Nuttery Skrevet 5. desember 2019 #1 Skrevet 5. desember 2019 Tusen takk for fjordårets suksess! Jeg hadde aldri trodd tråden kom til å slå ann som den gjorde, og at vi klarte å holde det gående igjennom hele 2019! Det har vært utrolig hyggelig å "møte" andre som deler samme interesse for budsjett og regnskap, og jeg gleder meg til året som kommer. Frem mot nyttår kan vi jo bruke tråden til å dele økonomiske mål og tanker for det neste året. Velkommen! 6
blåtimen Skrevet 5. desember 2019 #2 Skrevet 5. desember 2019 Hurra for ny tråd og blanke ark! Jeg er også veldig glad for at det er liv i tråden, det motiverer meg å ha et sted jeg må dele hvordan jeg har prioritert pengene. Kommer tilbake i løpet av de neste dagene for å snakke om neste års budsjett og tanker rundt det. 2
elvital Skrevet 5. desember 2019 #3 Skrevet 5. desember 2019 Yay, blir med over hit Mål for 2020... Vel det eneste som er sikkert er at det blir store omveltninger i økonomien. Jeg må selge leiligheten min i sentrum for å kjøpe en større litt utenfor sentrum. Skal flytte sammen med kjæresten, som har to barn vi må ha plass til. I tillegg kommer det antakelig en mini til sommeren, hvis alt går bra. Så tviler på at jeg får spart så mye dessverre. Men, jeg tenker å spare der vi kan, bruke finn.no mye. Det er jo utrolig hva som gis bort eller selges billig. Bilsete blir kjøpt nytt, og muligens vogn (men jeg nekter å kjøpe vogn for mye mer enn 10000 altså) og madrass osv, men ellers.. seng, klær (får nok litt i gaver også antar jeg) osv kan skaffes brukt. 3
Zenobia Skrevet 5. desember 2019 #4 Skrevet 5. desember 2019 Her er jeg Takk til @Nuttery som laget ny tråd! 1 time siden, blåtimen skrev: det motiverer meg å ha et sted jeg må dele hvordan jeg har prioritert pengene. Er så enig! Var ikke den som delte aller mest i 2019 men skal se hva jeg kan gjøre med dette ... @elvital Du har jo virkelig store omveltninger på gang i livet. Da er det jo ekstra kjekt å ha denne tråden for å holde godt tak i de økonomiske tømmene. - - - Det ble litt annerledes i 2019 enn jeg hadde tenkt. Ikke huskjøp, så rent budsjett-messig var det jo lettvint. Tror det blir huskjøp i løpet av 2020.
snoren Skrevet 6. desember 2019 #5 Skrevet 6. desember 2019 (endret) Jeg vil gjerne bli med for å lære mer om hvordan jeg kan leve mer sparsommelig! Endret 6. desember 2019 av snoren 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #6 Skrevet 6. desember 2019 Jeg har snoket på dere i hele høst og laget budsjetter og regnskap hjemme, ikke turt å bli med, men jeg er med i 2020!! - Linda Anonymkode: 9020a...68e 7
snoren Skrevet 6. desember 2019 #7 Skrevet 6. desember 2019 (endret) Kanskje vi kan skrive hvor stor familie man er og alderen på familiemedlemmene når man legger ut budsjett sånn at det blir lettere å inspirere hverandre når budsjettet kommer. Det sier jo seg selv at matbudsjettet til en familie på 5 er større enn en familie på 2. Endret 6. desember 2019 av snoren 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #8 Skrevet 6. desember 2019 Jeg blir med! Er student og får betydelig mye mindre innkomst enn jeg har hatt tidligere, så da må jeg ta meg sammen og bruke mye mindre også. Anonymkode: ec114...e46 4
blåtimen Skrevet 6. desember 2019 #9 Skrevet 6. desember 2019 9 timer siden, snoren skrev: Jeg vil gjerne bli med for å lære mer om hvordan jeg kan leve mer sparsommelig! 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snoket på dere i hele høst og laget budsjetter og regnskap hjemme, ikke turt å bli med, men jeg er med i 2020!! - Linda Anonymkode: 9020a...68e 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir med! Er student og får betydelig mye mindre innkomst enn jeg har hatt tidligere, så da må jeg ta meg sammen og bruke mye mindre også. Anonymkode: ec114...e46 Så innmari gøy at vi blir flere i 2020! Dere er hjertelig velkommen Og ja Snoren, det var en god idé. I det første budsjettet man legger ut er det fint om man sier kort om hvilken livssituasjon man er i 3
Gjest justloseit Skrevet 6. desember 2019 #11 Skrevet 6. desember 2019 Jeg blir med i 2020. Har et overordnet (hårete) mål om å spare 90 000 i 2020. Vi får se hvordan det går! Forhåpentligvis blir det ekstra motiverende gjennom å delta i tråden her!
