Gå til innhold

Dattera vår på 18 roter noe veeeldig...tips til løysing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg tåler at romet hennar er rotete,det ser heilt forferdeleg ut...ser ikkje golvet pga klede og rot. Har slutta å vaske kleda hennar,ho gjer det ein gong i mnd sjølv...max. Ho slenger frå seg matboks,fat med middagsrestar overalt,ho er som ein ilder som setter spor alle plassar. Ho er ei veldig god jenta,og har full kontroll på skulearbeid...men ho er veldig lat. Nokon som har erfaring om korleis ein kan betre dette?😊

Anonymkode: 1795b...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min søster var slik helt til hun flyttet hjemmefra og skjønte at ingen andre plukker opp etter henne. 

Anonymkode: d96a9...47a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen...føler liksom ho er for stor til at det skal få konsekvenser. Ho får ikkje lommepengar og har eit minimalt forbruk. Ho har ikkje kasta klede frå ho var 10...skal absolutt ha alt. Kan ikkje akkurat ta frå mobilen og slikt heller...funderer på korleis eg skal gå fram. 

Anonymkode: 1795b...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden er nok ikke rette stedet å spørre om dette. Mange troll her kommer sikkert til å gi deg tullesvar og si at du bør kaste henne ut eller noe i den duren. Ignorer dem. Forøvrig høres det ut som at du ikke har stilt mange krav til henne ang. husarbeid tidligere og at hun derfor nå ikke er vant til å gjøre disse tingene selv. Det var i hvert fall det som falt meg inn. Snakk med henne og oppfordre henne til å gjøre disse tingene selv. Ikke rydd etter henne. Da kommer det nok av seg selv etterhvert.

Anonymkode: 76205...775

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned og snakk sammen. Still krav til henne, og gi konsekvenser hvis de ikke holdes. Men disse må avtales mellom dere. Slutt å plukke opp og rydde etter henne, hun er 18 år og per definisjon voksen. Da må hun lære å være det. Du må være forelder og lære henne dette. Det gjør hun ikke ved at du syr puter under armene hennes og ikke krever noe. Det kommer sikkert til å se ut som en svinesti en stund, men det blir bedre. Om hun jobber, krev en liten sum i husleie. Om hun ikke jobber, krev hun får seg en jobb og betaler litt selv og forsørger seg selv. Hun kommer til å takke deg senere i livet

Anonymkode: 9bc40...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk 17 åringen beskjed om at hun er en del av felleskapet, og som et felleskap så må alle bidra.

Hun fikk nekt på det meste frem til hun skjønte alvoret. Som å sminke seg på badet osv 

Kasta absolutt alt hun rota i senga hennes. Om det så var kasseroller med middagsrester. 

Påpekte at det hadde aldri blitt godtatt av noen av oss andre heller. Så det har ingenting med alder eller hvem man er i familien. 

Og ikke minst påpekte at jeg syns det var sårende at hun trodde det var opp til meg å  bruke tiden på å rydde opp etter henne.

Anonymkode: 3fe6a...d5a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

😂
Jeg var akkurat likedan. Lurer på om det faktisk er en del av enkelte av oss. Er ikke spesielt ryddig av meg i dag heller. Du kan forlange at hun rydder etter seg i fellesarealene og at rommet hennes ikke stinker ut resten av huset, men resten tror jeg bare må ordnes ut av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinneguiden er nok ikke rette stedet å spørre om dette. Mange troll her kommer sikkert til å gi deg tullesvar og si at du bør kaste henne ut eller noe i den duren. Ignorer dem. Forøvrig høres det ut som at du ikke har stilt mange krav til henne ang. husarbeid tidligere og at hun derfor nå ikke er vant til å gjøre disse tingene selv. Det var i hvert fall det som falt meg inn. Snakk med henne og oppfordre henne til å gjøre disse tingene selv. Ikke rydd etter henne. Da kommer det nok av seg selv etterhvert.

Anonymkode: 76205...775

Hei og takk for råd. Eg hører nok ikke på trollene her inne. Eg føler eg har stilt krav til ho,ho tømer oppvaskmaskin og bretter handduker når eg ber om det....meeeen det kan ta si tid. Eg er faktisk pedagog....helsing ts😀

Anonymkode: 1795b...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett dere ned og snakk sammen. Still krav til henne, og gi konsekvenser hvis de ikke holdes. Men disse må avtales mellom dere. Slutt å plukke opp og rydde etter henne, hun er 18 år og per definisjon voksen. Da må hun lære å være det. Du må være forelder og lære henne dette. Det gjør hun ikke ved at du syr puter under armene hennes og ikke krever noe. Det kommer sikkert til å se ut som en svinesti en stund, men det blir bedre. Om hun jobber, krev en liten sum i husleie. Om hun ikke jobber, krev hun får seg en jobb og betaler litt selv og forsørger seg selv. Hun kommer til å takke deg senere i livet

Anonymkode: 9bc40...1e2

Men kva slags konsekvenser? Ho går siste år videregåande. Ho har søkt mange jobber,men ikkje fått.

