Gå til innhold

Har du hatt bruk for nynorsk etter videregående?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en del pensumbøker på nynorsk i utdanningen. I tillegg stiller utdanningen krav til at jeg kan skrive på begge målformer. Så ja, jeg har trengt nynorsken. Men jeg ser ikke for meg å trenge den i jobbsammenheng med det første.

Anonymkode: 44211...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.11.2019 den 21.09, Pipaluk skrev:

Har det vært situasjoner hvor du faktisk har fått bruk for nynorsken du lærte på skolen? Jeg har ikke hatt bruk for det så langt. 

I størrelsesorden 95 % av det man lærer på skolen får man aldri bruk for siden, så dette gjelder ikke bare nynorsk.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en del pensumbøker på nynorsk i utdanningen. I tillegg stiller utdanningen krav til at jeg kan skrive på begge målformer. Så ja, jeg har trengt nynorsken. Men jeg ser ikke for meg å trenge den i jobbsammenheng med det første.

Anonymkode: 44211...716

Tenk at du kreves å kunne skrive en målform som 5-600’000 benytter seg av. Det er bortkastet tid og energi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Alle har nok det, hvis man ikke har bodd helt isolert i en hule eller en hytte i skogen. 

Tenker da på ord som mange ikke ville forstått om man ikke hadde nynorsk på skolen, som man slipper å søke opp eller spørre om som følge av at man lærte dette på skolen. 

Hvor mange av oss som bruker bokmål ville forstått hva "døme" betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt brukt for annengradsligninger etter vgs? Det har ikke jeg, og da synes jeg det er bortkastet å lære!!!!11111

Anonymkode: f77da...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, OnFire skrev:

Alle har nok det, hvis man ikke har bodd helt isolert i en hule eller en hytte i skogen. 

Tenker da på ord som mange ikke ville forstått om man ikke hadde nynorsk på skolen, som man slipper å søke opp eller spørre om som følge av at man lærte dette på skolen. 

De aller fleste ...

Anonymkode: 3943e...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt brukt for annengradsligninger etter vgs? Det har ikke jeg, og da synes jeg det er bortkastet å lære!!!!11111

Anonymkode: f77da...da0

Det blir noe helt annet siden man kan ha bruk for den matematiske forståelsen som ligger bak.

Man vil aldri måtte kunne nynorsk for å kommunisere, selv om det ligger et kunstig krav i offentlig forvaltning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste ...

Tvilsomt. Stå på Karl Johan og spør 100 helt tilfeldige forbipasserende i forskjellige aldre om hva "døme" betyr. Veldig mange aner ikke, og det ville vært enda færre om man ikke hadde nynorsk på skolen. 

Endret av OnFire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Begynte å skrive noveller, og fant raskt ut at alt var mye finere på nynorsk. Ble da akutt interessert i nynorsk og norsk generelt, kastet meg på nye språkstudier, og er nå forfatter og oversetter til nynorsk. Skulle ønske jeg visste den gang hvor godt jeg egentlig likte det, men det er heldigvis aldri for sent å lære verken språk eller nye ting om seg selv. Bruker det imidlertid kun skjønnlitterært, for meg er det av en eller annen grunn viktig å ha et slikt skille, men jeg setter alltid pris på at andre bruker nynorsk i andre settinger.

Anonymkode: ccc13...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Mye nynorsk under utdanning. Kommunen jeg bor i har nynorsk som målform så bruker det hver dag på jobb feks. 
en kan like greit spør om en har brukt SIDEMÅLET sitt etter skolen. For veldig mange har nynorsk som sitt mål, og har bokmål som sidemål. 

Anonymkode: 9efa7...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, OnFire skrev:

Tvilsomt. Stå på Karl Johan og spør 100 helt tilfeldige forbipasserende i forskjellige aldre om hva "døme" betyr. Veldig mange aner ikke, og det ville vært enda færre om man ikke hadde nynorsk på skolen. 

Mulig at det er lite forståelse blant fremmedspråklige, men de aller fleste nordmenn forstår ordet "døme" i en setning, selv de som aldri har hatt nynorsk på skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer (ikke norsklærer) på en skole i en nynorsk kommune. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gi alle tilbakemeldinger på nynorsk og at alle skriv til foreldrene måtte være på nynorsk, men det er jo ingen som foretrekker det! Jeg gidder ikke skrive nynorsk til elever jeg vet foretrekker nynorsk, men jeg får heller skrive nynorsk til foreldrene deres da, selv om jeg er bombesikker på at de ikke hadde brydd seg om jeg skrev på bokmål. 
Det finnes ikke et menneske i Norge som ikke kan lese bokmål, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal tvinges til å skrive nynorsk til andre, spesielt når folk er likegyldige. Jeg gjør det ikke fordi mottaker bryr seg, jeg gjør det fordi jeg jobber i en nynorsk kommune. 

Anonymkode: 37a68...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt vil jeg nok si at jeg aldri har brukt 90% av det jeg lærte etter det grunnleggende på barneskolen. Læring handler ikke alltid om kunnskap videre i livet. Men det å bruke hodet, klare å orientere seg i faglitteratur, tenke logisk, lære seg teknikker.

Jeg har aldri brukt tysk eller fransk heller, selv om jeg jobber mye mot disse landene. Men angrer ikke på at jeg valgte språkfag. 

Anonymkode: 2bf21...c1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, OnFire skrev:

hva døme betyr ut i fra setningen, på samme måte som de fleste klarer å lese f.eks dansk uten kunne alle ordene. Man kan ta enkelte nynorskord helt ut fra en sammenheng og si "dette hadde du aldri kunnet uten å ha lært det på skolen" og det kan kanskje stemme, men det blir en veldig hypotetisk situasjon. Leser man nynorsk i det virkelige liv leser man jo en sammenhengende tekst. Man kan godt argumentere for at skole er dannelse og at det er bra å lære flere skriftmål for da lærer man fremmedspråk bedre/beholder kulturarv/whatever. Det er sikkert mange gode grunner til å lære nynorsk på skolen, men det blir for usakelig å påstå at ingen hadde klart å lese nynorsk uten å ha hatt det på skolen, eller å trekke enkeltord opp av en hatt og bruke det som argument.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...