Gå til innhold

Barnet får et halvsøsken, hvordan håndterte dere slikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra å være mor, stefar og barn, til å få en baby med. Noen som har vært gjennom dette og hvordan har det gått? Barnet er rundt 3 år da baby kommer til verden. 

Skal også sies at barnet er langt fremme på alle måter og er ca halv tid hos sin far. Hos far er det verken stemor eller søsken. 

Noen råd ellers?

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp boken "Navn skal bli storesøster/storebror" på minbestebok.no. Så blir barnet veldig inkludert. 

Anonymkode: 709d8...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp boken "Navn skal bli storesøster/storebror" på minbestebok.no. Så blir barnet veldig inkludert. 

Anonymkode: 709d8...0ed

Der står det mye om temaet?

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der står det mye om temaet?

Anonymkode: 22077...8f7

Nei, det er bare en vanlig bok der du kan skrive inn navnet på barnet ditt og så kan dere lese den sammen for å forberede barnet på å bli storesøster/bror. Så føler barnet seg viktig tenker jeg. Det var nå bare et lite tips som kunne være koselig :) 

Anonymkode: 709d8...0ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller vel ingen rolle for barnet om det er hel eller halvsøsken? 

Anonymkode: 05c6a...4a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om det er helt eller halvt søsken. Enten så takler de det, eller så blir de sjalu. Det går over.

Med så liten aldersforskjell kommer de til å hate hverandre i flekkene. Det er bare sånn det er. Det vil også gå over.

Jeg har hel og halv, stesøsken og osv og det er ikke noen forskjell på den ene kontra den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spiller vel ingen rolle for barnet om det er hel eller halvsøsken? 

Anonymkode: 05c6a...4a5

Poenget er at barnet drar bort halve tiden og at stefar nå blir kalt pappa. 

At barnet må dele mor skjer jo uansett når de får søsken. Delt tid, to hjem, en stefar med sitt biologiske barn i hus, mulig skjevfordeling av diverse i blant. Det er mye mer som kan føre til misunnelse eller søskensjalusi ved halvsøsken enn helsøsken tenkte jeg, da.

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CabinCruiser skrev:

Det spiller ingen rolle om det er helt eller halvt søsken. Enten så takler de det, eller så blir de sjalu. Det går over.

Med så liten aldersforskjell kommer de til å hate hverandre i flekkene. Det er bare sånn det er. Det vil også gå over.

Jeg har hel og halv, stesøsken og osv og det er ikke noen forskjell på den ene kontra den andre

Les mitt neste innlegg.

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp i allefall betegnelsen halvsøsken, det er en god start. 

3-åringen skal bli storebror/storesøster, og skal få et søsken. 

Jeg virkelig misliker ordet halvsøsken 

Sånn utenom det så er det viktig å inkludere eldstemann, og sørg for at han også får alenetid med mor/far (den av forelderen som får et nytt barn). La eldste få delta i f.eks stell av babyen. Og siden 3-åringen er så liten så synes jeg det er viktig at også han får en liten oppmerksomhet av slekt og venner som kommer på barselbesøk og har kjøpt gave til babyen. 

Vi hadde f.eks storesøsterfest da vår eldste ble storesøster, ikke store greiene, men hun fikk bestemme middag og dessert, jeg og hun bakte kake sammen også inviterte vi besteforeldre på fest. I tillegg så la vi fokuset på hvor heldig lillesøster var som fikk akkurat hun til storesøster. 

Anbefaler også en tur til biblioteket og låne barnebøker om det å få søsken som dere kan lese for den kommende storebror/storesøster. Og det kan være lurt å lese faglitteratur om det å forebygge søskensjalusi og litteratur vedrørende hvordan barn kan reagere på å få søsken og hvordan best håndtere det hvis det oppstår (små barn kan f.eks reagere med å gå tilbake i utvikling; begynne med bleier igjen selv om barnet har sluttet med bleier, vil plutselig ha smokk eller flaske igjen osv)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er bare en vanlig bok der du kan skrive inn navnet på barnet ditt og så kan dere lese den sammen for å forberede barnet på å bli storesøster/bror. Så føler barnet seg viktig tenker jeg. Det var nå bare et lite tips som kunne være koselig :) 

Anonymkode: 709d8...0ed

Jeg har allerede begynt å prate med barnet om baby, barnet syns baby er veldig spennende og peker på magen min. Barnet har fått møte og omgås flere babyer og skal stelle, kose og passe på babyer. 

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, skruf skrev:

Dropp i allefall betegnelsen halvsøsken, det er en god start. 

3-åringen skal bli storebror/storesøster, og skal få et søsken. 

Jeg virkelig misliker ordet halvsøsken 

Sånn utenom det så er det viktig å inkludere eldstemann, og sørg for at han også får alenetid med mor/far (den av forelderen som får et nytt barn). La eldste få delta i f.eks stell av babyen. Og siden 3-åringen er så liten så synes jeg det er viktig at også han får en liten oppmerksomhet av slekt og venner som kommer på barselbesøk og har kjøpt gave til babyen. 

Vi hadde f.eks storesøsterfest da vår eldste ble storesøster, ikke store greiene, men hun fikk bestemme middag og dessert, jeg og hun bakte kake sammen også inviterte vi besteforeldre på fest. I tillegg så la vi fokuset på hvor heldig lillesøster var som fikk akkurat hun til storesøster. 

Anbefaler også en tur til biblioteket og låne barnebøker om det å få søsken som dere kan lese for den kommende storebror/storesøster. Og det kan være lurt å lese faglitteratur om det å forebygge søskensjalusi og litteratur vedrørende hvordan barn kan reagere på å få søsken og hvordan best håndtere det hvis det oppstår (små barn kan f.eks reagere med å gå tilbake i utvikling; begynne med bleier igjen selv om barnet har sluttet med bleier, vil plutselig ha smokk eller flaske igjen osv)

Ja, jeg sier selvfølgelig at barnet skal bli storesøster/bror. Kun her jeg forklarer mer detaljert for å unngå misforståelser.  Barnet bruker smokk, bleie og alt selv ennå. Har samme flaske, men bedre smokk på flaska for å kose. 

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at barnet drar bort halve tiden og at stefar nå blir kalt pappa. 

At barnet må dele mor skjer jo uansett når de får søsken. Delt tid, to hjem, en stefar med sitt biologiske barn i hus, mulig skjevfordeling av diverse i blant. Det er mye mer som kan føre til misunnelse eller søskensjalusi ved halvsøsken enn helsøsken tenkte jeg, da.

Anonymkode: 22077...8f7

Det trenger ikke ha noen betydning. 3 åringen har jo allerede en far så ikke sikkert barnet vil reagere. Ta det som det kommer, snakk om at nå er h*n storebror / storesøster og at det er stas. Sjalusi kan jo komme uansett.

Anonymkode: 19e94...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke ha noen betydning. 3 åringen har jo allerede en far så ikke sikkert barnet vil reagere. Ta det som det kommer, snakk om at nå er h*n storebror / storesøster og at det er stas. Sjalusi kan jo komme uansett.

Anonymkode: 19e94...0a2

Jeg regner med sjalusi ja, jeg merker den så fort det er andre barn på mitt fang. Da viser jeg at det er plass til begge og da er det gøy igjen. 

Kanskje det er en positiv ting at barnet er hos pappa, for avkobling og kun fokus på seg?

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...,,,,,Barnet bruker smokk, bleie og alt selv ennå. Har samme flaske, men bedre smokk på flaska for å kose. 

Anonymkode: 22077...8f7

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....,,,Skal også sies at barnet er langt fremme på alle måter ..,,

Anonymkode: 22077...8f7

Barnet er nok et vanlig barn, som får søsken, akkurat som andre barn. Om det blir noe stefar-problematikk vil jo vise seg, der er jo stefaren/farens holdninger og ikke minst handlinger resten av livet det som er avgjørende. 

Anonymkode: 5a808...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Barnet er nok et vanlig barn, som får søsken, akkurat som andre barn. Om det blir noe stefar-problematikk vil jo vise seg, der er jo stefaren/farens holdninger og ikke minst handlinger resten av livet det som er avgjørende. 

Anonymkode: 5a808...640

Stefar behandler barnet som sin egen og har gjort det hele tiden. Stefar familie behandler barnet som biologisk også. 

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår situasjon er faktisk en drømmesituasjon, så det er vel derfor jeg er redd for at noe skal bli feil. Måten barnet mitt har blitt tatt inn i varmen og måten vi fungerer som familie er fantastisk. Vi merker at barnet trenger søsken så vi ville få det til før det ble for stor aldersforskjell. 

Anonymkode: 22077...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har det gått veldig fint. Jeg er stemor da, og jenta hans er hos oss annenhver helg. Vårt barn blir ett år i begynnelsen av desember. Vi inkluderte henne i det meste som hadde med baby å gjøre; lot henne bli med på bleieskift og stell, vi lot henne sitte med baby på fanget og passet på at hun hele tiden skulle føle seg inkludert og like velkommen i familien som vårt felles barn. Da jeg gikk gravid, brydde hun seg ikke så mye, men var veldig opptatt av at jeg måtte på sykehuset for å få babyen ut magen. 
Nå er det litt sjalusi, for nå er datteren vår snart et år og krever litt mer enn da hun var helt nyfødt, men samtidig så kan jenta hans leke mer med henne nå enn før - og det synes hun er veldig gøy. Så det er blitt en balanse her, noe jeg er veldig glad for :) 

Anonymkode: f2ba6...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...