Gå til innhold

Hvis du kunne valgt yrke på nytt


Nooni

Anbefalte innlegg

1. Skulle ønske jeg var forfatter. Ev jobbet med tekst av noe slag.

2. Barnehagelærer. 

Anonymkode: b0d1f...e8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en annen enn den du spør, men min mann er lektor.. Han har det veldig bra og sier det selv flere ganger! Korte arbeidsdager, fri alle helger, ingen netter. Kan styre mer av sin egen arbeidsdag. Han er en av de som blir riktig så flau hver gang en lærer/adjunkt eller lektor rakker ned på eget yrke og klager over mye arbeid og lite lønn. Han er fra før spesialist i nevrologi (sykehuslege) og har jobbet med det i mange år før han byttet. Det er enormt stor forskjell! Og jeg som kone merker det også veldig godt! 

Anonymkode: 1488b...188

Som gift med sykehuslege (overlege) kan jeg bare underskrive. Og ja, jeg har nære venner som jobber som lektor i rettetunge fag (engelsk og norsk), begge foreldrene mine er/har vært lærere, og jeg jobber innen høyere utdanning selv med mye retting/sensurering, så jeg er ikke ukjent med hvordan det er å jobbe som lektor. Jeg bestrider på ingen måte at man har lang arbeidsuke som lektor, men jeg tviler på at de fleste har 60 timer i uka hele skoleåret, slik min mann har. Null fleksibilitet mtp arbeidstid, nattevakter, helgevakter... å gå helgevakt (gjerne 12 timer daglig + telefonen ringer om natta) kan på ingen måte sammenlignes med å ta med en bunke heldagsprøver hjem i helga. 

Anonymkode: 9e5ee...546

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeider som vernepleier (miljøterapeut) og ville valgt det samme igjen.

Anonymkode: d3999...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som gift med sykehuslege (overlege) kan jeg bare underskrive. Og ja, jeg har nære venner som jobber som lektor i rettetunge fag (engelsk og norsk), begge foreldrene mine er/har vært lærere, og jeg jobber innen høyere utdanning selv med mye retting/sensurering, så jeg er ikke ukjent med hvordan det er å jobbe som lektor. Jeg bestrider på ingen måte at man har lang arbeidsuke som lektor, men jeg tviler på at de fleste har 60 timer i uka hele skoleåret, slik min mann har. Null fleksibilitet mtp arbeidstid, nattevakter, helgevakter... å gå helgevakt (gjerne 12 timer daglig + telefonen ringer om natta) kan på ingen måte sammenlignes med å ta med en bunke heldagsprøver hjem i helga. 

Anonymkode: 9e5ee...546

Det var noe av poenget, det er en sammenligning av epler og pærer basert på anekdotiske fortellinger. Dessuten
gjenspeiles forhold du nevner her i lønn og "status". 

Anonymkode: d9951...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Jurist - advokat, forsvarsadvokat. 
2.  Jobber som økonomirådgiver i off.virksomhet. 

Hadde vært topp å kombinere min utdannelse innen økonomi med juss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid ønsket å bli ambulansearbeider hele livet, er 25 år nå å ufør. Hadde jeg vært frisk skulle jeg gjerne fått meg den utdannelsen.❤❤

Dessverre er den lagt på is.😔

Anonymkode: bae99...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2019 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Det var noe av poenget, det er en sammenligning av epler og pærer basert på anekdotiske fortellinger. Dessuten
gjenspeiles forhold du nevner her i lønn og "status". 

Anonymkode: d9951...2fb

Hva er poenget med denne diskusjonen? Det handler ikke om et yrke er "rett" eller "rett oppfattet" - det handler om hva hver enkelt tenker rundt sitt eget valg og valg de skulle ønske de tok. Der har du faktisk ingen rett til å mene noe. Folk eier sine egne drømmer og tanker. Du bør fokusere på dine egne i denne tråden, eventuelt starte en ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte juss på UIO, men var veldig dårlig psykisk en periode, så det gikk til helvete med karakterene. Prøvde også å forbedre noe, men det gikk ikke. Hjernen min kortsluttet helt. Jeg burde selvfølgelig tatt permisjon, men det var mye press osv. 

Anonymkode: e0bc1...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Tannpleier eller elektriker

2. Barnehagelærer

Anonymkode: c488f...1d8

Interessant! Hva er grunnen til at du kunne tenke deg å være elektriker? :) 

Anonymkode: 985bc...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber innen med juridiske ting innenfor helsefag. Ønsker ikke være mer konkret. 

Hvis jeg skulle valgt på nytt? Sosialantropolog.  

Anonymkode: e0eba...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.Hvis jeg hadde visst det hadde jeg allerede bytta til det. 

2. Er lege. 

Anonymkode: bdec0...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...