Gå til innhold

Vil ned i vekt, liker ikke å løpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tung styrketrening og striks diett. Anbefaler streng paleo (ikke noe korn, melk annet enn evt ghee, sukker, kunstig søtning, bønner, linser eller belgfrukter. Spis grønnsaker, bær, fisk, frø, nøtter, kjøtt og frukt)

Evt svømme eller sykle for kondisjon, men det er ikke nødvendig for vektnedgang. 

Jogging og til med med å gå mye vil belaste knærne dine.

Anonymkode: 43245...337

Så steinaldermennene hadde melk, men ville kun bruke det til å lage klarnet smør? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.11.2019 den 17.46, Pierre Gynt skrev:

Så steinaldermennene hadde melk, men ville kun bruke det til å lage klarnet smør? 

Lol. Kresne jævler disse huleboerne.

Det eneste som er dritt med paleo er alle reglene. Uten dem ville det nok vært et ganske bra kosthold 😁

Det er åpenbart vanskelig for folk å endre til et sunnere kosthold uten å samtidig finne meningen med livet. Hva er greia med det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
On 11/25/2019 at 11:16 AM, AnonymBruker said:

Hei, jeg er en kvinne på 34 som er 170 cm høy og 110 kg tung som vil ned i vekt. Vet at jeg må spise sunnere men skal trene i tillegg. 

Hva vil gi mest uttelling, gå fort/jogge på vannrett tredemølle eller gå sakte på tredemølle i bratt bakke? 

Vurderer å kjøpe tredemølle med 22 grader helning eller 14 grader helning. 

Takk for svar 👍

Anonymkode: 1c66d...dac

Det holder med å bruke vanllige vektmaskiner i treningssenteret. 

Bruk akkurat så mye vekt at du klarer 12-15 repetisjoner. Hvile kun 30 sekunder og repetere. 3 ganger total. Og så neste vektmaskin. Jobbe opp fra 25 minuter gradvis til 45 min - 1 time. 

Bytte mellom vekt og spinningssykkel  hver andre dag.

Hvile en dag i uke.

Får råd om spising og kosthold også. Det teller like mye som trening.

Anonymkode: f87ff...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
På 25.11.2019 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 34 som er 170 cm høy og 110 kg tung som vil ned i vekt. Vet at jeg må spise sunnere men skal trene i tillegg. 

Hva vil gi mest uttelling, gå fort/jogge på vannrett tredemølle eller gå sakte på tredemølle i bratt bakke? 

Vurderer å kjøpe tredemølle med 22 grader helning eller 14 grader helning. 

Takk for svar 👍

Anonymkode: 1c66d...dac

Skal du ned i vekt forbrenner du mye mere over tid med styrketrening😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din vektklasse, er svømming mye bedre. Det belaster ikke leddene på samme måte. Jogging er heller ikke så effektivt som mange tror. Styrke er faktisk mye mer effektivt.

Anonymkode: 261e2...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned i vekt med å telle kalorier og trimme. Har ikke gjort store endringer i kosten, spiser bare litt mindre i tillegg til at jeg har kuttet ut en del unødvendige kalorier. Min startvekt i slutten av juni var på 96 kg. Er nå nede i 74 kg. Har de siste ukene bare holdt vekten. Er forresten en del lavere enn deg. Så mitt utgangspunkt var nokså likt ditt mtp BMI og alder.

Trimmen har bestått av å gå turer i terrenget stort sett. Har forsøkt å holde meg til å gå i minst 45 minutter hver dag. Når det begynte å bli vanskelig å gå i terrenget pga. snø osv, gikk jeg etter veien en periode. Etter hvert begynte jeg å presse meg litt mer ved å gå raskere i motbakker og jogge litt inni mellom. Nå er det skigåing som gjelder, og jeg har virkelig fått fart på skiene. God trening er det også. Jeg har hatt veldig god effekt av dette opplegget. 

Det kan være greit å huske på at du bruker en del flere muskler i terrenget enn på en mølle. Dørstokkmila er oftest den tyngste delen, men når man først kommer seg ut er det nesten som terapi for sjelen. 

Jeg har forresten forsøkt meg på jogging med maksvekt for ett par år siden. Beinhinnebetennelse er ikke godt! 

Ønsker deg lykke til 😊 Dette klarer du! 

Anonymkode: 7fa03...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å sitte helt stille og gå ned i vekt hvis en ikke spiser mere enn en bør for å gå ned, men det hjelper å bevege seg. Løping er ikke nødvendig. Gåing med litt fart og fraspark holder. En trenger ikke å gjøre alt mulig av det som er anbefalt, men må gjøre nok for at vekten skal gå nedover. 

Anonymkode: f42eb...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2019 den 14.04, Lill3My skrev:

Hvis du jogger orker du neppe å holde på like lenge som du gjør om du går. Skal du løpe i tretti min vs gå, forbrenner du mest ved p løpe fordi du legger bak deg en lengre distanse og forbruker mer oksygen. Men om du GÅR i en time heller enn å jogge i 0-30 min vil du sanmsynligvis forbrenne omtrent det samme. 

det er en grov regel som sier at en forbrenner sin egen vekt per km. Altså veier du 110 kg og beveger deg 5 km, vil du svi av omtrent 550 kalorier. Men man forbruker mer O2 ved løping enn ved gange, så nyere forskning viser at du ved gange bør anta at du bruker ca 70 % av det du gjør ved løping slik du altså må gange 550 x 0,7 

uansett hvordan en regner er det bare anslag da individuelle forskjeller som genetikk, hormonbalanse, ernæringsstatus, muskelmasse osv spiller inn. 

det viktigste ved vektreduksjon er kosthold og at du beveger deg. Hva du gjør er ikke like viktig som at du gjør det. Så finn aktiviteter du liker! Lykke til 🙂

Å gå og å gå kan være to vidt forskjellige ting, på samme måte som jogging. Noen beveger seg knapt når de går, men andre går fortere enn enkelte jogger. Dette har selvfølgelig betydning for effekten uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kvinne 34!

Bra at du vil i gang med trening. Samme her. Prøver meg på online trening i år jeg :-)

Når du skal begynne å trene, så er jeg enig med de andre her. Jogging vil muligens bare føre til belastningsskader i fot, ankler med mer. Du kan like gjerne gå. Men 22 grader helning er jeg usikker på om du trenger. Det er veeeldig bratt. Gå i et tempo hvor du fortsatt kan snakke i hele setninger. Det er bra intensitet å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...