Gå til innhold

Gratisprinsippet i skolen


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Skolen skal være gratis, fordi barna skal ha like muligheter uansett foreldrenes økonomi. 

Denne uken må jeg ut med følgende: 

Et spesielt type syltetøyglass som er noe annet og mye dyrere enn det jeg ellers kjøper når jeg en sjelden gang har syltetøy, et bidrag til en premie til et arrangement (ganske detaljert, koster 40-50 kroner, per barn, har tre), tre kalendergaver til klassekalender (verdi 30 per stk), en genser til en forestilling (må være en bestemt farge, og det har vi ikke fra før). 

Forrige uke var det også syltetøyglass og sekspk eggekartong (som jeg aldri kjøper ellers, vi er jo mange og det er mye billigere å kjøpe store pakker). 

Bare denne uken er det ca 400 kroner for å kjøpe inn ting til skolen. I tillegg må vi gå på et arrangement med inngangspenger (for en god sak selvsagt). Og må ta med kake dit. 

Jeg kan forsåvidt betale for det, men mener virkelig at dette bryter med gratisprinsippet.

?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste skoler kompenserer for de som ikke har med utstyr.

Dette er uansett bokstavelig talt småpenger når man har hatt barn i land hvor det er skolepenger.

Ikke uvanlig at foreldre sparer penger til barnas skolegang. 

Anonymkode: fe908...67a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme styret i barnehagen. "Tigging" om utstyr som skal brukes i bhg'en. Irriterer meg, det er privat bhg, og vet eier tar ut stort utbytte. 

Vi bytter bhg neste år..

Anonymkode: 457e0...a8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste skoler kompenserer for de som ikke har med utstyr.

Dette er uansett bokstavelig talt småpenger når man har hatt barn i land hvor det er skolepenger.

Ikke uvanlig at foreldre sparer penger til barnas skolegang. 

Anonymkode: fe908...67a

Snakker ikke om andre land her. Snakker om at i Norge har vi gratisprinsippet. Det skal ikke koste noe å gå på skolen. 

Nei, jeg tenkte virkelig ikke over at jeg må spare penger på forhånd for at barna skal gå på skolen. Som skal være gratis i følge myndighetene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Det skal ikke koste noe å gå på skolen. 

Skolen kan arrangere ting som koster, man kan ikke kreve at du skal delta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Skolen kan arrangere ting som koster, man kan ikke kreve at du skal delta. 

Kreve og kreve. I praksis blir det jo slik. Kan jo ikke nekte å komme for å se på en forestilling som ungen har øvd til i flere uker. 

Og det er jo kjedelig for den som blir sittende uten syltetøyglasset å male på. 

I praksis blir man presset/tvunget.

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen er ikke gratis lenger. Bare se på klasseturer, leirskole og alt utstyret ungene må ha til ulike dager (ski, skøyter osv). Helt håpløst å si at det er gratis lenger. Jeg er drittlei dugnader til ditt og datt som ikke dekkes av skolene. 

Anonymkode: e6d2c...989

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Skolen kan arrangere ting som koster, man kan ikke kreve at du skal delta. 

Det er greit det. Men hvor flaut og vondt er det ikke for barnet som havner utenfor da? Det har litt å gjøre med at man ønsker at barna ikke skal skille seg negativt ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen er ikke gratis lenger. Bare se på klasseturer, leirskole og alt utstyret ungene må ha til ulike dager (ski, skøyter osv). Helt håpløst å si at det er gratis lenger. Jeg er drittlei dugnader til ditt og datt som ikke dekkes av skolene. 

Anonymkode: e6d2c...989

Ja! Det kommer jo i tillegg til det jeg nevnte. 

Og til dere som har lyst til å tipse om alle slags ordninger for å låne. Det funker sjelden. 

Jeg er heldig og har alt av skiutstyr osv, men det er det ikke alle som har. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare tull. Alle - absolutt alle - i Norge har råd til dette. Da jeg gikk på skolen (på 60-tallet!) var folk fattige sammenliknet med nå. Da hadde vi en spareordning helt fra første klasse som skulle brukes til leirskole i 6. kasse. Hele klassen var med. I gamle dager skjønte folk at man måtte spare/sette av penger, ikke bare bruke alt fortløpende. 

Anonymkode: 32a38...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bare tull. Alle - absolutt alle - i Norge har råd til dette. Da jeg gikk på skolen (på 60-tallet!) var folk fattige sammenliknet med nå. Da hadde vi en spareordning helt fra første klasse som skulle brukes til leirskole i 6. kasse. Hele klassen var med. I gamle dager skjønte folk at man måtte spare/sette av penger, ikke bare bruke alt fortløpende. 

Anonymkode: 32a38...275

Poenget er det såkalte gratisprinsippet. Og nei, alle har ikke råd til å plutselig legge ut flere hundre kroner. 

Så kan du godt si at foreldrene skulle planlagt bedre. Greit nok. Men det går utover barna i skolesammenheng når man ikke klarer det. Det mener jeg er veldig feil. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er der nå at vi sliter. Har hatt supergod økonomi og orden frem til for ett år siden. Pga div så har jeg null jobb, null rett på dagpenger, ikke kan jeg jobbe pga sykt barn som heller ikke har krav på rettigheter hos nav. Dette gjør at kredittkort og oppsparte midler er tomt. Neste uke må jeg betale 100kr for juleverksted. Ett barn må ha med syltetøyglass og ett annet kalendergave. Dette gjør at de pengene jeg hadde lagt av til kommende bursdagsselskaper forsvinner. Ungene er nå invitert på 6! Bursdager. Og ja, vi kan si nei, vi kan spare. Men det hjelper ikke på samvittigheten! Dette er livet som skjer, man kan ikke planlegge alt og ta høyde for alt når man får barn. Desverre. Sånn jeg har det nå, er ganske vanlig. Tror det er flere som har det slik, enn ikke. Og penger til skolen koster mye! Og er noe man føler man må prioritere. 

Anonymkode: d105e...296

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste skoler kompenserer for de som ikke har med utstyr.

Dette er uansett bokstavelig talt småpenger når man har hatt barn i land hvor det er skolepenger.

Ikke uvanlig at foreldre sparer penger til barnas skolegang. 

Anonymkode: fe908...67a

Det skjer ikke ofte i Norge nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen er ikke gratis lenger. Bare se på klasseturer, leirskole og alt utstyret ungene må ha til ulike dager (ski, skøyter osv). Helt håpløst å si at det er gratis lenger. Jeg er drittlei dugnader til ditt og datt som ikke dekkes av skolene. 

Anonymkode: e6d2c...989

Ski, skøyter og slikt utstyr får man lånt. Enten på skolen eller utstyrssentralen som mange steder har

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tonebelinda skrev:

Ski, skøyter og slikt utstyr får man lånt. Enten på skolen eller utstyrssentralen som mange steder har

Det får man, da blir det bare en femtilapp i bensin eller 100 lapp i buss....og dermed var vi tilbake på den femtilappen alle har så mange de bare vil av hele tiden...

Anonymkode: b83ee...244

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Skolen skal være gratis, fordi barna skal ha like muligheter uansett foreldrenes økonomi. 

Denne uken må jeg ut med følgende: 

Et spesielt type syltetøyglass som er noe annet og mye dyrere enn det jeg ellers kjøper når jeg en sjelden gang har syltetøy, et bidrag til en premie til et arrangement (ganske detaljert, koster 40-50 kroner, per barn, har tre), tre kalendergaver til klassekalender (verdi 30 per stk), en genser til en forestilling (må være en bestemt farge, og det har vi ikke fra før). 

Forrige uke var det også syltetøyglass og sekspk eggekartong (som jeg aldri kjøper ellers, vi er jo mange og det er mye billigere å kjøpe store pakker). 

Bare denne uken er det ca 400 kroner for å kjøpe inn ting til skolen. I tillegg må vi gå på et arrangement med inngangspenger (for en god sak selvsagt). Og må ta med kake dit. 

Jeg kan forsåvidt betale for det, men mener virkelig at dette bryter med gratisprinsippet.

?

Det som er så tragisk med alle disse innsamlingsaksjonene til fattige land eller arrangementer på skolen som skal gå til en «god sak» er at barnefamilier som allerede er fattige skal (rettere sagt; er «frivillig» tvunget) til å være med å gi til andre fattige. Oh the irony!

Anonymkode: 93dc2...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Skolen skal være gratis, fordi barna skal ha like muligheter uansett foreldrenes økonomi. 

Denne uken må jeg ut med følgende: 

Et spesielt type syltetøyglass som er noe annet og mye dyrere enn det jeg ellers kjøper når jeg en sjelden gang har syltetøy, et bidrag til en premie til et arrangement (ganske detaljert, koster 40-50 kroner, per barn, har tre), tre kalendergaver til klassekalender (verdi 30 per stk), en genser til en forestilling (må være en bestemt farge, og det har vi ikke fra før). 

Forrige uke var det også syltetøyglass og sekspk eggekartong (som jeg aldri kjøper ellers, vi er jo mange og det er mye billigere å kjøpe store pakker). 

Bare denne uken er det ca 400 kroner for å kjøpe inn ting til skolen. I tillegg må vi gå på et arrangement med inngangspenger (for en god sak selvsagt). Og må ta med kake dit. 

Jeg kan forsåvidt betale for det, men mener virkelig at dette bryter med gratisprinsippet.

?

Syltetøyglass kunne du kanskje fått fra en nabo/venn/familie, samme med eggekartong.

Genser kunne dere kanskje også lånt fra noen.

Inngangspenger til skolearrangement har jeg aldri hørt om, og jeg har fulgt opp 2 barn

Kake er jo noe vi har bakt til skolearrangement i alle år, også når jeg gikk på skolen for ørten år siden hadde vi med kake til skoleavslutninger. 

Ang egg og at storpakk er billigere. Ser på kolonial.no, der koster 12 stk frokostegg kr 46,50, 6 stk solegg koster 22,90. Er ikke store prisforskjellen pr egg det!

Tror vi ofte tror at storpakk er billigere. Jeg fikk meg en oppvekker for et par mnd siden. Kjøpte alltid 600 grams pakke med kjøttdeig, framfor 400 gram, fordi jeg trodde 600 gram var billigere i kg pris. Men når jeg først sjekket det, så stemmer ikke det, kg prisen på 600 gramspakkene er høyere enn 400 grams pakken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får man, da blir det bare en femtilapp i bensin eller 100 lapp i buss....og dermed var vi tilbake på den femtilappen alle har så mange de bare vil av hele tiden...

Anonymkode: b83ee...244

På skolen mine barn gikk på, så hadde skolen utstyr å låne ut. Så det kostet ikke et øre ekstra der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tonebelinda skrev:

På skolen mine barn gikk på, så hadde skolen utstyr å låne ut. Så det kostet ikke et øre ekstra der

Ikke alle skoler har utstyr og de som har det har som sagt slitt og gammelt utstyr.

Anonymkode: 93dc2...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...