Gå til innhold

To farger på ermer, en farge på bol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikker en genser med mye mønster og er lei, derfor skal jeg strikke ermene med mønster og bolen ensfarget. Det blir raglanfelling så tror ikke det vil se så galt ut. Problemet er hvordan gjør jeg det med den andre fargen i mønsteret, altså den som bare er på ermene? Skal jeg tvinne tråden videre over forstykket og bakstykket, eller er det noen andre triks i ludo jeg ikke kan?

Anonymkode: e59e9...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke lurt ut. Beste er vel om du strikker mønsteret med to tråder. En for hver arm. 
 

BTW. Du må alltid strikke bolen først om det er mønster hele veien. For mønster på ermene er døden men går helt fint på bolen. 

Anonymkode: e5136...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke lurt ut. Beste er vel om du strikker mønsteret med to tråder. En for hver arm. 
 

BTW. Du må alltid strikke bolen først om det er mønster hele veien. For mønster på ermene er døden men går helt fint på bolen. 

Anonymkode: e5136...3a7

To tråder, en på hver arm, hvordan går man da tilbake med tråden når man hår gått en runde?

Strikker alltid bolen sist jeg 😂

Anonymkode: e59e9...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk bol og ermer hver for seg og sy sammen delene

eventuelt strikk bol + ermer frem og tilbake, med kun en åpning, som syes til sist. Kan evt heller ha knapper der

Anonymkode: 8ba49...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strikk bol og ermer hver for seg og sy sammen delene

eventuelt strikk bol + ermer frem og tilbake, med kun en åpning, som syes til sist. Kan evt heller ha knapper der

Anonymkode: 8ba49...9f3

Det er raglanfelling

Anonymkode: e59e9...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare strikket mønster på ermer og så hatt mønster øverst på boken når du har satt inn ermene og skal begynne å felle. Mye lettere enn å bare ha mønster på ermer. 

Anonymkode: 5568f...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres rart ut med bare mønster på armer eller armer og bærestykke. 
 

Høres ut som en enklere jobb å strikke hele greia med mønster slik det er ment. Hvilken genser strikker du?

Anonymkode: e5136...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som i intarsia-strikk? Jeg har strikket med intarsia med andre farger på ermene enn på bolen et par ganger. Det ene var en jakke som jeg stikket fram og tilbake, med ulike nøster for de ulike fargefeltene og med raglan felling som vanlig. Strikket en lignende genser for noen år siden, men tror da jeg strikket ermene hver for seg hele veien opp og felte tilsvarende raglan, men bare på ermene først og deretter bolen, og så sydde sammen til slutt. Så det så til slutt ut som raglan, men tror egentlig det var en søm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er raglanfelling

Anonymkode: e59e9...ce1

 

Det lar seg utmerket gjøre med raglanfelling også - faktisk var første oppskriften jeg så for raglan sammensydd.

Raglan handler strikt sagt om hvordan fellingene er plassert. Strikker du delene flatt bare feller du på hver side av hver del.

Anonymkode: 8ba49...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

*bolen*

Anonymkode: 5568f...1a2

 

Bolen = hoveddelen av genseren, fra nedre kant og opp til under armene. Det som går rundt mage/rygg

Anonymkode: 8ba49...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...