Gå til innhold

Kollega som kommer 5 til 15 minutter forsinket neste hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vil bare nevne at dette bryr meg ikke spesielt mye at min kollega kommer for seint ofte, da det ikke byr på problemer for min del. 
Men han har snart jobbet her i 2 år, og ligger på snitt i å komme 5 til 15 minutter forsinket 3 ganger i uken. 
Hans nærmeste kolleger har klaget mye på dette, å bedt han skjerpe seg. Men det er alltid en unnskyldning for at han kommer for seint, han har også vært inne til samtale med sjefen. Men tar veldig lett på det, og det er ingen forbedringer. 

Hva tror dere kan ligge bak at han alltid har det samme mønsteret ved å komme for seint til jobb? 
Det er jo bare for han å stå opp litt tidligere enn vanlig, og legge seg tidligere. 
 

Anonymkode: 5f8e1...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

han slipper unna med det. Så enkelt er det. 

Anonymkode: 99244...57e

Han vet faren er der for å miste jobben om han ikke skjerper seg. 

Anonymkode: 5f8e1...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke har noen ubehagelige konsekvenser, så kommer han nok bare til å fortsette med det.

Har en sånn kollega selv, og en sjef som velger å ha alle samtaler omtrent sånn her: «jeg skjønner at det kan utrolig vanskelig å være på jobb akkurat til 08.00, men Lars og Pia hadde nok satt pris på at du i hvert fall prøvde å klare det en gang i blant. Men ellers da, har katten din det bra?». 

Vi har forresten bestemt oss for å bare gå i det øyeblikket han kommer, all den tid det er vår fritid han bruker av. Så får han heller slite med det faktum at han må hoppe rett inn i jobben uten de vanlige forberedelsene sine. 

Anonymkode: c166b...ac8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør han det han skal da? Er ha effektiv når han er tilstede, ofte sykmeldt??Jeg kom på jobben tidsnok idag, men svarer på denne alikevel. Det er 10 minutter stjålet fra arbeidsgiver. Og ingen reagerer. Har lagt merke til en kollega som bruker mer tid på toalettet enn meg, bør jeg varsle?

Å sparke en effektiv arbeidtaker som aldri er syk eller tjener penger for bedriften fordi han kommer 07:10 og ikke 07:00 er snevert. Men for all del. oppmøte er en lett målbar verdi som man kan bruke formelt. Men bør du??

Ikke heng med kaffemaskinen for lenge , neste gang er det deg som får sparken pga av klager. Finnes mange som leiter etter noe å klage på.

 

Anonymkode: e0668...b74

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vil bare nevne at dette bryr meg ikke spesielt mye at min kollega kommer for seint ofte, da det ikke byr på problemer for min del. 
Men han har snart jobbet her i 2 år, og ligger på snitt i å komme 5 til 15 minutter forsinket 3 ganger i uken. 
Hans nærmeste kolleger har klaget mye på dette, å bedt han skjerpe seg. Men det er alltid en unnskyldning for at han kommer for seint, han har også vært inne til samtale med sjefen. Men tar veldig lett på det, og det er ingen forbedringer. 

Hva tror dere kan ligge bak at han alltid har det samme mønsteret ved å komme for seint til jobb? 
Det er jo bare for han å stå opp litt tidligere enn vanlig, og legge seg tidligere. 
 

Anonymkode: 5f8e1...801

Det er forunderlig det der. For min del så har det ingenting med  når man står opp å gjøre. Det bare blir sånn. Utsetter. Tenker snart. Straks. Så dukker det opp noe. Håpløs desverre. Det dreier seg om 5-10 min. Men er da klar og innstilt straks jeg har foten over dørstokken. Andre kommer tidsnok men går og skifter, tar kaffe først, finner frem tingene sine. Så teknisk sett er jeg først i gang til tross for lang dørstokkmil. 

Anonymkode: 220a6...033

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det an å spørre om heh, alder på dere? Er dere voksne i et voksent arbeidsmiljø eller unge? 

Ikke at det har mye å si altså, bare tenkte på at jeg var litt slik "alltid forseint ute". Jeg slet med depresjoner på den tida og fra barndommen av hadde jeg alltid blitt stresset opp av foreldre på dette med tid. Tok meg mange år før jeg slappet av nok innvendig til å være ute i riktig tid, både når det gjaldt jobb og venner. 

Men, helt riktig, har også vært borti de som vare driter en lang i det, og den er kjip, folka er kjipe. 

For min del kom jeg heseblesende og full av unnskyld og wææ, jeg ble så stressa, og wææ, det var ikke nok tid og wææ, unnskyld!! Gjorde det ikke bedre, men er i hverfall to forskjellige mennesketyper. - en som vil men ikke får (fikk) det til.., og en som ikke bryr seg.

