Gå til innhold

Å bo midt i byen var som å bo på landet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet ut av Oslos indre bykjerne for et "roligere" liv, men det er jo ikke snev av rolig. Det rene byggefelt hvor biler står langsetter fortauene på alle kanter og en bybuss som aldri kommer når den skal. Grønne lunger er erstattet av hovedveier, sykkelstier hvor folk sykler i bilfart, underganger og asfalt. Alt dette omringet av hus,  men ingen rolige omgivelser i mils omkrets.  Bruker like lang tid til jobb som dagpendlerene på bygda. Det er rot og kluss med rutetider, ingen sitteplasser og lange avstander. I tillegg er det umulig å ha bil pga.dyr parkering, fulle veier og knapphet på veinett og parkering. 

Det å bo midt i sentrum var faktisk balsam for sjelen i forhold.

Anonymkode: 067f5...13e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe sier meg at du faktisk ikke flyttet langt, egentlig? 

Anonymkode: c38ae...795

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bor jo ikke på landet med det du beskriver...

Anonymkode: 712b6...9e7

Jeg tror du må lese startinnlegget om igjen! ;) 

Ut over det så tror jeg trådstarter har et poeng. I ytterkantene av bykjernen er det ofte rolig og lite trafikk om kvelden og i helgene bl.a. fordi arbeidsplassene som evt. ligger der er stengt og fordi folk reiser ut av byene i helger og ferier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk gidder å bo i Oslo. Vi bor i Kristiansand, med gåavstand til byen, 1,5 mål tomt, rådyr i hagen og dønn fredelig. Turterreng på alle kanter. Og 5 min på sykkel til byen eller 15 min gange 👍😊

Anonymkode: 500a7...e66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at folk gidder å bo i Oslo. Vi bor i Kristiansand, med gåavstand til byen, 1,5 mål tomt, rådyr i hagen og dønn fredelig. Turterreng på alle kanter. Og 5 min på sykkel til byen eller 15 min gange 👍😊

Anonymkode: 500a7...e66

Kristiansand er en flott by, men det er veldig vanskelig å få venner der, med mindre man henger i kirka.

Jeg flyttet der ifra og det har de få vennene mine derfra gjort og.

Anonymkode: 0828a...4b1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo er en herlig by! Det er så mange flotte områder - og hver bydel har sin egen sjel. Jeg vil tørre å påstå at det finnes noe for enhver smak (gitt at man har råd). Man kan også bo ganske landlig til i Oslo hvis man grenser til Øst- eller Nord-marka dersom det er ønskelig. Bor man mer sentralt er det parker og kaféer, for ikke å snakke om kollektivtilbud som fungerer slik at man kommer seg på jobb uten bil og får besøkt andre på fritiden. 

Problemet med Oslo er ikke at det ikke er fint å bo der, problemet er at det er dyrt for de beste boligene. 

Har noen venner som bor i Hedmark. Drøssvis av folk som bor langt ute på landet, helt opptil tungt trafikkerte veier hvor de suser avgårde i veldig høy fart. Durer i veggene der borte! Ikke har de fortau heller, så de må balansere forsiktig bortover langs brøytepinnene for å ikke bli påkjørt. Å - for en idyll på landet 🙄

Anonymkode: c851e...1ad

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kristiansand er en flott by, men det er veldig vanskelig å få venner der, med mindre man henger i kirka.

Jeg flyttet der ifra og det har de få vennene mine derfra gjort og.

Anonymkode: 0828a...4b1

Jeg har også hørt folk si det, men har aldri merket noe til det selv. Vi flyttet til Kristiansand fra Østlandet for 4 år siden, og har blitt inkludert fra første stund. Har fått masse venner, og blir stadig invitert på ting. 

Ikke er vi kristne heller. Og aner ikke hvem i omgangskretsen som er det eller ikke, det er ikke noe man prater om. 

Anonymkode: 500a7...e66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at folk gidder å bo i Oslo. Vi bor i Kristiansand, med gåavstand til byen, 1,5 mål tomt, rådyr i hagen og dønn fredelig. Turterreng på alle kanter. Og 5 min på sykkel til byen eller 15 min gange 👍😊

Anonymkode: 500a7...e66

Det er nok ikke Oslo det snakkes om i hovedinlegget. "Bybuss" er et typisk uttrykk fra Bergen. I Oslo kaller vi dem bare busser, ikke bybusser.

Anonymkode: 06aaf...371

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på landet og nå bort jeg i Oslo. Gleder meg til å flytte ut på landet igjen, Oslo er ett herk..

Anonymkode: 1801d...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor i Oslo, er dere ikke redd for å bli overfalt og ranet av innvandrerungdom? Hører jo i nyhetene om folk som blir ranet nesten hver dag i Oslo. Av innvandrergjenger på opptil 10 personer. Synes det virker skremmende. Også at det er blitt flere og flere bilbranner. 

Anonymkode: 1f97e...b3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandrergjenger ,haha. De kan tøffe seg i sentrum kanskje men når de er på østkanten så er de snille som lam.

