Gå til innhold

Årlig lønnsjustering og forskjellsbehandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan arbeidsgiver gi lønnsøkning til alle i bedriften utenom 2 stykker?

Grunnlaget for at lønnen ikke øker til disse to er pga for dårlig resultat  (der jeg er en av de) og det stemmer ikke med resultatet som er levert, noe som er skriftlig. I tillegg har man fått en lovnad om økt lønn tidligere hvis man oppnår et visst resultat og det resultatet er oppnådd, men sjefen har vridd om på resultatet. 

Jeg ønsker på ingen måte å komme i konflikt med sjefen, men dette synes jeg er forskjellsbehandling og rett og slett smålig gjort. Vi to er i tillegg de som ble sist ansatt. 

Jeg har levert resultatet av jobben min skriftlig til sjefen, men får ingen medhold. 

Anonymkode: 5830c...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt kan ansatte få ulik lønnsøkning. 
Men hva sjefen din har gjort med resultatene dine vet jeg ikke. Det er vel der problemet ligger. Det er i hvert fall ikke noe som heter «urettferdig» for å forsøke å få lik økning. 

Anonymkode: 2cfc3...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke annet er bestemt gjennom tariffoppgjør eller i andre skriftlige kontrakter er svaret: Ja, arbeidsgiver kan gjøre akkurat så mye forskjell h*n vil. 

Men hvis du har en kontrakt som sier at du skulle hatt en viss lønnsøkning, og hvor du mener sjefen har manipulert resultatet ditt, tar du det selvsagt gjennom fagforeningen din. De har jurister. (For du er vel organisert??) 

For øvrig kan man vel si at det er et temmelig tydelig signal fra sjefen om hva h*n mener om deg som arbeidstaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ullvott skrev:

Hvis ikke annet er bestemt gjennom tariffoppgjør eller i andre skriftlige kontrakter er svaret: Ja, arbeidsgiver kan gjøre akkurat så mye forskjell h*n vil. 

Men hvis du har en kontrakt som sier at du skulle hatt en viss lønnsøkning, og hvor du mener sjefen har manipulert resultatet ditt, tar du det selvsagt gjennom fagforeningen din. De har jurister. (For du er vel organisert??) 

For øvrig kan man vel si at det er et temmelig tydelig signal fra sjefen om hva h*n mener om deg som arbeidstaker. 

Er ikke nok å nå resultatene altså?

 

En ting er at arbeidsgiver har rett til å gi dem han vil lønnsøkning. Samtidig bør en oppegående sjef ha i tankene signaleffekten det gir at enkelte arbeidere ikke får noe mens enkelte får utifra ulike parametere arbeidsgiver bestemmer (trynefaktor bl.a.) 

Anonymkode: 2b5e8...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke nok å nå resultatene altså?

 

En ting er at arbeidsgiver har rett til å gi dem han vil lønnsøkning. Samtidig bør en oppegående sjef ha i tankene signaleffekten det gir at enkelte arbeidere ikke får noe mens enkelte får utifra ulike parametere arbeidsgiver bestemmer (trynefaktor bl.a.) 

Anonymkode: 2b5e8...905

Jeg sier ikke at det er klokt av arbeidsgiver å gjøre det; jeg sier at h*n kan ha rett til å gjøre det.

Men som sagt: hvis vedkommende har brutt en kontrakt med deg, må du bruke de rette kanalene til slikt. Siden du ikke har kommentert om du er organisert, så regner jeg med at du ikke er det. Da får du koste på deg advokathjelp selv. Det kan absolutt være verdt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg sier ikke at det er klokt av arbeidsgiver å gjøre det; jeg sier at h*n kan ha rett til å gjøre det.

Men som sagt: hvis vedkommende har brutt en kontrakt med deg, må du bruke de rette kanalene til slikt. Siden du ikke har kommentert om du er organisert, så regner jeg med at du ikke er det. Da får du koste på deg advokathjelp selv. Det kan absolutt være verdt det. 

Jeg går rett og slett ikke til advokat mot sjefen min. Da skifter jeg heller jobb. 

Ang hva sjefen mener om meg så er det nok heller det at vi har for lite arbeid på for mange ansatte. Jeg har lengre erfaring enn flere på jobben, flotte referanser og gode resultater oppigjennom. Jeg går også godt overens med de på jobben, ingen konflikter eller lignende. Men dette er en svært sammensveiset gjeng som har jobbet med hverandre i lang tid og jeg kan tenke meg at det er for å presse oss ut da vi kom sist inn. Det er allerede 4 stykk som har sluttet i år pga hendelser sjefen har gjort, men stort sett en grei sjef. 

Ts

Anonymkode: 5830c...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg går rett og slett ikke til advokat mot sjefen min. Da skifter jeg heller jobb. 

Ang hva sjefen mener om meg så er det nok heller det at vi har for lite arbeid på for mange ansatte. Jeg har lengre erfaring enn flere på jobben, flotte referanser og gode resultater oppigjennom. Jeg går også godt overens med de på jobben, ingen konflikter eller lignende. Men dette er en svært sammensveiset gjeng som har jobbet med hverandre i lang tid og jeg kan tenke meg at det er for å presse oss ut da vi kom sist inn. Det er allerede 4 stykk som har sluttet i år pga hendelser sjefen har gjort, men stort sett en grei sjef. 

Ts

Anonymkode: 5830c...ea7

Til det jeg har uthevet: Enig med deg. Du skal ikke se bort fra at forskjellsbehandlingen er gjort helt bevisst for å få dere til å si opp selv framfor å gå til oppsigelse. Det er en feig framgangsmåte fra leders side, men noe man ikke tar opp, i alle fall ikke før ny jobb er i boks.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ullvott skrev:

Til det jeg har uthevet: Enig med deg. Du skal ikke se bort fra at forskjellsbehandlingen er gjort helt bevisst for å få dere til å si opp selv framfor å gå til oppsigelse. Det er en feig framgangsmåte fra leders side, men noe man ikke tar opp, i alle fall ikke før ny jobb er i boks.  

Jobb er heldigvis ikke vanskelig å få i mitt yrke med utdanningen og erfaringen jeg har, alt for få jobbsøkende og alt for mange arbeidsplasser. Så har mulighet å være litt kresen i søk på ny jobb. Tar meg god tid. Jeg får tyne sjefen litt til, jeg gir meg heller ikke på lønnsøkningen med det første. 

Ts

Anonymkode: 5830c...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...