Anonymkode: 1d8f4...f44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde presset sjefen til å si han opp, hadde sakt, enten sier du han opp eller så sier jeg opp min stilling, hvem av oss vil du ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det med å respektere andre. Man kommer ikke for sent på jobb. Det viser kun at man driter i jobben og kollegaene sine. Hjelper ikke om man er god i jobben hvis man ikke kan overholde tidene man har. Ja det er lov å få forsinkelser i ny og ned.Men flere ganger pr uke, ja til og med flere ganger pr mnd, sier veldig mye om prioriteringene til den ansatte.

Anonymkode: 73742...751

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme i tide er ikke bare normal folkeskikk, men også noe du har inngått en kontrakt om da du ble ansatt. I arbeidstiden skal du være på jobb. Om man ikke gjør den jobben man skal mens man er der, er en annen problemstilling, og har ikke noe med denne debatten å gjøre.

Begynner du på jobb kl. 08, skal du være klar til å begynne å jobbe kl. 08 - det er ikke da du skal komme. Det er fullstendig uakseptabelt og respektløst å komme 5-10 minutter for sent. Jeg undrer meg stort over at norske sjefer er så utrolig unnfallende med dette.

Anonymkode: df4f1...20d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kollegaer som kommer og går når det passer dem og uten avtale. 

Noen kommer sent og går tidlig uten grunn. Andre har laget avtaler de ikke nevner før de må gå for å rekke den. 

 

Nå i helgen f.eks. Allerede underbemannet, en må plutselig gå kl 20. Grunnen? Hun skulle på fest... Det var hverken avtalt med sjefen eller ansvarlig sykepleier den kvelden. 

Og sånn holder de på fordi sjefen ikke gir konsekvenser. Hadde dette vært nabo-sykehjemmet hadde samtlige mistet jobben tvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør han det han skal da? Er ha effektiv når han er tilstede, ofte sykmeldt??Jeg kom på jobben tidsnok idag, men svarer på denne alikevel. Det er 10 minutter stjålet fra arbeidsgiver. Og ingen reagerer. Har lagt merke til en kollega som bruker mer tid på toalettet enn meg, bør jeg varsle?

..................

 

Anonymkode: e0668...b74

Rettsreferatene er fulle av personer som har fått avskjed fordi de har kommet for seint i en personlig innlullet versjon av at så lenge jeg produserer det jeg skal, eller blir tilsvarende lenge etter arbeidstid så er det greit.
 

Det er det altså ikke.  Du har gjort en avtale med arbeidsgiver om at du skal være tilgjengelig med arbeidskraften din innenfor to klokkeslett.  Selv ikke fagforeningene gidder å ta i oppsigelser i saker som denne.  De tar derimot ofte i saker hvor arbeidstaker blir anklaget for å henge ved kaffemaskinen eller besøker toalettet fordi det er saker hvor de har gjeldende rett på sin side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør han det han skal da? Er ha effektiv når han er tilstede, ofte sykmeldt??Jeg kom på jobben tidsnok idag, men svarer på denne alikevel. Det er 10 minutter stjålet fra arbeidsgiver. Og ingen reagerer. Har lagt merke til en kollega som bruker mer tid på toalettet enn meg, bør jeg varsle?

Å sparke en effektiv arbeidtaker som aldri er syk eller tjener penger for bedriften fordi han kommer 07:10 og ikke 07:00 er snevert. Men for all del. oppmøte er en lett målbar verdi som man kan bruke formelt. Men bør du??

Ikke heng med kaffemaskinen for lenge , neste gang er det deg som får sparken pga av klager. Finnes mange som leiter etter noe å klage på.

 

Anonymkode: e0668...b74

Han gjør det han skal på jobb, men tar han tar også rundt en time matpause hver dag, samt at han ofte setter seg ned for å slappe av igjennom en arbeidsdag. Jeg vil si at han jobber totalt 5 av 7,5 timer.
 

Hilsen Ts 

Anonymkode: 5f8e1...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han gjør det han skal på jobb, men tar han tar også rundt en time matpause hver dag, samt at han ofte setter seg ned for å slappe av igjennom en arbeidsdag. Jeg vil si at han jobber totalt 5 av 7,5 timer.
 

Hilsen Ts 

Anonymkode: 5f8e1...801

Rolig type

han kommer til å leve lenge 

Anonymkode: 59e68...35c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Whistler skrev:

Rettsreferatene er fulle av personer som har fått avskjed fordi de har kommet for seint i en personlig innlullet versjon av at så lenge jeg produserer det jeg skal, eller blir tilsvarende lenge etter arbeidstid så er det greit.
 

Det er det altså ikke.  Du har gjort en avtale med arbeidsgiver om at du skal være tilgjengelig med arbeidskraften din innenfor to klokkeslett.  Selv ikke fagforeningene gidder å ta i oppsigelser i saker som denne.  De tar derimot ofte i saker hvor arbeidstaker blir anklaget for å henge ved kaffemaskinen eller besøker toalettet fordi det er saker hvor de har gjeldende rett på sin side.

