Gå til innhold

Voldsomt dårlig form og hjemmetrening - hjelp meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har omsider kommet frem til at nå skal jeg ta tak. Har kjøpt meg aktivitetsklokke og begynt å være mer aktiv. Er i så dårlig form at pulsen stiger til over 100 bare jeg går over gulvet.

Noen som har vært der og kan gi meg litt håp? Hva bør jeg fokusere på, og hvor raskt vil jeg merke at det har noen effekt?

Trenger innendørsaktiviteter nå i starten, og hjemmetrening.

Anonymkode: dd7cb...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trappegåing er effektivt for å få opp pulsen og starte med aktivitet for deg som starter på scratch. Er du veldig overvektig kan dette vært hardt for knærne. 

Anonymkode: bee5f...fa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der etter fødsel fordi jeg hadde så mye bekkenløsning at jeg ikke kunne gjøre noe på lang tid. Jeg har alltid trent og det var litt sjokk å være i så dårlig form at det var et slit å gå til trikken. Husker at jeg tenkte at folk som er i dårlig form (og ikke vant til annet) ikke fatter hvor slitsomme liv de har, når sånne småting er hardt! 

Det positive er at man fort merker bedring i formen! 

Knebøy hjemme, altså at du tar hovedtyngen på hælene og bøyer knærne, er en bra start. Hvis du har en litt lav stol, så kan du også bruke den og sette deg ned og reise deg opp. Lår og rumpe er de største musklene og når de er bedre trent får du også bedre forbrenning. 

Push ups mot vegg, er også fint, så setter du føttene lenger unna veggen jo sterkere du blir. Etterhvert klarer du på gulvet på knærne. 

Å stå og løfte annenhvert bein opp i kneet, altså kneløft er bra. Da får du aktivert litt mage også, prøv å bruke magen litt/stram magen når du løfter. 

Dette er en enkel og bra start. Du trenger å gå på turer også. Men alt er bedre enn ingenting! 

Bra du tar grep! Masse lykke til! Hele livet ditt vil endre seg til det lettere når du kommer i bedre form! Og det skal ikke så mye til! 

Også hjernen liker trening, så her er det bare vinning! 

😃

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har omsider kommet frem til at nå skal jeg ta tak. Har kjøpt meg aktivitetsklokke og begynt å være mer aktiv. Er i så dårlig form at pulsen stiger til over 100 bare jeg går over gulvet.

Noen som har vært der og kan gi meg litt håp? Hva bør jeg fokusere på, og hvor raskt vil jeg merke at det har noen effekt?

Trenger innendørsaktiviteter nå i starten, og hjemmetrening.

Anonymkode: dd7cb...2a8

Start med å gå rolige turer, øk lengden gradvis.

Endret av barbent
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funkygine har bra videoer på youtube ;) Der trenger du inget utstyr for å ghennomføre :) Er i dårlig form selv etter graviditet og jeg startet opptreningen med disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på " home body workout" på YouTube så kommer det opp masse forskjellige uten utstyr. Genialt synes jeg. Og da kan du velge hvilke du vil prøve, ta forskjellige osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.11.2019 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har omsider kommet frem til at nå skal jeg ta tak. Har kjøpt meg aktivitetsklokke og begynt å være mer aktiv. Er i så dårlig form at pulsen stiger til over 100 bare jeg går over gulvet.

Noen som har vært der og kan gi meg litt håp? Hva bør jeg fokusere på, og hvor raskt vil jeg merke at det har noen effekt?

Trenger innendørsaktiviteter nå i starten, og hjemmetrening.

Anonymkode: dd7cb...2a8

Hvis det står så dårlig til burde du fått sjekka deg hos legen først. Er ikke normalt at pulsen stiger sånn ved bevegelse så sant man ikke feiler noe. Du bør få råd via der eller få deg en PT som kan hjelpe deg i gang. Det er ikke vits og hive seg utpå trening når du ikke vet utgangspunktet ditt. Trening må tilpasses ditt behov ikke hva andre gjør. 

Anonymkode: 8c667...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært der og kan gi meg litt håp? Hva bør jeg fokusere på, og hvor raskt vil jeg merke at det har noen effekt?

Mitt første råd er om du drikker for mye brus, lettbrus eller juice. Kutte det. Drikk vann. Godt tips nå: Drikker du nok rent vann, er du alltid utørst. Om du liker vin så må du få lov. Ikke hver dag. Og over ti tusen skritt. Gjerne i trapper. Lykke til. Og si farvel til Whoppers om du noensinne elsket dem. Det er så mye god mat der ute du kan nyte. Disse rådene alene er banebrytende ut i fra de fleste menneskers irritasjoner om BMI, form og velvære. Og så våkner kroppen og vil at du skal trene den.

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar, fine folk ❤️

Jeg er normalvektig (165 - 54) men har innsett at jeg har drukket altfor lite vann. Kanskje bare et par små glass om dagen. Dette har jeg nå økt masse.

Formen har forfalt over mange år.

Anonymkode: dd7cb...2a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vi drikker er undervurdert. Imsdal med litt sitron uten kullsyre. Er fantstisk. Og du kjenner kroppen liker det. Brus gjør deg bare mer tørst. Naturen ga oss vann. Resten rotet vi til:)  

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Jeg tror det vi drikker er undervurdert. Imsdal med litt sitron uten kullsyre. Er fantstisk. Og du kjenner kroppen liker det. Brus gjør deg bare mer tørst. Naturen ga oss vann. Resten rotet vi til:)  

Ja, jeg har oppdaget vann med litt sitron i. Det var egentlig ganske godt :)

Drikker nesten ikke brus, men det blir litt kaffe i løpet av dagen.

Anonymkode: dd7cb...2a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikker nesten ikke brus, men det blir litt kaffe i løpet av dagen.

Sort kaffe fungerer. Glemte det:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en brukt spinningsykkel på finn, den er fin å bruke med pulsklokke. For å ikke krepere av kjedsomhet kan jeg sitte og lese på lavpuls/ se Netflix ....sykler jeg hardere bruker jeg forskjellig musikk som inspirerer.

Anonymkode: 89d9a...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for gode svar, fine folk ❤️

Jeg er normalvektig (165 - 54) men har innsett at jeg har drukket altfor lite vann. Kanskje bare et par små glass om dagen. Dette har jeg nå økt masse.

Formen har forfalt over mange år.

Anonymkode: dd7cb...2a8

Du får en lettere jobb siden du har en normal vekt, så du har et godt utgangspunkt. Ikke overdriv i starten, kroppen må bygges opp til å tåle belastning. Knebøy, pushup (mot vegg, på kne eller "negative") og andre øvelser der du bruker egen vekt til trening er bra, men ta det rolig i starten for du har god tid. Pass på at du gjør øvelsene riktig for å unngå skader. Kan du få tak i en elipsemaskin så kan det være en fin start (men slike har jeg ingen erfaring med). Husk å tøye ut når du er varm!

Kondisjon er viktig. Finn deg en rundtur, helst på tursti med stigninger, som tar 1.5-2 timer å gå nå. Så går du den to ganger i uka mens du logger puls og tid. Etter noen uker begynner du å jogge lett på flatmark noen ganger pr tur og presser marsj farten din i motbakkene. Ikke løp nedoverbakkene før du har fått støttemuskulaturen på plass selv om det frister å føle på farten :)

Lykke til, dette klarer du! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er som gir meg gode råd.

Dette skal jeg få til! 💪

Drømmer så inderlig om en lettere hverdag.

Anonymkode: dd7cb...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så snille dere er som gir meg gode råd.

Dette skal jeg få til! 💪

Drømmer så inderlig om en lettere hverdag.

Anonymkode: dd7cb...2a8

Klart du får det til! Til sommeren kommer du til å være i latterlig mye bedre form med kun små tiltak fra nå! 😄 

En superlett måte å få i deg næring på er å putte masse grønnkål i smoothie, smakes så lite at selv sønnen drikker det med glede! Grønnkål er stappet med gode ting for kroppen!

Endret av Pia Sofia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...