Gå til innhold

Jeg klarer ikke kjøre bil lenger og er så fortvilet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i alle år elsket å kjøre bil, og har kjørt mye. Gjerne unødvendig mye tilogmed fordi jeg elsker å kjøre bil. Eller. Elsket

Siden 2016 har min bilkjøring blitt stadig verre og dagsformavhengig. Sliter feks med regn og skumring. Men tror det hele har utviklet seg til reell angst nå. 

Nå tror jeg hele tiden at jeg sklir, tør ikke kjøre i mer enn 30 på bakveiene her, til nød 90 på motorvei. Har blitt så ille at jeg aldri forstår hvor i feltet jeg ligger og er redd for at jeg ligger feil. Nå er det i tillegg snø, som jeg aldri før har vært redd for, men jeg føler at jeg reelt ikke har feste i veien eller til pedalene. Bilen er ny fra i sommer og elsker den så er jo ikke det. 

Enn så lenge har det kun vært mørke som har vært problemet, men nå er det så ille at jeg ikke KAN kjøre bil mer. Jeg tør ikke kjøre de 5km det er til matbutikken og sitter nå uten middag til meg, barna og baby. Samboeren min er på jobb. Blir vel takeaway 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med denne frykten og stagnasjoen for å kjøre bil. Jeg har prøvd å ta meg sammen men jeg tør reelt ikke sette meg foran rattet og da mener ejg det er helt uansvarlig av meg å gjøre det også. Men jeg har virkelig prøvd å ta meg sammen, prøvd å tenke at jeg må ta det rolig men jeg sitter nesten og gråter av frykt mens jeg kjører. Har ikke hatt noen dårlige opplevelser heller. 

Hjelp:(

Anonymkode: a437f...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare få tillegge at jeg har sjekket synet mitt, og det er ikke noe galt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta kjøretimer? For eksempel ta lappen på bil og henger? Du må bare hoppe uti det.

Anonymkode: 3ad65...a3f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å reise på en glattkjøringsbane så du kan bli kjent med hvordan den nye bilen er på vinterføre? 

Evt. snakke med en psykolog, eksponeringsterapi kunne nok vært fornuftig for deg

Anonymkode: 75639...6e4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette opp med legen og statens cvegvesen/politiet så får de avgjøre om du i det heletatt får ha lappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med å reise på en glattkjøringsbane så du kan bli kjent med hvordan den nye bilen er på vinterføre? 

Evt. snakke med en psykolog, eksponeringsterapi kunne nok vært fornuftig for deg

Anonymkode: 75639...6e4

Har jo forsøkt å eksponere meg, jeg har jo barn og har jo måttet kjøre helt til nå. Idag er jeg bare kommet til det punktet at jeg faktisk ikke klarer å kjøre bil. 

Kan sikkert ta en tur på en bane, men jeg er jo ikke egentlig ukjent med dette type føre.. Får vel tillegge at jeg har lappen på bil, henger, MC etc. Så jeg er ingen uerfaren sjåfør heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Jævla fyllekalas ! skrev:

Ta dette opp med legen og statens cvegvesen/politiet så får de avgjøre om du i det heletatt får ha lappen

Nei, tror ikke at jeg per nå burde ha lappen, men det er ikke så spesielt nyttig når jeg uansett har den og ikke ahr hatt sånne problemer før nå. Virker som at jeg får angst når jeg setter meg i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tror ikke at jeg per nå burde ha lappen, men det er ikke så spesielt nyttig når jeg uansett har den og ikke ahr hatt sånne problemer før nå. Virker som at jeg får angst når jeg setter meg i bilen. 

Anbefaler deg bare å ta det opp med legen din så kan han avgjøre om du er skikket til å beholde sertifikatet. 

Tenk om du får skikkelig angst når du er ute å kjører å trykker på gasspedalen istedenfor bremsen f. Eks og kjører ned mange barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Anbefaler deg bare å ta det opp med legen din så kan han avgjøre om du er skikket til å beholde sertifikatet. 

Tenk om du får skikkelig angst når du er ute å kjører å trykker på gasspedalen istedenfor bremsen f. Eks og kjører ned mange barn. 

Ja, det hadde vært ille, men jeg har ikke tendenser til å ta feil av pedalene eller ta merkelige avgjørelser i trafikken. Det er mer sånne ting du skisserer som er skrekken, men som aldri har skjedd. Har aldri kræsjet. Hatt lappen i 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta noen kjøretimer selv om du har lappen. En godt voksen dame jeg kjenner følte at hun begynte å kjøre som en gammel dame. Hun lagde kø osv. 6 kjøretimer senere er hun trygg på seg selv igjen og kjører helt normalt.

Anonymkode: 2f45e...b84

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg hele tiden at jeg sklir, tør ikke kjøre i mer enn 30 på bakveiene her, til nød 90 på motorvei. Har blitt så ille at jeg aldri forstår hvor i feltet jeg ligger og er redd for at jeg ligger feil. Nå er det i tillegg snø, som jeg aldri før har vært redd for, men jeg føler at jeg reelt ikke har feste i veien eller til pedalene. Bilen er ny fra i sommer og elsker den så er jo ikke det. 

Sikker på at den ikke bare har rævva vinterdekk? Jeg en gang en ny bil som hadde elendige sommerdekk på vått føre, byttet dem etter kun én sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst! Prøvd hypnnose? Uansett, min mor fikk "kjøreangst" etter at hun ikke kunne kjøre på 3 mnd pga et brudd i foten. 15 år etter er hun bak rattet igjen, med en mindre bil enn den store Mercedesen til pappa. Hun har fått en liten bil med automatgir og store vinduer rundt, så hun har oversikt. Pappa måtte øvelseskjøre litt med henne, men nå; Hun har begynt å kjøre igjen 🤗

Anonymkode: e9b9d...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.12.2019 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Angst! Prøvd hypnnose? Uansett, min mor fikk "kjøreangst" etter at hun ikke kunne kjøre på 3 mnd pga et brudd i foten. 15 år etter er hun bak rattet igjen, med en mindre bil enn den store Mercedesen til pappa. Hun har fått en liten bil med automatgir og store vinduer rundt, så hun har oversikt. Pappa måtte øvelseskjøre litt med henne, men nå; Hun har begynt å kjøre igjen 🤗

Anonymkode: e9b9d...422

Har vært hos legen og har også innsett at dette er angst, forårsaket av noe helt annet enn bilkjøringen og ikke egentlig relatert til bil overhodet. Har derfor tenkt å ta noen kjøretimer og kjøre mer med samboer. 

Har forresten ikke ræva piggdekk. Problemet er meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Har i alle år elsket å kjøre bil, og har kjørt mye. Gjerne unødvendig mye tilogmed fordi jeg elsker å kjøre bil. Eller. Elsket

Siden 2016 har min bilkjøring blitt stadig verre og dagsformavhengig. Sliter feks med regn og skumring. Men tror det hele har utviklet seg til reell angst nå. 

Enn så lenge har det kun vært mørke som har vært problemet, men nå er det så ille at jeg ikke KAN kjøre bil mer. Jeg tør ikke kjøre de 5km det er til matbutikken og sitter nå uten middag til meg, barna og baby. Samboeren min er på jobb. Blir vel takeaway 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med denne frykten og stagnasjoen for å kjøre bil. Jeg har prøvd å ta meg sammen men jeg tør reelt ikke sette meg foran rattet og da mener ejg det er helt uansvarlig av meg å gjøre det også. Men jeg har virkelig prøvd å ta meg sammen, prøvd å tenke at jeg må ta det rolig men jeg sitter nesten og gråter av frykt mens jeg kjører. Har ikke hatt noen dårlige opplevelser heller. 

Hjelp:(

Lever inn førerkortet, det er tryggest for både deg selv og alle rundt deg. Det er bare et tidsspørsmål før du har en "dårlig opplevelse". 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er å få hjelp med angsten din, ikke å levere inn førerkortet. Du nekter jo deg selv å kjøre pga angsten så du er ikke en farlig sjåfør.

