Gå til innhold

Den internasjonale mannsdagen.


bananbøy

Anbefalte innlegg

I morgen er den internasjonale mannsdagen. MannsForum har et arrangement på kulturhuset i Oslo. Som vanlig vil det bli forbigått i stillhet. Både i media og i politikken. Og både likestillingsombudet og likestillingsministeren har som vanlig allerede avslått å møte opp. Gutter og menns problemer er visst ikke viktig for disse.

Så til forumets feminister som påstår å bry seg om likestilling også for gutter og menn: Jeg regner med å se dere der i morgen ikke sant?

Endret av bananbøy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på hvor mye energi menn bruker på å etterlyse mannsdagen resten av året, så tar de forbausende lite tak i den når den først kommer.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Synne-Marie skrev:

Med tanke på hvor mye energi menn bruker på å etterlyse mannsdagen resten av året, så tar de forbausende lite tak i den når den først kommer.

Jeg regner med at du stiller på kulturhuset i morgen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den internasjonale mannsdagen

Tja vet ikke helt om vi har noe behov for en mannsdag, for meg virker det som menn feirer seg selv hver dag. 

Leste kjapt igjennom hovedmålene til denne feiringen og her vanket det absolutt ikke på ambisjoner. https://no.wikipedia.org/wiki/Mannsdagen

Jeg ser at et av hovedmålene ved denne dagen er å fremme likestilling mellom kjønnene. Det er bra. For likestilling betyr feminisme.

Ser videre at mål nummer to er å feire menns bidrag til miljø. Så kanskje det blir noen solide debatter om viktigheten av å skape et mer klimavennlig samfunn hvor vi tar bedre vare på naturen og dyrelivet. Er jo lov å håpe.

Mål nummer 3 er å skape bedre verden hvor folk skal føle seg trygge. Enda et flott tiltak for her har menn en gedigen innsats foran seg med tanke på at menn står for omtrent alle voldshandlinger i samfunnet. Ifølge tall fra FBI i 2011 stod menn for 80% av volden i samfunnet og 98.9% av alle voldtektene. Skremmende og hjerteskjærende! https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_crime#In_the_United_States

Her er det en stor jobb å gjøre og holdningsendringene må vi klubbe igjennom for og skape et samfunn hvor også kvinner kan føle seg trygge.

Jeg har allerede startet så jeg håper andre medlemmer av hannkjønnet stiller opp på mannsdagen med lignende tanker som jeg tar opp her i forhold til seksuell trakassering og annen guffen og voldelig adferd mot kvinner:

 

  Med mannlige hilsener fra Herr Wagner 🎅

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bananbøy skrev:

Jeg regner med at du stiller på kulturhuset i morgen?

Det er den eneste måten å støtte mannesaken på mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Jeg tenker at det absolutt er «mannetemaer» som er verdt oppmerksomhet, særlig når det kommer til menn og psykisk helse (mange flere menn tar selvmord) og når det kommer til omsorgspolitikk (menn stiller ofte svakt når det kommer til barnefordeling etc). 

Selv bor jeg alt for langt unna Oslo til at jeg kan delta på noe arrangement der, men jeg kunne godt ha stilt opp hvis det var et lokalt arrangment her jeg bor. Men jeg synes menn må ta initiativ til det og skape blest rundt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Synne-Marie skrev:

Det er den eneste måten å støtte mannesaken på mener du?

Nei men hvis du ikke en gang gidder det så sier det det meste om hvordan engasjementet ditt er på området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wilhelmine skrev:

Men jeg synes menn må ta initiativ til det

Det har de da. De har arrangert mannsdagen på kulturhuset. Klarte du ikke å lese forbi overskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som kom da det ble arrangert her jeg bor i fjor. Jeg ble spurt om jeg ville lage mat til kalaset. Vi var tre damer som sa ja til å hjelpe til fordi de ikke fikk noen menn til å stille opp på kjøkkenet og med opprydding, og mannearrangementet som skulle bli så stort og fint og flott hadde fire menn, tre damer og et langbord fult av godsaker det ikke kom noen for å spise. 

Føler jeg gjorde mitt i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wagner skrev:

Den internasjonale mannsdagen

Tja vet ikke helt om vi har noe behov for en mannsdag, for meg virker det som menn feirer seg selv hver dag. 

Leste kjapt igjennom hovedmålene til denne feiringen og her vanket det absolutt ikke på ambisjoner. https://no.wikipedia.org/wiki/Mannsdagen

Hva gjor du i denne tråden da? Dette er jo ikke vitenskap. Var det ikke du som bare var opptatt av vitenskap som du NETTOPP har skrevet i en annen tråd da?

9 minutter siden, Wagner skrev:

Jeg ser at et av hovedmålene ved denne dagen er å fremme likestilling mellom kjønnene. Det er bra. For likestilling betyr feminisme.

Nei feminisme er det motsatte av likestilling. Noe du demonstrerer godt i din feministiske tråd som handler om å rakke ned på menn.

9 minutter siden, Wagner skrev:

Ser videre at mål nummer to er å feire menns bidrag til miljø. Så kanskje det blir noen solide debatter om viktigheten av å skape et mer klimavennlig samfunn hvor vi tar bedre vare på naturen og dyrelivet. Er jo lov å håpe.

Kuppe dagen til å fokusere på andre områder ja... Da ser vi hvor DINE ambisjoner ligger.

9 minutter siden, Wagner skrev:

Mål nummer 3 er å skape bedre verden hvor folk skal føle seg trygge. Enda et flott tiltak for her har menn en gedigen innsats foran seg med tanke på at menn står for omtrent alle voldshandlinger i samfunnet. Ifølge tall fra FBI i 2011 stod menn for 80% av volden i samfunnet og 98.9% av alle voldtektene. Skremmende og hjerteskjærende! https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_crime#In_the_United_States

Her er det en stor jobb å gjøre og holdningsendringene må vi klubbe igjennom for og skape et samfunn hvor også kvinner kan føle seg trygge.

Jeg har allerede startet så jeg håper andre medlemmer av hannkjønnet stiller opp på mannsdagen med lignende tanker som jeg tar opp her i forhold til seksuell trakassering og annen guffen og voldelig adferd mot kvinner:

Igjen Rakke ned på menn. Der ser vi hva feminismen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krampus skrev:

Det var ingen som kom da det ble arrangert her jeg bor i fjor. Jeg ble spurt om jeg ville lage mat til kalaset. Vi var tre damer som sa ja til å hjelpe til fordi de ikke fikk noen menn til å stille opp på kjøkkenet og med opprydding, og mannearrangementet som skulle bli så stort og fint og flott hadde fire menn, tre damer og et langbord fult av godsaker det ikke kom noen for å spise. 

Føler jeg gjorde mitt i fjor. 

Veldig snilt av dere kvinner som stilte for disse guttene som ikke kunne lag mat selv, kvinner ordner opp 👍 Er som regel slik i alle selskap. På tide mannfolka kommer litt mer på banen på det området, kanskje de kunne viet dette noen tanker imorgen?

51xZfvwOWVL._SL500_AC_SS350_.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Wagner skrev:

Veldig snilt av dere kvinner som stilte for disse guttene som ikke kunne lag mat selv, kvinner ordner opp 👍 Er som regel slik i alle selskap. På tide mannfolka kommer litt mer på banen på det området, kanskje de kunne viet dette noen tanker imorgen?

51xZfvwOWVL._SL500_AC_SS350_.jpg

Menn kan helt fint lage mat. De fleste menn kan hvis de gidder, er ikke så godt som alle verdens beste kokker menn? Krever ikke mye å åpne en pose potetgull og smøre rundstykker. Men det var ingen som gadd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wagner skrev:

Veldig snilt av dere kvinner som stilte for disse guttene som ikke kunne lag mat selv, kvinner ordner opp 👍 Er som regel slik i alle selskap. På tide mannfolka kommer litt mer på banen på det området, kanskje de kunne viet dette noen tanker imorgen?

Hvorfor benytter du mannsdagen til å rakke ned på menn? Hvorfor er du så hatefull?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, bananbøy skrev:

Nei men hvis du ikke en gang gidder det så sier det det meste om hvordan engasjementet ditt er på området.

Ellers så kan det jo si at jeg bor veldig langt fra Oslo og at ressursbruken er uforholdsmessig, ift hva jeg kan få om jeg bruker de samme ressursene på mannsaken lokalt. Må jo være bedre å støtte mennene lokalt, ja?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wilhelmine
39 minutter siden, bananbøy skrev:

Det har de da. De har arrangert mannsdagen på kulturhuset. Klarte du ikke å lese forbi overskriften?

Ja, men så er det altså slik at ikke alle bor i Oslo eller bare kan svippe til Oslo for en kveld. Som jeg skriver - hadde det vært et arrangment her jeg bor, kunne jeg gjerne støttet opp om det. Men jeg LAGER det ikke. Det må menn gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har lest fra feminister utallige ganger så handler feminisme om likestilling og har ikke noe imot menn. Så jeg tenkte å sjekke med de feministiske organisasjonene hva de ville gjøre på den internasjonale mannedagen som altså fokuserer på gutter og menns likestillingsutfordringer og helse. Og dette fant jeg:

  • Kvinnegruppa Ottar: Ingen ting
  • Kvinnefronten: Ingen ting
  • Feministisk initiativ: Ingen ting
  • Norsk Kvinnesaksforening: Ingen ting
  • Arbeiderpartiets kvinnenettverk: Ingen ting
  • Barne- og familiedepartementet: Ingen ting
  • Likestillings- og diskrimineringsombudet: Ingen ting
  • Kilden kjonnsforskning: Ingen ting
  • Tidsskriftet Fett | Feministisk tidsskrift: Ingen ting

Så det var bare en løgn fra feministene altså... For et sjokk...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten observasjon, det virker ikke som du er spesielt interessert i å fremme menn med denne mannsdagen, det virker mer som en plattform til å bable om alle disse feministene.

Jeg er ikke feminist, men merker menn med hakk i plata den andre veien er vel så irriterende...

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barberblad
1 time siden, bananbøy skrev:

Som jeg har lest fra feminister utallige ganger så handler feminisme om likestilling og har ikke noe imot menn. Så jeg tenkte å sjekke med de feministiske organisasjonene hva de ville gjøre på den internasjonale mannedagen som altså fokuserer på gutter og menns likestillingsutfordringer og helse. Og dette fant jeg:

  • Kvinnegruppa Ottar: Ingen ting
  • Kvinnefronten: Ingen ting
  • Feministisk initiativ: Ingen ting
  • Norsk Kvinnesaksforening: Ingen ting
  • Arbeiderpartiets kvinnenettverk: Ingen ting
  • Barne- og familiedepartementet: Ingen ting
  • Likestillings- og diskrimineringsombudet: Ingen ting
  • Kilden kjonnsforskning: Ingen ting
  • Tidsskriftet Fett | Feministisk tidsskrift: Ingen ting

Så det var bare en løgn fra feministene altså... For et sjokk...

Hva tenker så grupper opprettet for menn og om menn å gjøre på denne dagen? 

Hva gjorde så disse gruppene på kvinnedagen?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...