Gå til innhold

Vil ned i vekt, liker ikke å løpe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 34 som er 170 cm høy og 110 kg tung som vil ned i vekt. Vet at jeg må spise sunnere men skal trene i tillegg. 

Hva vil gi mest uttelling, gå fort/jogge på vannrett tredemølle eller gå sakte på tredemølle i bratt bakke? 

Vurderer å kjøpe tredemølle med 22 grader helning eller 14 grader helning. 

Takk for svar 👍

Anonymkode: 1c66d...dac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil absolutt anbefale helling på mølla og gange. Du bør ikke jogge når du er så stor, dette er svært belastende på ledd. Men rask gange i motpakke vil gi super treningseffekt uten skaderisiko. 

Anonymkode: 63eb8...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 34 som er 170 cm høy og 110 kg tung som vil ned i vekt. Vet at jeg må spise sunnere men skal trene i tillegg. 

Hva vil gi mest uttelling, gå fort/jogge på vannrett tredemølle eller gå sakte på tredemølle i bratt bakke? 

Vurderer å kjøpe tredemølle med 22 grader helning eller 14 grader helning. 

Takk for svar 👍

Anonymkode: 1c66d...dac

Hvis du absolutt skal bruke mølla i prosessen anbefaler jeg rask gange i oppoverbakke. Jogging er ikke for alle, det er en svært belastende aktivitet - spesielt om du er tung og utrent. Kjenner beinhinnebetennelsen helt hit.

Anbefaler styrketrening. Jogge er noe man gjør om man skal bli flink til å jogge - til alt annet er det ganske dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er såpass ovetvektig kan til og med gange i motbakke på mølle bli i hardeste laget.

Jeg vil anbefale spinningsykkel til å begynne med, helst en med wattmåler, så ser du konkret framgangen din. Husk vannflaske og svettehåndkle!

Jeg synes at å sykle på spinningsykkel er mye kjedeligere enn å sykle ute, men nå er ikke været så egnet for treningsturer utendørs for tida.

Og til alle de som sier "trening er gram, kosthold er kg": Hvis trening betyr 2x45 minutter med litt styrke og litt utholdenhet i uka, så ja. Hvis man derimot er aktiv i hverdagen, går eller sykler til skole/jobb, tar trapp og ikke heis, samt trener utholdenhet 3-4 ganger i uka, da vil hvileforbrenningen øke markant, og kiloene rase vekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes jogging var veldig belastende for kroppen da jeg begynte å trene og hadde en del kilo ekstra. Ville i såfall valgt å gå i helning fremfor jogging, eventuelt elipsemaskin. Jeg holdt meg til sykkel for det meste, det viste fort igjen på vekta.

Dersom du har disiplinen er det supert å ha treningsapparater hjemme men selv gir jeg mye mer innsats når jeg drar på treningsstudio. Ville anbefalt en kombinasjon. 

Anonymkode: 0f9fd...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet tar kiloene, trening tar grammene -

Du må løpe i en time for å forbrenne ca en 100 grams sjokolade på 500 kcal.

Anonymkode: 43252...c80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jogging er hårda bud for en så tung kropp og veldig belastende for knærne. Jeg ville anbefalt spinning. Det gir lite belastning på kroppen, er kortvarig trening og jæskla effektivt. Og ikke gjør dette hjemme...du kommer til å kjede deg ihjel. Spinning er en aktivitet som best utføres sammen med andre med musikken på hysterinivå og noen som pusher deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kostholdet tar kiloene, trening tar grammene -

Du må løpe i en time for å forbrenne ca en 100 grams sjokolade på 500 kcal.

Anonymkode: 43252...c80

Enig i at kostholdet er det viktigste, men når man begynner å telle kalorier i maten og ser de 600kcal man forbrant etter ei økt på sykkelen så frister ikke den sjokoladen like mye. Jeg bruker heller kaloriene mine på en god middag som holder meg mett lengre. 

Anonymkode: 0f9fd...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også begynne trene. Men, av erfaring vet jeg at det er jævlig hardt å begynne både slanke seg (spise mindre kalorier) og trene samtidig. Så denne gangen går jeg for ny slagplan, jeg skal ned x antall kilo først ved hjelp av kosthold, og SÅ skal jeg begynne trene. Da har kroppen min litt færre kilo å drasse på. Når det er sagt, betyr det jo ikke at man skal sitte i ro fram til man begynner trene, men gå turer osv gjør susen det også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kostholdet tar kiloene, trening tar grammene -

Du må løpe i en time for å forbrenne ca en 100 grams sjokolade på 500 kcal.

Anonymkode: 43252...c80

Som sagt: Hvis man med trening mener 2x45 minutter i uka, ja. Hvis man er litt aktiv hver dag, f eks dykle til jobb/skole, og i tillegg har 3-4 brukbare utholdenhetsøkter i uka vol hvileforbrenningen stige markant. Da raser fort kiloene, ikke bare grammene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening :) Spinning, som noen har nevnt, er også veldig bra trening.

Det aller beste for øvrig, er jo svømming. Det er ingen belastning what so ever, og trener hele kroppen (hvis du har tilgang til svømmebasseng vil jeg anbefale det!)

Anonymkode: aa017...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først og fremst spise mindre. Trening er sekunddært. Å kjøpe seg en tredemølle når du ikke engang liker å løpe virker helt bak mål. Du kan spenne på deg joggeskoene og gå ut døra for å oppnå MER. 

Anonymkode: 3971a...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kostholdet tar kiloene, trening tar grammene -

Du må løpe i en time for å forbrenne ca en 100 grams sjokolade på 500 kcal.

Anonymkode: 43252...c80

Hvis man bygger opp musklene blir hvileforbrenningen høyere. Dessuten, er man aktiv hver dag utgjør det ganske mye. Jeg sykler til jobb hver dag (=2 timer) + trener aktivt i 1-2 timer flere ganger i uken, det blir ganske mye kalorier.

Anonymkode: d9ac8...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hatet å løpe, samme hvor godt trent jeg er. Men jeg elsker å svømme, sykle, spinning, styrke og yoga. Hvis du skal investere i noe å ha hjemme, ville jeg valgt spinning sykkel. 

Anonymkode: 53f15...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det hjelper, så trenger man ikke å trene veldig mye for å gå ned i vekt. Man må kutte ut feil mat og altfor store mengder i forhold til hva man trenger, så går man ned. Det er ikke enkelt, men det er enkel oppskrift egentlig.

Anonymkode: f42eb...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forbrenner like mange kalorier ved å gå samme distanse, forskjellen mellom løping og gåing er at man forbrenner mer etterpå  når man har løpt. Så å gå funker fint, men prøv å kom deg ut istedet for på mølla for å få litt varierende underlag og naturlige høydeforskjeller. 

Jeg hatet alt som het utholdenhetstrening før, men startet som de over her sier på spinning. Det er veldig gøy og effektivt. Hjalp iallefall meg kjapt I form og ned I vekt etter fødsel nr. 3. Men anbefaler å gjøre det på et treningssenter hvis du har mulighet til det. 

Mange andre saltimer også som er gøy. 

Jeg elsker å løpe I dag men det var slettes ikke sånn for noen år siden. Uansett så er all bevegelse bra og mye bedre enn ingenting. Når man kommer I form så vil man gjerne automatisk begynne å spise litt sunnere også. Vinn-vinn:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du jogger orker du neppe å holde på like lenge som du gjør om du går. Skal du løpe i tretti min vs gå, forbrenner du mest ved p løpe fordi du legger bak deg en lengre distanse og forbruker mer oksygen. Men om du GÅR i en time heller enn å jogge i 0-30 min vil du sanmsynligvis forbrenne omtrent det samme. 
 

det er en grov regel som sier at en forbrenner sin egen vekt per km. Altså veier du 110 kg og beveger deg 5 km, vil du svi av omtrent 550 kalorier. Men man forbruker mer O2 ved løping enn ved gange, så nyere forskning viser at du ved gange bør anta at du bruker ca 70 % av det du gjør ved løping slik du altså må gange 550 x 0,7 
 

uansett hvordan en regner er det bare anslag da individuelle forskjeller som genetikk, hormonbalanse, ernæringsstatus, muskelmasse osv spiller inn. 
 

det viktigste ved vektreduksjon er kosthold og at du beveger deg. Hva du gjør er ikke like viktig som at du gjør det. Så finn aktiviteter du liker! Lykke til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Pass på kostholdet og tren styrke er svaret. Da vil du komme i form med minimal innsats. Legger du løping til grunn for vektnedgangen vil du stadig måtte løpe lenger og spise mindre for å oppnå samme resultat. Det er motsatt med styrketrening. 

De som innser det vil få det langt enklere i "prosjekt bedre form". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme båt som deg, men jeg begynte på en høyere vekt. Jeg hater fortsatt kondisjonstrening, men «tvinger» meg til 20 min kondisjon pr. treningsøkt, og trener i 60 min 3-4 ganger i uka. Resten av tiden bruker jeg på styrketrening, som jeg synes er mye morsommere fordi progresjonen går fortere. Det er ekstremt motiverende å legge på vekt. På det tyngste bestod kondisjonen av sykkel, så begynte jeg å dele minuttene på sykkel og romaskin, og så for å få litt variasjon gikk jeg over til ellipsemaskin. Den er snillere på knær enn mølla. Jeg hadde litt kneproblemer før jeg begynte å trene, så jeg måtte være litt forsiktig. Til å begynne med klarte jeg kun 5-6 minutter sammenhengende før jeg måtte ta en pause. Etter hvert kunne jeg holde på til jeg ble lei uten å bli helt utslitt.
 

Klarer jeg, klarer du! Dørstokkmila var ganske lang for meg. Jeg har gått ned 63 kg så langt.

Anonymkode: ccd46...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung styrketrening og striks diett. Anbefaler streng paleo (ikke noe korn, melk annet enn evt ghee, sukker, kunstig søtning, bønner, linser eller belgfrukter. Spis grønnsaker, bær, fisk, frø, nøtter, kjøtt og frukt)

Evt svømme eller sykle for kondisjon, men det er ikke nødvendig for vektnedgang. 

Jogging og til med med å gå mye vil belaste knærne dine.

Anonymkode: 43245...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...