Gå til innhold

Driftsikker ungdom Bil - 80K - Fiesta ? Yaris ?


Gjest Doge_Anon

Anbefalte innlegg

Gjest Doge_Anon

Hei dere!

Jeg trenger hjelp til å velge en driftsikker bil. Jeg har hatt en Yaris 04 1L i 3 år nå uten noe feil på den. 

På søndagen, så var det en brøyte bil som rygget i bilen min som resulterte i at bilen må vrakes. Jeg er nå på jakt etter en ny bruktbil som er driftsikker og fin. Har dere noe tips til meg ? Jeg har veldig lyst til å gå for en Fiesta siden den ser veldig fin ut men har veldig lite erfaringer med biler. 

Valgene står mellom Fiesta-Yaris-Polo. Vil ha en bil som ikke går i stykker ofte, og som er billig i reparasjon om den skulle få problemer. 

Pris Klasse : 80 000,- Og helst kjørt under 80 000. Finner flere Yaris og Fiesta på finn.no 

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.767&mileage_to=80000&model=1.767.1052&price_to=80000&sort=3

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.813&mileage_to=80000&model=1.813.3759&price_to=80000&sort=3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en nissan micra i mange år uten at det var problemer med den. Hadde vel omtrent kun EU-kontroller på den. Usikker på prisen på den for tiden da.

Anonymkode: c9188...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gjest Doge_Anon skrev:

Hei dere!

Jeg trenger hjelp til å velge en driftsikker bil. Jeg har hatt en Yaris 04 1L i 3 år nå uten noe feil på den. 

På søndagen, så var det en brøyte bil som rygget i bilen min som resulterte i at bilen må vrakes. Jeg er nå på jakt etter en ny bruktbil som er driftsikker og fin. Har dere noe tips til meg ? Jeg har veldig lyst til å gå for en Fiesta siden den ser veldig fin ut men har veldig lite erfaringer med biler. 

Valgene står mellom Fiesta-Yaris-Polo. Vil ha en bil som ikke går i stykker ofte, og som er billig i reparasjon om den skulle få problemer. 

Pris Klasse : 80 000,- Og helst kjørt under 80 000. Finner flere Yaris og Fiesta på finn.no 

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.767&mileage_to=80000&model=1.767.1052&price_to=80000&sort=3

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.813&mileage_to=80000&model=1.813.3759&price_to=80000&sort=3

 

 

Så uflaks da 😕

Jeg hadde nok generelt valgt Yaris med tanke på driftsikkerhet og (forhåpentligvis) veldig lite utgifter relatert til reperasjoner osv. - men både Fieste og Polo går vel for å være trygge og driftsikre biler (hadde nokheller valgt Fiesta enn Polo). Toyta Corolla pleier også å være evighetsmaskiner.

Hvis du finner en bil som servicer er fulgt på, nylig Eu-godkjent, lav km osv. Så blir det nok bra uansett valg :)

Men et lite tips når du finner en modell du er interessert i er å google -  Broom bruktbil test + merke + årsmodellen på den potensielle bilen - da får du ofte fyldig og god informasjon om akkurat den modellen. Brått kan man da finne ut  (tenkt eksempel) at 2012 Fiestaen har fått veldig bra omtale, mens 2014 modellen har dårlig omtale fordi den f.eks. har hatt mye feil med lekkasjer.

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er vel å ikke kjøpe Ford eller franske biler. Da gjør man det som regel godt.

Anonymkode: 961f1...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis driftssikker er det som er viktigst: Honda Jazz eller Civic, eventuelt tilsvarende Toyota. Men du betaler ekstra for Toyota-navnet uten å få noe igjen. Det er dessuten lettere å prute ned Honda-biler da de ofte selges av eldre folk med god råd. Søk biler opp mot 90000 kr med en forventning på å betale maks 80000.

Anonymkode: 1cee4...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis driftssikker er det som er viktigst: Honda Jazz eller Civic, eventuelt tilsvarende Toyota. Men du betaler ekstra for Toyota-navnet uten å få noe igjen. Det er dessuten lettere å prute ned Honda-biler da de ofte selges av eldre folk med god råd. Søk biler opp mot 90000 kr med en forventning på å betale maks 80000.

Anonymkode: 1cee4...2df

Det er fullt mulig den er driftssikker, men jeg har aldri mistrivdes så kraftig bak rattet som jeg gjorde i en Honda Jazz jeg hadde som leiebil fra verkstedet et par ganger. Jeg vet ikke årsmodellen, men tipper et sted rundt 2014. Det føltes som "alt" var galt, fra plassering av girspak til sittekomfort til hvordan den lå på veien. Det eneste jeg likte med den bilen var cruisekontrollen, som var enkel og intuitiv å bruke. :fnise:

Anonymkode: 03411...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Kjøp ikke bensin, kjøp diesel. 

Hvorfor?

Anonymkode: 63ba4...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 63ba4...2e2

Får mye bedre pris på dieselbiler nå enn bensin, de er mye billigere i drift og hakket mer driftssikre enn bensinbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Får mye bedre pris på dieselbiler nå enn bensin, de er mye billigere i drift og hakket mer driftssikre enn bensinbiler. 

Utvalget innskrenkes betydelig om man velger diesel. 

Hvis  man velger Fiesta og Yaris på finn i prisklassen 70-90 000 så får en 45 treff på bensin og 12 på diesel. 

 

Anonymkode: 63ba4...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utvalget innskrenkes betydelig om man velger diesel. 

Hvis  man velger Fiesta og Yaris på finn i prisklassen 70-90 000 så får en 45 treff på bensin og 12 på diesel. 

 

Anonymkode: 63ba4...2e2

Ja men når de beste kjøpene er diesel så er det uansett uproblematisk, bedre å velge en bil med kun et utvalg enn 1 mill andre biler som er dårligere kjøp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Får mye bedre pris på dieselbiler nå enn bensin, de er mye billigere i drift og hakket mer driftssikre enn bensinbiler. 

Tull! Har hatt diesel og gått tilbake til bensin. Årsaken er ganske enkel, men har du ikke hatt tilfrosset drivstoff filter pga for mye biodrivstoff i dieselen, vet du ikke hva det dreier seg om. 

Anonymkode: 1ce99...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig den er driftssikker, men jeg har aldri mistrivdes så kraftig bak rattet som jeg gjorde i en Honda Jazz jeg hadde som leiebil fra verkstedet et par ganger. Jeg vet ikke årsmodellen, men tipper et sted rundt 2014. Det føltes som "alt" var galt, fra plassering av girspak til sittekomfort til hvordan den lå på veien. Det eneste jeg likte med den bilen var cruisekontrollen, som var enkel og intuitiv å bruke. :fnise:

Anonymkode: 03411...f10

Ja, pussig nok er den bygd for ganske høye folk. Jeg er 190 cm og trives helt greit i denne. Verre blir det i noen andre asiatiske biler. Det minner meg på at Kia er jo egentlig standardsvaret nå for "billig, men god".

Anonymkode: 1cee4...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en superfin Kia Rio til salgs. 2012/2013 modell. Dette er topputgaven med absolutt alt utstyr som var tilgjengelig fra fabrikk. Ikke mange av disse. I tillegg er det montert tilhengerfeste og tøffe 17 toms hjul. Sort lakk, sort skinninteriør, sorte felger, mørke vinduer og glassluke i tak. Jevnlig service. Gode dekk. Km stand 77000. Dritssikker bil med registerkjede. Bensinmotor og manuelt gir. Bilen kostet 250K i slutten av 2012. Tenkte å prise den til ca 80K. Møre og Romsdal. Send meg en melding om det er av interesse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, pussig nok er den bygd for ganske høye folk. Jeg er 190 cm og trives helt greit i denne. Verre blir det i noen andre asiatiske biler. Det minner meg på at Kia er jo egentlig standardsvaret nå for "billig, men god".

Anonymkode: 1cee4...2df

Noe merkelig er det i alle fall. Jeg har korte bein og må alltid kjøre setet laaangt frem. Og selv når knærne mine kranglet med rattstammen slet jeg med å nå frem til girspaken i Jazz'en. 😂 Det problemet har jeg aldri hatt i noen andre biler, verken småbiler, stasjonsvogner eller SUV'er.

Anonymkode: 03411...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Guest Doge_Anon

Takk til alle som har tatt tid til å svare :) 

Etter tilbakemeldinger fra dere, og mye lesing på nettet har jeg nå valgt bort Fiesta'en fra lista. 

Da får jeg heller skaffe meg Yaris, selv om de ikke er så pene som Fiesta.

 

Men lurte på om noen har erfaringer med Hyundai i30 ? Ganske fin bil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai i30 er et supert kjøp hvis du velger av de nyeste. De faller svært fort i verdi, så er gode kjøp. 7 års garanti med.

Anonymkode: 1cee4...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...