Vold mot vold gjelder her så de vet hva de har i vente hvis de prøver seg. Derfor reiser de til sentrum ,eneste som skjer der er at de får gratis kjøretur hjem av politiet....

Bilbranner ? Det er bare forsikringssvindel det ,ikke noe mer ...

 

Flere ting som plager deg ?

Ellers jeg bør på østkanten !

 

Anonymkode: 33325...59a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som bor i Oslo, er dere ikke redd for å bli overfalt og ranet av innvandrerungdom? Hører jo i nyhetene om folk som blir ranet nesten hver dag i Oslo. Av innvandrergjenger på opptil 10 personer. Synes det virker skremmende. Også at det er blitt flere og flere bilbranner. 

Anonymkode: 1f97e...b3a

Nei, det er bare folk som ikke er herfra, og som henter all sin Oslo-informasjon fra media, som er redd for det. Vi som er herfra vet bedre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Innvandrergjenger ,haha. De kan tøffe seg i sentrum kanskje men når de er på østkanten så er de snille som lam.

Vold mot vold gjelder her så de vet hva de har i vente hvis de prøver seg. Derfor reiser de til sentrum ,eneste som skjer der er at de får gratis kjøretur hjem av politiet....

Bilbranner ? Det er bare forsikringssvindel det ,ikke noe mer ...

 

Flere ting som plager deg ?

Ellers jeg bør på østkanten !

 

Anonymkode: 33325...59a

😂

Anonymkode: fa3ab...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på landet. Den verste støyen er fra fossen(når det er nok vann) og fuglene, men det hender vi kan høre annen trafikk. Det er ett hus på innsiden av oss, og det hender naboen kjører forbi. 150 m unna går en vei videre til 7 andre hus. Det hender vi kan høre fly, og om vindretningen er riktig, kan vi høre toget fløyter, men de tre siste trafikklydene kan bare høres om vi er stille ute. Det hender vi kan høre en motorsag eller gressklipper, men kuene som går her på sommeren bråker svært lite. Vi hadde god plass til parkering for alle gjestene som kom til slektstreff en sommer, og det var ca 20 familier. 

Jeg syntes det var annerledes da vi bodde på Carl Berners plass. 

Anonymkode: 04036...1d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg trygg i Oslo. Denne byen har så mye å by på. Oslo er best. Dermed basta

Endret av Kågebruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor på landet. Den verste støyen er fra fossen(når det er nok vann) og fuglene, men det hender vi kan høre annen trafikk. Det er ett hus på innsiden av oss, og det hender naboen kjører forbi. 150 m unna går en vei videre til 7 andre hus. Det hender vi kan høre fly, og om vindretningen er riktig, kan vi høre toget fløyter, men de tre siste trafikklydene kan bare høres om vi er stille ute. Det hender vi kan høre en motorsag eller gressklipper, men kuene som går her på sommeren bråker svært lite. Vi hadde god plass til parkering for alle gjestene som kom til slektstreff en sommer, og det var ca 20 familier. 

Jeg syntes det var annerledes da vi bodde på Carl Berners plass. 

Anonymkode: 04036...1d8

Carl Berners plass er jo det verste eksempelet. Masse trafikk fra alle retninger.  Det er ikke typisk for Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at folk gidder å bo i Oslo. Vi bor i Kristiansand, med gåavstand til byen, 1,5 mål tomt, rådyr i hagen og dønn fredelig. Turterreng på alle kanter. Og 5 min på sykkel til byen eller 15 min gange 👍😊

Anonymkode: 500a7...e66

Jeg fatter ikke at folk alltid skal rakke ned på Oslo. Det er en fantastisk by å bo i. Noe for alle og hvis man vil bo mer landlig til kan man det også. 
 

Jeg var i Kristiansand for 1 år siden og var veldig overrasket over hvor mye rart som befant seg i den gågata en lørdag ettermiddag. Det florerte av narkomane, gambiske prostituerte og romenske tiggere midt i gågata. Veldig mye mer synlig enn i Oslo. Kanskje fordi det var få andre mennesker rett før butikkstengetid, ikke vet jeg? Jeg bodde faktisk 1 år i Kristiansand når jeg var i 20-årene. Fryktelig kjedelig by å bo i. Aldri igjen. 

Anonymkode: f818a...135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at folk gidder å bo i Oslo. Vi bor i Kristiansand, med gåavstand til byen, 1,5 mål tomt, rådyr i hagen og dønn fredelig. Turterreng på alle kanter. Og 5 min på sykkel til byen eller 15 min gange 👍😊

Anonymkode: 500a7...e66

Jeg glemte å skrive at jeg også har rådyr i hagen og har turtereng på alle kanter. Kort vei til fjorden og stranda har jeg også. Har lysløyper på ski 5 min utenfor døra. 

Anonymkode: f818a...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kristiansand er en flott by, men det er veldig vanskelig å få venner der, med mindre man henger i kirka.

Jeg flyttet der ifra og det har de få vennene mine derfra gjort og.

Anonymkode: 0828a...4b1

Signerer denne. Vi mistrivdes der og endte opp på det sentrale østlandet. 

Anonymkode: ca2f9...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...