Anonymkode: ae940...f15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner til det der å ha angst for bilkjøring, så skjønner deg godt. Men jeg kan kjøre og har så smått begynt igjen, men unngår trafikksituasjoner som gjør meg utrygg som bykjøring og motorvei. Synes det er litt fint å høre jeg ikke er den eneste.... 

Forøvrig kjører jeg ikke i mørket heller, det er skikkelig stress for meg. Er nærsynt og har dårlig pigment i øynene, så lys og motgående biler opplever jeg blender meg. Da kreves det mye konsentrasjon å være en trygg sjåfør, så da unngår jeg det. 

Anonymkode: a7a09...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært hos legen og har også innsett at dette er angst, forårsaket av noe helt annet enn bilkjøringen og ikke egentlig relatert til bil overhodet. Har derfor tenkt å ta noen kjøretimer og kjøre mer med samboer. 

Har forresten ikke ræva piggdekk. Problemet er meg. 

Kjenner meg igjen. Ikke hør på de som ber deg levere inn førerkortet. Vedder ganske mye på at de alle sammen er menn som tror de er verdensmestre på å kjøre bil (og ikke så mye empati).

Du har min fulle støtte! Synes du er tøff som tar tak i det. 

Anonymkode: 760ad...576

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen. Ikke hør på de som ber deg levere inn førerkortet. Vedder ganske mye på at de alle sammen er menn som tror de er verdensmestre på å kjøre bil (og ikke så mye empati).

Du har min fulle støtte! Synes du er tøff som tar tak i det. 

Anonymkode: 760ad...576

Har aldri vært noe alternativ for meg å levere inn førerkortet. Jeg unngår jo trafikkfarlige situasjoner, imotsetning til alle søndagskjørere. Jeg kjører ikke hvis jeg ikke føler jeg kan det. Tror det er lett å si at man skal levere inn førerkortet, men det er en helt merkelig ting å si: jeg har hatt lappen i mange år, har aldri kræsjet og er ikke crazy i trafikken. Er mye mer skummelt med alle dagen derpåkjørere, eller andre ruskjørere. Folk med dårlig syn og impulser etc. 

Tror mye av problemet her nå har blitt at frykten min er blitt så irrasjonell og lammende for meg at det er ikke bare for meg å'sette meg bak rattet å prøve'. Og føler det hadde vært uansvarlig også. 

Har lagt en liten kjøreplan med samboeren min i helgen. Korte turer til butikken. Motorvei er jeg ikke redd for, annet enn hvis det snør, men da kjører jeg jo pent. 

Men uansett da. Om flere har angst for å kjøre bil eller får det sånn som dette så snakk med noen. Legen min foreslo aldri å frata meg førerkortet og syns det var et merkelig forslag når jeg sa at jeg kanskje burde levere fra meg lappen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til det der å ha angst for bilkjøring, så skjønner deg godt. Men jeg kan kjøre og har så smått begynt igjen, men unngår trafikksituasjoner som gjør meg utrygg som bykjøring og motorvei. Synes det er litt fint å høre jeg ikke er den eneste.... 

Forøvrig kjører jeg ikke i mørket heller, det er skikkelig stress for meg. Er nærsynt og har dårlig pigment i øynene, så lys og motgående biler opplever jeg blender meg. Da kreves det mye konsentrasjon å være en trygg sjåfør, så da unngår jeg det. 

Anonymkode: a7a09...1f2

Jeg har ikke noen problemer med synet, men reagerer veldig på fjernlys som folk virkelig misbruker i det landet her. Blir fort blendet av det. Er ekkelt å møte folk med xenonlys også. Tror mange har det sånn som oss. 

For meg går det egentlig fint å kjøre sakte og forsiktig, men folk klikker jo helt. Blinkwr og tar helt av. Da tenler ejg at de kanskje skal tenke på at ingen i hele verden noengang har kjørt fortere eller tryggere av å bli tutet og mast på når man kjører etter forholdene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...