Gå til innhold

6 (seks) ganger dyrere å kjøre elbil enn dieselbil!


Jævla fyllekalas !

Anbefalte innlegg

Kjørte forresten nettopp forbi Esso. Prisen per 16:54 var 17,27,- /L. Med 50l tank er det 860,- for full tank. I året er det 10.300,-. 

På et år med elbil har jeg brukt ca 1000,- på strøm. Maks! Og jeg kjører 20-30.000km i året. Det er på grunn av en elbilvennlig kommune hvor jeg lader litt gratis samt gratis superlading fra da jeg kjøpte bilen i fjor. 
 

Kommer nok en dag hvor jeg kun vil lade hjemme. Men det går nok bra det og selv om strømprisen både dobles og tredobles. Innen den tid er nok solpanel på plass uansett. 

Anonymkode: 8da17...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mitt bruk som verken kjører Oslo - Nordkapp eller kjører dragrace med bilen er begge eksemplene dårlig. Tror det gjelder for de fleste selv om bra akselerasjon er nyttig. 

Om jeg skal konkurrere Oslo - Nordkapp med deg hadde jeg flydd, men jeg tror du er er enig i at fly er et dårlig transportmiddel i det daglige. 
 

Så kan en fossilbil kjøre lenger på en tank enn meg. Men hvor ofte kjører jeg 60+ mil uten å ta pause? Har vel aldri skjedd. I sommer kjørte jeg 250 mil på en tur Europa. Da kjørte jeg forbi flere ladepunkt uten å lade. Null stress. 
 

Glem også ikke at en elbil har full tank hver morgen. Det har de færreste fossilbiler med mindre de har en bensinstasjon ved siden av.

 

Og med ladestolpene - fortell mer for dette var helt nytt for meg 😂 På min lengste regelmessige strekning (30 mil, hus til hytte) er det 150 teslastolper. Pluss ionity og div div. Ikke at jeg trenger noen av de siden turen går uten å lade :)

Anonymkode: 8da17...d04

Ikke alle som kjører Tesla. Vet av de som har elbil som lader på en ladeplass, det tar lang tid og det er dyrt! Derfor brukes elbilen kun til steder de vet den når, uten å lade utenom garasjen hjemme!

Anonymkode: fc9b1...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som kjører Tesla. Vet av de som har elbil som lader på en ladeplass, det tar lang tid og det er dyrt! Derfor brukes elbilen kun til steder de vet den når, uten å lade utenom garasjen hjemme!

Anonymkode: fc9b1...412

Jasså? En nabo har leaf. Han andre har e-tron. Begge bruker bilen godt utenfor rekkevidden på batteriet. For det finnes ladere overalt og flere kommer. Selv om tesla akkurat nå er kongen på haugen. 

Anbefaler deg å kjøre en lang tur med elbil, eventuelt lån en noen dager til daglig bruk. Så skjønner du selv :)

Anonymkode: 8da17...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som kjører Tesla. Vet av de som har elbil som lader på en ladeplass, det tar lang tid og det er dyrt! Derfor brukes elbilen kun til steder de vet den når, uten å lade utenom garasjen hjemme!

Anonymkode: fc9b1...412

Og: dyrt er det ikke. Dvs, det kan være det om man lader med sms. Så er det ikke nødvendigvis slik at det som er dyrt for deg, er dyrt for andre. 

Anonymkode: 8da17...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjørte forresten nettopp forbi Esso. Prisen per 16:54 var 17,27,- /L. Med 50l tank er det 860,- for full tank. I året er det 10.300,-. 

På et år med elbil har jeg brukt ca 1000,- på strøm. Maks! Og jeg kjører 20-30.000km i året. Det er på grunn av en elbilvennlig kommune hvor jeg lader litt gratis samt gratis superlading fra da jeg kjøpte bilen i fjor. 
 

Kommer nok en dag hvor jeg kun vil lade hjemme. Men det går nok bra det og selv om strømprisen både dobles og tredobles. Innen den tid er nok solpanel på plass uansett. 