Hvis det er i bedriftens interesse å kvitte seg med fyren totalt sett pga av 10 minutter om morgenen så kjør sak. Poenget mitt er at jeg har jobbet i 25 år og det er andre ting jeg hadde fokusert på. Men de færreste bedrifter vil sparke en ansatt som ellers gjør en bra jobb over 5-10 minutter om morgene. Slurv, latskap, intriger, rus, tyveri, trakasseringer, 3 dagers osv.

 

Anonymkode: e0668...b74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør han det han skal da? Er ha effektiv når han er tilstede, ofte sykmeldt??Jeg kom på jobben tidsnok idag, men svarer på denne alikevel. Det er 10 minutter stjålet fra arbeidsgiver. Og ingen reagerer. Har lagt merke til en kollega som bruker mer tid på toalettet enn meg, bør jeg varsle?

Å sparke en effektiv arbeidtaker som aldri er syk eller tjener penger for bedriften fordi han kommer 07:10 og ikke 07:00 er snevert. Men for all del. oppmøte er en lett målbar verdi som man kan bruke formelt. Men bør du??

Ikke heng med kaffemaskinen for lenge , neste gang er det deg som får sparken pga av klager. Finnes mange som leiter etter noe å klage på.

 

Anonymkode: e0668...b74

Det er ikke grunn til å sparke folk. Men om man f.eks jobber på en arbeidsplass som har en åpningstid å forholde seg til og skal motta kunder/klienter/brukere, er det ikke innafor å komme for sent om man har ansvar for å åpne. 

 

Anonymkode: 4cf34...44c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går det utover arbeidet dere skal gjøre så skal dere si i fra, vis det derimot ikke går utover arbeidet, men bare er irriterende , litt mer usikker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er i bedriftens interesse å kvitte seg med fyren totalt sett pga av 10 minutter om morgenen så kjør sak. Poenget mitt er at jeg har jobbet i 25 år og det er andre ting jeg hadde fokusert på. ...

 

Anonymkode: e0668...b74

25 år ganger 200 arbeidsdager ganger 10 minutter blir 833 timer, eller drøyt hundre arbeidsdager.

Poenget mitt er ikke at man må kjøre sak, poenget mitt er at dette er saker arbeidstaker aldri vinner om arbeidsgiver velger å gå til oppsigelse.  En annen sak er at det ofte er flere ting som hefter med de som tenderer mot å anse oppmøtetid som veiledende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en sånn kollega, på en tidligere arbeidsplass.  

Femyen minutter, eller tretti-førti minutter for seint ute flere ganger i uken. Hvis hun i det hele tatt dukket opp da. Noen ganger dukket hun ALDRI opp i det hele tatt, og gav heller ikke noen beskjed. Senere visste det seg at hun hadde sittet oppe halve natten for å spille dataspill, surfe på Internett, se på TV-serier eller filmer og så videre. Dermed ble det selvfølgelig alt for lite søvn på henne før hun egentlig skulle dukke opp på jobb til avtalt tidspunkt = Hun forsover seg, og når hun endelig våknet så gadd hun ikke stå opp og komme til jobben. 

Sjefen vår var ganske ofte bortreist (eller satt resten av tiden inne på hennes eget kontor) og var sjeldemt vitne til alt som var nødt til å gjøres, og som vi egentlig var alt for få ansatte til å rekke over. I tillegg var hun temmelig tiltaksløs og tafatt (for å si det mildt!) og hadde overhodet ikke lyst på noen krangel med denne problematiske ansatte. Så ting fikk bare fortsette å skure og gå temmelig lenge. 

En dag kom en annen ansatt innom og sa at han hadde søkt om, og fått, tilbud om ledig jobb i en helt annen by. Dermed sa han opp jobben sin ved vår arbeidsplass. Deretter skulle han flytte, og begynne på den andre arbeidsplassen på en bestemt dato. Når sjefen vår spurte hva den andre jobben hadde, som vår arbeidsplass ikke hadde. Da svarte han "forhåpentligvis ingen late unnasluntrere som *navn på ansatt* som du har ansatt her!" om hun som til stadighet dukket opp for seint, eller som ikke dukket opp i det hele tatt. Kanskje en eller to måneder valgte jeg også å slutte, selv om jeg ikke hadde vært ansatt ved denne arbeidsplassen særlig lenge. Jeg sa rett ut at jeg ville fått hakket mer betalt annet sted, og at jeg ikke orket å ta både min jobb OG unnasluntrerns arbeidsmengde. 

Kanskje sjefen begynteå innse at det tæret temmelig mye på hennes ansatte å holde på sånn. Jeg hørte seinere at denne unnasluntreren faktisk hadde fått sparken. Men denne kjerringa var kanskje mye mer fraværende fra denne arbeidsplassen, enn det tråd-starter sin kollega er. 

Anonymkode: 4ced7...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...