Gå til innhold

Har du hatt bruk for nynorsk etter videregående?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Tja. 

Har jeg hatt noe mer bruk for absurde diktanalyser, tolkning av teksten til Bendik og Årolilja, eller høytlesning av Jeppe på bjerget? Bortsett fra kildehenvisning tror jeg nynorsk er det eneste jeg har hatt en viss nytte av fra norsktimene på vgs. Og det gjennom alle tre årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt bruk for nynorsk i jobbsammenheng.  Men, jeg leser mye bøker og noen av dem er skrevet nynorsk.  F. Eks. Are  Kalvø sin hyttebok fra Helvete. NRK tekster jo også en del på nynorsk, så jeg ser absolutt nytteverdien av å beherske nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på hva du foreslår som løsning. Du er jo temmelig på hugget her, så jeg regner med at du har en klar formening. Fjerne sidemål fra skolen, eller fjerne nynorsk helt? 

Fjerne nynorsk ja. Det er 10% av landets befolkning som har nynorsk som sitt hovedmål, og så skal man bruke masse tid og ressurser på at alle skal lære seg det og at bøker, lovverk, teksting etc skal skrives på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt nynorsk på skolen, men har bruk for det på jobb. Bruker sikkert 3 ganger mer tid på arbeid jeg må gjøre på nynorsk, så jeg hadde jo hatt nytte av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pillarguri skrev:

NRK tekster jo også en del på nynorsk, så jeg ser absolutt nytteverdien av å beherske nynorsk.

Tenk at de tekster så mye på nynorsk, når kun 10% har det som sitt hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Albbas skrev:

Har aldri hatt nynorsk på skolen, men har bruk for det på jobb. Bruker sikkert 3 ganger mer tid på arbeid jeg må gjøre på nynorsk, så jeg hadde jo hatt nytte av det. 

Det er arbeid du altså kunne gjort tre ganger så effektivt om vi hadde et skriftspråk.

Det er naivt å ha to så like skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke leser romaner på nynorsk blir fattigere i sjelen. Nynorsk har ord som uttrykker følelser og stemninger på en helt annen og dypere måte enn det platoniske danske bokmålet. Les på nynorsk!

Anonymkode: bf8e7...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Troverdigheten said:

Det er arbeid du altså kunne gjort tre ganger så effektivt om vi hadde et skriftspråk.

Det er naivt å ha to så like skriftspråk.

... Eller hvis jeg tok et kurs i nynorsk. ;) Om et par år gjør jeg nok begge skriftspråk like effektivt, og det må jo være rom for en læringskurve når man er ny i en jobb, eller? 

Jeg liker altså nynorsk, jeg. Skulle vi hatt ett skriftspråk hadde jeg valgt nynorsk. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Troverdigheten skrev:

Fjerne nynorsk ja. Det er 10% av landets befolkning som har nynorsk som sitt hovedmål, og så skal man bruke masse tid og ressurser på at alle skal lære seg det og at bøker, lovverk, teksting etc skal skrives på det.

Det er helt usannsynlig. Det kommer aldri til å skje, men du er hjertelig velkommen til å bruke krefter på å argumentere for det. Det nærmeste ville jo ha vært å slå dem sammen til en mellomting, men det gikk jo ikke spesielt bra sist, så det skjer nok ikke igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut skolen på 80 tallet og da fikk vi beskjed at nynorsk var viktig. Aldri fått bruk for det. Er fra Rogaland og vi snakker mer kanskje mer nynorsk enn bokmål. Men jeg har aldri skrevet noe på nynorsk. Bortkasta tid.

Anonymkode: f4c80...2f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har både pensum og oppgaver på nynorsk, men har ikke hatt behov for å skrive det. Enda 

Anonymkode: e9cb4...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke leser romaner på nynorsk blir fattigere i sjelen. Nynorsk har ord som uttrykker følelser og stemninger på en helt annen og dypere måte enn det platoniske danske bokmålet. Les på nynorsk!

Anonymkode: bf8e7...80e

Helt uenig. Nynorsk fremstår jålete og selvhøytidelig. Bokmål gir fokus på innholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Albbas skrev:

Finnes det ikke noe program/app som kan oversette på null og niks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Fikk 5 i nynorsk, men nå kunne jeg ikke skrevet en eneste setning på nynorsk, trur eg. Jeg kan lese nynorsk hvis jeg må (snork), men har glemt hvordan jeg bruker det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest theTitanic
På 28.11.2019 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Ja har det, på universitetet hadde vi på pensum en bok på nynorsk samt at det var flere lover vi måtte lese oss opp på og kunne. Som selvfølgelig bare stod på nynorsk.. så ja det er flere tilfeller der du vil kunne få bruk for nynorsk siden staten tvinger inn nynorsk i utdanninger osv.

Anonymkode: 100e3...c4d

Nå kan man både forstå og å lese nynorsk, dialekter, dansk og svensk uten å ha lært det på skolen siden det er såpass likt eget språk. Så spørsmålet blir om man har bruk for å kunne svare på nynorsk og det har man ikke. De forstår selvsagt også hva vi skriver. Derfor er nynorsk unødvendig. Et fag kun for spesielt interesserte. Og det finnes viktigere ting å ha i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pipaluk said:

Finnes det ikke noe program/app som kan oversette på null og niks?

Jo men det er ikke feilfritt, noen ord oversetter den ikke, og det blir ofte litt feil setningsoppbygging. Vi blir også oppfordret til å skrive uten bruk av disse programmene, slik at tekstene skal ha god flyt (du vet selv hvordan en google translate-tekst kan se ut). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk leser jeg ofte, og det alene gjør at jeg har hatt mye mer verdi av nynorsken enn de fleste andre fag. De fleste fag har jeg hatt null utbytte av i etterkant. Det var også et av mine beste fag, også er nynorsk flottere enn det intetsigende bokmålet.

Anonymkode: 942d8...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri hatt bruk for. Ettersom jeg uproblematisk leser dansk og svensk uten å ha hatt en eneste undervisningstime i det, går jeg ut i fra at jeg ville klart å lese nynorsk uten å ha hatt det som sidemål på skolen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...