AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1 Del Skrevet 7. desember 2019 Jeg er en av de som må bytte jobb fra Sogn med det politiske kaoset vi har nå. Har fått tilbud i Bergen. Vi regner litt på ting nå, og om vi dropper bil har vi råd til å bo ganske sentralt. Hvordan funker det da? 2 unger i skolealder, hytte i Sogn...kan det gå opp? Anonymkode: 4a249...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #2 Del Skrevet 7. desember 2019 Det kan gå opp, men styr blir det. Om dere velger å flytte til et sted langs bybanen kommer dere lett til og fra. Det finnes bildelering og dere kan leie bil "nabobil" er ganske rimelig. Det er litt hvordan dere legger opp livet. Om ungene skal begynne på feks fotball/håndball, må dere belage dere på at de kan sitte på med andre til turneringer. Alle kjøpesenter inneholder det en familie trenger til hverdags. Selv kalrer vi oss uten bil, men ungene våre er store og klarer seg fint på egenhånd. Anonymkode: 86554...607 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #3 Del Skrevet 7. desember 2019 Uten barn ville jeg definitivt sagt nei. Bildeleringen fungerer supert, både til større handlerunder og helgeturer, og kollektivtransporten er god om du bosetter deg på riktig sted. Med barn må dere rett og slett se hvor jobber, barnehage, skoler og fritidsaktiviteter er i forhold til hverandre. Det kan også bli veldig knotete med bursdager, hjemmebesøk og så videre, da mange bor utenfor byen når de har barn. Anonymkode: 8cd6b...12a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #4 Del Skrevet 7. desember 2019 Kommer an på hva man mener med trenger. Selv har jeg ikke bil, men forstår jo de som velger å ha når det eksempelvis ville tatt meg et kvarter til jobb med bil, og det isteden tar en time i full trengsel på buss og bane. Det er mange timer liv man mister på den måten. Anonymkode: afa4f...c2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #5 Del Skrevet 7. desember 2019 Det finnes jo sånne bilkollektiv da, der en deler på biler. Vet ikke hvordan det ville fungert med barn, personlig kjenner jeg desverre bare til single voksne som har gjort dette, sånn i forhold til å foreslå dette for deg. Men de jeg kjenner har vært fornøyde da, bestiller bil når de trenger den, til hytteturer og storhandling osv. Anonymkode: 3884b...efc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #6 Del Skrevet 11. desember 2019 Det var hytta i Sogn da... Om ikke den ligger i gangavstand fra båt eller ekspressbuss. En kan komme langt med å leie bil de gangene en skal noe anna enn rundt i Bergen, fx for ei helg. Bildeleringen hvis den er i nærheten av der dere bosetter dere. Gode el-sykler til de voksne hjelper også på. Tenk litt over hvor dere skal jobbe i forhold til bosted, skole og fritidsaktiviteter til barna. Anonymkode: 90487...58b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #7 Del Skrevet 11. desember 2019 Vi prøver å finne ut av det, skulle egentlig ha kjøpt noe før jul, men...jaja. Bor hos venner nå. Ekspressbuss + 40 min gange funker for hytta, så jeg tror vi prøver å makse oss på bolig. Anonymkode: 4a249...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #8 Del Skrevet 13. desember 2019 Uten barn er det 0 stress, med barn ville jeg aldri bodd uten bil... Anonymkode: b68a5...54e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Del Skrevet 13. desember 2019 Vi har ikke bil, barnehage er 300 m unna, barneskole 150 m, kjøpesenter er 50 m unna, alle busslinjer i byen er 100 m unna. Hadde vi hatt bil hadde den støvet ned, buss, sykkel og gange går faktisk fortere. Ca hver 3. måned låner vi bil av noen vi kjenner, hvis vi kjøper tyngre ting. Andre ganger tar jeg taxi hjem med store eller tunge ting (de har barneseter). Det er også utrolig hva man får plass til i en sykkelvogn. Den ene familiehytta kan vi ta tog til, den andre kan vi ta tog et stykke og få skyss til parkeringsplassen av folk vi kjenner der. Om sommeren leier vi bil en ukes tid og drar på ferietur. Hertz har fått et alternativ til bilkollektiv og slike ting. Man kan ha abonnement på leiebil. Dess mer man leier, dess billigere per gang / per km. Vi fant ut at vi ikke trengte det, men vi leier bil av dem når vi trenger en over lengre tid. Det eneste