Gå til innhold

Den evige diskusjonen om kaffegjester


Gjest Halloiuken

Anbefalte innlegg

Gjest Halloiuken

I all den tid jeg har vært her inne, både som medlem men også lenge før det da jeg kun var en som leste så har det vært en evig diskusjon om ja eller nei til kaffegjester. Og det sies at har man ikke råd til å invitere alle til middag så er det enten å spare opp- spare lengre, eller å ha mindre gjester. Men ikke alle kan ha alle til middag. Da vi giftet oss i 2010, hadde vi ingen familie som kunne hjelpe til og vi begynte egentlig med en liste på 400 personer. Hvis alle de skulle ha kommet til middag ville det ha vært 1500 pr pers totalt sett , så det fikk vi ikke til. Så vi endte med å ha familien hans, og forlovere, til middagen, da var vi 28 stykk.  Så hadde vi kollegiar og andre venner til kaffen, totale inviterte ble 94. Så vi valgte å ha de aller fleste til kaffen, og det var god margin i mellom og bevertning til de som ventet. Og ja vi tok en symbolsk sum, men av alle også av middagsgjestene. 

Det som vi gjorde var at vi hadde gaveforbud!! Hæ tenker du? JO vi skrev med store bokstaver i invitasjonen at vi ikke ønsket gaver i det hele. Ble det overholdt? Jepp fordi vi hadde også skrevet at gavene ble gitt i retur.

Men hvordan kunne vi endre det antallet så drastisk? Vel hvis vi hadde invitert alle vi ville så hadde vi endt opp med 400. Så vi bestemte oss for å kutte vekk de aller fleste. Men vi hadde likevel gode venner vi ville ha med oss. Så vi jobbet max for å finne et lokale der vi kunne ha det antallet for å likevel kunne ha plass og det andre er at vi kunne ha med egen drikke. Men det ble som det ble, og i etterkant har flere av vennene og kollegiane våre gjort som oss.

Men jeg tenker at man skal ikke dømme noen, eller kritisere hvis folk velger å invitere til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dømmer ikke når de gjør som dere, at flesteparten kommer til kaffe.

Men hvis brudeparet har invitert 50-100 til middag,  og færre enn en håndfull til kaffen etterpå, da blir det feil i mitt hode. 

 

Anonymkode: 46c79...70a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg reagerer på her er "vi tok en symbolsk sum". Altså,måtte alle gjestene, både til middag og kaffegjester, betale for å komme i bryllupet deres? Den er ganske drøy. 

Anonymkode: 8d97f...7d2

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Halloiuken skrev:

I all den tid jeg har vært her inne, både som medlem men også lenge før det da jeg kun var en som leste så har det vært en evig diskusjon om ja eller nei til kaffegjester. Og det sies at har man ikke råd til å invitere alle til middag så er det enten å spare opp- spare lengre, eller å ha mindre gjester. Men ikke alle kan ha alle til middag. Da vi giftet oss i 2010, hadde vi ingen familie som kunne hjelpe til og vi begynte egentlig med en liste på 400 personer. Hvis alle de skulle ha kommet til middag ville det ha vært 1500 pr pers totalt sett , så det fikk vi ikke til. Så vi endte med å ha familien hans, og forlovere, til middagen, da var vi 28 stykk.  Så hadde vi kollegiar og andre venner til kaffen, totale inviterte ble 94. Så vi valgte å ha de aller fleste til kaffen, og det var god margin i mellom og bevertning til de som ventet. Og ja vi tok en symbolsk sum, men av alle også av middagsgjestene. 

Det som vi gjorde var at vi hadde gaveforbud!! Hæ tenker du? JO vi skrev med store bokstaver i invitasjonen at vi ikke ønsket gaver i det hele. Ble det overholdt? Jepp fordi vi hadde også skrevet at gavene ble gitt i retur.

Men hvordan kunne vi endre det antallet så drastisk? Vel hvis vi hadde invitert alle vi ville så hadde vi endt opp med 400. Så vi bestemte oss for å kutte vekk de aller fleste. Men vi hadde likevel gode venner vi ville ha med oss. Så vi jobbet max for å finne et lokale der vi kunne ha det antallet for å likevel kunne ha plass og det andre er at vi kunne ha med egen drikke. Men det ble som det ble, og i etterkant har flere av vennene og kollegiane våre gjort som oss.

Men jeg tenker at man skal ikke dømme noen, eller kritisere hvis folk velger å invitere til kaffen.

Hvorfor kaller du det en symbolsk sum? Regner med at dere tok penger av gjestene fordi dere ikke egentlig hadde råd til så mange? Det er ikke «symbolsk» sum. 

Utrolig frekt og be gjestene betale for deres fest for øvrig - selv om dere ikke ville ha gaver. Med gaver kommer en frihet til å kjøpe etter egen lommebok og smak, her ber dere jo gjestene finansiere festen. SPESIELT frekt å be kaffegjestene betale for de som var «viktige» nok til å komme til middag. 

Anonymkode: 1ecc8...d29

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg reagerer på her er "vi tok en symbolsk sum". Altså,måtte alle gjestene, både til middag og kaffegjester, betale for å komme i bryllupet deres? Den er ganske drøy. 

Anonymkode: 8d97f...7d2

45 kr pr pers, er det drøyt? Da var det fritt av drikke, den summen gikk til de som jobbet i baren, ikke til oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kaller du det en symbolsk sum? Regner med at dere tok penger av gjestene fordi dere ikke egentlig hadde råd til så mange? Det er ikke «symbolsk» sum. 

Utrolig frekt og be gjestene betale for deres fest for øvrig - selv om dere ikke ville ha gaver. Med gaver kommer en frihet til å kjøpe etter egen lommebok og smak, her ber dere jo gjestene finansiere festen. SPESIELT frekt å be kaffegjestene betale for de som var «viktige» nok til å komme til middag. 

Anonymkode: 1ecc8...d29

45 kr pr pers, er det drøyt? Da var det fritt av drikke, den summen gikk til de som jobbet i baren, ikke til oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Symbolsk sum?? Fy flate for en frekk greie. «Forresten vi har inngangspris til bryllupet vårt, velkommen!» 

Anonymkode: 4dd69...f6d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Halloiuken said:

I all den tid jeg har vært her inne, både som medlem men også lenge før det da jeg kun var en som leste så har det vært en evig diskusjon om ja eller nei til kaffegjester. Og det sies at har man ikke råd til å invitere alle til middag så er det enten å spare opp- spare lengre, eller å ha mindre gjester. Men ikke alle kan ha alle til middag. Da vi giftet oss i 2010, hadde vi ingen familie som kunne hjelpe til og vi begynte egentlig med en liste på 400 personer. Hvis alle de skulle ha kommet til middag ville det ha vært 1500 pr pers totalt sett , så det fikk vi ikke til. Så vi endte med å ha familien hans, og forlovere, til middagen, da var vi 28 stykk.  Så hadde vi kollegiar og andre venner til kaffen, totale inviterte ble 94. Så vi valgte å ha de aller fleste til kaffen, og det var god margin i mellom og bevertning til de som ventet. Og ja vi tok en symbolsk sum, men av alle også av middagsgjestene. 

Det som vi gjorde var at vi hadde gaveforbud!! Hæ tenker du? JO vi skrev med store bokstaver i invitasjonen at vi ikke ønsket gaver i det hele. Ble det overholdt? Jepp fordi vi hadde også skrevet at gavene ble gitt i retur.

Men hvordan kunne vi endre det antallet så drastisk? Vel hvis vi hadde invitert alle vi ville så hadde vi endt opp med 400. Så vi bestemte oss for å kutte vekk de aller fleste. Men vi hadde likevel gode venner vi ville ha med oss. Så vi jobbet max for å finne et lokale der vi kunne ha det antallet for å likevel kunne ha plass og det andre er at vi kunne ha med egen drikke. Men det ble som det ble, og i etterkant har flere av vennene og kollegiane våre gjort som oss.

Men jeg tenker at man skal ikke dømme noen, eller kritisere hvis folk velger å invitere til kaffen.

Jeg dømmer dere ene og alene på dette innlegget. Det skriker dårlig selvfølelse, forsvar og se på meg. Når dere har kuttet 300 og fortsatt invitert kolleger så lever dere i en helt annen verden enn meg.

Anonymkode: 6f7d4...d33

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Halloiuken said:

45 kr pr pers, er det drøyt? Da var det fritt av drikke, den summen gikk til de som jobbet i baren, ikke til oss. 

