slask Skrevet 20. november 2019 #41 Del Skrevet 20. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Alle forstår også at det ikke er bare elbiler som bruker batterier. Faktum er at elbiler har tvunget frem ny og bedre batteriteknologi. Noe du nyter godt av blant annet når du bruker mobilen din. Og så er det ikke slik at innholdet av miljøskadelige stoffer øker proporsjonalt med størrelsen på batteriet. Akkurat som antall liter olje på en fossilmotor ikke nødvendigvis øker proporsjonalt med antall hestekrefter. Anonymkode: 01404...273 Det er nok heller motsatt. Lithium-batterier ble for alvor tatt i bruk i konsument-elektronikk for 20 år siden. Lithium-utviklingen siden da har vært relativ liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #42 Del Skrevet 20. november 2019 1 time siden, slask skrev: Batteriet i en mobil veier kanskje 20-30 gram. Elbilbatteri veier flere hundre kilo. Alle bør forstå forskjellen. Jeg skal ikke si at verken olje eller batteristoff-utvinning bør forbys, men i Norge så finansieres/subsidieres dette stort av staten (som betyr dine og mine skattepenger). Det som også ligger bak er en gedigen klimasvindel og tvang om AMS-måler for å kunne blåse opp strømprisen med "mangegangern". Det er helt naturlig at mange har hode til å forstå svindeloperasjonene og derfor blir motstander av det hele. Det ligger kun profitt bak. For miljømessig har det ingen hensikt. Jeg er ikke generelt motstander av EL-bil, men det må skje naturlig - ikke som et råkjør med skattemidler som korrumperer hele systemet. Skal de gjøre noe med miljøet må det forbys ting, og det skal gjelde rike pappagutter så vel som per-fattigmann, men man kan bruke trappe-nivåer sånn at folk flest som jobber og faktisk driver landet og samfunnet kan ha normale liv uten slavedrivere (staten, politiet, tvangsmyndighetene...) som skal suge ut penger som går til de rike. Skal forbruket ned (og det bør det), så må det også ramme de rike. Eller først og fremst de rike, som bare sitter på toppen med nettverk og gutteklubb-kameradderi) og håver inn pga avtalene de gjør seg i mellom. Forresten, jeg glemte å nevne vindmøllene. Det er en del av svindelen. Og hvor mange 20-30 grams batterier produseres det årlig? Og hvor mange finnes allerede i skuffer og kasser? Resten av innlegget ditt virker bare konspiratorisk. Anonymkode: 8da17...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 20. november 2019 #43 Del Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og hvor mange 20-30 grams batterier produseres det årlig? Og hvor mange finnes allerede i skuffer og kasser? Resten av innlegget ditt virker bare konspiratorisk. Anonymkode: 8da17...d04 Det produseres naturligvis milliarder batterier for konsumentelektronikk og "småtterier". At man skal bruke dette i elbiler med 2-300 kilos batterier pr bil er galskap, fordi drivkraften til agendaen er klimasvindel, økonomisk svindel mm som gjennom føres med maktmisbruk. En oppe i tråden her trodde til og med at elbilene er billigere å drive service på. Noen lever i tåkeheimen på mange måter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #44 Del Skrevet 20. november 2019 5 minutter siden, slask skrev: Det er nok heller motsatt. Lithium-batterier ble for alvor tatt i bruk i konsument-elektronikk for 20 år siden. Lithium-utviklingen siden da har vært relativ liten. Sånn rent bortsett fra de siste 10 årene. Da utviklingen har eksplodert og bare akselererer. Anonymkode: 01404...