Gå til innhold

Har du hatt bruk for nynorsk etter videregående?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Har det vært situasjoner hvor du faktisk har fått bruk for nynorsken du lærte på skolen? Jeg har ikke hatt bruk for det så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men om jeg hadde forstått nynorsk like godt, uten å ha lært det på skolen, er slettes ikke sikkert.  

Anonymkode: 93c19...0ff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Når jeg har saker der vedkommende bruker nynorsk bruker jeg også nynorsk i brev og vedtak. Det er god forvaltningsskikk, mener jeg 

Anonymkode: b2f4e...c8a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har det, på universitetet hadde vi på pensum en bok på nynorsk samt at det var flere lover vi måtte lese oss opp på og kunne. Som selvfølgelig bare stod på nynorsk.. så ja det er flere tilfeller der du vil kunne få bruk for nynorsk siden staten tvinger inn nynorsk i utdanninger osv.

Anonymkode: 100e3...c4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pipaluk skrev:

Har det vært situasjoner hvor du faktisk har fått bruk for nynorsken du lærte på skolen? Jeg har ikke hatt bruk for det så langt. 

Nei, selvfølgelig ikke. Om jeg så blir 100 år, så vil svaret garantert være det samme. 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Når jeg har saker der vedkommende bruker nynorsk bruker jeg også nynorsk i brev og vedtak. Det er god forvaltningsskikk, mener jeg 

Fokuser heller på å fatte riktig vedtak du. Viktigere for folk å slippe urettmessig fengsling enn at de får svar på nynorsk.

Anonymkode: aca05...f76

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun NRK og stortings- og departementsmeldinger. Kunstig åndedrett etter min mening.

Anonymkode: 80f5f...305

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fokuser heller på å fatte riktig vedtak du. Viktigere for folk å slippe urettmessig fengsling enn at de får svar på nynorsk.

Du vet at «forvaltning» er mer enn Nav sant? 

Og ja, jeg har hatt behov for nynorsk etter skolen ☺️

Anonymkode: 89d9b...d52

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke tror det er mulig å gjøre begge deler sier det mest om dine intellektuelle begrensninger.

Anonymkode: 4f05c...f9b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber ikke i NAV om det er det du antyder

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har det, på universitetet hadde vi på pensum en bok på nynorsk samt at det var flere lover vi måtte lese oss opp på og kunne. Som selvfølgelig bare stod på nynorsk.. så ja det er flere tilfeller der du vil kunne få bruk for nynorsk siden staten tvinger inn nynorsk i utdanninger osv.

Anonymkode: 100e3...c4d

Alt av gjeldende lovverk finnes på norsk og nynorsk, så nå finner du på ting. Det finnes ikke en eneste norsk lovtekst kun på nynorsk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet at «forvaltning» er mer enn Nav sant? 

Og ja, jeg har hatt behov for nynorsk etter skolen ☺️

Anonymkode: 89d9b...d52

Forvaltningen er forvaltningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt av gjeldende lovverk finnes på norsk og nynorsk, så nå finner du på ting. Det finnes ikke en eneste norsk lovtekst kun på nynorsk.

Mener du bokmål og nynorsk?

Anonymkode: 4f05c...f9b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det forventet at du gjør det, eller er det bare for å få goodwill fra andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...