Anonymkode: 8da17...d04

Det er jo fordi elbilene hittil har vært sterkt subsidiert ved innkjøp og avgiftsbelegning at man tror man kun kan se på prisen på strøm kontra drivstoff. Og de dyre reparasjonene kommer først etter noen år.

Svindelagendaen går jo ut på å opprettholde avgifter for diesel- og bensinbiler, bl.a. ved å indoktrinere folket om hvor forurensende disse er og hvor skadelig det er for klimaet osv osv (falske narrativer, som nevnt).
Greit at strøm forløpig er billig sammenlignet med flytende drivstoff, men hva skjer når AMS-meterene skal utnyttes til å differensiere priser på rushtid og på type forbruker (bil kontra husoppvarming)?

Tror folk at det kommer til å være gratis ladestasjoner om majoriteten av bilene er elektriske?
Tror folk det kommer til å være lave avgifter på elbil om majoriteten av bilene er elektriske?
Ja, mange tror vel det, for de naive er mange.

Om mange nok nordmenn, svensker og dansker noen gang blir hovedsaklig elektriske sjåfører så vil det komme avgifter på batteriene, fordi disse er så forurensende der det utvinnes ressurser. Husk hva som skjedde med diesel. Først ble det anbefalt. Så ble det fyfy, fordi det ikke passet med miljøsvindel-agendaen. Nå viser det seg jo at diesel er mindre problematisk enn elektriske, men folk får servert sannheten så langsomt at svindelen fungerer. Og de ansvarlige er ute av systemet når ansvaret deres kommer på bordet.
Sånn fungerer "demokratiet".

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slask skrev:

Det er jo fordi elbilene hittil har vært sterkt subsidiert ved innkjøp og avgiftsbelegning at man tror man kun kan se på prisen på strøm kontra drivstoff. Og de dyre reparasjonene kommer først etter noen år.

Svindelagendaen går jo ut på å opprettholde avgifter for diesel- og bensinbiler, bl.a. ved å indoktrinere folket om hvor forurensende disse er og hvor skadelig det er for klimaet osv osv (falske narrativer, som nevnt).
Greit at strøm forløpig er billig sammenlignet med flytende drivstoff, men hva skjer når AMS-meterene skal utnyttes til å differensiere priser på rushtid og på type forbruker (bil kontra husoppvarming)?

Tror folk at det kommer til å være gratis ladestasjoner om majoriteten av bilene er elektriske?
Tror folk det kommer til å være lave avgifter på elbil om majoriteten av bilene er elektriske?
Ja, mange tror vel det, for de naive er mange.

Om mange nok nordmenn, svensker og dansker noen gang blir hovedsaklig elektriske sjåfører så vil det komme avgifter på batteriene, fordi disse er så forurensende der det utvinnes ressurser. Husk hva som skjedde med diesel. Først ble det anbefalt. Så ble det fyfy, fordi det ikke passet med miljøsvindel-agendaen. Nå viser det seg jo at diesel er mindre problematisk enn elektriske, men folk får servert sannheten så langsomt at svindelen fungerer. Og de ansvarlige er ute av systemet når ansvaret deres kommer på bordet.
Sånn fungerer "demokratiet".

Still deg på en kasse på torvet og rop dette høyt!

Anonymkode: 8da17...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å lade hjemme høres jo bra ut. Men ser mange som bor i blokk eller borettslag ikke har den muligheten og er prisgitt hurtigladere. Og de går tilbake til diesel etter å brukt mye tid i ladekøer på kvelden for å ha nok strøm til jobben dagen etter.

Anonymkode: 3645e...708

Det bygges ut eller prosjekteres ladeanlegg i de fleste borettslag og sameier nå. De eneste som vil få problemer fremover er de som bor i borettslag der man ikke har egne parkeringsplasser (altså må bruke gateparkering). Det gjelder et ganske lite mindretall av borettslagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å visst hvor mange som kan lade på jobben og arbeidsgiver spanderer?

Å lade hjemme høres jo bra ut. Men ser mange som bor i blokk eller borettslag ikke har den muligheten og er prisgitt hurtigladere. Og de går tilbake til diesel etter å brukt mye tid i ladekøer på kvelden for å ha nok strøm til jobben dagen etter.

Tror at dagens opplegg passer best for oss i villa med egen garasje. Resten er prisgitt snill arbeidsgiver eller dyre hurtigladere.

Anonymkode: 3645e...708

Hvis dette hadde vært sant, hvorfor selges det da stadig færre fossilbiler mens elbilene sprenger alle salgstatistikker? 

På tross av lang leveringstid på elbiler. 

Det kan bare være fordi du prater tøv og ikke vet hva du snakker om. 

Anonymkode: 01404...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

En lekevibrator taper på alt, uansett hva. Lekevibrator er det stikk motsatte av miljøvennlighet, så denne gevinsten må sletter fort som f, og da går det som med dieselen idag, de som kjører lekevibrator er miljøverstinger og bør kvitte seg med vibratoren til fordel for en mer miljøvennlig bil

Hvorfor kaller du en elbil for en lekevibrator egentlig? Hverken utseende eller bruksområdet ligner LITT engang... 🤔 

uansett.. har du prøvd å eie en elbil noengang? 
 

Jeg er litt over snittet opptatt av bil (til dame å være) og jeg har lenge sagt at jeg aldri skulle ha elbil. 
Nå har jeg vært eier av elbil i et par uker og jeg er faktisk veldig fornøyd. Jeg kjører mye, i snitt litt over 30.000 per år. Bilen min har en rekkevidde på ca 40 mil nå på denne  årstiden, med regn og få grader. På sommeren klarer den mer. 
 

den lengste turen jeg hittil har hatt var på ca 80 mil. Jeg er ganske hard på gassen, men vi trengte kun å stoppe en gang for å lade. Da gikk vi på en café i mellomtiden. Bilen var ferdig med å lade når vi kom tilbake til den. 
 

Litt knot i starten med alle app’er osv som skulle lastes ned, men nå som jeg har gjort det er det null problem. Fikk meg også en ladebrikke og da er det enda enklere. 
 

Når det kommer til service så forhørte jeg meg litt rundt med forskjellige verksted før jeg kjøpte bilen, og det er på alle måter billigere å ta service på en elbil, kontra bensin/dieselbiler. Det var samtlige verksteder enige om. 
 

Også er det jo litt morsomt når fossilbilene (da spesielt BMW faktisk) absolutt skal kappkjøre. Man kjører glatt fra de 😁 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette hadde vært sant, hvorfor selges det da stadig færre fossilbiler mens elbilene sprenger alle salgstatistikker? 

På tross av lang leveringstid på elbiler. 

Det kan bare være fordi du prater tøv og ikke vet hva du snakker om. 

Anonymkode: 01404...273

Jeg har ikke el bil idag men vurderer det. Når de magiske 500km til 400.000kr blir 2-3 år gamle og selges til 300 er planen å handle. Kjører ladbar hybrid idag.

Mye usakligheter (fanatisme)på begge sider. Har utdanning innen bil så litt peiling har jeg. 

Når elbil startet på 0 i 2011 så blir det selvfølgelig nye rekorder. Til tross for massive subsidier og fremsnakking så velger 65% diesel/bensin. Er det fordi de er dumme eller er det faktisk noen ulemper? Elbil eiere frem snakker egne valg og bagatelliseres ulemper selvfølgelig. Fjern subsidier og folk går tilbake til fossilt igjen. De er villige til å ta ulemper pga pris.

Om alle har spart så mye er for tidlig å si. De som kjøpte I3 eller E-Golf i fjor har ihvertfall tapt 100.000 siste året.

Anonymkode: 3645e...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke el bil idag men vurderer det. Når de magiske 500km til 400.000kr blir 2-3 år gamle og selges til 300 er planen å handle. Kjører ladbar hybrid idag.

Anonymkode: 3645e...708

Du får kjøpt Model S 85kW til godt under 300k brukt av Tesla i dag. Da kommer bilene med 2 års garanti (om man kjøper fra Tesla), dog med begrensning på 160kkm (så kjøp en som ikke har gått mer enn at man ikke passerer 160kkm innen de to årene har gått). Da har man like mye gjenstående garanti som på en 3 år gammel bil fra noen andre, selv om disse Model S'ene nå er ca. 5-6 år gamle.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...