jeg savner ved å ha bil er at vi da kunne besøkt venner av oss voksne som bor et stykke utenfor byen. Nå tar det opp til 1 time å ta buss 1 vei, kjøring ville vært 20-30 min. Anonymkode: 6f7d2...49e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #10 Del Skrevet 13. desember 2019 Jeg bor i Trondheim, er student og har ikke barn, men jeg ser egentlig et behov for å ha bil da det ikke går busser tidlig om søndagsmorgenen om jeg skal på jobb. Hvis jeg hadde vært ferdigutdannet hadde jeg absolutt hatt bil, og hvis jeg hadde hatt barn hadde det ikke vært noen tvil engang. Men det meste er selvsagt mulig om man lever sparsomt, men det blir nok ikke veldig komfortabelt. Anonymkode: 07319...6bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 13. desember 2019 #11 Del Skrevet 13. desember 2019 Bodde 5 år i Bergen uten bil. Null stress, men det var før jeg fikk barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jævla fyllekalas ! Skrevet 14. desember 2019 #12 Del Skrevet 14. desember 2019 Ingen som bor i byen trenger bil, det er jo også i byen det er de miljøfolkene bor, så at det er biler i byer er en skam! Vi på bygda trenger biler som går på diesel og bensin, ikke lekevibratorer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #13 Del Skrevet 14. desember 2019 Haha, tok sin tid før det første trollet dukket opp, ja. Anonymkode: 4a249...f56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #14 Del Skrevet 14. desember 2019 På 7.12.2019 den 14.04, AnonymBruker skrev: Det finnes jo sånne bilkollektiv da, der en deler på biler. Vet ikke hvordan det ville fungert med barn, personlig kjenner jeg desverre bare til single voksne som har gjort dette, sånn i forhold til å foreslå dette for deg. Men de jeg kjenner har vært fornøyde da, bestiller bil når de trenger den, til hytteturer og storhandling osv. Anonymkode: 3884b...efc Med barn må man da bestille bil til hver dag. Det passer best når man skal ha bil bare en sjelden gang. Anonymkode: 41674...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2019 #15 Del Skrevet 14. desember 2019 Trenger ikke og har ikke bil, men er veldig glad jeg har førerkort så jeg kan leie en når det trengs. Men det kommer jo helt an på hvor tett på barnehage/skole/jobb du bor. Jeg bor sånn at både hjem, barnehage, skole, jobb og butikk ligger i gåavstand, så er ikke avhengig av hverken bil eller kollektiv. Anonymkode: d1bfb...dfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 16. desember 2019 #16 Del Skrevet 16. desember 2019 Jeg tok aldri lappen som tween, og jeg bodde store deler av tjueårene i byer hvor jeg ikke hadde behov for bil, hvor kollektivtrafikken lokalt var veldig god, og avstand til større kollektivtransport som fly var relativt nær, som feks i Oslo. Det var først etter at jeg hadde bodd i Drammen i noen år at jeg tok lappen i en alder av 36 år, mye pga tilgjengelighet og muligheten for å kunne ta bilen uten at HrMinya måtte være med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #17 Del Skrevet 16. desember 2019 Ser ut til at vi får napp på en supersentral leilighet, og medlemskap i et bilkollektiv er i boks. Takk for mange fine tilbakemeldinger! Anonymkode: 4a249...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #18 Del Skrevet 16. desember 2019 Spørsmålet du heller bør stille deg er om du trenger by når du kan bo i bilen. Anonymkode: e0fee...d36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #19 Del Skrevet 16. desember 2019 På 7.12.2019 den 13.24, AnonymBruker skrev: Jeg er en av de som må bytte jobb fra Sogn med det politiske kaoset vi har nå. Har fått tilbud i Bergen. Vi regner litt på ting nå, og om vi dropper bil har vi råd til å bo ganske sentralt. Hvordan funker det da? 2 unger i skolealder, hytte i Sogn...kan det gå opp? Anonymkode: 4a249...f56 Omtrent som oss. Bor i sentrum, hytte i Fjordane. Kunne nok klart oss uten bil, spesielt siden skolen er nabo og begge jobber i sentrum. Vi har valgt å ha bil pga friheten. Når du skriver sentralt hvilken bydel tenker du på da? Anonymkode: f48e1...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #20 Del Skrevet 16. desember 2019 Fløyen. Midt blant turistene, nesten. Anonymkode: 4a249...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå