Gå til innhold

Symaskin: Pfaff 610 eller Husqvarna Opal 650?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva ville dere valgt av Pfaff ambition 610 og Husqvarna Opal 650?

Husqvarna har en litt tynnere og lengre friarm, større mellomrom mellom bakken og friarmen, litt tydeligere kanpper for start og stopp, og et innebygd alfabet. 

Pfaffen har innebygget overtransportør, og syr kanskje litt penere broderisømmer som en følge av dette. (Man får kjøpt løs undertransportør-fot til Husqvarna, som da blir sånn passe sammenlignbar i følge butikken).

Jeg så også på Singer Quantum 9960; men har fått beskjed om at Singer ikke er av så god kvalitet lenger. Singeren har likevel en god del flere kjekke funksjoner (men vil jo helst ha noe som varer en stund).

De koster akkurat det samme!

Anonymkode: 1f26f...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk for Pfaff Ambition 1.0 da jeg kjøpte ny maskin i fjor, men nå er det 610 som har tatt over for denne modellen. Før jeg kjøpte meg denne sydde jeg en del på en Husqvarna Opal 650 som jeg lånte. Grunnen til at jeg ikke kjøpte meg Opal 650 da jeg kjøpte meg egen maskin var fordi jeg aldri klarte å bli helt venner med denne maskinen. Jeg slet noe veldig med innstillingene uansett hvor mange YouTube-videoer jeg så på, og sømmen klarte jeg aldri å få helt pen. Den ble alltid dratt bittelitt lenger opp på den ene siden enn den andre.

Men Pfaffen derimot syr virkelig som en drøm og jeg ville valgt den igjen om jeg skulle ha skaffet meg ny maskin! Sømmene er kjempeflotte og de blir pene uten at jeg trenger å knote masse frem og tilbake. Overtransportøren er selvfølgelig et pluss, men den syr pent både med og uten. Alt ved maskinen er veldig intuitivt og lett, og det er en flott maskin som gir meg masse syglede!

Det stemmer nok det du sier om Singer. Kvaliteten der har gått veldig ned, så jeg ville nok ikke anbefalt å gå for denne selv om jeg ikke selv har prøvd Singer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er veldig gode maskiner begge to! Hvilken maskin brukte du før, har du noen preferanser? Pfaff og Husqvarna har begge sine fans, og det er veldig smak som avgjør. Har du prøvd begge maskinene? 

Jeg kan fortelle deg om min erfaring, men som sagt, husk at det er veldig subjektivt.  Og jeg har ikke prøvd noen av de to maskinene du velger i mellom. 

Min første symaskin, og overlock, var Husqvarna. Det er lenge siden og maskinparken er byttet ut. Nå har jeg Brother overlock - som jeg er kjempefornøyd med, null regrets, og Pfaff symaskin - som jeg er også veldig fornøyd med, men, akkurat med symaskinen, føler jeg at jeg foretrekker Husqvarna.

Først og fremst, jeg foretrekker KLART overtransportør som kan settes på og av, og ikke innebygd som Pfaff har. Ja, det går an å koble den av, den innebygde på Pfaff, og min er avkoblet 90% av tiden, men på Pfaff kan man ikke fjerne den helt, kan bare løfte den litt opp. Ikke misforstå meg, overtransportør er absolutt kjekt å ha, og av og til trenges, men jeg, jeg trenger den ikke hele tiden, og den er oftest bare i veien. Og annen ting, i mitt hode er Pfaff først og fremst Quilting maskiner. Husqvarna er jevnt arbeidshest, med upåklagelig styrke og jevnhet på motoren, selv lyden er vakker. Pfaff lager vakre knappehull - de gangene den får det til, ca 2/3 del av tida (men sikkert brukerfeil fra min side). Pfaff lager vakre quiltsømmer. Men er du quilter?

Så du skjønner poenga, jeg tror av de to, jeg ville valgt Husqvarna, men du må gå i butikk og prøve begge selv. Ta med stoffer som du syr mest. Er det tynn og glatt silke, tjukk jeans, eller to lag med jersey? Jeg ville uansett anbefalt å ta med stoffbiter av hver av disse typene, og prøvesy i butikken. Prøv også å tre maskinen selv og hvilken treing du finner mest lettvint og «logisk».   

Anonymkode: 7c905...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Persephone skrev:

(...) Før jeg kjøpte meg denne sydde jeg en del på en Husqvarna Opal 650 som jeg lånte. Grunnen til at jeg ikke kjøpte meg Opal 650 da jeg kjøpte meg egen maskin var fordi jeg aldri klarte å bli helt venner med denne maskinen. Jeg slet noe veldig med innstillingene uansett hvor mange YouTube-videoer jeg så på, og sømmen klarte jeg aldri å få helt pen. Den ble alltid dratt bittelitt lenger opp på den ene siden enn den andre.

Men Pfaffen derimot syr virkelig som en drøm og jeg ville valgt den igjen om jeg skulle ha skaffet meg ny maskin! Sømmene er kjempeflotte og de blir pene uten at jeg trenger å knote masse frem og tilbake. Overtransportøren er selvfølgelig et pluss, men den syr pent både med og uten. Alt ved maskinen er veldig intuitivt og lett, og det er en flott maskin som gir meg masse syglede! (...)

Ja, ikke sant.. Jeg føler at knappene og skjermen på Husqvarna kan være en stor hjelp, men at det nok krever en viss innsats i bare det å bli kjent med maskinen! Det gjør meg selvsagt litt nervøs - men jeg liker som utgangspunkt teknologi. Dette med sømmene: jeg har lest at det har noe med trådspenning å gjøre om noe av undertråden f.eks. synes, eller at overtråden dras under osv. (da blir jo sømmen stygg). Prøvde du ut slike løsninger da du lånte din? Hva er det du har sydd i?

Mitt inntrykk i butikken da jeg prøvde var også at Pfaffen sydde godt - og jeg synes jo det frister med en god søm, selvsagt. Vet du om Pfaffen er like sterk? Jeg har en liten drøm om å sy i skinn - noe Husqvarna har en spesfikk innstilling for, og dermed skal takle. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse er veldig gode maskiner begge to! Hvilken maskin brukte du før, har du noen preferanser? Pfaff og Husqvarna har begge sine fans, og det er veldig smak som avgjør. Har du prøvd begge maskinene? 

Jeg kan fortelle deg om min erfaring, men som sagt, husk at det er veldig subjektivt.  Og jeg har ikke prøvd noen av de to maskinene du velger i mellom. 

(...)

Så du skjønner poenga, jeg tror av de to, jeg ville valgt Husqvarna, men du må gå i butikk og prøve begge selv. Ta med stoffer som du syr mest. Er det tynn og glatt silke, tjukk jeans, eller to lag med jersey? Jeg ville uansett anbefalt å ta med stoffbiter av hver av disse typene, og prøvesy i butikken. Prøv også å tre maskinen selv og hvilken treing du finner mest lettvint og «logisk».   

Anonymkode: 7c905...51a

Takk for supergod tilbakemelding! Jeg føler at alle har subjektive meninger, og at det ikke egentlig finnes noen som tester symaskiner. Jeg har testet begge i butikk, men synes det er veldig vanskelig å vite. Han i butikken mente nok at pfaffen sydde litt penere, men jeg husker egentlig ikke hvorfor han likevel anbefalte meg Husqvarna. Jeg tror det var på grunn av friarmen.  Jeg testet på både Jersey, glatt silke og noe bomullsstoff. Det var vanskelig å si hva som ble penest, for det varierte nok litt og jeg følte meg ikke helt avslappet. Har nok mest tenkt å sy kjoler, skjørt, pynteputer, evt. noe i skinn/lær (typ toalettmapper osv).

Dette er så veldig vanskelig. Så ikke for meg det!

Anonymkode: 1f26f...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant.. Jeg føler at knappene og skjermen på Husqvarna kan være en stor hjelp, men at det nok krever en viss innsats i bare det å bli kjent med maskinen! Det gjør meg selvsagt litt nervøs - men jeg liker som utgangspunkt teknologi. Dette med sømmene: jeg har lest at det har noe med trådspenning å gjøre om noe av undertråden f.eks. synes, eller at overtråden dras under osv. (da blir jo sømmen stygg). Prøvde du ut slike løsninger da du lånte din? Hva er det du har sydd i?

Mitt inntrykk i butikken da jeg prøvde var også at Pfaffen sydde godt - og jeg synes jo det frister med en god søm, selvsagt. Vet du om Pfaffen er like sterk? Jeg har en liten drøm om å sy i skinn - noe Husqvarna har en spesfikk innstilling for, og dermed skal takle.

Anonymkode: 1f26f...ba5

Det var faktisk trådspenningen jeg slet med å justere skikkelig. Når man stiller inn knappene forteller maskinen hva trådspenningene skal stå på, men jeg fikk det ikke helt til selv om jeg fulgte dem. Så jeg er egentlig litt grønn på hva jeg ikke fikk til. Men når det kommer til stoff har jeg sydd i veldig mye forskjellig på Husqvarnaen. Alt fra glatte og tynne stoffer, kjempetynn jersey, mange lag dongeri, scuba, falskt skinn, fleece og helt ordinær bomull. Bare krøll uansett.

Jeg har ikke prøvd å sy skinn på Pfaffen, men mange tykke lag med dongeri og scuba går helt fint så jeg vil tro det går bra med skinn også med riktig nål.

Endret av Persephone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2019 den 17.12, Persephone skrev:

Det var faktisk trådspenningen jeg slet med å justere skikkelig. Når man stiller inn knappene forteller maskinen hva trådspenningene skal stå på, men jeg fikk det ikke helt til selv om jeg fulgte dem. Så jeg er egentlig litt grønn på hva jeg ikke fikk til. Men når det kommer til stoff har jeg sydd i veldig mye forskjellig på Husqvarnaen. Alt fra glatte og tynne stoffer, kjempetynn jersey, mange lag dongeri, scuba, falskt skinn, fleece og helt ordinær bomull. Bare krøll uansett.

Jeg har ikke prøvd å sy skinn på Pfaffen, men mange tykke lag med dongeri og scuba går helt fint så jeg vil tro det går bra med skinn også med riktig nål.

Åhh,  jeg er fortsatt sånn i tvil! Jeg liker ideen om alfabet på Opal'en, og jeg liker den slanke fine friarmen. Jeg vurderer å gå for Pfaff 620, men da må jeg jo ennå en tusenlapp opp i pris! Jeg vet virkelig ikke hva som er best. Har ringt litt rundt, og beskjedene varierer. Noen mener de vil være helt like og foretrekker Husqvarna'en, andre mener at Pfaffen vil være best, og at HQ har dårlig kvalitet osv. Så mener andre at de jo er produsert på helt samme fabrikk og at de er like gode. Jeg vet ikke helt jeg, blir ikke riktig klok. 

Anonymkode: 1f26f...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åhh,  jeg er fortsatt sånn i tvil! Jeg liker ideen om alfabet på Opal'en, og jeg liker den slanke fine friarmen. Jeg vurderer å gå for Pfaff 620, men da må jeg jo ennå en tusenlapp opp i pris! Jeg vet virkelig ikke hva som er best. Har ringt litt rundt, og beskjedene varierer. Noen mener de vil være helt like og foretrekker Husqvarna'en, andre mener at Pfaffen vil være best, og at HQ har dårlig kvaliteet osv. Så mener andre at de jo er produsert på helt samme fabrikk og at de er like gode. Jeg vet ikke helt jeg, blir ikke riktig klok. 

Anonymkode: 1f26f...ba5

Nei, jeg tror det er vanskelig dette her. Veldig mye handler om personlige preferanser og man må nesten bare prøve i butikk og gå for noe. Jeg tror nok du blir fornøyd uansett valget for de er begge regnet som gode maskiner.

Men hvis for eksempel alfabetet er noe du hadde brukt mye så er jo kanskje det verdt det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også du blir fornøyd med hver av de. Men siden du er stoppet litt opp på disse to, gå og prøv i en annen butikk, som har annet utvalg. Bor du i Oslo? Stoff og stil selger Berninaer, og de har gode priser på de. Elna sybutikk på Grunnerløkka fører Brother og..noe annet, husker ikke 😂 Uansett, ser du på noe helt annet, klarer du kanskje til å bestemme deg. Det er jo ikke som om det er bare 2 symaskiner i denne prisklassen til salgs. 🙃

Eller hva med Pfaff ambition https://www.tonje.no/products/pfaff-ambition-155 ?

Anonymkode: 7c905...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...