Gjest Omelas Skrevet 6. desember 2019 #12 Skrevet 6. desember 2019 Slenger meg med her. Jeg veit ikke om jeg skal sette meg noe spesielt sparemål da jeg for øyeblikket har veldig lav inntekt og jeg veit ikke om denne kommer til å endres stort i løpet av året. Men tenker det her er en fin måte for meg å holdes ansvarlig på, sånn at jeg i det minste må følge budsjettet mitt 😅
CabinCruiser Skrevet 6. desember 2019 #13 Skrevet 6. desember 2019 Jeg kunne tenke meg å snakke litt om strømmen. Jeg forstår ikke strøm, men skjønner at vår regning er for stor i forhold til mange andre. Fra desember til mars er regningen gjerne opp mot 2500,-. Mens jeg kjenner andre som snakker i en skarve tusenlapp. Hva er beste deal? 1
Zenobia Skrevet 6. desember 2019 #14 Skrevet 6. desember 2019 (endret) 16 minutter siden, CabinCruiser skrev: Jeg kunne tenke meg å snakke litt om strømmen. Jeg forstår ikke strøm, men skjønner at vår regning er for stor i forhold til mange andre. Fra desember til mars er regningen gjerne opp mot 2500,-. Mens jeg kjenner andre som snakker i en skarve tusenlapp. Hva er beste deal? Mener å huske at Dagens Næringsliv gikk god for at det er LOS gjennom Coop-medlemsskap som har en så bra avtale at de sjekket at det ikke var noe lureri. Det var visst ikke noe lureri; det var visst en veldig bra deal Merket meg dette, siden jeg er Coop-medlem. Endret 6. desember 2019 av Zenobia
blåtimen Skrevet 8. desember 2019 #15 Skrevet 8. desember 2019 Ja, skal vi se, litt om min livssituasjon og tanker rundt 2020: Jeg er enslig, 20 år og uføretrygdet(med ung ufør-rettigheter). For øyeblikket bor jeg med foreldrene mine, men i januar flytter jeg til egen nykjøpt leilighet Det har vært målet lenge og jeg sparte målrettet til egenkapital i 2 år. Så det blir en stor omveltning for meg, å gå fra å spare så mye som mulig til å skulle bruke penger på å bo. Jeg har ikke stor inntekt, men er sparsommelig og god på planlegging, så jeg tror det skal gå rundt med et par tusenlapper til overs. Fremover skal jeg bo meg til i leiligheten, sannsynligvis bruke litt penger på småtingene jeg mangler. De pengene som blir til overs skal spares til en buffer. Jeg brukte hver krone jeg hadde på leiligheten og trives ikke med hvor lite som står på konto nå. Så jeg har ikke noe større mål for 2020 enn som så, jeg skal finne en ny rytme på hverdagen og forbruket mitt og spare der jeg kan. Tror det blir bra jeg Budsjettet i 2020 kommer med all sannsynlighet til å bli tilpasset og justert etterhvert som jeg får mer erfaring, men enn så lenge ser budsjettet sånn ut: Faste utgifter(inkluderer avdrag og renter på lån, felleskostnader, strøm, innbo og mobil): 8400kr Mat og husholdning: 2500kr Klær og hjem: 800kr Helse og velvære: 700kr Fornøyelser: 1000kr Gaver: 600kr Annet: 400kr Totalt: 14 400kr 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #16 Skrevet 8. desember 2019 Åhimmel... Huslån 7200 Fellesutgifter 3100 Strøm 500 Mat 3000 Mobil 350 Vin, klær, fornøyelser, frisør, vox 1000 Forsikringer 1000 Diesel 2800 Bompenger 800 3T 550 Inn 26500, Ut 