Gå til innhold

Du som har barn, hva spiser dere til middag?

Fremhevede innlegg

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

I denne uka har vi hatt - 

man: fishrolls fra findus med grønnsaker og potet. 2,5åringen elsker dette.

tirs: Kjøttboller i brunsaus med potetmos og brokkoli. Kjøttbollene er lagd selv med litt brokkoli og gulrot i. 

ons: Tomatsuppe med makaroni, egg og resten av kjøttbollene som ikke ble brukt

tors: Fiskekaker med tomatbønner, potet og grønnsaker

fred: Alltid taco eller pizza på fredager 

lør: Ovnsbakt laks med potet og tilbehør, eller kylling i fløtesaus med søtpotetchips og grønnsaker. (Barnet får bestemme mellom 2 middager på lørdag)

søn: Gryterett 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett og slett ikke sant. 

Anonymkode: 71003...01b

Hehe, nei det er klart, hvis du sier det ikke er sant, så er det jo ikke det :ler: 

Anonymkode: fc769...7e4

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser det samme som tidligere. Fiskegrateng, fiskewok, ovnsstekt fisk, fiskeburger, enchiladas, taco, nachos, chili sin og con carne, vegetar lasagne, vanlig lasagne, spagetti bolognese - ofte med squash"pasta", supper av ulike slag - helst med mye "fyll" (bønner, linser, kjøtt, grønnsaker) for å mette mest mulig, pannekaker, kjøttkaker, ulike gryter osv osv. 

Vi har middag som siste måltid og har derfor god tid til å forberede den. Bruker sjelden under en time, med mindre det er noe spesielt og vi stort sett ikke er hjemme på ettermiddagen. Det er ikke alltid ungene spiser alt. Det de likte i forrige uke, liker de plutselig ikke nå. Men det er alltid noe ved middagen de kan spise og blir de ikke mette får de brødskiver eller annet. 

Anonymkode: a3a24...d90

Skrevet

Fiskegrateng, tunfiskgrateng, pølsegrateng, blomkålgrateng med skinkebiter og ostesaus, tomatsuppe med pølse og egg, pytt i panne, kylling og ris, laks med poteter og agurksalat, torsk med gulrotpuré og bacon, taco, enchiladas, quesadilla, lasagne, fiskekaker, fiskepinner med råkost, fiskekakewok, wok med kylling eller svin, ostesteaklets, pasta carbonara, kjøttkaker, kjøttboller, spaghetti med kjøpesaus som vi tilsetter hvitløk og gulrot, karbonade med stekt løk, fiskeburger og søtpotetfries, pølse og potetmos, ulike paier med salat til, hjemmelaget pizza, svin indrefilet med stekte poteter og soppstuing, pannekaker med bacon, chili con carne med kikerter og salat.

Anonymkode: ec8a1...89d

• Liker 1
Skrevet

Spiser det jeg har lyst på. Barna spiser alt og er veldig glad i mat. Jeg er slik som får dille og det blir perioder med tema. Nå har vi hatt noen uker med asiatisk mat. Den siste uken har det blitt tradisjonsmat over i julemat. Og slik går det. Noen uker med taco aktig mat, salater, italienske uker... Litt flaut.

Anonymkode: b4eab...4f6

Skrevet

Ukas meny:

- mandag: ostesmørbrød, søtpotet-fries, rømmedressing, tomat og agurk 

- tirsdag: pasta med spinat, ricotta, tomat og hvitløksbrød

- onsdag: ørret med agurksalat, rømme og potetmos 

- torsdag: kjøttkaker brun saus, kålstuing og potetmos

- fredag: hjemmelaget pizza

- lørdag: risengrynsgrøt med spekemat 

- søndag: hjortegryte 

Anonymkode: e91a4...1d6

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo overhode ingen straff- det er barnets eget valg om det vil spise til middag, eller heller vente til kveldsmaten, som serveres 1-2 timer senere. Det blir forøvrig veldig rart å sammenligne dette med voksne, av mange grunner: for det første, mange barn (og spesielt «kresne» barn) har et veldig mye snevrere utvalg av mat de ønsker å spise enn hva som er tilfelle for de aller fleste voksne (med mindre man er blitt veldig tilrettelagt for som barn- og dermed er blitt veldig kresen som voksen også). Det vil dermed være langt sjeldnere at voksne opplever å bli servert mat de «ikke liker» enn hva som er tilfelle for (kresne) barn. For det andre, er det faktisk vi voksne som bestemmer og som skal rettlede barna i hva som er mindre lurt, hva som er galt å gjøre, hva som er fornuftig å gjøre osv. Hvis barna mine fikk bestemme, ville de ha lagt seg klokken 22 hver dag, de ville gått med julekjolen i barnehagen hver dag, de ville ha sett på TV eller iPad hele kvelden osv. De kan bli så sure de vil over at de ikke får lov til disse tingene- men jeg sier jo fortsatt ikke ja. Fordi jeg som er voksen vet at det er fornuftig å legge seg tidligere når man skal stå opp tidlig dagen etter, og jeg vet at timesvis med skjermbruk på bekostning av andre aktiviteter ikke er bra. Og det er akkurat det samme med mat- jeg som voksen vet at det er fornuftig å smake på ny mat mange ganger før man kan konkludere med om man liker det eller ikke (mener forskning har konkludert med at man må eksponeres for ny smak så mye som 15 ganger før man har vent seg til det). Og for det tredje, er det faktisk sånn det vil være også for de fleste kresne voksne i selskaper osv. Jeg har aldri noensinne opplevd at en voksen person i en bryllupsmiddag, julebord o.l, reiser seg opp midt i middagen og går for å kjøpe seg ei pølse- eller ber om å få servert en tallerken spaghetti, fordi man ikke likte det som ble servert :ler: Er man så kresen så spiser man det man greier å spise på tallerkenen, så får man heller vente til selskapet er ferdig (eller desserten :ler: ) før man går og skaffer seg noe annen mat.

1. Serverer du kveldsmat 1-2 timer etter middagen så gjør du jo i praksis det du sier du er imot - nemlig å "ikke la barna gå sultne en time eller to". Normale intervaller mellom måltider er 3-4 timer..  

2. "for det første, mange barn (og spesielt «kresne» barn) har et veldig mye snevrere utvalg av mat de ønsker å spise enn hva som er tilfelle for de aller fleste voksne"

Så det du sier her er at barn er født kresne? Samtidig som du sier at det er FORELDRENES skyld at barn blir kresne 🙄

3. Du sammenligner epler og pærer. Det er forskjell på at barna selv får bestemme klesplagg og hvor mye de skal spise og hva de skal spise. Grunnleggende behov (mat og søvn) skal være lystbetont og forbundet med noe positivt, ikke tvang. Tvang av disse tingene kan føre til søvnvansker og spisevansker i voksen alder. 

4. Forskning forteller mellom 10 og 15 ganger. Dårlig forsøk på å deskreditrre mine meninger. 

5. Hvor leser du at jeg mener man skal servere ALTERNATIVE retter? Dette har jeg aldri ytret. Jeg mener at man alltid skal ha mat eller tilbehør der alle kan spise noe. Serverer man fisk til middag og barna ikke liker fisk, så får de spise saus, gulrøtter og poteter. 

6. Tvang og straff (jo, det er fortsatt straff å ikke gi barnet mulighet til å delta i et måltid ved å utelukkende servere kun mat som barnet ikke liker) i forbindelse med mat er no-go.

7. Å fremme matglede er det viktigste vi gjør som foreldre. Om du forteller meg at du tvinger i deg mat som du ikke kan fordra, så tror jeg rett og slett ikke på deg. Det er vanvittig respektløst, barn eller voksen. 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-mat-og-helse-ntnu/ni-rad-til-foreldre-som-sliter-med-kresne-barn/1254490

• Liker 3
Skrevet

Ukas meny:

Man: Linsepannekaker

Tirs: Falafler,potetmos,grønnsaker og saus

Ons: Blomkålsuppe med rista kikerter

Tors: Linsebolognese 

Fredag: Taco

Lørdag: Grønnsaksnuggets og pomefritts  

Søn: Grønnsak og pastagrateng 

Anonymkode: ff351...adf

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid morsomt med foreldre som har enkle barn på en eller annen måte og derfor tror de har funnet DenMagiskeLøsningesom ingen andre foreldre har skjønt. 

Vi spiser også det samme som før barn, og har et barn som ELSKER grønnsaker. Han forsyner seg grovt av brokkoli, blomkål, paprika og alle andre grønnsaker vi serverer. Likevel tror vi faktisk ikke at vi har gjort et eller annet magisk som foreldrene til ikke-grønnsaksspisende barn også kunne gjort. Vi skjønner at det er tilfeldig. Det er en del som burde komme seg ned fra sin høye hest.

Anonymkode: 3d96d...538

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Mrs Robinson skrev:

1. Serverer du kveldsmat 1-2 timer etter middagen så gjør du jo i praksis det du sier du er imot - nemlig å "ikke la barna gå sultne en time eller to". Normale intervaller mellom måltider er 3-4 timer..  

2. "for det første, mange barn (og spesielt «kresne» barn) har et veldig mye snevrere utvalg av mat de ønsker å spise enn hva som er tilfelle for de aller fleste voksne"

Så det du sier her er at barn er født kresne? Samtidig som du sier at det er FORELDRENES skyld at barn blir kresne 🙄

3. Du sammenligner epler og pærer. Det er forskjell på at barna selv får bestemme klesplagg og hvor mye de skal spise og hva de skal spise. Grunnleggende behov (mat og søvn) skal være lystbetont og forbundet med noe positivt, ikke tvang. Tvang av disse tingene kan føre til søvnvansker og spisevansker i voksen alder. 

4. Forskning forteller mellom 10 og 15 ganger. Dårlig forsøk på å deskreditrre mine meninger. 

5. Hvor leser du at jeg mener man skal servere ALTERNATIVE retter? Dette har jeg aldri ytret. Jeg mener at man alltid skal ha mat eller tilbehør der alle kan spise noe. Serverer man fisk til middag og barna ikke liker fisk, så får de spise saus, gulrøtter og poteter. 

6. Tvang og straff (jo, det er fortsatt straff å ikke gi barnet mulighet til å delta i et måltid ved å utelukkende servere kun mat som barnet ikke liker) i forbindelse med mat er no-go.

7. Å fremme matglede er det viktigste vi gjør som foreldre. Om du forteller meg at du tvinger i deg mat som du ikke kan fordra, så tror jeg rett og slett ikke på deg. Det er vanvittig respektløst, barn eller voksen. 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-mat-og-helse-ntnu/ni-rad-til-foreldre-som-sliter-med-kresne-barn/1254490

Hehe oi, her var det noen som følte seg truffet :ler:

1. Allerede i mitt første innlegg skrev jeg at vi serverer kveldsmat 1-2 timer etter middag - og at barna derfor ikke får noen annen mat hvis de ikke vil spise middag. I de fleste barnefamilier i min omgangskrets spiser barna kveldsmat maks 2 timer etter middag. Er man hjemme kl 16.30 og barna legger seg mellom 19 og 19.30 er det liksom ikke så mye vei utenom. Likevel er det altså mange som synes det er HELT krise å la barnet vente til kveldsmat med nytt måltid (deg selv inkludert), så da serverer de isteden barnet alternativ mat umiddelbart etter middag (eller til og med MENS resten av familien spiser middag, har jeg sett flere eksempler på). Dette er med på å gjøre barna kresne- de lærer jo da nettopp at de ikke behøver å spise det resten av familien spiser.

2. Ja, som jeg skriver, har kresne barn et mye snevrere utvalg av hva de spiser enn de fleste voksne. Og det skyldes jo nettopp at de aldri blir utfordret på hva de velger å spise- og dermed får fortsette å være kresne med foreldrenes velsignelse.

3. Hehe, morsomt at du eksemplifiserer dette med nettopp søvn. Så du sier at hvis for eksempel syvåringen din heller vil sove i din seng hver natt enn i sin egen, så lar du han gjøre det? Siden søvn er et grunnleggende behov, mener jeg ;) 

4. Her skjønner jeg ikke hva du mener å kritisere meg for :klo: Jeg skrev at jeg mente å ha lest at man måtte smake ny mat så mye som 15 ganger. Du skriver 10-15 ganger. Altså er du altså enig med meg på dette punktet?! :klo: 

5. Ja, det er jo nettopp dette jeg også skrev i mitt første innlegg i denne tråden. Server barna helt normal mat, så velger de selv hva de spiser- eller om de spiser noe som helst til middagen. Tråden handler om hva man serverer i barnefamilier- altså impliseres det allerede i HI at man må servere noe «annet» når man har barn i husholdningen enn hvis man kun er voksne. Det er dette jeg har svart på, og ment at er unødvendig. Barn kan, og bør vennes til, å spise all mulig alminnelig mat som også voksne spiser. Velger de å ikke spise noe som helst, får de ikke servert annen mat før til kveldsmat. Men i denne tråden er det altså mange som mener at man må lage spesielt «barnevennlig» mat så snart man har fått barn. Det mener jeg er tullete- og gjør nettopp at barna blir kresne og ikke venner seg til varierte smaker.

6. Her spekulerer du rett og slett vilt- og tillegger mine innlegg en masse meninger jeg aldri har skrevet, og heller aldri har ment. Vis meg hvor jeg har skrevet at man utelukkende skal servere mat barnet ikke liker! Ved å servere barna variert mat fra starten unngår man jo nettopp dette- fordi barna da allerede fra veldig tidlig alder (før fylte året) begynner å sette pris på veldig mye og forskjellig mat. Kan ikke komme på at det NOENSINNE har skjedd at vi har hatt en middag hjemme hos oss som kun har bestått av mat barna ikke liker (nettopp fordi det er veldig begrenset hva barna mine ikke liker). De liker, og har i veldig mange år, likt all mulig alminnelig mat, altså opplever de aldri (og har heller aldri opplevd) å sitte ved middagsbordet uten å kunne eller ville spise noe av det som serveres.

7. Ja, det er nettopp dette med matglede som er min store kjepphest her. Jeg blir oppriktig lei meg av alle foreldre som frarøver barna sine så mye matglede og nytelse ved å aldri utfordre dem på matvarer og smaksopplevelser. Mine to barn gleder seg hver helg til lange frokoster der de koser seg med ting som blåmuggost, hummus, skagenrøre, røkelaks o.l. Jeg kjenner til nok av barn som spiser sjokoladepålegg til alle måltider i helgene (et pålegg vi aldri har hatt i hus- og som barna mine heller aldri har etterspurt, antakelig fordi de synes det er vel så mye kos med annet pålegg), og synes det er veldig trist for disse barna at dette er hva de skal forbinde med mat-helgekos.

Jeg er så glad på mine barns vegne over at de allerede setter så stor pris på varierte matopplevelser, og at de er så lite skeptiske til å prøve ny mat. Kjøper vi nye påleggstyper de aldri har smakt, eller lager middagsretter de aldri har smakt før, ønsker de alltid å smake, og erfarer ofte at de liker det allerede ved første smak- nettopp fordi de er vant til så mye variert mat. Når vi er i utlandet synes de også alltid at det er veldig gøy å prøve noe av den lokale maten. Tenk så mye matglede de får vokse opp med, siden de allerede utviser så stor glede over å få erfare nye smaksopplevelser!

Synes også det er synd med alle dere foreldre som skal gjøre måltidene til noe negativt ved å ha fokus på «åh, likte du ikke det? Åja, da skal mamma lage noe annet til deg!» Snakk om å ødelegge måltidet og matopplevelsen for barna :rolleyes: Hjemme hos oss har vi aldri snakket negativt om mat- generelt kommenterer vi så lite som overhode mulig rundt måltidet og hva som spises/ikke spises. Både vi voksne og barna kan selvfølgelig si ting som «mmm, denne sausen var jammen god!» eller «åh, fiskegrateng er SÅ godt», og sier det ofte. Men størstedelen av samtalen rundt matbordet handler om hva vi har gjort den dagen osv, og om noen har valgt å ikke spise opp maten er det HELT greit (og kommenteres ikke). Barna vet uansett at da blir det ikke ny mat før til kveldsmaten (og det er også veldig sjelden de ikke spiser til middag- da er det som oftest fordi det er kort tid siden sist måltid i AKS/bhg).

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe oi, her var det noen som følte seg truffet :ler:

1. Allerede i mitt første innlegg skrev jeg at vi serverer kveldsmat 1-2 timer etter middag - og at barna derfor ikke får noen annen mat hvis de ikke vil spise middag. I de fleste barnefamilier i min omgangskrets spiser barna kveldsmat maks 2 timer etter middag. Er man hjemme kl 16.30 og barna legger seg mellom 19 og 19.30 er det liksom ikke så mye vei utenom. Likevel er det altså mange som synes det er HELT krise å la barnet vente til kveldsmat med nytt måltid (deg selv inkludert), så da serverer de isteden barnet alternativ mat umiddelbart etter middag (eller til og med MENS resten av familien spiser middag, har jeg sett flere eksempler på). Dette er med på å gjøre barna kresne- de lærer jo da nettopp at de ikke behøver å spise det resten av familien spiser.

2. Ja, som jeg skriver, har kresne barn et mye snevrere utvalg av hva de spiser enn de fleste voksne. Og det skyldes jo nettopp at de aldri blir utfordret på hva de velger å spise- og dermed får fortsette å være kresne med foreldrenes velsignelse.

3. Hehe, morsomt at du eksemplifiserer dette med nettopp søvn. Så du sier at hvis for eksempel syvåringen din heller vil sove i din seng hver natt enn i sin egen, så lar du han gjøre det? Siden søvn er et grunnleggende behov, mener jeg ;) 

4. Her skjønner jeg ikke hva du mener å kritisere meg for :klo: Jeg skrev at jeg mente å ha lest at man måtte smake ny mat så mye som 15 ganger. Du skriver 10-15 ganger. Altså er du altså enig med meg på dette punktet?! :klo: 

5. Ja, det er jo nettopp dette jeg også skrev i mitt første innlegg i denne tråden. Server barna helt normal mat, så velger de selv hva de spiser- eller om de spiser noe som helst til middagen. Tråden handler om hva man serverer i barnefamilier- altså impliseres det allerede i HI at man må servere noe «annet» når man har barn i husholdningen enn hvis man kun er voksne. Det er dette jeg har svart på, og ment at er unødvendig. Barn kan, og bør vennes til, å spise all mulig alminnelig mat som også voksne spiser. Velger de å ikke spise noe som helst, får de ikke servert annen mat før til kveldsmat. Men i denne tråden er det altså mange som mener at man må lage spesielt «barnevennlig» mat så snart man har fått barn. Det mener jeg er tullete- og gjør nettopp at barna blir kresne og ikke venner seg til varierte smaker.

6. Her spekulerer du rett og slett vilt- og tillegger mine innlegg en masse meninger jeg aldri har skrevet, og heller aldri har ment. Vis meg hvor jeg har skrevet at man utelukkende skal servere mat barnet ikke liker! Ved å servere barna variert mat fra starten unngår man jo nettopp dette- fordi barna da allerede fra veldig tidlig alder (før fylte året) begynner å sette pris på veldig mye og forskjellig mat. Kan ikke komme på at det NOENSINNE har skjedd at vi har hatt en middag hjemme hos oss som kun har bestått av mat barna ikke liker (nettopp fordi det er veldig begrenset hva barna mine ikke liker). De liker, og har i veldig mange år, likt all mulig alminnelig mat, altså opplever de aldri (og har heller aldri opplevd) å sitte ved middagsbordet uten å kunne eller ville spise noe av det som serveres.

7. Ja, det er nettopp dette med matglede som er min store kjepphest her. Jeg blir oppriktig lei meg av alle foreldre som frarøver barna sine så mye matglede og nytelse ved å aldri utfordre dem på matvarer og smaksopplevelser. Mine to barn gleder seg hver helg til lange frokoster der de koser seg med ting som blåmuggost, hummus, skagenrøre, røkelaks o.l. Jeg kjenner til nok av barn som spiser sjokoladepålegg til alle måltider i helgene (et pålegg vi aldri har hatt i hus- og som barna mine heller aldri har etterspurt, antakelig fordi de synes det er vel så mye kos med annet pålegg), og synes det er veldig trist for disse barna at dette er hva de skal forbinde med mat-helgekos.

Jeg er så glad på mine barns vegne over at de allerede setter så stor pris på varierte matopplevelser, og at de er så lite skeptiske til å prøve ny mat. Kjøper vi nye påleggstyper de aldri har smakt, eller lager middagsretter de aldri har smakt før, ønsker de alltid å smake, og erfarer ofte at de liker det allerede ved første smak- nettopp fordi de er vant til så mye variert mat. Når vi er i utlandet synes de også alltid at det er veldig gøy å prøve noe av den lokale maten. Tenk så mye matglede de får vokse opp med, siden de allerede utviser så stor glede over å få erfare nye smaksopplevelser!

Synes også det er synd med alle dere foreldre som skal gjøre måltidene til noe negativt ved å ha fokus på «åh, likte du ikke det? Åja, da skal mamma lage noe annet til deg!» Snakk om å ødelegge måltidet og matopplevelsen for barna :rolleyes: Hjemme hos oss har vi aldri snakket negativt om mat- generelt kommenterer vi så lite som overhode mulig rundt måltidet og hva som spises/ikke spises. Både vi voksne og barna kan selvfølgelig si ting som «mmm, denne sausen var jammen god!» eller «åh, fiskegrateng er SÅ godt», og sier det ofte. Men størstedelen av samtalen rundt matbordet handler om hva vi har gjort den dagen osv, og om noen har valgt å ikke spise opp maten er det HELT greit (og kommenteres ikke). Barna vet uansett at da blir det ikke ny mat før til kveldsmaten (og det er også veldig sjelden de ikke spiser til middag- da er det som oftest fordi det er kort tid siden sist måltid i AKS/bhg).

Hersketeknikker kan du spare deg for. 

Tror heller du følte deg truffet jeg, siden du måtte kontre med et 3 ganger så langt innlegg :fnise:

Føler meg overhode ikke truffet da jeg har et barn som elsker brokkoli og bacalao, ellers spiser alt som blir servert. Tror dessuten du må lese innlegget mitt både 2 og 3 ganger til da du ikke har fått med deg noe av det jeg har skrevet 

• Liker 2
Skrevet (endret)
21 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, vi har som sagt to, og har kjørt denne strategien med begge. Broren min har fem barn, som også alle er altetende- fordi alle har blitt servert helt normal «voksen-mat» fra dag én (altså helt fra de begynte med fast føde- men da selvsagt med mindre salt, ikke chili osv).

Så lenge man ALDRI faller for fristelsen og gi barna alternativ mat hvis de nekter å spise det som serveres til middag, så får man faktisk altetende barn. Hvis barnet aldri har vært vant til at det kan få noe annet dersom det nekter å spise middagen, så begynner det veldig kjapt å spise middagen- nettopp fordi det jo er mer ubehagelig å gå sulten. 

Feilen de fleste foreldre gjør, er at de er livredde for å la barnet gå sultent en time eller to- så gir de heller en brødskive, havregrøt eller noe annet barnet foretrekker å spise fremfor middag. Da har du malt deg inn i et hjørne, fordi du har lært barnet at det lønner seg å si nei til middagen hvis det er noe du ikke har spesielt lyst på.

Dette er tull og tøys! Jeg vokste opp som en avmagret og spinkel liten greie, fordi foreldrene mine var veldig strenge på dette med mat. Fikk aldri velge bort middagsmat, så da spiste jeg rett og slett ikke før dagen etter. Jeg pleide å våkne opp med kjemisk lukt fra munnen på grunn av dette. 

Dere må gjerne sitte på deres høye hest og tro dere er verdensmestre i forelderskap og oppdragelse fordi barnet ditt er altetende, men det er nok ikke tilfellet. Barn er forskjellige. Noen knekker du aldri, de vil aldri spise som du vil. 

Endret av Phoenix
  • Liker 5
Skrevet

Barn

Anonymkode: 9b673...4e8

Skrevet

Vi spiser det samme vi gjorde før vi fikk barn, men vi er flinkere til å spise fisk siden barnet vårt er veldig glad i fisk og helst vil ha det. Det går endel i laks, torsk med søtpotetmos/potetmos, diverse grønnsaker og saus, torsk/laks i form, fiskekaker, fiskeburgere, kjøttboller i hjemmelaget tomatsaus med fullkornspasta o.l. 

Anonymkode: c6838...a8d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et barn som vokste opp som veldig kresen. Han er nå tenåring, men fremdeles vegrer han seg for å spise både det ene og det andre, uansett hvor mye jeg lokker og lurer for å få han til å i alle fall smake. Av grønnsaker spiser han kun poteter, brokkoli og asparges.... og kanskje en og annen gulrotbit om det er kamuflert i en rett med sterk smak.

Dette er forrige ukes meny:

- mandag: Kyllingfilet med ris, peppersaus og asparges

- tirsdag: spaghetti og kjøttboller i tomatsaus

- onsdag: Falukorv (stekt i panne) med tomatbønner og stekte potetbåter

- torsdag: Fiskekaker med steinbit og hvitløk i, brokkoli og poteter

- fredag: pizza (frossen pizza kjøpt i butikken og stekt hjemme)

- lørdag: sushi (take-away)

- søndag;hamburgertallerken (cheeseburger med cheddarost, hamburgerbrød, pommes frites ved siden av)

Anonymkode: 69aee...b1a

Skrevet

Meg over igjen... kom på at den kresne gutten også spiser bønner, så i blant lager jeg chili con carne fra bunnen av med masse chili og bønner i.

Anonymkode: 69aee...b1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har slitt med det samme... Har bare ett barn da, på 1,5 år. Så etter litt testing så har jeg funnet ut noe som funker for oss. Vi må lage rask middag, og jeg vil at den skal være sunn. På søndager lager jeg en stor porsjon av en eller annen gryte. Vi spiser den på søndager og så fryser jeg 2-3 middager av den gryta så vi kan ta opp av fryseren ved senere anledninger og bare tine i kjøleskapet over natta og varme opp etter barnehagen. Etterhvert får jeg en ganske stor middagsbank i fryseren. 

Også lager jeg enkle, raske middager i hverdagen. Planlegger på lørdager for kommende uke. 

For å motivere meg selv og inspirere meg selv har jeg laget en instagramkonto. Kanskje jeg kan inspirere andre og :)

Her er denne ukens meny hos oss.

Anonymkode: cea71...dbf

• 2 uker senere...
Skrevet

Toro Jeger-gryte og selvfølgelig Lasagne er i alle fall stor-favoritt her i huset!!             

:mynona:   

Anonymkode: 86a31...7ae

Skrevet
På 22.11.2019 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at det ofte er unødvendig å tilpasse matvanene sine fordi man har barn, men det handler jo mye om ernæring også. Vi har en gutt som var fullstendig altetende til han var 1,5 år gammel (og var overbevist om at grunnen til at han var altetende var fordi vi introduserte smaker tidlig, ikke tilpasset kostholdet og hadde sånn fokus på matglede *kremt*). Så kom viljen. 

Plutselig skulle han demonstrere og nektet å spise grønnsaker. Vi kunne tilby den samme maten som han likte en uke før og han plukket likevel ut alt som var å skimte av grønnsaker. Dette er en ganske normal del av barns utvikling, når viljen kommer og de forstår at de faktisk kan velge hva de vil spise.

Nå er han 2 år og plukker fremdeles konsekvent bort grønnsakene. Det betyr at vi er nødt til å tilpasse oss litt for å sikre at han faktisk får i seg litt grønnsaker. Tomatsuppe sklir ned som bare det. Derfor velger vi oftere det enn cæsarsalat, hvor vi vet at han bare kommer til å spise kyllingbitene, selv om vi nesten aldri spiste tomatsuppe før vi fikk barn. Det må da gå an å se litt nyansert på ting...

Anonymkode: 077f8...2ed

• Liker 6
Skrevet
På 21.11.2019 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Barnet blir jo kresent fordi du tilpasser deg etter barnets måltidsønsker. Hvis man serverer helt vanlig mat til barn fra første stund, så er det det de blir vant til. Men har du først gjort dem den bjørnetjenesten å gi dem spesialmat ÉN gang så er det selvsagt fort kjørt. Så fort barna har erfart at de kan få noe annet å spise hvis de bare nekter å spise det de ikke hadde sånn kjempelyst på- så er det selvsagt den strategien de kommer til å fortsette å velge i fremtiden også.

Har to barn og det ene nekter å spise typiske salatgrønnsaker, med unntak av rå gulrot og agurk. Den andre spiser hva som helst unntatt brokkoli. De har fått lik oppdragelse. 

Når det er sagt spiser vi det meste fordi jeg ofte lager ferdig middag kvelden før og setter i kjøleskapet til rask oppvarming neste dag. 

Typiske tidkrevende middager lages stort i helgen så spiser vi rester i løpet av uken.

Anonymkode: 5c21c...2f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...