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #45 Del Skrevet 20. november 2019 8 minutter siden, slask skrev: En oppe i tråden her trodde til og med at elbilene er billigere å drive service på. Noen lever i tåkeheimen på mange måter. Her er det vel ingen tvil om hvem som lever i tåkeheimen. Dieselbilen min kostet 8800 kroner å ha på service sist den var inne. Da fikk jeg 15% rabatt. Elbilen kostet 2100. Og det er prisen på neste service også. (Jeg spurte) Elbiler har langt færre servicepunkter enn en fossilkjerre. Klart det blir billigere. Spør en hvilken som helst bilforhandler og de vil svare det samme. Ettermarkedsinntektene på en elbil er marginal. Der fossilbiler er en gullgruve for dem er det lite å hente på elbiler. Anonymkode: 01404...273 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #46 Del Skrevet 20. november 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Men det stemmer heller ikke. Det KAN være dyrt å lade utenom egen stikkontakt men det MÅ ikke være det. Dette er et typisk stråmannsargument fra mennesker som aldri har eid eller disponert en elbil. Vi som har kjørt elbil vet at dette ikke er et tema. Anonymkode: 01404...273 Ja. Of det fra folk som heller bruker ikje mandag morgen som diesel pris eksempel. Anonymkode: a7c46...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 20. november 2019 #47 Del Skrevet 20. november 2019 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Her er det vel ingen tvil om hvem som lever i tåkeheimen. Dieselbilen min kostet 8800 kroner å ha på service sist den var inne. Da fikk jeg 15% rabatt. Elbilen kostet 2100. Og det er prisen på neste service også. (Jeg spurte) Elbiler har langt færre servicepunkter enn en fossilkjerre. Klart det blir billigere. Spør en hvilken som helst bilforhandler og de vil svare det samme. Ettermarkedsinntektene på en elbil er marginal. Der fossilbiler er en gullgruve for dem er det lite å hente på elbiler. Anonymkode: 01404...273 Hehe. Sammenligne en tilfeldig service på dieselbil med tilfeldig service på elbil. Smart. Service er ikke service. Service på 3 år gml bil er ikke det samme som 5 år gml osv. Vet du at elbiler også har bremseklosser, bremseskiver/bremsebånd, støtdempere, fjæringsmekanisme, hjuloppheng, opphengskuler og en drøss elektromekaniske sensorer...? Og alt dette i fantastiske materialer/metaller/stål som kan korrodere og ruste i vår herlige saltsørpe som spres utover det ganske land? Noen med elbil vil nok få seg noen overraskelser prismessig. I tillegg til at elbilene har kraftelektronikk som krever folk med høyspent-kompetanse og vesentlig kunnskap om høye strømmer. Det er bare å vente på at komponentene ryker og en dyr modul må byttes. Kan sammenlignes med sjokkmeldingen diesel- og bensinbileierne får når automatkassa ryker, eller "hjernen" (en av hovedkomponentene i elektronikken). Det er jo ikke tilfeldig at forsikringsselskaper har varslet høyere forsikringspremie. Endret 20. november 2019 av slask 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #48 Del Skrevet 20. november 2019 Elbil motør+batteri opplegg har nesten null vedlikeholdsbehov i motsetning til fossildrevet biler. Fakta. Anonymkode: a7c46...92c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #49 Del Skrevet 20. november 2019 På 19.11.2019 den 13.00, Jævla fyllekalas ! skrev: Det som bryr meg er at elbiler ikke er bra for miljøet, de skader miljøet mye mer enn det bensin og dieselbiler gjør! Dokumentasjon på dette? Anonymkode: 212c3...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #50 Del Skrevet 20. november 2019 29 minutter siden, slask skrev: Hehe. Sammenligne en tilfeldig service på dieselbil med tilfeldig service på elbil. Smart. Service er ikke service. Service på 3 år gml bil er ikke det samme som 5 år gml osv. Vet du at elbiler også har bremseklosser, bremseskiver/bremsebånd, støtdempere, fjæringsmekanisme, hjuloppheng, opphengskuler og en drøss elektromekaniske sensorer...? Og alt dette i fantastiske materialer/metaller/stål som kan korrodere og ruste i vår herlige saltsørpe som spres utover det ganske land? Noen med elbil vil nok få seg noen overraskelser prismessig. I tillegg til at elbilene har kraftelektronikk som krever folk med høyspent-kompetanse og vesentlig kunnskap om høye strømmer. Det er bare å vente på at komponentene ryker og en dyr modul må byttes. Kan sammenlignes med sjokkmeldingen diesel- og bensinbileierne får når automatkassa ryker, eller "hjernen" (en av hovedkomponentene i elektronikken). Det er jo ikke tilfeldig at forsikringsselskaper har varslet høyere forsikringspremie. Jeg er overrasket over hvor lite du har satt deg inn i dette temaet. Du avslører store kunnskapshull. Men det er greit. Jeg skal hjelpe deg. Les mer her: Sitat Reparasjoner, service og vedlikehold Motoren på elbiler er mindre komplisert, slik at dette i gjennomsnitt gir lavere service- og reparasjonskostnader på elbiler. Elbiler slipper for eksempel å bytte olje, luftfilter, tennplugger og dieselfilter. Elbileiere trenger heler ikke bekymre seg om problemer med gearkasse og clutch, heller ikke registerreimbytter, turbo, og vannpumpe. Med færre bevegelige deler og høyere driftssikkerhet skal i gjennomsnitt servicekostnaden være lavere på elbiler. Service-kostnadene er i gjennomsnitt lavere på elbiler enn de er på vanlige biler. Men dette varierer. På elbiler varierer snittkostnaden på service de første årene fra 1000 kroner til nesten 4.000 kroner. https://www.smartepenger.no/bilokonomi/1999-el-bil At service og vedlikehold koster langt mindre på en elbil er ikke bare et faktum. Det er også veldig logisk. Anonymkode: 01404...273 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #51 Del Skrevet 20. november 2019 Jeg vil nesten gå så langt som å si at fossilbileiere (meg selv inkludert) er nyttige idioter for fossilbilprodusentene. Det er mange årsaker til at bilprodusentene har nølt med å komme med helelektriske biler. En av de virkelig store er at de tjener svært gode penger på fossilbiler. Marginene på elbiler er lavere og ettermarkedet betydelig mindre. Større produksjon av elbiler vil gi bedre marginer og bedre priser for kundene. Dette pga produksjon av elbiler i større volum. 2020 blir året da elbilen for alvor begynner å selge. Det kommer en rekke nye modeller og prisene presses ned. Alt i alt en vinn-vinn situasjon for kundene. Så dette er det bare å glede seg over. Anonymkode: 01404...273 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #52 Del Skrevet 20. november 2019 På 19.11.2019 den 22.55, Jævla fyllekalas ! skrev: Har Mercedes GLC 18 mod, er ikke mye diesel den bruker i mila etter hva motorstørrelsen tilsier. Man blir ikke akkurat fattig av det... Hvem mann vil kjøre en ubrukelig lekevibrator? En mann kan som regel bruke pronomen korrekt, og bruker ikke betegnelser som vibrator om kjøretøy. Fornuften kommer forhåpentligvis når du har oppnådd evnen til å gro skjegg. Anonymkode: 69831...f85 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 21. november 2019 #53 Del Skrevet 21. november 2019 Dobler prisen på forsikring av elbil: Flere skader og dyrere reparasjoner Alle som har fulgt med i timen, vet dette om elbiler: Nullutslipp i lokalmiljøet. Støyer mindre i hastigheter under 50 km/t. Rimeligere drivstoff, forutsatt fornuftig valg av lading. Gunstigere i innkjøp på grunn av subsidier. Dyrere å produsere enn fossilbiler. Dyrere å reparere enn fossilbiler. Kortere levetid enn fossilbiler. Større miljøavtrykk å produsere enn fossilbiler. En moderne diesel-Golf kan kjøres i 10 år før den har samme miljøavtrykk som som en fabrikkny e-Golf. Og etter 10 år er elbilen moden for skraphaugen, mens fossilbilen enda har 10 år igjen. Satsing på elbiler har ført til en akselerasjon i utskiftingstakten på biler. Økt forbruk som dette har aldri vært bra for miljøet. Elbiler har så langt vært en enorm kostnad for fellesskapet, i form av subsidier og økt forbruk. Denne enorme kostnaden for oss, er en like enorm inntekt for visse private kapitalinteresser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #54 Del Skrevet 21. november 2019 Jeg møter miljø, teknologi og økonomi på halvveien. Kjører hybrid. Bruker mye mindre bensin per kjørte km og sparer byer/tettsteder for lokal luftforurensing (bilen kjører da for det meste på elektrisk. Anonymkode: 1d29d...