Gå til innhold

Trafikkdirigent stoppet politiet med blålys, politiet fikk ikke kjøre. Har dirigenten egentlig lov til å stoppe utrykningskjøretøy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er dirigenter som dirigerer trafikken like bort i gata her og når jeg skulle kjøre til butikken så kom det to politibiler med blålys og sirener men dirigenten stoppet de og sto i veien for de. Har dirigenten virkelig lov å stoppe utrykningskjøretøy? 

Det haster jo at de skal frem, det kan stå om sekunder fra liv blir reddet til liv går tapt. Regner med når dirigenten stoppet politiet så har nok ambulanse og brannvesenet mindre å si enn selve politiet, så om de stopper ambulansen med en dødssyk pasient som ikke ambulansen får kommet til ender jo det i katastrofe. 

Merket jeg ble helt skjelven etter det jeg så, jeg trodde utrykningskjøretøy alltid skal få klar bane, håper denne dirigenten blir klaget inn hvis han gjorde noe ulovlig så han mister jobben og ikke gjør så menneskeliv går tapt. 

Anonymkode: 810ff...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han fikk nok høre det fra politifolkene han stoppet hvis han gjorde noe galt tenker jeg.

Anonymkode: ea089...88d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jo få kjøre først (bli prioritert). Men de ble nok stoppet av en grunn. F eks at det var bare en kjørebane og det var allerede motgående trafikk på vei. Det aller viktigste er jo at ikke det skjer flere ulykker. De kan umulig ha blitt mye forsinket pga dette. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor dette var, men hvis det for eksempel er et stort synkehull i veien (eller en annen farlig hindring da, for de som tar alt bokstavelig), så tenker jeg at det var helt innafor.

Anonymkode: 80a52...4f6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok trafikk i mot og ikke mulig å passere to biler samtidig. Utrykniingskjøretøyene fikk nok kjøre så.fort som mulig. 

Anonymkode: 24d2c...f71

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, han står jo ikke der for moro skyld. Hvis det var slik at veien var fysisk sperret med ras, hull i veien, eller så smalt pga veiarbeid med møtende bil allerede i banen så må han jo stoppe den som kommer uansett hvem det er. Er helt sikker på utrykningskjøretøy blir prioritert så langt det går. 

Anonymkode: 809b0...5c8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er bare en veibane som er åpen må utrykningskjøretøy også vente til motgående trafikk er sluppet gjennom. Det trafikkdirigenten må gjøre er å melde til dirigenten i motsatt ende at det kommer et utrykningskjøretøy, og at han ikke kan slippe gjennom flere i motsatt retning. Slik sparer de mest mulig tid, samtidig som ulykkesrisikoen blir minst mulig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dirigenten gjorde en god jobb. Mange ville blitt helt passive når de ser blålys og sluppet bilen gjennom som kunne fått fatale konsekvenser. Utrykningskjøretøy føres av mennesker, og det er ikke sikkert de vet om spesielle forhold i trafikken. F.eks motgående trafikk eller et svært synkehull i asfalten for den saks skyld. Så det er ekstremt viktig at trafikkdirigenter og andre tar selvsetndige beslutninger og ikke tror at blålys er en autoritet som går foran alt, og alle bare må slippe alt de har i hendene så fort et blåslys kommer på.

Anonymkode: 7f41a...f15

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står der for en grunn, det er fare forbundet med å kjøre strekningen og det gjelder alle

Jeg vet at disse har kommunikasjon med AMK og diverse, slik at hvis det er en ambulanse på utrykning på vei så har jeg opplevd å stå å vente lenger enn normalt (uten at det kommer trafikk imot f.eks.) fordi ambulansen er på vei og det haster. 

Jeg går ut fra at kommunikasjonen også gjelder med politiet, og de har nok blitt enige om alvorlighetsgraden omkring dette, og hvis det er snakk om ras eller synkehull KAN jo ikke engang utrykningskjøretøyer passere uten fare.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at trafikkdirigenten står der av en grunn. Selv om det er viktig å slippe politiet fram så fort som mulig, så er det jo i alles interesse å unngå at det skjer flere ulykker. Selv om politiet er i utrykning kan de ikke sette andre folk i fare. Det være seg om det er arbeidsfolk i vegbanen, motgående trafikk eller feks har gått et ras!

Regner med politiet ble sluppet igjennom så fort som det var mulighet for det. 

Anonymkode: ff794...fb8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Dirigenten holdt politiet i mange minutter, eksakt hvor mange vet jeg ikke da jeg ikke så på klokken med en gang, men vil tro det var mellom 5 til 10 minutter. Det kom heller ingen biler imot på den tiden så jeg vet ikke hva det var som hendte, synes det bare var utrolig rart i og med at de var under utrykning

Anonymkode: 810ff...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Dirigenten holdt politiet i mange minutter, eksakt hvor mange vet jeg ikke da jeg ikke så på klokken med en gang, men vil tro det var mellom 5 til 10 minutter. Det kom heller ingen biler imot på den tiden så jeg vet ikke hva det var som hendte, synes det bare var utrolig rart i og med at de var under utrykning

Anonymkode: 810ff...e02

Men hvorfor var det manuell dirigering?

Anonymkode: 403ea...2d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare var en tilfeldig fyr som hadde tatt på seg en refleksvest for å ha det litt gøy. Hvem som helst kan jo være trafikkdirigenter.

Anonymkode: 39137...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor var det manuell dirigering?

Anonymkode: 403ea...2d2

Ja, det lurer jeg også på - for det er rimelig vesentlig i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Dirigenten holdt politiet i mange minutter, eksakt hvor mange vet jeg ikke da jeg ikke så på klokken med en gang, men vil tro det var mellom 5 til 10 minutter. Det kom heller ingen biler imot på den tiden så jeg vet ikke hva det var som hendte, synes det bare var utrolig rart i og med at de var under utrykning

Anonymkode: 810ff...e02

Hvis politiet godtok å bli stående å vente Opptil 10 minutter så er det vel en grunn for det.. sikker noe som gjorde ar det ikke var noen annen mulighet..

Anonymkode: 3a66f...ce5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Dirigenten holdt politiet i mange minutter, eksakt hvor mange vet jeg ikke da jeg ikke så på klokken med en gang, men vil tro det var mellom 5 til 10 minutter. Det kom heller ingen biler imot på den tiden så jeg vet ikke hva det var som hendte, synes det bare var utrolig rart i og med at de var under utrykning

Anonymkode: 810ff...e02

Høres ut som en røverhistorie.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, jabx skrev:

Høres ut som en røverhistorie.

Jeg synes det er påfallende ofte jeg leser historier her om folk som har blitt holdt igjen både 15 og 30 minutter av trafikkdirigenter eller lysregulering. (15 minutter ventetid er nok det høyeste jeg har hørt om i virkeligheten, og det skapte ramaskrik og avisskriverier i området her.) Og ofte varierer tidsrommet med 10-15 min. for en og samme bruker i en og samme tråd. Det kommer aldri noen forklaring på hva slags arbeid som foregikk på strekningen heller. 

Anonymkode: 70664...0e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje politiet ikke brydde seg fordi de bare øvelseskjørte. De hadde nok sagt ifra hvis det var viktig.

Anonymkode: 02bb2...32f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje politiet ikke brydde seg fordi de bare øvelseskjørte. De hadde nok sagt ifra hvis det var viktig.

Anonymkode: 02bb2...32f

Mest sannsynlig dette.

Forøvrig har trafikkdirigenten all anledning til å stanse politiet, da trafikkdirigenten har ansvaret for trafikksikkerheten på trekningen. Utrykningsførere er opplært til å følge trafikkdirigentens anvisninger da de tross alt står der av en grunn. Ingen trafikkdirigent holder igjen et utrykningskjøretøy lenger enn nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...