Gå til innhold

Jeg kræsjet med en bil, eller rettere sakt en bilist kræsjet med meg på parkeringsplass på et stort kjøpesenter i Sverige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis han kjørte hensynsløst og fort. Du har vel sett det mye selv? Det kryr av idioter som kjører for fort på parkeringsplasser.

Anonymkode: 8d01b...a39

Hvis et barn løper ut i veien, og du treffer det barnet med bilen, er det fortsatt "din feil". Det er trafikkregler og lover for det av en grunn. Så dumt som det enn høres ut, skal man ta høyde for idioter på veiene og kjøre rolig og forsiktig (for eksempel ikke ha høy fart bak en buss som har stoppet, i tilfelle "idioter" går over veien foran bussen).

Når TS beskriver at det er glatt og bilen siger fremover når hun bremser, betyr det i teorien at hun hadde for høy fart. Høyreregel gjelder alle steder der det ikke er skiltet om forkjørsvei. Dette er grunnleggende trafikkteori :) 

Anonymkode: e7849...a83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.11.2019 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Jeg sender hvertfall inn denne skademeldingen så får forsikringen avgjøre selv om jeg eller han har skylden. 

Hvor mye vil dette koste meg om jeg får skylden i forsikringstap osv, tror jeg har 6000 eller 8000 i egenandel. 

Har nemi forsikring og 50% med bonus, hvor mye vil det bli i bonustap og høyere forsikringspris fremover!? 

Håper uansett at jeg ikke får skylden for har ikke så god råd, redd dette vil gjøre så jeg må selge bilen og kjøpe en billigere bil uten kasko

Anonymkode: 49bb0...142

Du sliter

Nemi er det dårligste selskapet jeg noensinne har vært borti.

Anonymkode: b57dd...358

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis han kjørte hensynsløst og fort. Du har vel sett det mye selv? Det kryr av idioter som kjører for fort på parkeringsplasser.

Han har kanskje kjørt for fort, men ts har fortsatt selv brutt høyreregelen. Kan se for meg skylddeling, men ts er og skyldig i å ha gjort en feil.

Såklart har jeg sett hvordan det er på et kjøpesenter. Derfor jeg alltid kjører ekstret sakte, så sakte bilen tillater, når jeg er et slik sted selv, og jeg antar alltid at folk ikke følger regler om høyreregel ol. og er ekstremt forsiktig. Men det er ikke en del av spørsmålet.

Veldig enkelt, ts har gjort en feil, og er skyldig. Det kan høres ut som om den andre parten og har brutt regler, så begge parter er nok medskyldige.

Anonymkode: 7b380...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han kjørte uansvarlig så får han skylden uansett. Man skal ferdes aktsomt og hensynsfullt som det står i grunnreglene, som gjelder foran alle regler. Noe han brøt ved å kjøre som en gris og ikke bremse når han så deg. Jeg opplever ofte selv at folk kjører som griser på parkeringsplasser, og det er ikke lett å stoppe når det er dårlig sikt og det kommer en i 100 fra alle kanter. Håper kollisjonen finnes på overvåkningskamera og at han blir straffet hardt om han kjørte fort, at han mister lappen for alltid. Han kunne drept noen unger!!

Det var da voldsomt?! Det er jo ikke sikkert at han kjørte for fort i det hele tatt, selv om det selvfølgelig oppleves sånn for TS i den situasjonen. På akkurat den parkeringsplassen på en lørdag, så er det sinnsykt mye folk og biler, så at han kjørte så fryktelig fort har jeg litt vanskelig for å forestille meg. Siden hun snakker om å treffe inngangen på senteret, så må de jo ha befunnet seg i nærheten av den, altså den delen av parkeringsplassen med mest folk og biler. 

Anonymkode: 224df...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sliter

TS her

Hva er det som var dårlig med Nemi? 

Bør jeg prøve å bytte forsikringsselskap for regner med jeg får litt bonustap om jeg får skylden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sliter

TS her

Altså jeg skled ikke langt men skled i 20-30 cm pga jeg trykket bremsen helt å bånn, og slik føret var da så sklir man litt selv i 5 km t ved bråstopp for det var utrolig glatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.12.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev:

TS her

Hva er det som var dårlig med Nemi? 

Bør jeg prøve å bytte forsikringsselskap for regner med jeg får litt bonustap om jeg får skylden. 

Hvor lenge har du hatt lappen egentlig? Du kan ikke bytte selskap og få de til å fikse en gammel skade...

Og ingen kan svare deg på hva bonustapet utgjør i kroner og året før du har hatt bilen på skadetakst. 

Jizzzezzzz. Lever førerkortet ditt samtidig a, når du ikke kan vikepliktsregler er det like greit.

Anonymkode: 1840e...3d6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke påkjørsrett uansett. sykt å kjøre så fort på en parkeringsplass som dette uten å kunne stoppe for forutsett eller uforutsett hendelse. Kunne fort vært et barn, Håper virkelig det blir skylddeling.

Anonymkode: 95d0c...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Takk for svar

Leste linken og det ser da dessverre ut som at jeg vil få skylden for sammenstøtet? Men han kom veldig fort og kjørte i fronten høre side foran framhjulet, i selve kollisjonen sto jeg stille pga jeg bråbremset men det var utrolig glatt der så jeg gled et par meter selv om jeg holdt lav hastighet. Han derimot..

På 2.12.2019 den 20.08, AnonymBruker skrev:

TS her

Altså jeg skled ikke langt men skled i 20-30 cm pga jeg trykket bremsen helt å bånn, og slik føret var da så sklir man litt selv i 5 km t ved bråstopp for det var utrolig glatt 

Her motsier du deg litt TS, var det 2 meter eller 20 cm?

Anonymkode: e00e4...3c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du hatt lappen egentlig? Du kan ikke bytte selskap og få de til å fikse en gammel skade...

Og ingen kan svare deg på hva bonustapet utgjør i kroner og året før du har hatt bilen på skadetakst. 

Jizzzezzzz. Lever førerkortet ditt samtidig a, når du ikke kan vikepliktsregler er det like greit.

Anonymkode: 1840e...3d6

Må man være så SABLA FREKK??? Folk spør om råd og spørsmål her inne i håp om at folk kan svare. 

Anonymkode: ba397...bdb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal bli skylddeling så må Ts bevise at den andre føreren kjørte for fort. Og da teller kun utenforstående vitner eller kameraopptak. Dersom det ikke kan bevises, får Ts all skylda uansett hva som skjedde, dessverre. 

Anonymkode: 82ec2...2ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Du har nok dessverre skylden. 

Høyreregelen gjelder. 

Finnes ikke hovedvei på en parkeringsplass. Så lenge den andre bilen kommer fra høyre har man skyld. 

Anonymkode: adb79...8fc

Regelen om at man har vikeplikt for hovedvei ble opphevet 1. april 1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og fikk 30% bonus så nå har jeg kun 20% bonus, redd forsikringsprisen fyker i været etter dette 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonus blir ført over fra selskap til selskap. Selskapene deler denne informasjonen med hverandre. Du må jo ikke bytte nå, for da ender du med å betale alt fra egen lomme. Et nytt selskap kan ikke ha utgifter eller noe som helst å gjøre med saker du var innblandet i men du ikke var forsikret hos dem. Er du veldig ung?

Anonymkode: cdab1...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæææh, mista du så mye bonus? Jeg hadde også en skade der jeg hadde skyld, og mistet bare 5 % 🤔 Kan vel hende skadens  natur har litt å si, men likevel!

Anonymkode: 9ae52...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da en rygga på bilen min på en parkeringsplass i Sverige (han så bilen min og jeg stod stille, men han bare gasset på) sånn at fører øra ble ødelagt og måtte byttes, fikk jeg ikke igjen en dritt på forsikringen fordi forsikringsselskapet hans mente det var delt skyld.... Hvordan får det vært min skyld når jeg stod stille og ventet på en ledig plass? 

Greit nok er ikke bilen min verdt mye og det kostet meg 1500kr å bytte dør. Surt var det uansett. De brukte også nesten et år på "gjøre opp" 

Anonymkode: 950dc...851

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da en rygga på bilen min på en parkeringsplass i Sverige (han så bilen min og jeg stod stille, men han bare gasset på) sånn at fører øra ble ødelagt og måtte byttes, fikk jeg ikke igjen en dritt på forsikringen fordi forsikringsselskapet hans mente det var delt skyld.... Hvordan får det vært min skyld når jeg stod stille og ventet på en ledig plass?

Den som rygger har vikeplikt i begge retninger. Du må selv ha opptrådt uaktsomt for at det skal bli skylddeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Horten Market skrev:

Den som rygger har vikeplikt i begge retninger. Du må selv ha opptrådt uaktsomt for at det skal bli skylddeling.

Vet at den som rygger har vikeplikt, bilen min stod stille et godt stykke unna bilen som skulle ut. Den andre bilen gasset på og rygga rett i siden på min bil, til tross tuting og blikkkontakt med fører av den andre bilen. 

I følge motpartens forsikringsselskap er det delt skyld i følge svensk lovverk 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...