20450. Resterende sum, 6150 går til nedbetaling av oppussingslån. Jeg har mulighet til å bare betale 2150, men jeg vil få det bort raskest mulig. Etter planen er det borte i oktober. Da stiger jeg og i lønn, og gleder meg sykt til det. Det blir trangt i vår, men det går. Buffer er på 0kr fram til da, så jeg håper ingenting ryker. Anonymkode: 182e0...845 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #17 Skrevet 8. desember 2019 Vi er to voksne. Jeg studerer og samboeren har 100% stilling. Vi har ett barn på ett år i barnehage. Inntekt: ca 31 000kr Utgifter: Husleie: 10 000kr Strøm: 760kr Internett: 650kr Mobiler: 500kr Viaplay, dplay, Spotify, sumo og Netflix: 500kr Barnehage: 3 500kr Billån: 3 300kr Forsikring: 1 350kr Diesel/bom: ca 2 500kr Mat/husholdning: 4 000kr Snus: 2 500kr Da har vi ca 1 500kr igjen. Jeg får jo mer i stipend i august og januar, og samboer er i Heimevernet og er på øvelser ca 5 ganger i året og får da betalt dobbel, fra jobb og Forsvaret. Men må si jeg gleder meg til jeg er ferdig utdannet. Da har vi ca 20 000 ekstra i mnd og det vil gå til egenkapital til bolig! Anonymkode: 3ece3...8f5 2
Nuttery Skrevet 11. desember 2019 Forfatter #18 Skrevet 11. desember 2019 Da kan jeg presentere meg jeg også! Jeg er 24 år, er nyutdannet, og har eid min egen leilighet siden 2016 Jeg har en samboer, og vi har tilnærmet 100% separat økonomi per nå. Det gjør at det er lett for meg å følge med på hvilke utgifter som forsvinner fra min lønn. I den foregående tråden har jeg unngått å dele hvor mye jeg betaler i boliglån+renter, og det kommer jeg nok til å fortsette med av ulike årsaker. 2020 blir et spennende år for meg økonomisk. Jeg anser det som et år med stort sparepotensiale, da jeg har gått fra å være student til vanlig arbeidstaker, men fortsatt lever på studentbudsjett. Målet mitt for neste år er å - på en eller annen måte - få til en sparerate på 50%. Det er et hårete mål, men jeg håper å klare å jobbe målrettet nok til å få det til. Jeg har jo fokus på å kose meg også, og går blant annet ut og spiser i blant - og det kommer jeg til å fortsette med. Årets to mål er å gjøre klar BSU-kvota (vanlig BSU og BSU 2.0) for neste år, ca 50 000. I tillegg håper jeg på at 2020 blir mitt år for å investere. 1
blåtimen Skrevet 11. desember 2019 #19 Skrevet 11. desember 2019 Hvor mye penger bruker dere på gaver og veldedighet? Er det lov å si at jeg vil bruke mindre på den posten? 😛 I 2018 brukte jeg gjennomsnittlig 673kr/måneden og i 2019 brukte jeg 712kr/måneden. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kutte heller. Jeg liker jo å gi og det gir meg mye glede å gjøre hyggelige ting for folk. Men jeg må kanskje finne billigere måter å gjøre det på? Tenke at et godt skrevet kort kan være en hyggelig gest i stedet for å kjøpe noe, eller at bakst eller noe sylta kan være fine gaver. 3
Oktobr Skrevet 11. desember 2019 #20 Skrevet 11. desember 2019 2020 skal bli året jeg virkelig skal få styr på økonomien har jeg bestemt meg for, så vil gjerne bli med! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå