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #41 Skrevet 8. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: P-piller medfører foressten risiko for en del ting, vær obs på det. Les i felleskatalogen. Anonymkode: bb18b...d0e Den minimerer risikoen for flere krefttyper. Om det er blodpropp du sikter til så er faren for blodpropp under svangerskap BETYDELIG høyere enn når man går på p-piller. Anonymkode: 87eef...77f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #42 Skrevet 8. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den minimerer risikoen for flere krefttyper. Om det er blodpropp du sikter til så er faren for blodpropp under svangerskap BETYDELIG høyere enn når man går på p-piller. Anonymkode: 87eef...77f Vedr. kreft (tatt fra felleskatalogen): Brystkreft har blitt sett noe oftere hos kvinner som bruker p-piller, men det er ikke kjent om årsaken til disse krefttilfellene er p-pillene. Det kan for eksempel skyldes at kvinner som bruker p-piller går oftere til legen, og at kreftsykdom dermed blir oppdaget hyppigere hos disse kvinnene. Den økte risikoen for brystkreft forsvinner gradvis i løpet av 10 år etter at du har sluttet å bruke p-piller. Selv om det enda ikke er kjent om årsaken til at noen kvinner utvikler dette er p-pillene, synes jeg ts bør være klar over dette. Studier har vist at kvinner som bruker p-piller over lang tid kan ha økt risiko for å utvikle livmorhalskreft. Det er ikke avklart om dette skyldes p-pillen, eller om det er skyldes andre faktorer som forskjeller i seksuell adferd. Det er rapportert om sjeldne tilfeller av godartet svulst i leveren, og enda sjeldnere tilfeller av ondartet svulst i leveren hos p-pillebrukere. Kontakt lege dersom du har uvanlig sterke magesmerter. Synes også ts bør være klar over dette. Anonymkode: 51455...2b8
BlueRaptor19 Skrevet 8. desember 2019 #43 Skrevet 8. desember 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: 17-åringen min vil starte med p-piller, men jeg synes det er for tidlig for henne å ha sex! (Vet at mange har det før denne alderen, men synes det er for tidlig likevel) Samtidig vil jeg ikke at hun skal bli gravid heller... Når begynte deres ungdom på pilla? Og vil det å gi henne p-piller bli som et klarsignal til at hun kan drive og ligge rundt? Anonymkode: d6f17...52b Du har da ingenting du skulle ha sagt angående dette. 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #44 Skrevet 8. desember 2019 13 minutter siden, BlueRaptor19 skrev: Du har da ingenting du skulle ha sagt angående dette. Selvsagt har hun rett til å si noe om det. Datteren hennes er 17 år, ikke 30. Mange av svarene her inne får meg til å tro at det sitter veldig unge personer bak skjermen. Anonymkode: 51455...2b8
bodyhack_petter Skrevet 8. desember 2019 #45 Skrevet 8. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du kommer med tulleutsagn som dette må du utbrodere og komme med ordentlige kildehenvisninger. Jeg har selv gått på p-piller i 9 år og kan absolutt si at jeg er sunnere enn folk flest, og om det er noen faktorer i livet mitt som er mindre sunt er i alle fall ikke p-pillene en del av dem. Anonymkode: 87eef...77f Nei, jeg trenger egentlig ikke det. Jeg sier ikke at p piller er usunt, jeg bare avkrefter at det er sunt - som det ble hevdet her. Det er en vesentlig forskjell. Jeg har forøvrig vist til en økt risiko for blodpropp, og det er også en liten økt risiko for brystkreft (trenger ingen kilder når jeg ikke sier noe kontroversielt eller nytt). Så kan det forøvrig være mange ting vi enda ikke vet om. Hormoner er komplekse saker og påvirker det meste i kroppen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #46 Skrevet 8. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk heller med henne. Det å gi henne p-piller blir som et klarsignal. Det høres ut som du ikke ønsker dette, da får hun skaffe dem selv. Anonymkode: bb18b...d0e Mor kan ikke skaffe datteren p-piller eller annen medisin. Datteren må selv dra til legen. Når man er 16 år kan ikke foreldrene si noen ting. Legen har full taushetsplikt! P-piller er gratis for hennes aldersgruppe. Jeg synes TS skal sette pris på at datteren faktisk snakker med henne om dette. Hun kan godt ha en mening, men dette er helt opp til datteren. Anonymkode: 6a693...9f1 5
BlueRaptor19 Skrevet 8. desember 2019 #47 Skrevet 8. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har hun rett til å si noe om det. Datteren hennes er 17 år, ikke 30. Mange av svarene her inne får meg til å tro at det sitter veldig unge personer bak skjermen. Anonymkode: 51455...2b8 Nei, hun har ingen juridisk rett. Den helserettslige myndighetsalderen er 16 år i Norge. 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #48 Skrevet 8. desember 2019 11 minutter siden, BlueRaptor19 skrev: Nei, hun har ingen juridisk rett. Den helserettslige myndighetsalderen er 16 år i Norge. Du skjønner vel at jeg ikke snakker om juridisk rett. Anonymkode: 51455...2b8
BlueRaptor19 Skrevet 8. desember 2019 #49 Skrevet 8. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner vel at jeg ikke snakker om juridisk rett. Anonymkode: 51455...2b8 Har man ingen juridisk rett har man per definisjon ingen rett. 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #50 Skrevet 8. desember 2019 13 minutter siden, BlueRaptor19 skrev: Har man ingen juridisk rett har man per definisjon ingen rett. Det at den helserettslige myndighetsalderen er 16 år betyr kun at datteren kan gjøre det hun vil uten å informere eller involvere mor. Mor har uansett rett til å mene noe om valgene til datteren og gi henne råd dersom datteren involverer henne, noe hun i dette tilfellet har gjort. Det kalles å være en god mor. Anonymkode: 51455...2b8
BlueRaptor19 Skrevet 8. desember 2019 #51 Skrevet 8. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det at den helserettslige myndighetsalderen er 16 år betyr kun at datteren kan gjøre det hun vil uten å informere eller involvere mor. Mor har uansett rett til å mene noe om valgene til datteren og gi henne råd dersom datteren involverer henne, noe hun i dette tilfellet har gjort. Det kalles å være en god mor. Anonymkode: 51455...2b8 Jeg har også en "rett" til å mene noe om valgene hennes, men det er jo helt irrelevant. Mor har ingenting hun skulle sagt om datteren ønsker å begynne på p-piller. Hun kan kun komme med tips og råd. Hun har ingen rett. Lær deg hva rett faktisk betyr i dagligtalen. 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #52 Skrevet 8. desember 2019 13 minutter siden, BlueRaptor19 skrev: Jeg har også en "rett" til å mene noe om valgene hennes, men det er jo helt irrelevant. Mor har ingenting hun skulle sagt om datteren ønsker å begynne på p-piller. Hun kan kun komme med tips og råd. Hun har ingen rett. Lær deg hva rett faktisk betyr i dagligtalen. Vet godt hva rett betyr. Du skrev at hun ikke har rett til å si noe om det, men at hun har rett til å mene noe om det og gi råd. Men så er det faktisk slik at man sier det man mener. Altså, for å gi råd må hun si noe, det holder ikke å mene det og holde det for seg selv. Og det har hun rett til som mor, dersom hun er uenig i datterens valg. Det er ingen som kan stoppe henne fra å gi råd, det ville jo vært helt på trynet. Anonymkode: 51455...2b8
BlueRaptor19 Skrevet 8. desember 2019 #53 Skrevet 8. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet godt hva rett betyr. Du skrev at hun ikke har rett til å si noe om det, men at hun har rett til å mene noe om det og gi råd. Men så er det faktisk slik at man sier det man mener. Altså, for å gi råd må hun si noe, det holder ikke å mene det og holde det for seg selv. Og det har hun rett til som mor, dersom hun er uenig i datterens valg. Det er ingen som kan stoppe henne fra å gi råd, det ville jo vært helt på trynet. Anonymkode: 51455...2b8 Vel, det finnes foreldre som lurer barna sine. 1
CabinCruiser Skrevet 8. desember 2019 #54 Skrevet 8. desember 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gi råd til datteren sin om å la være å bruke prevansjonmidler. Når temaet kommer på bordet, som det har gjort her, bør man heller ta på seg "jeg forstår, men jeg mener også" hatten. Gi heller råd og veiledning i hvilke prevansjonsmidler som man anser som trygt, istede for at temaet skal være OM man skal bruke de eller ikke. Jeg syns at 17 år er ufattelig ungt til å få barn, men 17åringer har sex. Da får de heller gjøre det i litt trygge rammer. Og så kan de som ble mor selv som 17åring kanskje unngå å være 33 og sitte med barnebarn på fanget. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #55 Skrevet 8. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det at den helserettslige myndighetsalderen er 16 år betyr kun at datteren kan gjøre det hun vil uten å informere eller involvere mor. Mor har uansett rett til å mene noe om valgene til datteren og gi henne råd dersom datteren involverer henne, noe hun i dette tilfellet har gjort. Det kalles å være en god mor. Anonymkode: 51455...2b8 Men her tror jo mor at hun kan bestemme om hun liksom skal gi p-piller til datteren, som om hun har noen slags rett til det. Anonymkode: 0d57e...0f9 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #56 Skrevet 8. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vedr. kreft (tatt fra felleskatalogen): Brystkreft har blitt sett noe oftere hos kvinner som bruker p-piller, men det er ikke kjent om årsaken til disse krefttilfellene er p-pillene. Det kan for eksempel skyldes at kvinner som bruker p-piller går oftere til legen, og at kreftsykdom dermed blir oppdaget hyppigere hos disse kvinnene. Den økte risikoen for brystkreft forsvinner gradvis i løpet av 10 år etter at du har sluttet å bruke p-piller. Selv om det enda ikke er kjent om årsaken til at noen kvinner utvikler dette er p-pillene, synes jeg ts bør være klar over dette. Studier har vist at kvinner som bruker p-piller over lang tid kan ha økt risiko for å utvikle livmorhalskreft. Det er ikke avklart om dette skyldes p-pillen, eller om det er skyldes andre faktorer som forskjeller i seksuell adferd. Det er rapportert om sjeldne tilfeller av godartet svulst i leveren, og enda sjeldnere tilfeller av ondartet svulst i leveren hos p-pillebrukere. Kontakt lege dersom du har uvanlig sterke magesmerter. Synes også ts bør være klar over dette. Anonymkode: 51455...2b8 Hvorfor synes du TS bør være klar over dette? Det er ikke hun som skal gå på p-piller. Men siden du synes TS bør være klar over dette, hvorfor synes du ikke at hun bør være klar over dette: Det er en lett økt risiko for brystkreft under pågående p-pillebruk og i de ti første årene etter avsluttet bruk. Langtidsbruk av p-piller er assosiert med en økt risiko for cervixcancer blant kvinner som er positive med henblikk på humant papillomavirus. Den reduserte risikoen for ovarial- og endometriecancer er ca. 40 – 50 %, og vedvarer ca. 15 år etter avsluttet bruk. Det er også en redusert risiko for kolorektalcancer ved p-pillebruk. Kvinnens samlede kreftrisiko er trolig redusert som følge av p-pillebruk. Hentet fra Tidsskriftet for den norske legeforening Anonymkode: 87eef...77f 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #57 Skrevet 8. desember 2019 4 timer siden, bodyhack_petter skrev: Nei, jeg trenger egentlig ikke det. Jeg sier ikke at p piller er usunt, jeg bare avkrefter at det er sunt - som det ble hevdet her. Det er en vesentlig forskjell. Jeg har forøvrig vist til en økt risiko for blodpropp, og det er også en liten økt risiko for brystkreft (trenger ingen kilder når jeg ikke sier noe kontroversielt eller nytt). Så kan det forøvrig være mange ting vi enda ikke vet om. Hormoner er komplekse saker og påvirker det meste i kroppen. Nei, du trenger selvsagt ikke det, men så lenge du ikke støtter opp mot tulleutsagn så kaller jeg det det det er, altså bullshit. Å si at noe "ikke er sunt" er en betegnelse på å kalle noe usunt. Det er ikke usunt å gå på p-piller. Om du leser sitat fra tidsskriftet til den norske legeforening som jeg har lagt i innlegg 41 kan du se at den samlede kreftrisikoen trolig reduseres ved bruk av p-piller. Mange bruker p-piller for å forhindre graviditet, så det er egentlig ganske komisk at folk er livredd for den pittelille risikoøkningen det er for blodpropp, men ofrer ikke en tanke for den ganske mye større risikoøkningen for blodpropp under svangerskap. Faktisk om man kan betegne reduksjon av kreftrisiko som sunt så vil jeg jo faktisk si at p-piller er sunt, altså tvert i mot det du hevder. Anonymkode: 87eef...77f 1
Thyra Skrevet 8. desember 2019 #58 Skrevet 8. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har hun rett til å si noe om det. Datteren hennes er 17 år, ikke 30. Mange av svarene her inne får meg til å tro at det sitter veldig unge personer bak skjermen. Anonymkode: 51455...2b8 Hun har selvsagt rett til å si hva hun vil. Men hun har ikke rett til å nekte en 17-åring p-piller. Hun har ikke engang rett til å bli informert om at 17-åringen får p-piller. 4
Gjest Warrior Skrevet 8. desember 2019 #59 Skrevet 8. desember 2019 Sex kommer hun til å ha uansett. Det kan ikke du nekte ei på 17 år å ha. Så er det ikke bedre å gi henne p-piller så hun ikke blir gravid som 17 åring?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #60 Skrevet 8. desember 2019 Selvsagt bør du sørge for prevensjon til datteren din. Men i tillegg til p-piller bør du fortelle henne viktigheten med kondom som beskyttelse for kjønnssykdommer. Hun er 17 år, og kan ha sex enten du vil eller ikke. Anonymkode: 6e1f5...a59 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå