Gå til innhold

SV vil fjerne BSU


Mellifluous

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/WbX9pQ/sv-vil-fjerne-bsu-mener-ordningen-er-urettferdig

Jeg føler den blå regjeringen fokuserer mer på de rike og deres goder, mens de røde fokuserer på de vanskeligstilte. Hva med de i midten? Man er ikke rik fordi man kan spare i BSU, mener i hvert fall jeg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kylling1

BSU er vel nettopp en ordning for de som er «fattige» men som står på for å skape seg en fremtid? Jobbe ved siden av studier, spare i tillegg til husleie - og få en liten skattefordel + høy rente.

SV kan ta seg en bolle, neste forslag blir vel å fordele allerede oppsparte BSU-midler til de som er for late til å spare opp selv. På samme måte som når Hadia Tajik ville ta bort muligheten til å arve siden det er så synd på de som ikke arver noe (det forslaget døde forøvrig veldig kjapt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kylling1 said:

BSU er vel nettopp en ordning for de som er «fattige» men som står på for å skape seg en fremtid? Jobbe ved siden av studier, spare i tillegg til husleie - og få en liten skattefordel + høy rente.

Det er tanken, men effekten har vært det motsatte. De fattige har generelt spart lite, og BSU-kontoene har stort sett blitt fylt opp av bemidlede foreldre. Klart, noen flinke lavlønte har tjent på det, mend ordningen har først og fremst vært skattefritak til de som allerede har mest.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare nok et eksempel på at SV er et parti for de velbemidlede, ikke de med minst eller middelklassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
2 minutter siden, Okapi skrev:

Det er tanken, men effekten har vært det motsatte. De fattige har generelt spart lite, og BSU-kontoene har stort sett blitt fylt opp av bemidlede foreldre. Klart, noen flinke lavlønte har tjent på det, mend ordningen har først og fremst vært skattefritak til de som allerede har mest.

Men alle har mulighet til å jobbe ved siden av studier eller spare av inntekten sin. Foreldre hadde uansett hjulpet barna inn på boligmarkedet, men de hadde spart på andre høyrentekonti eller i fond (med høyere rente enn BSU). Med BSU har banken lang horisont på pengene (derav gode renter) og foreldrene har kontroll på at pengene brukes på det som er hensikten. Ser fortsatt ikke poenget med å ta denne sparemuligheten bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kylling1 said:

Men alle har mulighet til å jobbe ved siden av studier eller spare av inntekten sin. Foreldre hadde uansett hjulpet barna inn på boligmarkedet, men de hadde spart på andre høyrentekonti eller i fond (med høyere rente enn BSU). Med BSU har banken lang horisont på pengene (derav gode renter) og foreldrene har kontroll på at pengene brukes på det som er hensikten. Ser fortsatt ikke poenget med å ta denne sparemuligheten bort.

Alle som får en jobb har mulighet til det. Det er rett og slett ikke nok deltidsjobber til alle som studerer, ikke alle får studentbolig, og enkelte har behov som krever litt høyere budsjetter.

Uansett er ikke dette poenget. SVs og min respons på BSU er på makronivå, og har ingenting med hva individer kan gjøre. Poenget er at dette er et tiltak som er svært dyrt for samfunnet, og som har ett mål: Å sørge for at flere kan komme seg inn på boligmarkedet. Hvis den effekten uteblir (som man kan argumentere for at den har gjort), er ikke tiltaket vellykket, og da er det på sin plass å vurdere alternativer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kylling1
1 minutt siden, Okapi skrev:

Alle som får en jobb har mulighet til det. Det er rett og slett ikke nok deltidsjobber til alle som studerer, ikke alle får studentbolig, og enkelte har behov som krever litt høyere budsjetter.

Uansett er ikke dette poenget. SVs og min respons på BSU er på makronivå, og har ingenting med hva individer kan gjøre. Poenget er at dette er et tiltak som er svært dyrt for samfunnet, og som har ett mål: Å sørge for at flere kan komme seg inn på boligmarkedet. Hvis den effekten uteblir (som man kan argumentere for at den har gjort), er ikke tiltaket vellykket, og da er det på sin plass å vurdere alternativer.

Nå har ikke jeg sett på kostnaden på samfunnet - men dette må vel være en liten post sammenlignet med alt annet? Overskriften sier at ordningen er urettferdig, det er det ikke, men klart det er mest til fordel for de som er i stand til å prioritere i økonomien sin.

Tror forøvrig ikke SV, som skal legge ned privat næringsliv, olja, gi alle jobb i offentlig sektor og gi alle som vil ha det opphold og trygd i Norge er de beste til uttale seg om noe som helst som har med samfunnsøkonomi å gjøre - sånn utover å kanskje innse hvor pengene EGENTLIG kommer fra og at velferdssamfunnet ikke er å ta for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kylling1 said:

Nå har ikke jeg sett på kostnaden på samfunnet - men dette må vel være en liten post sammenlignet med alt annet? Overskriften sier at ordningen er urettferdig, det er det ikke, men klart det er mest til fordel for de som er i stand til å prioritere i økonomien sin.

Nøyaktig hva BSU koster er jeg usikker på, men dersom vi antar at drøyt 10% av befolkningen kan benytte seg av ordningen, og gjør det, snakker vi nærmere 3 milliarder i året. I virkeligheten tipper jeg vi ligger på rundt det halve, men det lar seg vel sjekke om du virkelig er interessert. Uansett ville jeg vært nølende med å kalle det en liten post.

Og ja, du har helt rett, ordningen er mest til fordel for som prioriterer økonomi, og det er lettest for de som allerede har nok. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg trenger å gjenta dette, men dersom man lanserer et tiltak som skal bidra i kampen mot fattigdom, men som i praksis viser seg å primært tilgodekomme middelklassen og opp, er ikke tiltaket vellykket. Da kan det være hensiktsmessig å utrede alternativer, som f.eks. å lempe på krav om egenkapital til lavlønte, men stabile arbeidstakere.

Jeg sier forøvrig dette som en som har ordnet økonomi, har sikring i foreldre, og har benyttet meg av BSU.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg likte med SVs forslag var jo at de stryker BSU pga nevnte grunner for å redusere dokumentavgiften fra 2,5% til 1,5%. Altså.. på et hus til 10 millioner er det avgiftslette på 100 000,-, mens en liten 2 millioners leilighet bare får 20 000,-.

Så de er jo ikke særlig gjennomtenkte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Det jeg likte med SVs forslag var jo at de stryker BSU pga nevnte grunner for å redusere dokumentavgiften fra 2,5% til 1,5%. Altså.. på et hus til 10 millioner er det avgiftslette på 100 000,-, mens en liten 2 millioners leilighet bare får 20 000,-.

Så de er jo ikke særlig gjennomtenkte.

Og andeler i borettslag, som kanskje er det mest realistiske innsteget for mange, får med forslaget 0 kr i avgiftslette ... 

 

 

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Og andeler i borettslag, som kanskje rt fet mest realistiske innsteget for mange, får med forslaget 0 kr i avgiftslette ... 

 

 

Vel, nå er det ingen avgifter på overdragelse av BRL leiligheter (foruten gebyrene BBL tar), så sånn sett kan det bli vanskelig å gi reduksjoner der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Okapi skrev:

Det er tanken, men effekten har vært det motsatte. De fattige har generelt spart lite, og BSU-kontoene har stort sett blitt fylt opp av bemidlede foreldre. Klart, noen flinke lavlønte har tjent på det, mend ordningen har først og fremst vært skattefritak til de som allerede har mest.

Dette. De rikeste jeg kjenner sitter / satt som regel med både full BSU og hus/leilighet. Det fungerer ikke slik det er ment. De mindre bemidlede må i beste fall bruke BSU på bolig når de etablerer seg, i verste fall har de ikke BSU engang. Det er vanskelig å spare opp de "småpengene" for de som har minst og f.eks. studerer. De med store formuer får skattefradrag selv uten inntekt.

Det burde ikke være så vanskelig å finne en grei ordning. Gjør det gunstigere / billigere å eie / kjøpe én primerbolig med minstefradrag for dokumentavgift f.eks. 1 million gratis, 2,5% på resten.

At det er mulig å sitte med både bolig til 10 millioner og ubrukt BSU med skattefordeler forteller jo litt om hvor dårlig det fungerer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
2 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Vel, nå er det ingen avgifter på overdragelse av BRL leiligheter (foruten gebyrene BBL tar), så sånn sett kan det bli vanskelig å gi reduksjoner der.. 

Det er jo det som er poenget. Men man skal frata folk muligheten til å spare i BSU og gi mer lette til de som kjøper dyre boliger. Dette fordi det er urettferdig at ikke alle greier å spare penger til egenkapital, så straffer vi de som klarer å spare. Logisk? Ikke i det hele tatt.

Brl leiligheter er jo nettopp det som er vanlig førstegangskjøp der kjøper tar ut BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, kylling1 said:

Det er jo det som er poenget. Men man skal frata folk muligheten til å spare i BSU og gi mer lette til de som kjøper dyre boliger. Dette fordi det er urettferdig at ikke alle greier å spare penger til egenkapital, så straffer vi de som klarer å spare. Logisk? Ikke i det hele tatt.

Brl leiligheter er jo nettopp det som er vanlig førstegangskjøp der kjøper tar ut BSU.

Hæ?

Altså, hvor får du dette fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
6 timer siden, Mellifluous skrev:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/WbX9pQ/sv-vil-fjerne-bsu-mener-ordningen-er-urettferdig

Jeg føler den blå regjeringen fokuserer mer på de rike og deres goder, mens de røde fokuserer på de vanskeligstilte. Hva med de i midten? Man er ikke rik fordi man kan spare i BSU, mener i hvert fall jeg. 

Det er jeg enig i. Idiotisk forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ganske sikker på at jeg har lest saker der det viser seg at BSU gagner de med penger mer enn de uten. Det er altså ikke en fattigmannsstøtte sådan. Statistikk viser at det er betydelig flere velbemidlede og fra gode familier som har BSU

BSU er sånn sett skattelette til de rike eller barn av rike

7 hours ago, Mellifluous said:

Hva med de i midten? Man er ikke rik fordi man kan spare i BSU, mener i hvert fall jeg. 

Statistikk viser at de færreste i midten bruker BSU

Endret av MrBart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
2 timer siden, MrBart skrev:

Er ganske sikker på at jeg har lest saker der det viser seg at BSU gagner de med penger mer enn de uten. Det er altså ikke en fattigmannsstøtte sådan. Statistikk viser at det er betydelig flere velbemidlede og fra gode familier som har BSU

BSU er sånn sett skattelette til de rike eller barn av rike

Statistikk viser at de færreste i midten bruker BSU

Hvilken statistikk linker du til her?

BSU er en mulighet for alle - akkurat som eksempelvis utdanning. At ikke alle velger å benytte seg av det er en helt annen diskusjon, og har ikke med urettferdighet å gjøre. Det følger en (mindre) skattelette med å spare i BSU, men det er ikke begrensning på hvem som kan få denne skattelettelsen - alle kan åpne BSU-konto.

Kanskje på tide å få inn privatøkonomi i skolen slik at de som går ut av 10 klasse eller videregående kjenner til de muligheter som finnes for sparing, lån osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kylling1 said:

Hvilken statistikk linker du til her?

BSU er en mulighet for alle - akkurat som eksempelvis utdanning. At ikke alle velger å benytte seg av det er en helt annen diskusjon, og har ikke med urettferdighet å gjøre. Det følger en (mindre) skattelette med å spare i BSU, men det er ikke begrensning på hvem som kan få denne skattelettelsen - alle kan åpne BSU-konto.

Kanskje på tide å få inn privatøkonomi i skolen slik at de som går ut av 10 klasse eller videregående kjenner til de muligheter som finnes for sparing, lån osv? 

Men, deles de sparende opp i fire like store grupper basert på foreldres inntekt, finner vi at kun 18 prosent av de med foreldre med samlet inntekt under 200 000 kroner sparte, mens 37 prosent av de med foreldre med en samlet inntekt over 800 000 gjorde det samme.

Mens under 8 prosent av de med lav foreldreinntekt sparte maksimalt, gjorde nesten 18 prosent av de fra familier med høy inntekt det samme. Konsekvensen er at kjøpekraften til ungdom fra velstående familier styrkes relativt til ungdom fra trangere kår.

https://www.dagbladet.no/kultur/bsu-ordningen-bor-avvikles/60177509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...