Gå til innhold

Ubehagelig kjørelærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder denne kjørelæreren til i Nord-Norge?

Jeg synes du burde byttet lærer.

Anonymkode: a2c32...b2c

Nei. Holder til i indre Østfold. :) 

Anonymkode: 70fbf...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke kjørelærerens oppgave å dulle og skryte av at du er fantastisk sjåfør som brukte blinklys når du svingte, f.eks.

Han skal gjøre deg til en sjåfør som kan ferdes i trafikken uten å være en fare for andre.

Anonymkode: ab922...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke kjørelærerens oppgave å dulle og skryte av at du er fantastisk sjåfør som brukte blinklys når du svingte, f.eks.

Han skal gjøre deg til en sjåfør som kan ferdes i trafikken uten å være en fare for andre.

Anonymkode: ab922...e3c

Jeg er ikke ute eter å bli dullet med og få skryt får å bruke blinklys når jeg svinger. Jeg er ute etter å få en pekepinn på at jeg har gjort noe riktig, ikke bare å få regelrett kjeft og sure miner når han ikke engang forklarer meg hvordan jeg skal gjøre ting.

Første gang på vinterføre var han sur fordi jeg var litt redd. Det var glatt, men han mente jeg bare var typisk kjerring. Fikk ingen forklaring på hvordan i alle dager jeg skal kjøre på vinterføre, bare kjeft for at jeg kjørte så sakte og gud jesus hva ellers. Til slutt ble det så glatt pga. underkjølt regn at jeg ikke klarte å holde bilen rolig i ett sekund, den bare kastet seg frem og tilbake på veien, men han påsto at det ikke fantes glatt. Endte med at han ba meg stoppe bilen, bilen ville fader ikke stoppe og bare sklei bortover et stykke, vi bytta plass og han holdt selv på å skli av veien da han skulle demonstrere at det ikke var glatt og at det bare var jeg som var kjerring. Dette er ikke å gjøre meg til en sjåfør som kan ferdes i trafikken uten å være en fare for andre.

Anonymkode: 70fbf...5f1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går jeg frem for å bytte? Vil aller helst bytte kjøreskole helt. Har allerede betalt over ti tusen, og ja.. Det er sure penger.

Anonymkode: 70fbf...5f1

Hvis du har bestilt opplæring fram i tid avbestiller du denne. Har du betalt inn for mye penger sender du dem en skriftlig henvendelse der du sier at du ikke ønsker å fortsette opplæring ved deres skole og ber om tilbakebetaling til din konto innen fjorten dager.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sendt mail til en annen kjøreskole i området nå. Håper det ordner seg ganske kjapt. :)

Hva skriver jeg i tekstmeldingen? "Hei, jeg ønsker ikke flere kjøretimer og avbestiler herved de oppsatte timene fremover", eller hva? Unnskyld for dumme spørsmål, men det her er så langt utenfor min komfortsone at jeg har vondt i kroppen på steder jeg ikke visste det gikk an å ha vondt.

Anonymkode: 70fbf...5f1

"Jeg ønsker ikke å gå videre med opplæringen på deres skole. Jeg ber om at forhåndbetalt beløp blir betalt tilbake til konto XX innen 14 dager. Jeg vil med dette avbestille alle mine fremtidige timer hos dere (inkludert men ikke begrenset til kurs, kjøretimer, leie av bil til oppkjøring)."

For dere andre: ALDRI FORHÅNDSBETAL EN TRAFIKKSKOLE! ALDRI!

En ting jeg glemte, legg til: "Jeg vil forøvrig minne på at all obligatorisk opplæring må meldes inn så fort som mulig og senest innen fjorten dager i henhold til trafikkopplæringsforskriften."

 

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ute eter å bli dullet med og få skryt får å bruke blinklys når jeg svinger. Jeg er ute etter å få en pekepinn på at jeg har gjort noe riktig, ikke bare å få regelrett kjeft og sure miner når han ikke engang forklarer meg hvordan jeg skal gjøre ting.

Første gang på vinterføre var han sur fordi jeg var litt redd. Det var glatt, men han mente jeg bare var typisk kjerring. Fikk ingen forklaring på hvordan i alle dager jeg skal kjøre på vinterføre, bare kjeft for at jeg kjørte så sakte og gud jesus hva ellers. Til slutt ble det så glatt pga. underkjølt regn at jeg ikke klarte å holde bilen rolig i ett sekund, den bare kastet seg frem og tilbake på veien, men han påsto at det ikke fantes glatt. Endte med at han ba meg stoppe bilen, bilen ville fader ikke stoppe og bare sklei bortover et stykke, vi bytta plass og han holdt selv på å skli av veien da han skulle demonstrere at det ikke var glatt og at det bare var jeg som var kjerring. Dette er ikke å gjøre meg til en sjåfør som kan ferdes i trafikken uten å være en fare for andre.

Anonymkode: 70fbf...5f1

Herregud. Høres ut som at mannsjåvinistisk svin. Glad du kommer deg unna! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute eter å bli dullet med og få skryt får å bruke blinklys når jeg svinger. Jeg er ute etter å få en pekepinn på at jeg har gjort noe riktig, ikke bare å få regelrett kjeft og sure miner når han ikke engang forklarer meg hvordan jeg skal gjøre ting.

Første gang på vinterføre var han sur fordi jeg var litt redd. Det var glatt, men han mente jeg bare var typisk kjerring. Fikk ingen forklaring på hvordan i alle dager jeg skal kjøre på vinterføre, bare kjeft for at jeg kjørte så sakte og gud jesus hva ellers. Til slutt ble det så glatt pga. underkjølt regn at jeg ikke klarte å holde bilen rolig i ett sekund, den bare kastet seg frem og tilbake på veien, men han påsto at det ikke fantes glatt. Endte med at han ba meg stoppe bilen, bilen ville fader ikke stoppe og bare sklei bortover et stykke, vi bytta plass og han holdt selv på å skli av veien da han skulle demonstrere at det ikke var glatt og at det bare var jeg som var kjerring. Dette er ikke å gjøre meg til en sjåfør som kan ferdes i trafikken uten å være en fare for andre.

Anonymkode: 70fbf...5f1

KLAG!

Men først avbestiller du alt som er avtalt, ber om kopi av elvkortet (send dette som en GDPR-henvendelse "Jeg søker innsyn om all informasjon deres virksomhet har lagret om meg (inkludert men ikke begrenset til elevkort, opplæringskort, interne notater, kontaktinformasjon, notater fra timer, osv) i henhold til GDPR". Og ber om pengene tilbakebetalt. Vær spesifik om at det er en GDPR-henvendelse for da vil Datatilsynet lage et helvette for dem om de ikke utleverer det. De kan ikke nekte selv om man ikke har betalt.

Etter at du har fått opplæringskort og pengene tilbake som du har forhåndsbetalt må du gå gjennom opplæringskortene. Er de mangelfulle? I såfall klager du til dem og ber om refusjon for den aktuelle timen. Hvis timer der det ikke var forsvarlig å fortsatte å undervise ble belastet deg ber du om refundering av de timene. Inkluder alt du er misfornøyd med. 

Hvis de ikke godtar kravet om tilbakebetaling har du tre gode valg: Tilsynsseksjonen for statens vegvesen (eventuelt krimseksjonen som akkurat nå tigger om råd om skoler som tar betalt for ting de ikke leverer), forbrukerrådet og lokalpressen. Jeg ville brukt alle tre. Eventuelt krimseksjonen hvis du mener de begår lovbrudd.

Hvis læreren prøver å gjennomføre en time der det er for glatt, eller der det er for glatt for ditt nivå skal du selvsagt ikke betale for deres feil. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis du har bestilt opplæring fram i tid avbestiller du denne. Har du betalt inn for mye penger sender du dem en skriftlig henvendelse der du sier at du ikke ønsker å fortsette opplæring ved deres skole og ber om tilbakebetaling til din konto innen fjorten dager.

"Jeg ønsker ikke å gå videre med opplæringen på deres skole. Jeg ber om at forhåndbetalt beløp blir betalt tilbake til konto XX innen 14 dager. Jeg vil med dette avbestille alle mine fremtidige timer hos dere (inkludert men ikke begrenset til kurs, kjøretimer, leie av bil til oppkjøring)."

For dere andre: ALDRI FORHÅNDSBETAL EN TRAFIKKSKOLE! ALDRI!

En ting jeg glemte, legg til: "Jeg vil forøvrig minne på at all obligatorisk opplæring må meldes inn så fort som mulig og senest innen fjorten dager i henhold til trafikkopplæringsforskriften."

 

Tusen takk! :)

Anonymkode: 70fbf...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! :)

Anonymkode: 70fbf...5f1

Jeg får til tider elever som har kjørt med andre lærere. Noen ganger er de misfornøyd med tilgjengelighet, andre ganger at de kjefter, eller manglende progresjon. Jeg tror mange har ALT for høy terskel for å bytte lærer.

Tenk deg dine 10 beste venner (eller familiemedlemmer). Du kan sikkert nevne en eller to av dem som du absolutt ikke vil montere en garderobeseksjon med. Jeg har flere intelligente, hyggelige, dyktige og fingernemme venner og slektninger som jeg ALDRI kunne tenkt meg å montere møbler med. Det er ikke fordi de ikke er flinke til å montere møbler, eller fordi de ikke er smarte, eller hyggelige eller dyktige, det er fordi vi ikke sammarbeider godt innenfor det domenet. Det er ekstremt viktig med en trafikklærer man sammarbeider godt med. Mange plages og bruker masse masse penger og lang tid, og så har de lite progresjon. Med en gang de bytter endrer det seg helt. Samspillet mellom lærer og elev er så utrolig viktig.

Jeg er veldig bevisst på det. Det er en viss prosent av elevene jeg møter som jeg ikke kommuniserer godt med, eller samarbeidet blir feil. Jeg vet det ikke sier noe om meg som lærer, eller dem som bilfører, men jeg vet at en annen lærer er riktig partner for å delta i deres reise mot å bli bilfører. Men det er vanskelig å sende en elev videre på en følsom måte. Noen føler seg håpløs hvis jeg sender dem videre. 

Jeg kan være enig i at 10 000 kan være sure penger hvis du har lite utbytte, men du er en veldig verdifull erfaring rikere. Hvis noe ikke funker for deg, ta et steg tilbake og se på alternativene. Dette vil du huske. Mange tenker at de har brukt mye penger og derfor må de fortsette (kalles sunken cost fallacy), men det er ikke en god strategi.

Husk at når man øver privat kjører man ofte på tidspunkt der det er mindre trafikk (søndager er det mest populære tidspunktet), og ledsager vil advare deg om situasjoner i god tid (de må det, med mindre det er elektronisk håndbrekk kan de ikke bremse). I tillegg vil en god lærer sørge for at du alltid får tilstrekkelig utfordring. Når du mestrer noe, går man videre. 

Hvis frisøren din kalte deg en kjerring, ville du godtatt det? Tannlegen? Rørleggeren? Det er selvsagt uakseptabelt. Dersom vedkomne var en mann ville jeg påpekt at menn drepes eller blir hardt skadet i langt større grad enn kvinner og at det viktigste hovedmålet for klasset B er at man "er trafikksikker". 

Vær så snill, med tanke på de som kommer etter det, skriv en god og detaljert klage til tilsynsseksjonen i din region. Det er dessverre noen cowboyer i vår bransje. Hjelp oss bli kvitt dem. Hvis du trenger kontaktinformasjon kan jeg gi deg det, og jeg kan hjelpe med å formulere en klage. Men jeg vil anbefale å vente til etter at du har fått pengene dine tilbake. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Holder til i indre Østfold. :) 

Anonymkode: 70fbf...5f1

Siden du snakker om at skolen har flere (u)tilgjengelige lærere regner jeg med at du er hos en av de større trafikkskolene i området? Da skal jeg tipse deg om en liten trafikkskole som var helt gull for meg som var usikker og nervøs bak rattet. Gå til Isaksen trafikkskole. Dvs, jeg gikk hos Centrum trafikkskole som ikke finnes lenger, men kjørelæreren jeg hadde der driver nå Isaksen trafikkskole. Han var helt unik til å få meg til å føle meg trygg og slappe av bak rattet og ga klare og gode tilbakemeldinger og instrukser. Jeg sto på første forsøk.

Jeg vil også nevne at jeg har et visst sammenlikningsgrunnlag, for jeg ga opp kjøreopplæringen hos en av de større trafikkskolene noen år før. Etter det hadde jeg brukt noen år på å hause opp det å ta lappen til å bli en veldig stor og skummel ting. Men det var det jo ikke, viste det seg, med den rette læreren. :) 

Anonymkode: 50fa0...6fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også nevne at jeg har et visst sammenlikningsgrunnlag, for jeg ga opp kjøreopplæringen hos en av de større trafikkskolene noen år før. Etter det hadde jeg brukt noen år på å hause opp det å ta lappen til å bli en veldig stor og skummel ting. Men det var det jo ikke, viste det seg, med den rette læreren. :) 

Anonymkode: 50fa0...6fc

Jeg synes det er så trist at mennesker som vil begi seg ut på reisen mot førerett skal møte slike utfordringer. Men som med alle andre reiser trenger man riktig følge. Hvis man reiser med feil person kan en ellers god reise bli ødelagt.

Dessverre er mange som mottar undervisning unge, og har begrenset forståelse for sine rettigheter. De mangler kunnnskap om mulighetene til å bytte skole og om hva de burde forvente. Terskelen for å bytte skole eller lærer er ofte alt for høy. Og det skjønner jeg jo, når man er 17 er det mye vanskeligere enn når man er voksen.

Trafikklærerbransjen har noen store problemer:

  • Trafikkskoler ledes av trafikklærere, ikke av ledere eller personer med erfaring fra å styre bedrifter
  • Maktubalanse - elevene klager sjeldent, vet sjeldent hva de bør forvente og tilliten til lærerne er høy
  • Uoversiktigtlig marked - det er vanskelig eller umulig å få et klart bilde av prisene på forhånd. Jeg prøvde å finne prisinformasjon for en elev som var villig til å dra hvor som helst (for buss), og det var en enorm oppgave og det var mange skoler som ikke ble sjekket
  • Kapitalen for å starte en trafikkskole er ekstremt lav - hvis du allerede har en privat bil trenger du et pedalsett og montering for 8-16 000 kroner (forutsatt at du har en bil, noe de fleste har). Alt annet kan du betale for etter behov (regnskap, bookingsystem, faglig leder). Dette resulterer i at alle kan starte en skole
  • Prisene er ikke høye nok til å redusere etterspørselen, derfor har alle trafikkskoler nok å gjøre. Er du en dårlig lærer starter du bare egen skole eller går sammen med noen andre dårlige lærere og starter en skole
  • Kombinasjonen av få lærere og skoler med for mye å gjøre fører til at hvem som helst blir ansatt. Mangelen av klager fra kundene gjør det umulig å bli kvitt de dårlige lærerne
  • Statens Vegvesen sine kontroller er mer eller mindre ineffektive. Når vi får tilsyn vet vi jo selvsagt at de er der, og de kontrollerer jo bare at vi oppfyller minimumskravene i forskriftene i den spesifikke sekvensen (jeg er sjokkert over at noen likevel klarer å gjøre det feil)
  • Resultatene kundene får er ikke representativ av kvalitetten. Det er kun to resultat av en føreprøve: bestått eller ikke bestått (hvis du vil være pedantisk finnes avbrutt, og teknisk avbrudd også). En elev som så vidt består får tilnærmet lik tilbakemelding som en som kjører perfekt. Læreren som sikter mot kvalitet får rykte på seg som noen som melker elevene som penger

Jeg skulle ønske bransjen ble strammet opp ganske kraftig. Det er mange som burde bli sendt på hue og ræva ut av bransjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg synes det er så trist at mennesker som vil begi seg ut på reisen mot førerett skal møte slike utfordringer. Men som med alle andre reiser trenger man riktig følge. Hvis man reiser med feil person kan en ellers god reise bli ødelagt.

Dessverre er mange som mottar undervisning unge, og har begrenset forståelse for sine rettigheter. De mangler kunnnskap om mulighetene til å bytte skole og om hva de burde forvente. Terskelen for å bytte skole eller lærer er ofte alt for høy. Og det skjønner jeg jo, når man er 17 er det mye vanskeligere enn når man er voksen.

Trafikklærerbransjen har noen store problemer:

  • Trafikkskoler ledes av trafikklærere, ikke av ledere eller personer med erfaring fra å styre bedrifter
  • Maktubalanse - elevene klager sjeldent, vet sjeldent hva de bør forvente og tilliten til lærerne er høy
  • Uoversiktigtlig marked - det er vanskelig eller umulig å få et klart bilde av prisene på forhånd. Jeg prøvde å finne prisinformasjon for en elev som var villig til å dra hvor som helst (for buss), og det var en enorm oppgave og det var mange skoler som ikke ble sjekket
  • Kapitalen for å starte en trafikkskole er ekstremt lav - hvis du allerede har en privat bil trenger du et pedalsett og montering for 8-16 000 kroner (forutsatt at du har en bil, noe de fleste har). Alt annet kan du betale for etter behov (regnskap, bookingsystem, faglig leder). Dette resulterer i at alle kan starte en skole
  • Prisene er ikke høye nok til å redusere etterspørselen, derfor har alle trafikkskoler nok å gjøre. Er du en dårlig lærer starter du bare egen skole eller går sammen med noen andre dårlige lærere og starter en skole
  • Kombinasjonen av få lærere og skoler med for mye å gjøre fører til at hvem som helst blir ansatt. Mangelen av klager fra kundene gjør det umulig å bli kvitt de dårlige lærerne
  • Statens Vegvesen sine kontroller er mer eller mindre ineffektive. Når vi får tilsyn vet vi jo selvsagt at de er der, og de kontrollerer jo bare at vi oppfyller minimumskravene i forskriftene i den spesifikke sekvensen (jeg er sjokkert over at noen likevel klarer å gjøre det feil)
  • Resultatene kundene får er ikke representativ av kvalitetten. Det er kun to resultat av en føreprøve: bestått eller ikke bestått (hvis du vil være pedantisk finnes avbrutt, og teknisk avbrudd også). En elev som så vidt består får tilnærmet lik tilbakemelding som en som kjører perfekt. Læreren som sikter mot kvalitet får rykte på seg som noen som melker elevene som penger

Jeg skulle ønske bransjen ble strammet opp ganske kraftig. Det er mange som burde bli sendt på hue og ræva ut av bransjen. 

Når jeg tenker over det, så er det de små kjøreskolene tidligere klassekamerater har trivdes best med. Er i begynnelsen av 20-åra og er vel sistemann fra kullet som ikke har fått lappen enda, så jeg har fått høre ganske mange historier fra kjøreskoler rundt omkring. Nå har ingen av tidligere klassekamerater holdt på i Østfold så jeg har ingen innsideinformasjon fra harry-land, men av det jeg har hørt fra hjemtraktene er det flest solskinnshistorier fra de små kjøreskolene. Stor-favoritten var faktisk en nabo som drev alene. Han kjøpte seg en ekstra bil, fikk montert ekstra pedalsett, satte på noen folie-merker med logo og et skole-skilt og underviste "hjemmefra" ved siden av den faste jobben sin. Å være kjørelærer var liksom hobbyen hans. :) 

Anonymkode: 70fbf...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det ts?

Anonymkode: 66483...ec7

Det gikk fint! Sendte mail til en annen kjøreskole og er nå registrert som elev der. Første kjøretime er avtalt med kjørelærer. Føles veldig trygt at kjøretimen allerede er registrert inne på TABS. Gamle kjøreskolen registrerte ingenting der, de bare fakturerte. Ringte gamle kjøreskolen og sa ifra om at jeg bytter. De nevnte ingenting om at de skal sende over noen papirer eller noe (skal sies at jeg kun har trafikalt grunnkurs og mørkedemo av det obligatoriske), men fikk beskjed om at de skal overføre pengene jeg har til gode på mandag. Sa bare at jeg hadde dårlig kjemi med kjørelærer da de spurte om hvorfor. :) 

Anonymkode: 70fbf...5f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Uff har selv hatt en slik kjøre lærer som kun satt på tlf sin eller nettbrett. 

Sa aldri hva jeg gjorde riktig, men masse feil, og viste meg aldri hvordan gjøre ting riktig. 

Han stresset meg veldig i trafikken og jeg følgte meg så utrygg når han bare lar meg kjøre mens han sitter på tlf. Bort kastet tid og penger. 

Bytt skole og lærer. 

Jeg lærte så utrolig mye av den nye læreren, han var rolig, flink til å forklare seg og tålmodig :) lærte mye mer av han nye på 3 uker enn på han forrige læreren jeg hadde i over halvt år :)

Anonymkode: e22fe...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...