Selv 10 kr hadde vært rart. 45 kr på ca 100 pers er under 5000. Det kunne dere spandert.

Anonymkode: 6f7d4...d33

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En symbolsk sum"... Atte hæææ?!😂😂

Veit neimen ikke om at det "bare var 45 kr" gjør det hele bedre eller verre. 

 

Og eg lo! 

Nei, jeg sitter faktisk i et lite sjokk nå. Dere tok INNGANGSPENGER I DERES EGET BRYLLUP?!😂

Endret av Anim92
Det her MÅ jo være troll. Søren, gikk rett på gitt
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Du tok betaling for å komme i bryllupet og later som du ikke tok i mot gaver? Du er helt ute å kjøre.

For å si det sånn - de hadde nok tjent mer på å få gaver enn de 45 kr per pers😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du kritikk? Legg ut et innlegg på KG! Det kan handle om hva som helst, vil garanterer kritikk uansett:nori:

Anonymkode: af7f5...9b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lama_Drama
3 minutter siden, Anim92 skrev:

For å si det sånn - de hadde nok tjent mer på å få gaver enn de 45 kr per pers😂

Nå har vel aldri bryllup handlet om inntjening? Jeg trodde det var en slik kjærlighetsgreie? 

"Vi leverer tilbake alle gaver dere måtte finne på å komme med, men husk å betale inngangspenger." Århundres snakkis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken

Hvis vi skulle hatt betal bar da er det bedre? Her var det fritt med drikke og de som ikke drakk alkohol  betalte ikke noe som helst. Og vi så ikke noe til de pengene, de gikk til lokalet, og ikke til oss. Så det er vel ikke rett å si at det er betaling for bryllupet. Og når det kommer til gaver. NEI NEI NEI vi fikk ikke gaver i det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker du kritikk? Legg ut et innlegg på KG! Det kan handle om hva som helst, vil garanterer kritikk uansett:nori:

Anonymkode: af7f5...9b1

Ja det har jeg skjønt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Nå har vel aldri bryllup handlet om inntjening? Jeg trodde det var en slik kjærlighetsgreie? 

"Vi leverer tilbake alle gaver dere måtte finne på å komme med, men husk å betale inngangspenger." Århundres snakkis!

Enig her. Hvis jeg hadde kjent dere godt så hadde jeg jo gått i bryllupet uansett. Men det hadde jo gått inn i historien som den merkeligste formen for bryllup jeg noen gang hadde vært med på. Man har da ikke inngangsbillett i bryllupet sitt 😂 Og det hjelper egentlig ikke at man sier nei takk til gaver... 

Hadde dere ikke vært mine nærmeste hadde jeg nok droppet hele bryllupet.

Selv mener jeg for øvrig at kafégjester er en uting, fordi man deler inn gjestene i et a-lag og et b-lag. Med mindre alle bor i samme by, så synes jeg dessuten det er ganske ufint å ble folk reise i timesvis for å drikke kaffe. 

Anonymkode: 5bc04...0c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken
5 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Nå har vel aldri bryllup handlet om inntjening? Jeg trodde det var en slik kjærlighetsgreie? 

"Vi leverer tilbake alle gaver dere måtte finne på å komme med, men husk å betale inngangspenger." Århundres snakkis!

Vi hadde absolutt ingen fortjenteste i det hele , så hvor dere tar det fra vet ikke jeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
1 minutt siden, Halloiuken skrev:

Vi hadde absolutt ingen fortjenteste i det hele , så hvor dere tar det fra vet ikke jeg

 

Hvem som snakker om fortjeneste? Vi reagerer på at du var så gnien at du lot gjestene dine dekke ca 4500 kr i hva? Mens du samtidig nekter de å komme med gave. Århundrets! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Halloiuken skrev:

Vi hadde absolutt ingen fortjenteste i det hele , så hvor dere tar det fra vet ikke jeg

 

Dere hadde jo «inntekt» på bryllupet. At dere ikke satt igjen med noe overskudd er jo en annen sak. Poenget er vel at folk forventer å bli påspandert en middag når de blir invitert på fest. Ikke at man må betale inngangspenger for å være med. 

Anonymkode: 5bc04...0c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...