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 21. november 2019 #55 Del Skrevet 21. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg møter miljø, teknologi og økonomi på halvveien. Kjører hybrid. Bruker mye mindre bensin per kjørte km og sparer byer/tettsteder for lokal luftforurensing (bilen kjører da for det meste på elektrisk. Anonymkode: 1d29d...19f Den som liker å betale godt for service og reparasjoner kan velge hybrid, som har både forbrenningsmotor og EL-drift. Oddsene for verksted-inntjening overgår vel alt med hybrid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #56 Del Skrevet 21. november 2019 Bor i Oslo, 8 km fre sentrum. finnes ingen ladestasjoner og bare de aller rikeste som bor i hus til 10-20 mill har lademulighet. Elbil er omfordeling fra de fattige til de rikeste. Anonymkode: 7afd2...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #57 Del Skrevet 21. november 2019 27 minutter siden, slask said: Den som liker å betale godt for service og reparasjoner kan velge hybrid, som har både forbrenningsmotor og EL-drift. Oddsene for verksted-inntjening overgår vel alt med hybrid. Bortsett fra Tesla er de fleste elbiler utdaterte ila 5 år. Batteriene er for dårlige. Men en 10 år gammel bensinbil går fremdeles akkurat like langt på en tank. Anonymkode: 7afd2...3f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 21. november 2019 #58 Del Skrevet 21. november 2019 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Bortsett fra Tesla er de fleste elbiler utdaterte ila 5 år. Batteriene er for dårlige. Men en 10 år gammel bensinbil går fremdeles akkurat like langt på en tank. Anonymkode: 7afd2...3f3 Er jo samme batteriteknologi i Teslaer, men styringselektronikken kan jo ta mer hensyn til hvordan batteriet belastes (hvor langt det dras ned), samt hvor langt opp det lades. Og ikke minst hvilken temperatur dette skjer under. Biler med store batteripakker kan gjøre at man ikke trenger "strekke" utlading eller opplading, men det gjør bilene en del tyngre - i tillegg til at elbiler allerede er tyngre enn forbrennings-modellene. Folk skal nok lures til å tro det har skjedd mye på utviklingen av Lithium batterier de siste årene, men det har det ikke. Skuffelsen kommer når batteriet er tilstrekkelig redusert i ytelse og kjørelengden nærmer seg halvert. De fleste har vel fått med seg hva sånt koster når det ikke går på garantiordninger....noe det sjeldnere og sjeldnere gjør. Saftige priser på batterier så vel som elektronikk som ryker. En som vet mye om batteri og biler er Paul Rosenquist, men han er såklart utskjelt av enkelte fordi han sier ting som det er. Miljøfanatikerne liker ikke folk som avslører agendaen deres, som drives av profitt. Folk med teknisk og/eller elektromekanisk kunnskap skjønner at Paul vet hva han snakker om. Og mannen har mye viktig erfaring fra fag/bransje, som oppfinner og erfaring fra egne bedrifter. Dessverre døde han i fjor. Endret 21. november 2019 av slask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #59 Del Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bortsett fra Tesla er de fleste elbiler utdaterte ila 5 år. Batteriene er for dårlige. Men en 10 år gammel bensinbil går fremdeles akkurat like langt på en tank. Anonymkode: 7afd2...3f3 Dummeste jeg har lest på lange tider. Dette er en myte som er avlivet for flere år siden. Anonymkode: 01404...273 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #60 Del Skrevet 21. november 2019 "6 (seks) år!" - Moren til Hans i Parterapi Måtte bare 🤣 Anonymkode: 34ff1...a97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå