Gå til innhold

Jeg kræsjet med en bil, eller rettere sakt en bilist kræsjet med meg på parkeringsplass på et stort kjøpesenter i Sverige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var en tur på charlottenberg shoppingsenter og på vei ut så kom det en bil ut fra en av mange slike sideveier inne i parkeringsplassen og kjørte rett i fronten på min bil. Jeg mener han har all skyld og han mener jeg har all skyld så det ble mye krangling og ekkel stemning mellom oss, han var også motvillig til å skrive slik skademelding vi gjør i Norge men han skrev til slutt. Jeg skrev på min at jeg mener han har all skyld og det samme skrev han hos seg og nå er jeg redd jeg får skylden selv om det egentlig var han som kjørte i meg. 

Det er litt vanskelig å forklare situasjonen men håper dere forstår, de fleste av dere har nok vært på en stor parkering med mange armer inn på parkeringsveier. Han kom fra høyre fra en av de mens jeg kjørte på selve hovedveien i parkeringsplassen, altså kjører rett frem og passerer masse veier til høre. Men jeg mener de må vike før de kjører ut, tar jeg feil eller eller har jeg retten på min side? 

Anonymkode: 49bb0...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at du skal være så veldig bastant på hvem det er som har skylda her altså...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.korkort.nu/svar-om-korkort/hogerregeln/galler-hogerregeln-pa-en-parkeringsplats/

Her ser det i hvert fall ut som om du har vikeplikt fra høyre inne på en parkeringsplass i Sverige. Trodde vi hadde det i Norge også jeg egentlig. 

Anonymkode: 224df...100

Takk for svar

Leste linken og det ser da dessverre ut som at jeg vil få skylden for sammenstøtet? Men han kom veldig fort og kjørte i fronten høre side foran framhjulet, i selve kollisjonen sto jeg stille pga jeg bråbremset men det var utrolig glatt der så jeg gled et par meter selv om jeg holdt lav hastighet. Han derimot kom fort og smelte i min bil, om ikke han hadde kollidert med meg er jeg sikker på at han hadde sklidd inn på fortauet ved inngangen og kanskje til og med truffet kjøpesenter veggen. 

Kan det hjelpe meg at han kjørte utrolig fort og uansvarlig? 

Er så utrolig lei meg over dette og spesielt om jeg får skylden noe jeg synes er urettferdig. 

Kanskje det er overvåkning i området som filmet smellen som mitt forsikringsselskap kan få med svensk politi sin hjelp som bevis i kollisjonen? 

 

Anonymkode: 49bb0...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Teatrica skrev:

Jeg tror ikke at du skal være så veldig bastant på hvem det er som har skylda her altså...

Nei ikke etter den linken over her, men trodde virkelig at han hadde vikeplikt for meg. Har vært utrolig mange ganger på det stedet og mange andre parkeringsplasser og alle andre ganger har de som kommer fra siden på parkeringsarmene stoppet og venter på at det blir klart. 

Anonymkode: 49bb0...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En parkeringsplass har ikke hovedvei og sidevei, alt er parkeringsplass. Så lenge det ikke er vikeplikt skilt for hver kryssende vei inne på selve parkeringsplassen så er det høyreregel som gjelder. Så du brøt vikeplikten. Er ganske så sikker på at jeg lærte dette under kjøretimene også. Kjører selv med høyreregel, men tenker at få vet om et så kjører da som om at alle rundt meg er idioter. Slik som i rundkjøring. 😂

Så her er det faktisk du som har brutt vikeplikten din. 

Anonymkode: 63f3c...5ed

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en tur på charlottenberg shoppingsenter og på vei ut så kom det en bil ut fra en av mange slike sideveier inne i parkeringsplassen og kjørte rett i fronten på min bil. Jeg mener han har all skyld og han mener jeg har all skyld så det ble mye krangling og ekkel stemning mellom oss, han var også motvillig til å skrive slik skademelding vi gjør i Norge men han skrev til slutt. Jeg skrev på min at jeg mener han har all skyld og det samme skrev han hos seg og nå er jeg redd jeg får skylden selv om det egentlig var han som kjørte i meg. 

Det er litt vanskelig å forklare situasjonen men håper dere forstår, de fleste av dere har nok vært på en stor parkering med mange armer inn på parkeringsveier. Han kom fra høyre fra en av de mens jeg kjørte på selve hovedveien i parkeringsplassen, altså kjører rett frem og passerer masse veier til høre. Men jeg mener de må vike før de kjører ut, tar jeg feil eller eller har jeg retten på min side? 

Anonymkode: 49bb0...142

Du har dessverre all skyld. Det er vikeplikt fra høyre på parkering, uansett om du kjørte i hovedgata

Anonymkode: 590a6...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok dessverre skylden. 

Høyreregelen gjelder. 

Finnes ikke hovedvei på en parkeringsplass. Så lenge den andre bilen kommer fra høyre har man skyld. 

Anonymkode: adb79...8fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke etter den linken over her, men trodde virkelig at han hadde vikeplikt for meg. Har vært utrolig mange ganger på det stedet og mange andre parkeringsplasser og alle andre ganger har de som kommer fra siden på parkeringsarmene stoppet og venter på at det blir klart. 

Anonymkode: 49bb0...142

det er jo fordi folk ikke kan reglene at de stopper. Men det hjelper lite å si at du ikke kan reglene, når du først møter på en person som faktisk kan reglene og du bryter vikeplikten. Vikepliktregelen er jo så enkel! Har du ikke skilt som sier du er på forkjørsvei eller vikepliktskilt, så er det høyreregel som gjelder. Vanskeligere er det faktisk ikke. 

Anonymkode: 63f3c...5ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En parkeringsplass har ikke hovedvei og sidevei, alt er parkeringsplass. Så lenge det ikke er vikeplikt skilt for hver kryssende vei inne på selve parkeringsplassen så er det høyreregel som gjelder. Så du brøt vikeplikten. Er ganske så sikker på at jeg lærte dette under kjøretimene også. Kjører selv med høyreregel, men tenker at få vet om et så kjører da som om at alle rundt meg er idioter. Slik som i rundkjøring. 😂

Så her er det faktisk du som har brutt vikeplikten din. 

Anonymkode: 63f3c...5ed

Dette er helt korrekt.

Noe av det første man lærer når man tar førerkort er høyre-regelen, vikeplikt for høyre. Det virker å være noe av det første folk glemmer og. 

Anonymkode: ffd83...74f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender hvertfall inn denne skademeldingen så får forsikringen avgjøre selv om jeg eller han har skylden. 

Hvor mye vil dette koste meg om jeg får skylden i forsikringstap osv, tror jeg har 6000 eller 8000 i egenandel. 

Har nemi forsikring og 50% med bonus, hvor mye vil det bli i bonustap og høyere forsikringspris fremover!? 

Håper uansett at jeg ikke får skylden for har ikke så god råd, redd dette vil gjøre så jeg må selge bilen og kjøpe en billigere bil uten kasko

Anonymkode: 49bb0...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett har du skylden. Men her er der flere hensyn å ta, så i praksis kan godt være det ender opp i både delt skyld eller hans skyld alt ettersom hvor godt det hele blir dokumentert og bevises. Man skal kjøre i gangfart på parkeringsplasser, og du sier at han kjørte altfor fort. I trafikken må man ofte ta avgjørelser basert på beregning av avstand og hastighet. Man kan se biler på vei mot kryss, og samtidig vite at pga tillatt hastighet så rekker man fint å kjøre forbi i steden for å stoppe. Dersom andre kommer i full hastighet, dvs raskere enn det er lov, så er de medskyldige, og i visse tilfeller blir de tildelt all skyld. Det taler til din fordel at du sto stille, samt vil tro at skadene på din bil vil indikere farten til han som kjørte i deg. Det hele er en svært frustrerende lærdom, men dog en viktig lærdom. Så må du bare være takknemlig for at det ikke ble personskader på dere eller fotgjengere. Jeg tror du har en god sak dersom den andre bilen hadde den høye hastigheten som du har beskrevet! Det skal mye til mht slippe ansvaret ved vikepliktbrudd, men det kommer som sagt an på hva de finner ut av vedrørende den andres hastighet, ut i fra skaden på bilen. Fartssynding på parkeringsplasser tas det ikke lett på, selv ikke når plassen er tom for andre biler og mennesker. Huskeregel til senere på parkeringsplasser, høyreregel samt opptre som om du har vikeplikt alle veier, pga mange ikke er så nøye med å overholde regler på parkeringsplasser.  Lykke til, ts!❤

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Det skilles ikke mellom veier inne på en parkeringsplass. Jeg har aldri hørt dette resonnementet du viser før, og det er helt ulogisk. 

Anonymkode: cd5c4...6a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes din reaksjon er veldig interessant, TS. Tilgi meg, men som andre sier: Høyreregelen er noe av det mest grunnleggende man lærer når man tar førerkort. Hvis du sier at du glei fremover under bremsing, holdt du også høy fart - ikke bare motparten. Og jeg forstår også at folk er stressa på kjøpesenter, det er ikke noe godt sted å være, og nettopp derfor er det ekstra viktig både å ta det rolig, og å se seg godt for.

Når du da i neste omgang sliter med å ta dette innover deg her, og fortsatt vil la forsikringen avgjøre skyldspørsmålet, så mener jeg personlig at du har noe å vokse på her.

Alle gjør feil iblant. Her er det faktisk ingen unntak. Det er viktig for din egen mentalhygiene og særlig for de rundt deg, at du kan innrømme det også. Om du tar en telefon til motparten og beklager din hissige reaksjon, basert på en misforståelse av trafikkregler, skal du nok se at også motparten vil beklage det han mener han gjorde feil. På denne måten kan dere begge komme ut av det på en grei måte, vokse litt på det, og ikke ha denne miniulykken som et arg minne som bare sitter der som en svulst.

Bare et annet perspektiv å se dette på altså. Lykke til uansett! :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en tur på charlottenberg shoppingsenter og på vei ut så kom det en bil ut fra en av mange slike sideveier inne i parkeringsplassen og kjørte rett i fronten på min bil. Jeg mener han har all skyld og han mener jeg har all skyld så det ble mye krangling og ekkel stemning mellom oss, han var også motvillig til å skrive slik skademelding vi gjør i Norge men han skrev til slutt. Jeg skrev på min at jeg mener han har all skyld og det samme skrev han hos seg og nå er jeg redd jeg får skylden selv om det egentlig var han som kjørte i meg. 

Det er litt vanskelig å forklare situasjonen men håper dere forstår, de fleste av dere har nok vært på en stor parkering med mange armer inn på parkeringsveier. Han kom fra høyre fra en av de mens jeg kjørte på selve hovedveien i parkeringsplassen, altså kjører rett frem og passerer masse veier til høre. Men jeg mener de må vike før de kjører ut, tar jeg feil eller eller har jeg retten på min side? 

Anonymkode: 49bb0...142

Du har vikeplikt fra høyre med mindre det er forkjørsvei. Selv om det er en "hovedvei" på en parkeringsplass, så betyr ikke det at du ikke har vikeplikt for noen som kommer fra høyre. Jeg skal si meg enig at enkelte kjører helt toskete selv når andre har vikeplikt, for eksempel at man kjører rett ut foran andre uten å gi dem tid til å skikkelig registrere at nå kommer det en bil, men hvis ulykken skjedde fordi du tenkte at du ikke hadde vikeplikt, så er det din feil. 

Edit: Det er mulig at du kan argumentere for at han har kjørt uforsvarlig. Hvis han har kjørt alt for fort inne på parkeringsplassen, så kan du si at du ikke fikk sjans til å reagere før det smalt. 

Endret av Chiyo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt fra høyre på parkeringsplasser i Sverige. Det har du også i Norge, så jeg forstår ikke hvordan dette er overraskende for det.

Du kommer neppe til å få bevist at den andre sjåføren kom så raskt inn at du ikke skal ha skyld. Det ville i så fall skadene vist, det ville mest sannsynlig ha vært personskade dersom han kom såpass fort inn fra siden.

Det høres uansett ut som du har holdt for høy fart ut i fra forholdene på stedet, da du har sklidd. Parkeringsplasser er et sted der myke og harde trafikanter blandes i en farlig miks, derfor plikter du å kjøre såpass sakte at du kan stoppe sporenstreks.

Her er det bare å ta ansvar. Forøvrig latterlig å skylde på økonomien, dersom du ikke takler et tap på 6000 eller 8000kr når du eier bil med fullkasko, så burde du ikke ha så dyr bil. Ta et oppfriskningskurs i både trafikkregler og personlig økonomi.

Endret av Troverdigheten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det 10 år siden jeg tok lappen, men den gang lærte nå jeg at det er høyreregel som gjelder inne på en parkeringsplass. Så her tror jeg du er den som har gjort feil dessverre. 

Anonymkode: 7b380...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Takk for svar

Leste linken og det ser da dessverre ut som at jeg vil få skylden for sammenstøtet? Men han kom veldig fort og kjørte i fronten høre side foran framhjulet, i selve kollisjonen sto jeg stille pga jeg bråbremset men det var utrolig glatt der så jeg gled et par meter selv om jeg holdt lav hastighet. Han derimot kom fort og smelte i min bil, om ikke han hadde kollidert med meg er jeg sikker på at han hadde sklidd inn på fortauet ved inngangen og kanskje til og med truffet kjøpesenter veggen. 

Kan det hjelpe meg at han kjørte utrolig fort og uansvarlig? 

Er så utrolig lei meg over dette og spesielt om jeg får skylden noe jeg synes er urettferdig. 

Kanskje det er overvåkning i området som filmet smellen som mitt forsikringsselskap kan få med svensk politi sin hjelp som bevis i kollisjonen? 

 

Anonymkode: 49bb0...142

Hvis han kjørte uansvarlig så får han skylden uansett. Man skal ferdes aktsomt og hensynsfullt som det står i grunnreglene, som gjelder foran alle regler. Noe han brøt ved å kjøre som en gris og ikke bremse når han så deg. Jeg opplever ofte selv at folk kjører som griser på parkeringsplasser, og det er ikke lett å stoppe når det er dårlig sikt og det kommer en i 100 fra alle kanter. Håper kollisjonen finnes på overvåkningskamera og at han blir straffet hardt om han kjørte fort, at han mister lappen for alltid. Han kunne drept noen unger!!

Anonymkode: 8d01b...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det 10 år siden jeg tok lappen, men den gang lærte nå jeg at det er høyreregel som gjelder inne på en parkeringsplass. Så her tror jeg du er den som har gjort feil dessverre. 

Anonymkode: 7b380...469

Ikke hvis han kjørte hensynsløst og fort. Du har vel sett det mye selv? Det kryr av idioter som kjører for fort på parkeringsplasser.

Anonymkode: 8d01b...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han kjørte uansvarlig så får han skylden uansett. Man skal ferdes aktsomt og hensynsfullt som det står i grunnreglene, som gjelder foran alle regler. Noe han brøt ved å kjøre som en gris og ikke bremse når han så deg. Jeg opplever ofte selv at folk kjører som griser på parkeringsplasser, og det er ikke lett å stoppe når det er dårlig sikt og det kommer en i 100 fra alle kanter. Håper kollisjonen finnes på overvåkningskamera og at han blir straffet hardt om han kjørte fort, at han mister lappen for alltid. Han kunne drept noen unger!!

Anonymkode: 8d01b...a39

Det er begrenset hvor raskt man evner å kjøre på p-plasser. Den var neppe så uoversiktlig at han ikke så bilen komme heller.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis han kjørte hensynsløst og fort. Du har vel sett det mye selv? Det kryr av idioter som kjører for fort på parkeringsplasser.

Anonymkode: 8d01b...a39

Da blir det skylddeling, siden han selv hadde for høy fart på stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...