Anonymkode: 1795b...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til vår rotete unge, da hen var 16, at hvis det skulle fortsette sånn så fikk hen ikke middag og andre ting, men kjøpe seg papptallerkener og holde seg i sitt eget kaos. Det trodde hen selvsagt ikke på, men da hen atter en gang hadde strødd kopper og fat oppover, så ble det konsekvensen en ukes tid. Hen fikk også flere plikter, som å rydde og tørke støv. Ikke så gøy å rote når man må rydde selv.

Anonymkode: be83c...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kasta absolutt alt hun rota i senga hennes. Om det så var kasseroller med middagsrester. 

Anonymkode: 3fe6a...d5a

Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi henne en regning på utført arbeid? Si at du skal ha en viss sum for betaling av rydding. 

Anonymkode: e228d...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min datter på 14 år er lik. Hun har fått regler og vi har måttet sette grenser når det kommer til rommet hennes. Hun får ikke lov å spise eller drikke der inne(Kun vann) alt dette skal gjøres på kjøkkenet eller i stuen. Hver uke må hun rydde det plettfritt samt støvsuge og vaske gulvet. Alt av skittentøy skal hun sortere i riktig dunk ellers må hun vaske selv. Følges ikke dette ryker ukepenger den uka. 

Skulle ønske jeg slapp å piske henne rundt når det kommer til rydding men det blir så jævlig på rommet hennes at det går utover resten av huset og oss. 

Anonymkode: 75e2a...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eg tåler at romet hennar er rotete,det ser heilt forferdeleg ut...ser ikkje golvet pga klede og rot. Har slutta å vaske kleda hennar,ho gjer det ein gong i mnd sjølv...max. Ho slenger frå seg matboks,fat med middagsrestar overalt,ho er som ein ilder som setter spor alle plassar. Ho er ei veldig god jenta,og har full kontroll på skulearbeid...men ho er veldig lat. Nokon som har erfaring om korleis ein kan betre dette?😊

Anonymkode: 1795b...528

Når min sønn roter, sier jeg, hei! Kom å rydd opp på kjøkkenet etter deg, før du gjør noe annet. Hvis han gjør motstand, sier jeg, så lenge du bor her, må du rydde opp etter deg. Av og til ber jeg han om å rydde rommet, rydde i klesskapet og sortere det han ikke bruker, kaste alt møkkete på vask osv. Ber han rydde i bokhyllen og på pulten sin. Da gjør han det. Du har jo latt det gå altfor langt da, men han tar vel beskjeder? Grensesetting og oppdragelse, aldri for sent! 

Anonymkode: c5862...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette ned foten. Si nok er nok. Så lenge hun bor hjemme for hun rydde og vaske. Si du ikke er vaskedama hjemme og hun må ta sin del. Si det er flaut at en nesten voksen jente ikke klarer vaske eller rydde. 

Anonymkode: 594b8...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjor som mor til en venn. Si alt som er paa golvet vil bli kastet! Du kan jo da risikere at ungen din er smart nok som min venn var, lot alt som han ville ha kastet bli liggende paa golvet!

Men det fungert!

Anonymkode: 2226d...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt håpløs. Mamma fikset alt. Kunne ikke vaske klær, eller lage mat, da jeg flyttet ut. Nektet mamma lage mat spiste jeg bare tørre knekkebrød, så ble hun desperat (jeg var syltynn), og jeg fikk akkurat den maten jeg ville ha. Jeg gikk til skolen i joggedress, i kuldegrader om jeg ikke fant andre rene klær. Gjorde det veldig bra på skole og med jobb, så de forstod aldri hvorfor jeg var så lat på hjemmebane. 

Flyttet ut da jeg var 19. Det gikk helt greit. Litt rot. Et bad som ble vasket litt sjeldent. Enkel mat. Men lærte meg raskt å vaske klær. 

Nå er jeg nesten 40. Lager all mat fra grunnen, baker alt av brød. Alltid ajour med klesvask. Og huset er strøkent. Rer til og med opp senga hver dag. 

Selvfølgelig ikke stolt av at jeg ikke bidro mer. Ville bare dele for å vise at det ofte ordner seg likevel :)

Anonymkode: c7107...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...