waco Skrevet 29. mai 2005 #21 Skrevet 29. mai 2005 Og jeg har blitt straffet tre ganger for å ruse meg og endaliketil fortsetter. Er ikke det et slags bevis for at straff ikke fungerer på meg? Kanskje staten burde ta konsekvensen av sine meningsløse straffer ja. Når politiet kommer hjem til meg inviterer jeg dem på saft og har en hyggelig tone, hvorvidt vi diskuterer om straff er velegnete virkemidler. Enda har jeg ikke møtt en politimann som kan vise meg til en forbryter eller kriminell som faktisk blei god og snill og A-4 menneske bare han ble straffet hardt nok, - og ikke av å bli møtt med tilgivelse og respekt og imøtekommenhet. Du som mener at politiet er verdens snilleste og mest nødvendige yrkesslag, - hva kommer det av klokken blir fratatt deg når man er på glattcelle, - er det i tilfelle man skal spise klokka opp?
karisjima Skrevet 30. mai 2005 #22 Skrevet 30. mai 2005 Jeg tror at det er en ren blanding. Men så synes jeg at man selv har skyld i at man begynner. Det er jo selvfølgelig mange som har hatt diverse problemer, og det er nok ikke mange som har blitt tvunget til å ta sin første blås, eller å sette sitt første stikk.... Jeg har hatt en del problemer, men jeg har da ikke begynt med dop pga det..... Mener det at alle har et ansvar for eget liv, og da kanskje gå til lege/psykolog om man har så store problemer istedenfor å dytte innpå med ilegale stoffer.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2005 #23 Skrevet 30. mai 2005 Til syvende og sist tror jeg det handler om ressurssvake mennesker uten tæl! Og jeg syns ikke synd på dem. Vi er alle vår egen lykkes smed' date=' og man tar et valg om å bruke narkotika. Det er ingen som tvinger en![/quote'] Problemet er vel at man tar valgene om å prøve drugs mens man er altfor ung til å tenke langsiktige konsekvenser. Når man er fjortis er man usårbar og på toppen av verden ofte - og det er nettopp i den alderen man debuterer med det meste, enten det er alkohol, drugs eller sex - eller aller helst alle tre. Og noen kommer ikke ut av det igjen. Det er forskjell på hvor disponert man er for avhengighet også vet du. Man behøver ikke være uten tæl eller være ressurssvak av den grunn. Visste du at det kun er 10% av de narkomane du ser på gata i Oslo? De resterende 90 % har vanlige jobber og fungerer helt greit. Neppe veldig ressurssvake. Husker ikke hvor jeg leste det, og har derfor heller ingen link. Og idag, hvor det er den såkalte partydopen de fleste debuterer med (etter den egentlige debuten, som så og si uten unntak er alkohol) er det absolutt hvem som helst som prøver seg og om noen få år nå vil vi se utrolig mange voksne som blir arbeidsuføre og ødelagte psykisk som et resultat av denne flørten med dop. Andelen narkomane og alkoholiserte idag vil bli som en liten prosent å regne i forhold til hvor mange som ender opp der om få år.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2005 #24 Skrevet 31. mai 2005 Bare lurte litt på en ting. Tror dere at alle som er avhengige av tunge narkotiske stoffer er blitt det fordi de har hatt masse problemer som f.eks dårlig barndom, psykiske problemer, kroniske smerter osv., eller er det en del personer som rett og slett bare har seg selv å skylde på for den situasjonen de har havnet i? Nei, det tror jeg ikke. Jeg synes ofte mye av dette er svært stigmatiserende, og det synes jeg er dumt. Være seg om det er snakk om narkomani, eller for de som sliter med psykiske problemer etc. Grunnen til at ting som dårlig barndom og igjen narkotika kansje ofte kan sees i en sammenheng er vel fordi narkotiske stoffer kan være en god virkelighets flukt. Slik er det vel også med alkohol og andre stimuli. 'God' - som i at den 'fungerer' og da ikke 'god' som i at det er en 'god' ting. Jeg er sikker på at de som til daglig jobber med unge og eldre som sliter med være seg narkotika eller alkohol-avhengighet, vet og ser at de aller fleste er ressurs-sterke mennesker som bare har tråkket litt feil ved noen tilfeller her i livet. Med det mener jeg heller ikke at mennesker med dårlig oppvekst, psykiske problemer eller annet ikke er å betegne som ressurs-sterke mennekser; men at jeg tror det kan være mange, mange grunner til at ting blir som de blir og at man derfor ikke må falle for fristelsen til å putte folk i bås ved å stigmatisere grupper som, være seg 'narkomane'. Eller for den saks skyld mennesker med andre 'problemer'. Alle med dårlig oppvekst, og eller psykiske problemer er da heller ikke narkomane er de vel? Men så er det dette med onde sirkler. Psykiske problemer og dårlig oppvekst kommer sikkert som følge av rusmissbruk i hjemmet i noen tilfeller også. Helt sikkert. Som igjen kan lede til rusmissbruk for egen del. Men det er vel nettopp dette som er poenget også. At det er mangfold det er snakk om, og at mennesker må behandles utifra en forståelse for at det eksisterer forskjeller i blandt oss. Er det ikke noe av dette de mener med omsorg for 'hele' mennesket? Jeg tror det. Jeg synes det var et godt spørsmå og innlegg du kom med her. Men jeg er en forkjemper for å se etter mulige grunner, og ikke konklusjoner. Uansett hva det måtte gjelde. Jeg tror også det er viktig å prøve å sette seg inn i andres situasjon, og noen ganger tenke litt lenger enn det som fremstår som åpenbart og tydelig. Det er ikke alltid hva man ser er hva man får og det er ikke alltid man får hva man ser. Jeg er heller ikke noe kjempe fan av utrykk som at man har seg selv å skylde. Selvsagt har man ofte seg selv å skylde, men det betyr ikke at andre ikke har rett til å hjelpe og støtte, og det betyr heller ikke at man ikke har rett til å be om hjelp å støtte når det går galt - selv om valget opprinnelig var ens eget. Å lete årsaker en en god ting, da det igjen kan være forebyggende - bare man ikke hopper til forhastede konklusjoner, for det tror jeg kan være skadebringende i seg selv.
waco Skrevet 2. juni 2005 #25 Skrevet 2. juni 2005 Dersom disse legemidlene var tilgjengelig på apotek slik det var tidligere på 60 og 70 tallet ville vi heller ikke hatt noen "narkotikadefinert" problem idag. Det er litt synd at dere aldri vil ressonere noe mer over det.
Gjest gjest1 Skrevet 3. juni 2005 #27 Skrevet 3. juni 2005 Kanskje det skjedde noe på 60- og 70-tallet som gjorde at dette med tilgjengelighet via apotek måtte gjøres noe med? Ikke at jeg vet noe om hvorvidt alt mulig var tilgjengelig på apoteket den gangen heller, men jeg vet at i alle år har enkelte leger vært veldig slipphendte med å skrive ut drugs i hytt og pine og folk har endt opp som narkise på grunn av det. Hadde det vært noe bedre i dag om det hadde fått forsette tror du? Man får heller se på grunnene til at så mange havner utpå, og ta tak i den biten, enn å gjøre drugs mye mer tilgjengelig. Selvføgelig vil vi aldri få et rusfritt samfunn. Det er vel ingen som tror på det, men derfra og til å la alt flyte fritt er et ganske vidt spenn. Jeg tror du har for god tid til å sitte og gruble over rusmisbruket ditt, og til å finne gode grunner til hvorfor du bare skal fortsette med det uten å få pes av omverdenen til å makte se ting i et nøytralt perspektiv. Man må kunne se en ting fra to sider, og det tror jeg ikke du makter.
waco Skrevet 4. juni 2005 #28 Skrevet 4. juni 2005 Du tror jeg ruser meg på cannabis hele tiden du? når man tror det er det jo vanskelig å komme med en tilnærming og felles forståelse, men selv om du er vanskelig tror jeg det er mulig, da jeg tror det finnes en fellesmenneskelig bevissthet, akkurat idag kom jeg hjem fra spania, og å fly er en rus i seg selv,.... bevege seg til nye steder for å oppleve nye uopplevde ting... Å ta seg tid til å tenke er en av de få gaver som skiller menneskene fra dyrene, man får jo næring slik, - å tenke er å spise ideer. Jeg prøver så godt jeg kan å kose meg i nuet, - det er nærmeste jeg kommer lykke, - å gjøre ting idag som gir frukter imorgen, jeg fløy idag for å mimre imorgen, hvorfor ikke kose seg både før og etter opplevelsene? Minst mulig legemiddelforbruk er det optimale, til det trengs det opplysning og viten og ikke straff og tvang. Man kan ikke tvinge mennesker til noe som helst, mennesker er ikke skapt til å bære lenker, men utfolde sine vinger. Hvis man ikke selv forstår at man gjør noe galt så gjør man heller ikke noe galt. F eks jeg forstår ikke at jeg gjør noe galt dersom jeg tar valium for å ikke spy av fyllesyke selv om det i aller høyeste grad er selvforskyldt, - rusen altså, men ikke bakrusen. Dersom man er skikkelig fyllesjuk og har sovet i sitt eget spy er det jo nærmest medisin å spise valium, noe som gjør dagen lettere og noe vanskeligere å bli alkoholiker (alle vet jo at hovedårsaken til at mennesker blir alkohollikere er bakrusen). Nå sier jo motstandere mot denne metoden (f eks faren min) at når jeg er fylledårlig har jeg meg selv å takke, noe jeg også har, men er det det samme som at jeg ikke skal få hjelp? - For da forstår jeg ikke hvor farlig det er? Faren min mente at valium mot fyllesyke er det dummeste som finnes. Men spurte jeg pappa, - hva hvis jeg glemmer å ta på meg lue når det er kaldt ute og blir forkjøla, burda jeg da få influensamedisin?
