Gå til innhold

Gå ned i fettprosent med løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært syk siden sommerferien, men er endelig i form og motivert til å begynne å trene igjen. Jeg har vårt mye sengeliggende og har lagt merke til mer fett på kroppen. Det er i utgangspunktet ikke noe som plager meg, men jeg vet at jeg er i dårligere form nå enn jeg var og vil derfor trene meg i form igjen. Det eneste jeg sliter med er hvor jeg skal begynne. Jeg trener på treningssenter og kommer til å løpe på mølle. Har dere noen tips til løping og det å gå ned i fettprosent/komme bedre i form med løping? 

Jeg vet selvfølgelig at mat også spiller inn her, men her har jeg allerede en plan og jeg trenger bare hjelp til treningen:)

Anonymkode: 922bd...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Intervall trening er vel det beste for å forbrenne fett tror jeg, pluss at man får raskere fremgang. Det er jo forskjellige intervallformer.. for å øke fart og for å øke utholdenhet. Jeg er ingen ekspert, men tror begge deler er bra for forbrenningen. Men du bør kombinere med styrke. Det et også lurt å løpe langkjøring en gang i blandt for å få variasjon. 

Anonymkode: 1a438...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du bestemt deg ser det ut som, men løping er en dårlig strategi for å komme i form alene. Da blir kostholdet desto vikitgere enn ved f.eks styrketrening pga "the rule of diminishing returns".

Jo slankere du blir, og jo bedre kondisjon du får, jo lengre må du løpe for å få samme effekt på forbrenningen. Styrketrening er motsatt, jo mer muskler du får, jo mer forbrenner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få igang fettforbrenningen så må du vel løpe langt og sakte..? Hvis man løper etter at karbolagrene er tomme så lærer man kroppen å hente næring fra fettlagrene I stedet for karbohydratene. Men det er vel ikke noe man gjør sånn helt over natta.  

Jeg løper langt I perioder, og har lært kroppen å ikke gå tom så lett, men det tar en stund å komme dit. 

Mitt tips er å trene det du liker å trene først og fremst, hvertfall I starten. Om det er løping eller styrketrening er vel ikke så nøye, men for min del så har jeg aldri blitt slankere av styrketrening alene. Men der er det nok mange ulike meninger og erfaringer. Men skal du ned I fettprosent uten å tenke på hva du spiser så anbefaler jeg å løpe langt….:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Møretausa skrev:

Skal du få igang fettforbrenningen så må du vel løpe langt og sakte..? Hvis man løper etter at karbolagrene er tomme så lærer man kroppen å hente næring fra fettlagrene I stedet for karbohydratene. Men det er vel ikke noe man gjør sånn helt over natta.  

Jeg løper langt I perioder, og har lært kroppen å ikke gå tom så lett, men det tar en stund å komme dit. 

Mitt tips er å trene det du liker å trene først og fremst, hvertfall I starten. Om det er løping eller styrketrening er vel ikke så nøye, men for min del så har jeg aldri blitt slankere av styrketrening alene. Men der er det nok mange ulike meninger og erfaringer. Men skal du ned I fettprosent uten å tenke på hva du spiser så anbefaler jeg å løpe langt….:)

Du tar egentlig feil ang det meste.

For endring av kroppsammensetning er styrketrening det beste av mange grunner. Det bevarer muskelmasse og optimaliserer kroppen for å kvitte seg med fett. Trening med middels intensitet, som typisk løping gjør egentlig det motsatte. Men trening alene er ikke nok, du må også ha styr på kostholdet.

Så først og fremst bør folk fokusere på kosthold, og ikke trening. Vil man absolutt ikke trene styrke, så vil en kombinasjon av intervalltrening og veldig lav intensitetstrening (rask gange) være det beste for å både forbrenne mange kalorier og optimalisere kroppen. 

Kroppen vil i utgangspunktet foretrekke å kvitte seg med muskler fremfor fett, så man må gi den en grunn til å beholde muskelmassen og kvitte seg med fettet. Trener man med moderat intensitet kan man faktisk stimulere ekstra til tap av muskelmasse og det går på bekostning av potensielt fettap både direkte og indirekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, bodyhack_petter skrev:

Du tar egentlig feil ang det meste.

For endring av kroppsammensetning er styrketrening det beste av mange grunner. Det bevarer muskelmasse og optimaliserer kroppen for å kvitte seg med fett. Trening med middels intensitet, som typisk løping gjør egentlig det motsatte. Men trening alene er ikke nok, du må også ha styr på kostholdet.

Så først og fremst bør folk fokusere på kosthold, og ikke trening. Vil man absolutt ikke trene styrke, så vil en kombinasjon av intervalltrening og veldig lav intensitetstrening (rask gange) være det beste for å både forbrenne mange kalorier og optimalisere kroppen. 

Kroppen vil i utgangspunktet foretrekke å kvitte seg med muskler fremfor fett, så man må gi den en grunn til å beholde muskelmassen og kvitte seg med fettet. Trener man med moderat intensitet kan man faktisk stimulere ekstra til tap av muskelmasse og det går på bekostning av potensielt fettap både direkte og indirekte.

Ja, det kan godt hende, men hvis man vil kvitte seg med fett uten å tenke på muskelsammensetningen så vil det funke å løpe langt. Du ser ikke mange feite ultraløpere. De har vel heller ikke så mye muskler men det er nå en annen sak. Lav intensitetstrening altså.

Jeg er helt enig I at man bør fokusere på kosthold først og fremst, og at styrke er bra for kroppen og det totale kroppsbilde. 

Nå var det ikke det hun spurte om, hun sier hun har et opplegg rundt maten. og hvordan hun best kan få ned fettprosenten ved hjelp av løping. 

Selv har jeg vært godrund og fikk først has på kiloene når jeg begynte å løpe mer og lengre. Men det er som sagt sikkert veldig individuelt hva som virker. Nå har jeg innført styrketrening 2 ganger I uken igjen, og ser at kroppen blir sterkere og penere av det, så en kombinasjon er vel ikke dumt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste treningen er den du liker og klarer å gjennomføre over tid.

Anonymkode: 712a0...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke og kosthold.

Jeg startet med dette for 2år siden, kroppen er totalt forandret. Før dette trente jeg aldri.

Mange gjør i feil at de tror at trening alene skal gjøre at de går ned i vekt, de fleste kjører søndagstur på elipsemaskinen eller tredemølla. Tror at det er løsningen.

Turer utendørs med litt rask gange på dager utenom styrketreninga er også fint og BRA! For hodet og kroppen. Høypulskondisjon er ikke noe å enbefale for en "mosjonist" med mindre du skal trene målrettet for å konkurrere i noe.

Anonymkode: eb2fd...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Siden du skal trene løping og det er det du spør om så er helt klart den beste forbrenningen langt og rolig som fler sier over her. 
Men langt og rolig blir kjedelig inne, kom deg ut. Ellers er det bra å trene styrke også. 

Det er på kjøkkenet kiloene forsvinner, trening fjerner bare grammene men strammer opp😊

Lykke til!

Anonymkode: b1b8d...e44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...