Gå til innhold

Kjøre Oslo-Kristiansand tur/retur. Estimert pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor mye denne reisen vil ca. Koste? Får opp steder på Internett som hevder det vil bli over 2000kr, høres dette rimelig ut? 

Anonymkode: 0eef9...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor mye denne reisen vil ca. Koste? Får opp steder på Internett som hevder det vil bli over 2000kr, høres dette rimelig ut? 

Anonymkode: 0eef9...e52

2472,80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Hva er variablene i regnestykket da?

Det vet jeg ikke. Litt mer enn 30 mil hver vei, utslipp vet jeg ikke, det er ikke min bil. Tenkte bare om noen har erfaringer.

 

3 minutter siden, prt90 skrev:

2472,80

Takk, det er veldig dyrt i grunn

Anonymkode: 0eef9...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke. Litt mer enn 30 mil hver vei, utslipp vet jeg ikke, det er ikke min bil. Tenkte bare om noen har erfaringer.

 

Takk, det er veldig dyrt i grunn

Anonymkode: 0eef9...e52

Uten å vite variablene blir det umulig å regne ut den reelle kostnaden. Ut fra det vi vet her så kan det jo koste alt fra et par hundrelapper (billig kjøpt elbil) til flerfoldige tusen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Oslo S til Kristiansand stasjon er det 32 mil, om man kjører E18. Med statens satser for kilometergodtgjørelse, 4 kroner per km, blir det 2560 tur retur, pluss bompenger (100-200, gidder ikke sjekke).

Anonymkode: 22d93...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjører Tesla med gratis lading og gratis bompassering er det ikke så veldig dyrt, men det er nok fremdeles billigere med tog avhengig av eventuelle låneutgifter og verditap. 

Anonymkode: 94323...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ofte Oslo - Mandal (4 mil lenger). Bruker ca. 25-30 liter hver vei (gammel, bensinhungrig bil). Bomavgifter kommer i tillegg. Jeg har aldri brydd meg om å summere de kostnadene.

Kostnaden er ikke i nærheten av 200 kroner. Snarere mellom 650 og 1000, tenker jeg. Tur-retur.

Anonymkode: b5989...32c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører ofte Oslo - Mandal (4 mil lenger). Bruker ca. 25-30 liter hver vei (gammel, bensinhungrig bil). Bomavgifter kommer i tillegg. Jeg har aldri brydd meg om å summere de kostnadene.

Kostnaden er ikke i nærheten av 200 kroner. Snarere mellom 650 og 1000, tenker jeg. Tur-retur.

Anonymkode: b5989...32c

25-30 liter hver vei blir vel 900 kr totalt, + 300 kr for bom + økt forsikringspremie, dekkslitasje, økte verkstedutgifter og verditap = >1000 kr.

Anonymkode: 94323...007

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

Bensin er bare småpenger. Det som koster er avskriving og renter.. 

De blir vel konstante, om bilen står parkert samme tidsrom.

Anonymkode: e93a4...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, prt90 skrev:

2472,80

Drives bilen på gull og diamanter?

Anonymkode: d7aaa...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har elbil og, kjører tur/retur mye av strekningen, men kjører 1,5 time ekstra. Jeg får ingen bompenger, og turen koster meg ca 550 en vei.

Anonymkode: a2034...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å beregne utgifter fordi bilen enda ikke er solgt, og man kan dermed ikke vite verditapet. Man kan heller ikke vite om man kjører i en uheldig dump som sliter ekstra på et eller annet, så for å kunne regne på utgifter, tar man bare gjennomsnittet for mange biler over lang tid. Da viser det seg at drivstoff og bom er ca halvparten av utgiftene. Men om du har en bil som har lite verditap kan det godt bli mindre. Eller om du har billige dekk eller dekk som ikke slites så mye. Eller...

Anonymkode: 94323...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å se på distansen på google maps og gange det med drivstoffforbruket. I tillegg bruker jeg bompengekalkulator.no for å finne å hvor mye det blir i bompenger. 

Google maps sier at raskeste vei er 320 km. Bilen min bruker 0,5 l diesel pr mil, og jeg regner en dieselpris på 14 kr literen (fyller når det er billigst). Da blir det 448 kroner i diesel tur/retur. Bompengekalkulatoren sier at det koster 242 kroner i bompenger tur/retur, så til sammen blir det 690 kroner.

I tillegg kommer jo sånt som slitasje på bilen, økt kjørelengde på forsikringen osv. Så jeg ville kanskje lagt på litt ekstra hvis det ikke er din bil.

Anonymkode: 2a529...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å beregne utgifter fordi bilen enda ikke er solgt, og man kan dermed ikke vite verditapet. Man kan heller ikke vite om man kjører i en uheldig dump som sliter ekstra på et eller annet, så for å kunne regne på utgifter, tar man bare gjennomsnittet for mange biler over lang tid. Da viser det seg at drivstoff og bom er ca halvparten av utgiftene. Men om du har en bil som har lite verditap kan det godt bli mindre. Eller om du har billige dekk eller dekk som ikke slites så mye. Eller...

Anonymkode: 94323...007

For en nyere bil er nok 20% av de totale utgiftene i bom og drivstoff nærmere sannheten. 
 

50% gjelder nok bare veldig gamle biler i den korte perioden der mesteparten av verditapet er tatt ut, før reparasjonskostnader går i taket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker said:

25-30 liter hver vei blir vel 900 kr totalt, + 300 kr for bom + økt forsikringspremie, dekkslitasje, økte verkstedutgifter og verditap = >1000 kr.

Anonymkode: 94323...007

Hvis man regner en bensinpris på ca. 15 kr - hvilket er fullt mulig å oppnå. så blir bensinkostnaden som oftest under 900. Jeg tror ikke det er så mye som 300 i bommer, men det har jeg som sagt, aldri regnet på. Forsikringspremien min øker ikke av dette. Jeg har kjlpt bilen min for å bruke den, så jeg synes verditap, dekkslitasje og verkstedkostnader blir litt søkt i regnestykket. Det er ikke mye over tusenlappen om det faktisk blir så mye, og de fleste har biler som bruker mindre drivstoff enn min. Dessuten er regnestykket mitt på en tur som er 8.4 mil lengre enn ts spør om.

Anonymkode: b5989...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper bil for denne ene turen koster den bensin, forsikring, avskriving, service, kapitalkostnad, bompenger og så videre.

Har du bil fra før så koster det bare drivstoff og bompenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her. Jeg skal låne pappa sin bil, der han "får" bil av jobben sin og har også dieselkort som jobben betaler. Problemet er at jeg får veldig dårlig samvittighet for å bruke så mye penger og km av hans bil uten at han får noe tilbake. Han spør meg heller ikke om å betale tilbake utgiftene jeg har brukt. Jeg vil vite estimert pris rundt denne turen slik at jeg kan vurdere om jeg faktisk har samvittighet nok til å bruke så mye av "hans/jobbens" penger

Anonymkode: 0eef9...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts her. Jeg skal låne pappa sin bil, der han "får" bil av jobben sin og har også dieselkort som jobben betaler. Problemet er at jeg får veldig dårlig samvittighet for å bruke så mye penger og km av hans bil uten at han får noe tilbake. Han spør meg heller ikke om å betale tilbake utgiftene jeg har brukt. Jeg vil vite estimert pris rundt denne turen slik at jeg kan vurdere om jeg faktisk har samvittighet nok til å bruke så mye av "hans/jobbens" penger

Anonymkode: 0eef9...e52

Tipper det går diesel for ca.600,- t/r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...