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2005 #29 Skrevet 6. juni 2005 Jeg vet ikke hvor ofte du røyker jeg, Waco, men enkelte av innleggene dine har et språk som ikke virker helt nyktert. Andre ganger skriver du som en proff skribent - både når det gjelder språk og tankerekker. Nå sammenligner ikke jeg tidspunktene for innleggene dine og har heller ikke ført noen logg på hvor ofte du virker som om du er nedsnødd eller stein.... men det jeg oppfatter, og som kanskje er feil, er at du forsøker å forsvare røykinga di. Og at du forsvarer og forklarer alt rusmisbruk her i landet med at det faktisk er ulovlig... og at man straffes for det. Og det kan jo ikke stemme. da ville jo ikke alkoholismen ha vært et problem.... som jeg også nevnte i en annen tråd. Jeg har ikke satt meg så innmari inn i når hva ble forbudt, og hvor mange som får psykoser etter å ha sittet på glattcelle. SÅ interessant er ikke temaet. Jeg uttaler meg kun med bakgrunn i hva jeg selv har sett med egne øyne, hvordan jeg oppfatter egne unger som ruser seg, og hva jeg ser blant ungenes venner og foreldrenes mer eller mindre vellykkede innblanding/skylapper i forbindelse med sine barns misbruk. OG jeg har snakket med min nabo som er drit forbannet på sine foreldre som ikke gjorde en dritt for å stanse hennes rusmisbruk i tenårene. Hvilket i sin tur nå har resultert i at hun fremdeles er rusmisbruker og har mistet ungen sin pga det. jeg vil ikke at Liten skal oppleve det som naboen har opplevd og sliter med i dag, derfor er hun sendt på institusjon for å bli kvitt problemet sitt, eller lære seg å takle det ved å avstå fra ulovlige legemidler. Jeg er også litt på vakt fordi jeg synes det ser ut som om hun nå har tendenser i retning av å ty til alkohol i stedet for piller. I såfall er vi like langt. Rusmisbruk er rusmisbruk enten det er ulovlige piller eller lovlig alkohol. Noe må gjøres med det stadig økende rusmisbruket blant ungdommer, fordi om noen år når alle disse er voksne og egentlig burde fungert som nettopp det, ansvarlige samfunnsdyktige voksne, så har vi en stor gruppe mennesker som ikke vil fungere, som følge av nevroser og psykoser og annen dritt de har påført seg selv ved hjelp av disse "medisinene" som du kaller det. Det er ikke DA de trenger hjelpen - det er NÅ før det kommer så langt. Og når det gjelder unger så må straff og sanksjoner til. Foreldrene må ta grep om ungene sine, følge med på hva de driver med og blande seg inn i livet deres til det mest ubehagelige og pinlige for ungene - for en sekstenåring som ruser seg kan man glemme å snakke fornuft med. Det må rett og slett hardere krutt til. For noen av dem kan det til og med hjelpe med en natt på glattcelle - det kan skremme dem til å skjønne hva de er i ferd med å begi seg ut på, men ikke alle. Mine har det ikke hatt noen virkning på. Storebror røyker jevnlig og vil sannsynligvis alltid gjøre det, men han har kuttet ut alkohol og vanlige sigaretter, så det er kun cannabis han forgifter seg med. Dette gjør han etter sigende fordi han trenger noe å "slappe av" på. Og med å slappe av mener han og koble ut hjernen. Han har en ganske overaktiv hjerne, og han har opplevd mye dritt. I tillegg sliter han antakelig med ettervirkninger av noen år med extacy, pepper, hyppere osv... Og blir det ikke verre enn dette så har ikke han noe problem. Han fungerer bedre i dag enn for ett år siden. men som sagt; jeg er enig med deg at kriminaliseringen av eget forbruk av medisner godt kunne fjernes, og at andre metoder måtte tas i bruk for å hjelpe dem som trenger det. Og helt klart; fengsel og bøter hjelper dem ikke en pøkk. Men kriminaliseringen og frykten for politi kan kanskje hindre enkelte i noen sinne å prøve seg på den veien. DET er også noe å ta med seg når man diskuterer dette. Noen har faktisk politiangst og tør ikke for sitt bare liv gjøre noe som er ulovlig. For dem virker det sånn som det er i dag.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 7. juni 2005 #30 Skrevet 7. juni 2005 Uannsett hvordan livet er eller har värt - har man alltid ett valg, og som narkoman har man også tatt dette valget. Men det betyr ikke at jeg ikke synes det er trist, og at jeg ikke föler med de eller ikke vil hjelpe når det först har gått den veien, men i grunn og bunn kan man ikke alltid tenke slik.
waco Skrevet 7. juni 2005 #31 Skrevet 7. juni 2005 Stine, dersom man IKKE hadde blitt straffet dersom man tok preperater som er et brudd på legemiddelloven har man et et VALG.... DET er IKKE et VALG dersom man blir straffet ved bruk av medikamenter... DERE har et VALG når det gjelder å STRAFFE mennesker som ruser seg.... Jacta est alea, - Loddet er kastet!
Diktern Skrevet 7. juni 2005 #32 Skrevet 7. juni 2005 Nå fikk jeg lyst til å ruse meg! Bør jeg få straff for det?
waco Skrevet 7. juni 2005 #33 Skrevet 7. juni 2005 Ja bakrusen du får etter å ha ruset deg er ikke nok. Du må nok ha tilleggsstraff. Ihvertfall mener flertallet av befolkningen det, og da kalles det demokrati.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 8. juni 2005 #35 Skrevet 8. juni 2005 Stine, dersom man IKKE hadde blitt straffet dersom man tok preperater som er et brudd på legemiddelloven har man et et VALG.... DET er IKKE et VALG dersom man blir straffet ved bruk av medikamenter... DERE har et VALG når det gjelder å STRAFFE mennesker som ruser seg.... Jacta est alea, - Loddet er kastet! Hva pratet du om her? Du missforstår alt som kan leses ut av det jeg skriver. Eller tolker det dit hen du önsker uten forankring i det som faktisk står. Slitsomt å "höre" på deg fordi det kommer så utrolig mye crap fra deg :o
Gjest Valhalla Skrevet 8. juni 2005 #36 Skrevet 8. juni 2005 Kan være slitsomt å høre på de som er uenig, bedre å leve i sin verden med likesinnede der alle slutter opp om den ene sannhet da.
waco Skrevet 8. juni 2005 #37 Skrevet 8. juni 2005 Det stine aldri skjønner er at det er jo ikke et valg om man blir straffet. Hadde man IKKE blitt straffet hadde det vært et valg.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2005 #38 Skrevet 9. juni 2005 Waco, det Stine sier er at man i utgangspunktet hadde valget om å begynne med dop eller ikke. DET valget har alle rusmisbrukere hatt. Jeg tror ikke mange av dem valgte å miste kontrollen og å bli narkomane, og jeg tror også at mange kan bruke ulovlige rusmidler UTEN å være narkomane. Det er nyanser her også, som i alle andre sammenhenger. På samme måte som at noen drikker vin i helgene, noen drikker hver dag, noen drikker tre ganger i året og noen er alkiser. Det er forskjeller, men jeg er ganske sikker på at så godt som ingen av alkisene valgte å bli alkiser. Det er tilfeldigheter som gjør at man blir avhengig, og valgene er ofte gjort i altfor ung alder. Som tobakksfabrikantene sier: Er han ikke kunden din innen han er atten, så har du mistet ham. Dette kan nok gjelde alkohol og andre stoffer også. Har du ventet til du ble atten med å prøve stoff, så kanskje sjansen er mindre for at du noensinne vil komme til å gjøre det. Det skjer noe i hodet på ungdom i alderen fra de er tidlig tenåringer og til de er atten... Mye kan være gjort om man holder seg unna rus, til det faktisk er lovlig. og da blir det også kun alkohol å velge mellom ..
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2005 #39 Skrevet 9. juni 2005 Jeg tror grunnen til at kanskje flesteparten blir narkomane er ADHD !!!!! resten skylkdes miljø og kanskje arv. Jeg har møtt mange narkomane , og jeg kan ikke komme på noen jeg ikke tror har ADHD. De har en slags rastløshet og mangler utholdenhet og ro slik som vi andre som ikke bruker stoff har. Jeg tro , selv om mange blir sinte på meg nå at stoff ødelegger hjernen din for alltid hvis du bruker det over en lengere periode da selvfølgelig. Det er noe med hvordan du snakker, måtet du går på, hvordan holdningen din er, jeg vet ikke, men det jeg vet er at jeg faktisk kan skille en exnarkoman fra en som aldri har brukt stoff, selv om han hadde vært uten stoff i årevis. Det er rart, men faktisk sant..
Gjest Valhalla Skrevet 9. juni 2005 #40 Skrevet 9. juni 2005 De har en slags rastløshet og mangler utholdenhet og ro slik som vi andre som ikke bruker stoff har. Som kan komme av at de bruker stoff ikke at de er hyperaktiv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå