Gå til innhold

Gratisprinsippet i skolen

solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, tonebelinda skrev:

På skolen mine barn gikk på, så hadde skolen utstyr å låne ut. Så det kostet ikke et øre ekstra der

Det har de ikke på den offentlige skolen her. Eller, de har et par skøyter fra da barnas mormor var liten i størrelse 39. Det passer ikke akkurat en andre eller tredje klassing.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle skoler har utstyr og de som har det har som sagt slitt og gammelt utstyr.

Anonymkode: 93dc2...69e

Det er jeg klar over -men mange har det etterhvert. Og helt fult brukbart utstyr

Endret av tonebelinda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tonebelinda skrev:

Det er jeg klar over -men mange har det etterhvert. Og helt fult brukbart utstyr

Mange er ikke alle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skole er veldig flinke på dette, faktisk. Betalte ikke en krone for leirskole heller, måtte selvfølgelig ha med klær etter vær, men det har vi jo uansett. Hos oss tror jeg det er sånn at 17. mai arrangementet på skolen betaler for leirskolen for barna.

Syltetøyglass har vi sjelden, men det er bare å si fra til læreren, de er flinke til å samle selv i løpet av året, og vi får som regel god tid på å finne slikt, de forventer jo ikke at vi skal tømme syltetøy på null komme niks. Med god tid kan man spørre naboer eller familie også. 

Kaker, frukt, kaffe og saft må vi bidra med innimellom, MEN det blir ikke registrert noe sted at man ikke har med noe, altså er det ikke obligatorisk. Gaver til diverse kan man som regel bytte med andre oppgaver på samme arrangement hos oss.

Verre med kalendergaver til de andre på trinnet da, men her baker læreren pepperkaker også trekker de en elev som får en pepperkake hver dag i desember.

Anonymkode: eea78...9b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette er det verste. Jeg forstår veldig godt hva du vil fram til. Fordi selv om 30kr her og der ikke virker særlig mye, blir alle de små beløpene mye når man allerede har lite fra før. Fra et tidligere barn under fattigdomsgrensa, som ikke hadde ski, skøyter eller sykkel. Som alltid kom på skidagene og var "hun ene" som måtte skli på søppelsekk. Eller alt styret med å måtte låne sykkel av noen i klassen eller andre trinn på skolen. At lærerne måtte utlyse det i det hele tatt var jo flaut for meg, fordi alle andre elevene hadde jo sykkel, noen hadde jo til og med 3 stk ekstra haha.

Jeg var hun som ble invitert i barnebursdager, men som ikke hadde råd til å komme med en 50-lapp i gave en gang. Eller at mamma aldri hadde råd til å ha med kake på 17. mai eller skoleavslutninger. 

Skolene burde jo faktisk ikke bare tenke på gratisprinsippet i den forstand at det skal hjelpe foreldrene, føler det var nesten verre for meg å være den som aldri hadde råd. Ikke kunne bidra med gaver i adventskalenderen osv. Fordi mamma faktisk ikke hadde råd. Det ble lagt merke til av de andre elevene, og ble snakkis blant foreldrene. 

Det er faktisk ikke alle som kan prioritere de småbeløpene her og der.

Anonymkode: d40cf...1a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Ja! Det kommer jo i tillegg til det jeg nevnte. 

Og til dere som har lyst til å tipse om alle slags ordninger for å låne. Det funker sjelden. 

Jeg er heldig og har alt av skiutstyr osv, men det er det ikke alle som har. 

Jeg hadde aldri ski og da jeg gikk på barneskolen hadde man f.eks aking for oss som ikke hadde ski. Tror alle barna der jeg bodde hadde akebrett.  I tillegg siden akebrett ikke er avhengig av høyde og skostørrelse så er det mye lettere å få lånt. 

Når det er sagt så synes jeg gratisprinsippet bør håndheves strengt på skolen. Er foreldre med veldig dårlig råd og gratisprinsippet er nettopp for å beskytte dem. 

Anonymkode: 8696f...b13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, tonebelinda skrev:

Syltetøyglass kunne du kanskje fått fra en nabo/venn/familie, samme med eggekartong.

Genser kunne dere kanskje også lånt fra noen.

Inngangspenger til skolearrangement har jeg aldri hørt om, og jeg har fulgt opp 2 barn

Kake er jo noe vi har bakt til skolearrangement i alle år, også når jeg gikk på skolen for ørten år siden hadde vi med kake til skoleavslutninger. 

Ang egg og at storpakk er billigere. Ser på kolonial.no, der koster 12 stk frokostegg kr 46,50, 6 stk solegg koster 22,90. Er ikke store prisforskjellen pr egg det!

Tror vi ofte tror at storpakk er billigere. Jeg fikk meg en oppvekker for et par mnd siden. Kjøpte alltid 600 grams pakke med kjøttdeig, framfor 400 gram, fordi jeg trodde 600 gram var billigere i kg pris. Men når jeg først sjekket det, så stemmer ikke det, kg prisen på 600 gramspakkene er høyere enn 400 grams pakken. 

Jeg har sjekket prisene. Kjøper de største pakkene med egg fordi det er billigst. 

Jaja kan sikkert sette i gang stort prosjekt med hele mitt 'nettverk'. Spørs om det lønner seg så mye 

Inngangspenger skjer flere ganger i året. Flaks for deg at du ikke har opplevd det

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel på tide å engasjere seg i FAU. Andre skoler klarer å løse disse problemene, så da burde vel deres skole også klare det?

Anonymkode: 32a38...275

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel på tide å engasjere seg i FAU. Andre skoler klarer å løse disse problemene, så da burde vel deres skole også klare det?

Anonymkode: 32a38...275

Hvordan kan du være så sikker på at «andre skoler løser dette» ? Folk som reagerer på at gratisprinsippet kvier seg som oftest over å skrike høyest om det og det er forståelig når man får som svar «at man kan jo bare..» som om alt er så enkelt å løse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er der nå at vi sliter. Har hatt supergod økonomi og orden frem til for ett år siden. Pga div så har jeg null jobb, null rett på dagpenger, ikke kan jeg jobbe pga sykt barn som heller ikke har krav på rettigheter hos nav. Dette gjør at kredittkort og oppsparte midler er tomt. Neste uke må jeg betale 100kr for juleverksted. Ett barn må ha med syltetøyglass og ett annet kalendergave. Dette gjør at de pengene jeg hadde lagt av til kommende bursdagsselskaper forsvinner. Ungene er nå invitert på 6! Bursdager. Og ja, vi kan si nei, vi kan spare. Men det hjelper ikke på samvittigheten! Dette er livet som skjer, man kan ikke planlegge alt og ta høyde for alt når man får barn. Desverre. Sånn jeg har det nå, er ganske vanlig. Tror det er flere som har det slik, enn ikke. Og penger til skolen koster mye! Og er noe man føler man må prioritere. 

Anonymkode: d105e...296

Ja! Sånn er det for mange. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du være så sikker på at «andre skoler løser dette» ? Folk som reagerer på at gratisprinsippet kvier seg som oftest over å skrike høyest om det og det er forståelig når man får som svar «at man kan jo bare..» som om alt er så enkelt å løse.

Jeg har kommet med eksempel over her at min skole klarer det. Jeg har til og med diskutert meg frem til gratis læremidler (skrivesaker, permer osv). Ikke fordi jeg ikke har midler til å kjøpe det selv, men fordi skolen skal være gratis, og jeg tok kampen på vegne av andre. Har ikke blitt bedt om å kjøpe noe som helst lenger, så jeg håper det gjelder for alle og ikke bare meg.

Anonymkode: eea78...9b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...