Gå til innhold

Den evige diskusjonen om kaffegjester


Gjest Halloiuken

Anbefalte innlegg

Men altså... hvorfor dette latterlige kaffegjest-opplegget? Hvorfor ikke heller ha to fester da, en liten intim middag med nærmeste familie på selve dagen, og så heller en hæla i taket "vi har giftet oss"- fest med gryterett og 200 venner en annen kveld.

Anonymkode: c32a4...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe av det rareste jeg har lest. Og i og med at du lagde et innlegg og forsvarer opplegget ditt så iherdig, tror jeg nok at du egentlig synes at det var litt merkelig selv. 

Anonymkode: 4ec89...a47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Halloiuken skrev:

I all den tid jeg har vært her inne, både som medlem men også lenge før det da jeg kun var en som leste så har det vært en evig diskusjon om ja eller nei til kaffegjester. Og det sies at har man ikke råd til å invitere alle til middag så er det enten å spare opp- spare lengre, eller å ha mindre gjester. Men ikke alle kan ha alle til middag. Da vi giftet oss i 2010, hadde vi ingen familie som kunne hjelpe til og vi begynte egentlig med en liste på 400 personer. Hvis alle de skulle ha kommet til middag ville det ha vært 1500 pr pers totalt sett , så det fikk vi ikke til. Så vi endte med å ha familien hans, og forlovere, til middagen, da var vi 28 stykk.  Så hadde vi kollegiar og andre venner til kaffen, totale inviterte ble 94. Så vi valgte å ha de aller fleste til kaffen, og det var god margin i mellom og bevertning til de som ventet. Og ja vi tok en symbolsk sum, men av alle også av middagsgjestene. 

Det som vi gjorde var at vi hadde gaveforbud!! Hæ tenker du? JO vi skrev med store bokstaver i invitasjonen at vi ikke ønsket gaver i det hele. Ble det overholdt? Jepp fordi vi hadde også skrevet at gavene ble gitt i retur.

Men hvordan kunne vi endre det antallet så drastisk? Vel hvis vi hadde invitert alle vi ville så hadde vi endt opp med 400. Så vi bestemte oss for å kutte vekk de aller fleste. Men vi hadde likevel gode venner vi ville ha med oss. Så vi jobbet max for å finne et lokale der vi kunne ha det antallet for å likevel kunne ha plass og det andre er at vi kunne ha med egen drikke. Men det ble som det ble, og i etterkant har flere av vennene og kollegiane våre gjort som oss.

Men jeg tenker at man skal ikke dømme noen, eller kritisere hvis folk velger å invitere til kaffen.

Tok dere betaling av gjestene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det bare var 45,- gjør det jo enda verre enn om det hadde vært 100,-. 

Anonymkode: 4be3c...b92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Halloiuken skrev:

Alle de som kom som kaffegjester kom fra byen her, ingen reiste langt-  vi kunne valgt å ha betalingsbar i stedet for da ville de måtte betale selv for drikke også mineralvann. Og de som kom som kaffegjester fikk også tilbud om nattmat på lik linje med alle andre.

Nattmat er selvsagt for alle som blir igjen. Hadde vært rart å hivd ut kaffegjestene fordi det var nattmat.   Spesielt siden de kom sist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å dømme, men jeg har vært kaffegjest noen ganger, og synes ingenting om det. Vi går jo i kirken først, for det er jo det som er selve seremonien.. og så må man vente i evigheter før man skal gå på festen. Og ofte drar middagen ut, slik at man sitter og henger og venter på at middagsgjestene er ferdige. Nei, kommer aldri til å gidde det igjen. Det er bedre å ha to fester, enn å dele festen i A- og B-lag.

Endret av Caeruleus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
51 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Jeg lurer mest på hvor du finner 400 personer du vil ha i bryllupet ditt.

Firehundre. FIRE NULL NULL.

Vi jobbet begge i bedrifter hvor vi er mye sammen. Hver av oss hadde 150 på liste vi ville ha. Så var vi begge aktive i Norsk Folkehjelp og jeg hadde noen år bak meg som ansatt i en organisasjon. Så jo det er null problem å få 400 gjester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halloiuken skrev:

Vi jobbet begge i bedrifter hvor vi er mye sammen. Hver av oss hadde 150 på liste vi ville ha. Så var vi begge aktive i Norsk Folkehjelp og jeg hadde noen år bak meg som ansatt i en organisasjon. Så jo det er null problem å få 400 gjester

Så, betal for de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Halloiuken skrev:

Vi jobbet begge i bedrifter hvor vi er mye sammen. Hver av oss hadde 150 på liste vi ville ha. Så var vi begge aktive i Norsk Folkehjelp og jeg hadde noen år bak meg som ansatt i en organisasjon. Så jo det er null problem å få 400 gjester

Tja, om jeg skulle ha bedt alle bekjente til meg og mannen, så hadde vi nok kunnet havne på 400. Det vil dermed ikke si at jeg ønsker 400 bekjente i bryllup. Bryllup er for familie og nære venner. Ingen har 200 nære venner, eller 100 for den saks skyld, om man har en meget stor familie (hver). 
og 45 kr? Det grenser til det patetiske faktisk. 

Anonymkode: b842a...6d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig noe av det rareste jeg har lest. Bryllup i 100.000 kroners klassen, men kan ikke betale 5000 ekstra....?

Jeg hadde takket pent nei. Jeg vil faktisk heller gi en gave (fordi jeg har lyst til å gi gave!) enn å betale inngangspenger i et bryllup. Jeg liker ikke praksisen med kaffegjester heller.

Gifter meg selv neste år. 70 gjester, budsjett på 150-170.000, alle er med på hele feiringen og fri bar er inkludert. Når gjester bruker masse tid og penger for å feire oss, forventer jeg da ikke at de skal betale festen i tillegg. Folk tar seg kanskje fri fra jobb, må betale barnevakt, kjøpe nytt antrekk osv. Det får jammen holde. For å få råd til denne festen har vi spart i to år, og det er slik det bør gjøres i mitt hode.

Anonymkode: c3fa4...34a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot kaffegjester, med noen unntak: f.eks der de aller fleste er kaffegjester og det kun er en liten kjerne til middag, f.eks at man har nærmeste familie og forlovere til middag, og resten av gjestene som kaffegjester. Det kan jeg forstå. 

Å invitere 50 til middag og f.eks 25 til kaffe er for meg helt uhørt. For meg er det for det første usolidarisk - man viser tydelig hvem som tilhører a-laget, og hvem som tilhører b-laget. For det andre mener jeg at den som inviterer skal betale. Så det å ta betalt fra gjestene ser jeg på som både frekt, ugreit og meget spesielt. Da er det tydelig at man rett og slett ikke har råd til bryllup.

Samboer og jeg har utsatt bryllupet lenge, rett og slett fordi vi ikke har råd. Og det blir nok sånn en stund. Helt uaktuelt å kreve betalt for gjestene, eller at noen skal være kaffegjester. Jeg hadde vært skikkelig flau på egne vegne om jeg tok betalt for gjestene eller hadde kaffegjester (hvis man ser bort fra unntaket jeg nevnte).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere burde i tillegg arrangert en konkurranse hvor man kunne vinne fribilletter.

Anonymkode: 8f300...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri vært borti inngangspenger for å delta i bryllup, heldigvis. Selv om pengene ble betalt direkte til lokalet, kunne dere fint dekket de 4 500 kr det kostet. Det hadde sikkert vært enklere for lokalet, også – at dere betalte én faktura på 4 500 kr, i stedet for at 94 gjester betalte inn 45 kr hver. Stakkars regnskapsfører!

Jeg forstår heller ikke at dere hadde et budsjett på 100 000 kr, men ikke kunne spandere de siste 4 500 kronene. Det virker helt usannsynlig.

Anonymkode: 765b2...a0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 19.48, Gjest Halloiuken skrev:

Vi jobbet begge i bedrifter hvor vi er mye sammen. Hver av oss hadde 150 på liste vi ville ha. Så var vi begge aktive i Norsk Folkehjelp og jeg hadde noen år bak meg som ansatt i en organisasjon. Så jo det er null problem å få 400 gjester

Så du slettet brukeren din.... :Knegg:

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns bryllup er stort sett kjedelig og tidkrevende som gjest og jeg er med fordi brudeparet er nærme venner eller familie. Hadde aldri giddet å dolle meg opp i finstasen for å gå i en kollega sitt bryllup. Syns det er helt merkelig tanke, kolleger er en tilfeldig samling av folk som kommer og går ila årene.

Kaffegjester er kun ok hvis man begrenser middagsgjester til det absolutt nødvendige, som foreldre, søsken og forlovere. Men å dele opp i A-lag og B-lag gjør man bare ikke. Jeg hadde takket nei.

Anonymkode: d562a...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, man gjør vel som man vil i sitt eget bryllup. Men personlig stusser jeg på flere ting. Altså- 400 gjester...?? D r jo ikke vanlig i «norske» bryllup, mer vanlig i andre kulturer, uten at jeg vet noe om deres kultur da. 

Hvis det står på 4500,- så kan man kanskje finne et sted å kutte noen utgifter? Er jo bare helt merkelig å be folk betale 45 kr? Enten har man et selskap der man dekker mat og drikke til gjester Evt frem til baren åpner, eller så tar man kanskje en mer uformell feiring med flere gjester der festen er enklere. 

Og transport er jo ikke noe must å ordne heller? Skjønner ikke greia jeg- men herregud, hvis dere er fornøyd og dagen var fin, så er jo d hovedsaken. Men hvis jeg var bedt som gjest, så hadde jeg stusset veldig over å betale 45 kr... og hvis jeg var kaffegjest så ville jeg takket nei, betale for å få lov å komme å drikke kaffe og spise kake?? Helt snodig i mitt hode. 

Anonymkode: a471f...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...