Gjest Gjesta Skrevet 10. juni 2005 #41 Skrevet 10. juni 2005 Som kan komme av at de bruker stoff ikke at de er hyperaktiv. Ja, det er sant det også, men grunnen til at mange begynner med stoff er jo nettopp adhd.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. juni 2005 #42 Skrevet 10. juni 2005 Jeg tror faktisk mye på det du sier foxylady. Jeg har samme erfaringer som du da det gjelder ADHD. Det er veldig mange av de med diagnosen som havner utenfor av en anledning. Og ikke minst fordi foreldre/lärere har mistolket symptomer, og barnet av den grunn ikke har fått korrekt oppfölgning. Nå er man mer oppmerksom på hva som kan gjöres for å stimulere barn med ADHD, enn det man var för.
Gjest Gjesta Skrevet 11. juni 2005 #43 Skrevet 11. juni 2005 Ja, det er bra at de er mere oppmerksomme på det , og tar tak i det i en tidlig alder før de rekker å begynne med selvmedisinering på illegale stoffer som aldri gjør at du blir noe bedre. Narkotika tror jeg er det verste som kan hende et menneske og en familie.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #44 Skrevet 13. juni 2005 Jeg tror grunnen til at kanskje flesteparten blir narkomane er ADHD !!!!! resten skylkdes miljø og kanskje arv. Jeg har møtt mange narkomane , og jeg kan ikke komme på noen jeg ikke tror har ADHD. De har en slags rastløshet og mangler utholdenhet og ro slik som vi andre som ikke bruker stoff har. Jeg tro , selv om mange blir sinte på meg nå at stoff ødelegger hjernen din for alltid hvis du bruker det over en lengere periode da selvfølgelig. Det er noe med hvordan du snakker, måtet du går på, hvordan holdningen din er, jeg vet ikke, men det jeg vet er at jeg faktisk kan skille en exnarkoman fra en som aldri har brukt stoff, selv om han hadde vært uten stoff i årevis. Det er rart, men faktisk sant.. Det kommer vel an på hva de har brukt og hvor lenge. Heroinister kan du stort sett kjenne igjen når de har holdt på en stund, fordi de blir så treeeeeeeeege i praten og tankegangen, men jeg tror ikke du kan skilne alle andre på samme måten. Ellers er det nok ofte sånn at de som ender opp som misbrukere bedriver selvmedisinering. Mange kan nok prøve seg på narkotika uten å bli hengende der, men jeg tror nok i veldig mange tilfelle så har de som blir hengende en diagnose som ikke er fastsatt. Jeg prater jo mye med ungen min om sånne ting, hun er jo oppi det med begge beina, og det hun sier er at hun har så mange tanker i hodet sitt, og mye av det er bare dritt - og hun orker ikke ha det sånn. Det eneste hun vet om pr i dag som demper og roer dette virvaret er rohypnol. Hun holder seg unna så godt hun kan, hun er jo under behandling, men innimellom sprekker hun. Som nå i helgen. Hun vet hun ikke skal og kan, men hun valgte å ta i mot en grønn pille i helgen rett og slett for å slippe og tenke så mye... selv om hun vet så altfor godt hva konsekvensene blir i etterkant. Nå sitter hun der og er sliten, fratatt mobil, innestraff resten av uken, og muligens ingen perm til helgen. Og når dette er så vanskelig for henne som ikke er fysisk avhengig ennå. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er for dem som er enda lenger utpå - som ikke er blitt dratt i land i tide. (Og jeg ser med gru og sinne på alle foreldre som lar det skure og gå..... :evil: )
waco Skrevet 13. juni 2005 #45 Skrevet 13. juni 2005 Hadde dette vært for ti år siden så hadde datteren ditt fått sobril eller rohypnol av legen, slik at hun kunne hatt et tilnærmet normalt liv uten de fleste begrensinger. Ungdom bruker mobil for å prate med andre. Ensomheten og kjedsomheten er aller værst. Hadde noen tatt vekk muligheten min til å prate med de jeg ville, så hadde nok rustrangen min bedret seg betraktelig. Har man det greit i hverdagen trenger man heller ikke hyppere i helgen. Men straffes man for bruk av hyppere selv om tilværelsen blir bedre når man bruker dem, er det paradoksets store krumspring. Man gjør det det værre for personen fordi personen har det bedre? Gi datteren din medisinen hun selv ønsker og alle andre mulige goder du kan finne på, kanskje da får hun lyst til å slutte å ruse seg, ...og evnt slutte med medisiner. Å være avhengig av medisiner er like slitsomt som å være avhengig av å pisse, - dvs noe folk gjør så sjeldent som mulig.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #46 Skrevet 13. juni 2005 Jeg kommer aldri til å kjøpe hyppere til ungen min, Waco. Vet du hvorfor? Hun blir så likegyldig på dem. Hun driter i alt og alle da. Hun driter i folk rundt seg, hun driter i seg selv og fremtiden sin, hun gir fullstendig blaffen. Hun blir ikke noe mer happy, men hun får en pustepause fra sin hyperaktive hjerneaktivitet. Så hun kan slappe av et øyeblikk. Etterpå blir hun fryktelig sliten. Sliten og deppa. Dette ønsker jeg heller ikke ungen min. Det jeg ønsker for henne er å få time hos PUT, så de kan utrede henne for ADD eller eventuell annen lidelse som kan forklare psyken hennes. Og så kan hun medisineres i forhold til det, og kanskje ved hjelp av medisiner og terapi etter hvert bli både medisin- og rusfri. Men å la henne ruse seg nå etter eget forgodtbefinnende vil ikke gi henne noe godt liv. Og pålegge henne fire dager fengsel for oppsamling av bøter er heller ikke noe godt alternativ. Hun blir ikke rusfri av det heller. Hele opplegget må tas opp til revurdering. Foreldre må læres opp i hvordan de skal oppdage rusmisbruk, og så må behandlingstilbudet bygges ut, slik at det blir plass til alle UTEN ventetid. Og foreldre må også læres at de ikke kan redde ungen sin sjøl. Det er ikke bare faste innetider og strenge regler hjemme som er nøkkelen til vellykkede voksne. Det er så sinnsykt mye uvitenhet ute og går, og jeg blir helt matt!
Gjest Lypsihl Skrevet 13. juni 2005 #47 Skrevet 13. juni 2005 Hun driter i alt og alle da. Hun driter i folk rundt seg, hun driter i seg selv og fremtiden sin...! her var det mye driting
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #48 Skrevet 13. juni 2005 Ja, og ikke noe ord er mer dekkende enn akkurat det ordet.
Gjest Moonshadow Skrevet 13. juni 2005 #49 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har selv vært i miljøet i mange år og vært avhengig av tunge stoffer.. Det jeg har sett av kjente og bekente som driver med stoff, er at de er veldig følsome mennesker som kanskje har vanskelig for å takle alle de sterke følesene sine.. Lettere psykiske problemer er vel også veldig vanlig.
Gjest Moonshadow Skrevet 13. juni 2005 #50 Skrevet 13. juni 2005 Noe som også har vist seg i den siste tiden at veldig mange rusmisbrukere viser seg å ha AD/HD. Faktisk 30% av de som får diagnosen først som voksne, havner på kjøret.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #51 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har selv vært i miljøet i mange år og vært avhengig av tunge stoffer.. Det jeg har sett av kjente og bekjente som driver med stoff, er at de er veldig følsome mennesker som kanskje har vanskelig for å takle alle de sterke følesene sine.. Lettere psykiske problemer er vel også veldig vanlig. Ikke sant? Og enda så sitter folk på sine høye hester og tenker at kriminalisering av disse menneskene er det beste. (Høres jeg ut som Waco nå?) Folk som ikke har følt det på kroppen, setter nesa i sky og sier; det kunne aldri ha hent meg... Nei, det kunne det muligens ikke, men er det nødvendigvis din egen skyld? Som Liten sier til meg, - for jeg kan også godt ha tendenser til å heve meg over andre; Du kan ikke se ned på folk fordi om de er annerledes enn deg, Mamma - du vet ikke hvordan de tenker. Og selv om DU fint klarer å takle tankene dine, så er det ikke sikkert alle andre gjør det. Kloke ungen min - og hun er bare nettopp fylt sytten. Klokere enn mange her inne, om jeg må få si det selv.
Gjest Moonshadow Skrevet 13. juni 2005 #52 Skrevet 13. juni 2005 Enig med deg mysan.. Det at såppas mange som havner på kjøret har AD/HD sier jo sitt.. Jeg har det selv og har alltid lurt påhvorfor ting var så mye mer damatisk og stort for meg enn de fleste andre.. Det er vanlig med sykdommen og kan gjøre livet utrolig vanskelig å takle. I allefall når man ikke vet at man faktisk er syk og ingen klarer å forstå deg.. Du bør absolutt få Dattra di utredet!!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 14. juni 2005 #53 Skrevet 14. juni 2005 Ikke sant? Og enda så sitter folk på sine høye hester og tenker at kriminalisering av disse menneskene er det beste. (Høres jeg ut som Waco nå?) Folk som ikke har følt det på kroppen, setter nesa i sky og sier; det kunne aldri ha hent meg... Nei, det kunne det muligens ikke, men er det nødvendigvis din egen skyld? Som Liten sier til meg, - for jeg kan også godt ha tendenser til å heve meg over andre; Du kan ikke se ned på folk fordi om de er annerledes enn deg, Mamma - du vet ikke hvordan de tenker. Og selv om DU fint klarer å takle tankene dine, så er det ikke sikkert alle andre gjør det. Kloke ungen min - og hun er bare nettopp fylt sytten. Klokere enn mange her inne, om jeg må få si det selv. Kan godt väre du sikter til hvem som helst nå, men jeg vil gjerne legge til en kommentar. Er det galt av meg å tenke/skrive at ikke hvem som helst blir rusmisbrukere? Er det ikke det du selv skriver - at rusmisbruk ofte skyldes utenforstående ting som f. eks sykdommer? Og av den ene grunnen viser det seg at det ikke er hvem som helst som kan bli rusmisbrukere. Genestisk .. Men det er klart at man ikke velger sine gener, og heller ikke om man i det heletatt vil bli födt. Men jeg tror ikke hvilken som helst person kunne blitt missbruker.
Gjest Moonshadow Skrevet 14. juni 2005 #54 Skrevet 14. juni 2005 Så faktisk ett program på discovery en dag.. Der forskerne mente at noen mennesker var født med ett ekstra kromoson eller noe sånt og at disse sannsynligvis ville bli rusmisbrukere.. Tror avhengiheten ofte kan skyldes sykdom, men den kunne muligens vært ungått med riktig oppfølging.
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2005 #55 Skrevet 17. juni 2005 Noe som også har vist seg i den siste tiden at veldig mange rusmisbrukere viser seg å ha AD/HD. Faktisk 30% av de som får diagnosen først som voksne' date=' havner på kjøret.[/quote'] Ja, det er jeg helt enig i . Jeg tro faktisk det er en ennå større andel med ADHD. Jeg tro vi må satse mer på utredning og behandling av disse i en tidlig alder, altså før de rekker å komme inne i kriminelel miljøer. Jeg tro mye kunne vært unngått da:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå